Witam,
Na forum jestem już obecny od pewnego czasu – udzielam się głównie w sekcji szkutniczej (
http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=31&t=6223).
Dziwny sentyment i blaszki Parta skierowały mnie jakiś czas temu ku znanemu zapewne wszystkim produktowi cenionej firmy ZTS Plastyk – LWS Czapla...
Aby nieco nieco odpocząć od malowania prototypu pogrzebałem trochę w sieci i opublikowanych źródłach: Plany Modelarskie 83, uaktualnione plany w SP z lat 90-tych oraz Wrześniowe Straty 1939 wydawnictwa Mirage-Hobby. W publikacji Andrzeja Glassa wydanej przez Mirage znalazłem taką oto fotkę (wystąpiła też na portalu odkrywca.pl):
podpisaną jako RWD-14b Czapla 225-P z poznańskiej eskadry obserwacyjnej, która stała się inspiracją niniejszego postu. Widać na niej oznakowanie 225 na dolnej powierzchni prawego skrzydła.
Pogrzebawszy na forum odkrywca.pl znalazłem takie oto fotki:
które pokazują P na dolnej powierzchni lewego skrzydła. Świetnie widoczny jest też mały kołpak śmigła(!).
Wikipedia przyniosła informację, że w Poznaniu bazowana była m.in. 33. Eskadra Obserwacyjna. Posiadająca takie oto godło:
Dalsze poszukiwania w sieci przyniosły następujący profil barwny...
...samolotu z 13. Eskadry Obserwacyjnej bazowanej w Wierzbowie (północny wschód kraju) opracowany na podstawie naocznej relacji świadków zestrzelenia tegoż samolotu. Na podstawie niniejszego profilu wywnioskowałem w jakim miejscu naniesione było godło jednostki.
Dalsze grzebanie na forum odkrywca.pl zaowocował częściowym ustaleniem wojskowego numeru ewidencyjnego Czapli:
http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=348783Oczywiście nie wiadomo jaki konkretny numer miała Czapla 225-P. Przyjąłem chwilowo, że 55.25 – m.in. stąd tytuł wątku.
Podsumowując powyższe znaleziska i wnioski, na bazie poprawionych przez pana Glassa planów zamieszczonych w SP wykonałem poniższą symulację. Obecność godła na burcie(-tach ?) maszyny to drugi element What If. Dla uściślenia kolory kamuflażu, które przyjąłem to FS30118 (khaki) i FS35622 (błękit) są tutaj znacznie rozjaśnione dla czytelności rysunku.
Oprócz powyższych, pozostaje kilka wątpliwości:
1. Jakim kolorem malowane były osłony amortyzatorów głównego podwozia. Że jasnym to widać od razu, natomiast czy był to błękitny FS35622 czy tez NMF tudzież srebrzanka to już stwierdzić jest trudniej. Na fotce z widocznym numerem 225 osłona amortyzatora jest wyraźnie jaśniejsza od pozostałych elementów podwozia, malowanych kolorem błękitnym. Z drugiej strony odbicie światła na skrzydle daje odcień prawie identyczny...
Jest jeszcze takie zdjęcie:
na którym osłony amortyzatorów lekko się świecą sugerując NMF,
oraz takie:
na którym osłony amortyzatorów wyglądają na białe(?!) (widać też że dekle kół są błękitne).
Dodam, że na kolorowym malunku prototypu Czapli z okładki Planów Modelarskich zarówno osłony amortyzatorów jaki i dekle kół są w NMF.
2. Wycięcie kadłubowego km-a:
Part do spółki z Planami Modelarskimi 83 i poprawionymi planami w SP zaprezentował w tym temacie poniższe rozwiązanie:
Zaś na jednym z forów "kartonowych" znalazłem fotkę nowego modelu Czapli w skali 1:33:
Myślę, że wycięcie km-u powstało na podstawie poniższej fotki:
Nawiasem mówiąc, analiza fotografii (murek z dużych, okrągłych kamieni, identyczne uszkodzenia nasady lewego skrzydła) wskazuje, że jest to ten sam samolot co na fotografiach zamieszczonych powyżej, z literą P na dole lewego skrzydła.
3. Sposób otwierania osłony silnika. Fotka samolotu z nr 5 pokazuje, że osłona otwierana była na co najmniej dwie części. Żadne plany nie pokazują jednak, w którym miejscu osłona była podzielona...
4. Czerwony napis R.W.D.14 na sterze kierunku maszyny z 13.E.O. przedstawionej na profilu barwnym. Czy takie napisy faktycznie były umieszczane na Czaplach? Większość samolotów dostarczonych do jednostek liniowych powstała w Lubelskiej Wytwórni Samolotów. Czy stosowaliby napis R.W.D.14 na ogonie w tym momencie? A może zasady produkcji licencyjnej tłumaczyłoby niniejszy napis?
Bardzo proszę o uwagi dotyczące moich obserwacji. A może ktoś z szanownego grona ma jakieś dodatkowe informacje dotyczące tego prawie zupełnie nieznanego samolotu?
Wszystkie zamieszczone fotografie znalezione zostały w Internecie. Użyłem ich tutaj w charakterze materiału historyczno-poglądowego. Nie zamierzam czerpać z tego tytułu żadnych korzyści finansowych.