Fokker F.VIIb-3m

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez Adam » poniedziałek, 3 maja 2010, 22:15

Ale sympatyczny kącik Fokkerowy nam się stworzył. Po obejrzeniu ostatniego zdjęcia, chyba koncepcja dolnego karabinu upadnie? Hadzi ty nie przepraszaj tyko dorzucaj jak coś masz.
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 11:12
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez Jacek Bzunek » poniedziałek, 3 maja 2010, 22:34

Adam napisał(a):Po obejżeniu ostatniego zdjęcia, chyba koncepcja dolnego karabinu upadnie?

Czy dolne stanowisko strzeleckie nie zostało zlikwidowane bo samolot był przeciążony?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez KayFranz » wtorek, 4 maja 2010, 00:45

Adam napisał(a):Po obejżeniu ostatniego zdjęcia, chyba koncepcja dolnego karabinu upadnie?

E, nie tak radykalnie... Ja tylko stwierdziłem, że nie znam fotografii, która by to dolne stanowisko pokazywała.

Po pierwsze za tym "soldatem" ze zdjęcia z Odkrywcy może być coś schowane, a nawet można się uprzeć, że tuż obok niego (w płaszczyźnie zdjęcia, rzecz jasna), po prawej, na dnie podłogi jest coś okrągłego - jakby pokrywa? Co prawda sama pokrywa nic nie daje, bo do km-u potrzeba mocowania, obrotnicy czy czegoś takiego - przecież nie był przykręcony na zawiasie albo sworzniu do podłogi.

Po drugie: załoga Fokkera to 4 osoby - pilot, bombardier, strzelec i nawigator (Glass podaje zamiast bombardiera - radiotelegrafistę, może być, że to nawigator obsługiwał wyrzutniki). Aż prosi się, aby w razie potrzeby odparcia ataku ten który siedział w przedziale obsługi (radio? nawigator?) zabrał się za obronę, a nie patrzył w mapę czy aparat. Może pod koniec lat 30. jako że F.VII/3m były już tylko rezerwą i przeznaczone raczej do szkolenia albo transportu, zlikwidowano te "sanki" i dlatego na fotografiach z Września już ich nie ma?

I po trzecie: nie zastanowiło nikogo dlaczego obok drzwi w Fokkerach produkcji P&L umieszczono małe oszklone okienka (widać je po obu stronach kadłuba)? Światło do wnętrza wpadało przez okna z boku oraz otwór strzelca w górnej powierzchni. Ale gdy strzelec stał na podeście, pod tym podestem było ciemno. Po co oświetlano to miejsce? Czyżby tam właśnie było to dolne stanowisko?

Może ktoś jednak ma w swoim archiwum jakieś foto, które by nam pomogło?
Mimo, że na żadnym znanym mi zdjęciu nie widać tego dolnego stanowiska km-u, to wykaz z 1930 r. czyli okresu produkcji, a także opis uzbrojenia ( z 1933 r. - "3 km-y Vickers") są "silnymi śladami" i dlatego sądzę jednak, że takie było, wyposażone w pokrywę odsuwaną na czas strzelania (normalnie była zamknięta, ze względu bezpieczeństwa oraz prozaicznego przeciągu) - a więc w modelu wcale nie musimy budować tego dolnego stanowiska.

Jacek Bzunek napisał(a):Czy dolne stanowisko strzeleckie nie zostało zlikwidowane bo samolot był przeciążony?


Chyba nie... Fokkery mogły latać bez jednego silnika, więc km + magazynki ("ładowniki") nie stanowił wielkiego obciążenia.
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 404
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 16:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez hadzi » wtorek, 4 maja 2010, 21:18

Wracam do okna na celownik, nie chcę naruszać "praw autorskich" więc proponuje zobaczyć środkowe zdjęcie na str. 178 A.Glass, T.J.Kopański "Polskie konstrukcje lotnicze Wrzesień 1939 cz.1" Tom IV. Doskonale widać te okno, nawt jego rama zwisa obluzowana. W ten sposób chyba to wyjaśnilismy sobie ;o) kolejny punkt dla nas.
pozdrawiam
Jerzy Ciupek
Avatar użytkownika
hadzi
 
Posty: 438
Dołączył(a): poniedziałek, 8 października 2007, 08:56
Lokalizacja: Rybnik

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez GrzeM » czwartek, 6 maja 2010, 17:19

Ja na razie siedzę cicho, bo wyjeżdżałem do Lublina, gdzie te Fokkery były produkowane. Uprzedzam, że nie w poszukiwaniu informacji u źródła, a tylko na majówkę do teściów.
Natomiast na szybko mam parę uwag: samoloty w 1939 roku nie były już bombowcami, tylko transportowcami. Niektóre miały okna jak pasażerskie, a niektóre jak bombowce. Na zdjęciu wraka z Niemcem wcale nie mamy pewności, czy ten samolot kiedykolwiek był bombowcem, czy uzbrojonym transportowcem z oknami jak pasażer (chyba są zdjęcia takich samolotów).
Okienko bombardiera pod spodem nosa - moim zdaniem jest na 100%. Tak samo, jak okienka po bokach za drzwiami, które faktycznie sugerują stanowisko dolnego strzelca.

Z tymi Fokkerami były różne hece, o ile pamiętam, część wojskowych zostało przekazane lotowi, a potem znowu wróciły do wojska. Mogło to skutkować rozmaitymi niestandardowymi przeróbkami - patrz śmigła i silniki na zdjęciach - jest kilka wariantów.

Jak wrócę do domu, może napiszę coś więcej (na razie prosto z pociągu jestem w pracy).

Edit: No, na razie nie zdążyłem nic nowego obadać, ale przypomniały mi się jeszcze trzy sprawy, obie wyraźnie widoczne na "wojennych" zdjęciach wraków: przewód przymocowany na krawędzi natarcia lewego skrzydła (od rurki Pitota?), taśmy-bandaże ponaklejane na płacie w miejscu łączenia arkuszy sklejki (albo w miejscu przybijania sklejki do wewnętrznej konstrukcji skrzydła), linki - napędy sterów wysokości i kierunku: na większości samolotów idą na zewnątrz, ale na niektórych zdjęciach są niewidoczne - czy wpuszczone do środka? No i jeszcze pozostaje kwestia podłogi w samolotach transportowych, domyślam się, że musiała być jakoś wzmocniona?
Role poszczególnych członków załogi spróbuję wydedukować z opisów lotów na Fokkerze, jest u Meissnera i w biografii Urbanowicza.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez KayFranz » poniedziałek, 21 kwietnia 2014, 18:55

Odgrzewam przykurzonego kotlecika.

Niemalże cztery lata temu (i parę postów wyżej) napisałem:

E, nie tak radykalnie... Ja tylko stwierdziłem, że nie znam fotografii, która by to dolne stanowisko pokazywała.


I oto w cyfrowych zbiorach krakowskiego MLP pojawiła się seria fotografii z instrukcji nt. nalotów lotniczych. I jest tam szkic Fokkera F.VII:

Obrazek

Jakiś "kijek" wystaje mu od dołu... Oczywiście żaden dowód, bo narysować to można wszystko, ale - moim zdaniem - kolejna poszlaka, że w bombowych Fokkerach F.VII/3m był trzeci km, który strzelał w dolną tylną półsferę. W opisie słownym wymienione są trzy km-y na uzbrojeniu maszyny.
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 404
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 16:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 21 lipca 2014, 16:44

Jest też zdjęcie Fokkera z Wielką Niedźwiedzicą, do którego wsiadają spadochroniarze. I on też ma cośtam pod spodem.
Obrazek
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez Kapitan » piątek, 9 stycznia 2015, 14:19

Witam,
Czy ktoś budował kiedyś Fokkera LOTu?
Kapitan
 
Posty: 22
Dołączył(a): poniedziałek, 7 października 2013, 17:38

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez rotpol13 » piątek, 9 stycznia 2015, 14:28

Kapitan napisał(a):Witam,
Czy ktoś budował kiedyś Fokkera LOTu?


:arrow: http://zszachownica.blogspot.com/2013/1 ... m-172.html
Pozdrawiam,
Kamil
Avatar użytkownika
rotpol13
 
Posty: 4411
Dołączył(a): niedziela, 11 sierpnia 2013, 10:28
Lokalizacja: Wrocław/Edinburgh

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez Kapitan » poniedziałek, 12 stycznia 2015, 15:30

Dzięki,
Przymierzam się do zakupu Fokkera Zvezdy i wolałbym go zrobić po LOTowskiemu (nie wojskowemu) - coś mi się ostatnio wojskowe przejadły.
Dzisiaj wypatrzyłem że wersja 3m ma jedynie znaki rejestracyjne - bez napisów LOT i godeł - więc z kalkami będzie mniejszy problem. No chyba że ktoś czytający posiada kalki do niego, to chętnie odkupię ;)
Kapitan
 
Posty: 22
Dołączył(a): poniedziałek, 7 października 2013, 17:38

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez RAV » poniedziałek, 12 stycznia 2015, 15:49

Kapitan napisał(a):Przymierzam się do zakupu Fokkera Zvezdy i wolałbym go zrobić po LOTowskiemu (nie wojskowemu) - coś mi się ostatnio wojskowe przejadły.
Dzisiaj wypatrzyłem że wersja 3m ma jedynie znaki rejestracyjne - bez napisów LOT i godeł - więc z kalkami będzie mniejszy problem.

Valom ma LOTowskie kalki w pudełku.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez wojtecz » środa, 29 sierpnia 2018, 19:04

witam
temat stary , z przed kilku lat , ale mnie fokker zawsze interesował a mój brat trafił w internecie ciekawą fotkę , jest to samolot który jest już znany z niemieckich zdjęć , tu jednak nowe ujęcie na którym widać , jak mi się wydaje dodatkowe drzw odsuwane zaraz za kabiną pilotów no i dobrze widoczny numer pod skrzydłowy, ciekawe
Image
wojtecz
 
Posty: 5
Dołączył(a): wtorek, 19 maja 2009, 22:41

Re: Fokker F.VIIb-3m

Postprzez GrzeM » czwartek, 30 sierpnia 2018, 19:30

Dzięki! Fajne zdjęcie i bardzo dobrej jakości.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości