Ptactwo błotne czyli What If'39

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez donalyah00 » czwartek, 30 kwietnia 2009, 14:01

Witam,

Na forum jestem już obecny od pewnego czasu – udzielam się głównie w sekcji szkutniczej (http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=31&t=6223).
Dziwny sentyment i blaszki Parta skierowały mnie jakiś czas temu ku znanemu zapewne wszystkim produktowi cenionej firmy ZTS Plastyk – LWS Czapla...

Aby nieco nieco odpocząć od malowania prototypu pogrzebałem trochę w sieci i opublikowanych źródłach: Plany Modelarskie 83, uaktualnione plany w SP z lat 90-tych oraz Wrześniowe Straty 1939 wydawnictwa Mirage-Hobby. W publikacji Andrzeja Glassa wydanej przez Mirage znalazłem taką oto fotkę (wystąpiła też na portalu odkrywca.pl):
Obrazek
podpisaną jako RWD-14b Czapla 225-P z poznańskiej eskadry obserwacyjnej, która stała się inspiracją niniejszego postu. Widać na niej oznakowanie 225 na dolnej powierzchni prawego skrzydła.

Pogrzebawszy na forum odkrywca.pl znalazłem takie oto fotki:
Obrazek
Obrazek
które pokazują P na dolnej powierzchni lewego skrzydła. Świetnie widoczny jest też mały kołpak śmigła(!).

Wikipedia przyniosła informację, że w Poznaniu bazowana była m.in. 33. Eskadra Obserwacyjna. Posiadająca takie oto godło:
Obrazek

Dalsze poszukiwania w sieci przyniosły następujący profil barwny...
Obrazek
...samolotu z 13. Eskadry Obserwacyjnej bazowanej w Wierzbowie (północny wschód kraju) opracowany na podstawie naocznej relacji świadków zestrzelenia tegoż samolotu. Na podstawie niniejszego profilu wywnioskowałem w jakim miejscu naniesione było godło jednostki.

Dalsze grzebanie na forum odkrywca.pl zaowocował częściowym ustaleniem wojskowego numeru ewidencyjnego Czapli:
http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=348783
Obrazek
Oczywiście nie wiadomo jaki konkretny numer miała Czapla 225-P. Przyjąłem chwilowo, że 55.25 – m.in. stąd tytuł wątku. ;o)

Podsumowując powyższe znaleziska i wnioski, na bazie poprawionych przez pana Glassa planów zamieszczonych w SP wykonałem poniższą symulację. Obecność godła na burcie(-tach ?) maszyny to drugi element What If. Dla uściślenia kolory kamuflażu, które przyjąłem to FS30118 (khaki) i FS35622 (błękit) są tutaj znacznie rozjaśnione dla czytelności rysunku.
Obrazek

Oprócz powyższych, pozostaje kilka wątpliwości:

1. Jakim kolorem malowane były osłony amortyzatorów głównego podwozia. Że jasnym to widać od razu, natomiast czy był to błękitny FS35622 czy tez NMF tudzież srebrzanka to już stwierdzić jest trudniej. Na fotce z widocznym numerem 225 osłona amortyzatora jest wyraźnie jaśniejsza od pozostałych elementów podwozia, malowanych kolorem błękitnym. Z drugiej strony odbicie światła na skrzydle daje odcień prawie identyczny...
Jest jeszcze takie zdjęcie:
Obrazek
na którym osłony amortyzatorów lekko się świecą sugerując NMF,

oraz takie:
Obrazek
na którym osłony amortyzatorów wyglądają na białe(?!) (widać też że dekle kół są błękitne).

Dodam, że na kolorowym malunku prototypu Czapli z okładki Planów Modelarskich zarówno osłony amortyzatorów jaki i dekle kół są w NMF.

2. Wycięcie kadłubowego km-a:
Part do spółki z Planami Modelarskimi 83 i poprawionymi planami w SP zaprezentował w tym temacie poniższe rozwiązanie:
Obrazek

Zaś na jednym z forów "kartonowych" znalazłem fotkę nowego modelu Czapli w skali 1:33:
Obrazek
Myślę, że wycięcie km-u powstało na podstawie poniższej fotki:
Obrazek
Nawiasem mówiąc, analiza fotografii (murek z dużych, okrągłych kamieni, identyczne uszkodzenia nasady lewego skrzydła) wskazuje, że jest to ten sam samolot co na fotografiach zamieszczonych powyżej, z literą P na dole lewego skrzydła.

3. Sposób otwierania osłony silnika. Fotka samolotu z nr 5 pokazuje, że osłona otwierana była na co najmniej dwie części. Żadne plany nie pokazują jednak, w którym miejscu osłona była podzielona...

4. Czerwony napis R.W.D.14 na sterze kierunku maszyny z 13.E.O. przedstawionej na profilu barwnym. Czy takie napisy faktycznie były umieszczane na Czaplach? Większość samolotów dostarczonych do jednostek liniowych powstała w Lubelskiej Wytwórni Samolotów. Czy stosowaliby napis R.W.D.14 na ogonie w tym momencie? A może zasady produkcji licencyjnej tłumaczyłoby niniejszy napis?

Bardzo proszę o uwagi dotyczące moich obserwacji. A może ktoś z szanownego grona ma jakieś dodatkowe informacje dotyczące tego prawie zupełnie nieznanego samolotu?

Wszystkie zamieszczone fotografie znalezione zostały w Internecie. Użyłem ich tutaj w charakterze materiału historyczno-poglądowego. Nie zamierzam czerpać z tego tytułu żadnych korzyści finansowych.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 898
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Reklama

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez Paweł84 » czwartek, 30 kwietnia 2009, 21:29

Mam tu jeszcze jedno zdjęcie tej samej Czapli (via forum Odkrywcy):
Obrazek
Trochę o konstrukcji Czapli można poczytać w książce Samoloty RWD Dulęby i Glassa.
Avatar użytkownika
Paweł84
 
Posty: 300
Dołączył(a): niedziela, 20 lipca 2008, 14:54

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez Grzegorz Stróżek » sobota, 2 maja 2009, 17:51

Bardzo ciekawe przemyślenia, zwłaszcza że nie spotkałem się jeszcze z numerem typu płatowca dla Czapli.
Inna sprawa, że jest bardzo mało do niej ''papierów''.
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 14:38
Lokalizacja: Łódź

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 2 maja 2009, 18:30

Grzegorz Stróżek napisał(a):Bardzo ciekawe przemyślenia, zwłaszcza że nie spotkałem się jeszcze z numerem typu płatowca dla Czapli.

Temat był rozpracowywany na Forum DWS.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez Grzegorz Stróżek » sobota, 2 maja 2009, 19:29

Nie mam mocy przerobowych, aby przetrawić tyle różnego materiału z tylu witryn.
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 14:38
Lokalizacja: Łódź

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez donalyah00 » niedziela, 3 maja 2009, 23:27

Dyskusję na forum DWS też swego czasu prześledziłem. Zastanawiające jest jak mało informacji pozostało na temat tego samolotu. Wilka lub Wyżła, które były tylko prototypami można pooglądać na paru fabrycznych fotografiach (Wyżła nawet na jednej czy dwóch kolorowych z kolekcji Life'a).
Czapla – zero. :(

Dziękuję za kolejną fotkę – umknęła mi podczas kopania w forum Odkrywcy.pl. Zastanawia mnie na niej tylko jeden uchwyt na końcu skrzydła.
Zwykle erwudziaki miały po dwa uchwyty.

Książka Samoloty RWD Dulęby i Glassa jest w mojej biblioteczce (jak i cykl artykułów o Czapli z Techniki Lotniczej i Astronautycznej), ale pomimo znacznej liczby interesujących informacji zawartych w tych źródłach, pytania postawione w pierwszym poście pozostają bez odpowiedzi.

Chciałbym jeszcze (jeżeli mogę w tym dziale forum) dopytać o dwa szczegóły techniczne związane z przyszłym nanoszeniem oznaczeń na ten oto wytwór (zmontowany na sucho do fotki):
Obrazek

Otóż zastanawiam się nad drukowaniem numeru ewidencyjnego na bezbarwnej kalkomanii Techmodu przy pomocy 6-kolorowej plujki Canona.
Czy uzyskany czarny (tłusty, powiedzmy CMYK:60/60/60/100) będzie dostatecznie kryjący?

Podejrzewam, że na dosyć ciemnym kolorze khaki uzyskany w ten sposób, drobny, numer może wyjść OK. Natomiast całkiem spory kod taktyczny na spodzie płata (czyli na jasnym kolorze) będzie chyba(?) wymagał już masek – przynajmniej tak mi się wydaje.

Nie drukowałem jeszcze nigdy własnych kalkomanii – moje doświadczenie jest na chwilę obecną w tej dziedzinie zerowe...
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 898
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez piotr dmitruk » poniedziałek, 4 maja 2009, 00:00

Drukowane kalki będą wystarczająco kryjące.
To przykłady, dwa pierwsze drukowane na słabej drukarce
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dwie porady:
Zmatuj papier do kalek papierem ściernym przed drukowaniem, a także popróbuj różnych ustawień jakości drukowania, na ogół jest lepsza najwyższa jakość, ale czasem tusz ma większą tendencję do zlewania w kropelki.

Bardzo kibicuję, tak rzadko widać tego ptaszka w modelu.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9953
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez iras67 » poniedziałek, 4 maja 2009, 00:28

Będziesz poprawiać wszystkie byki zestawu, czy te najbardziej widoczne odstępstwa od normy :mrgreen: .
Bardzo dobre plany Czapli i niepublikowane zdjęcia są w II tomie "Polskich konstrukcji lotniczych" Glassa.
Co do osłon amortyzatorów na niektórych zdjęciach widać takie typowe dla aluminium bliki i szare załamania światła, w podobnym odcieniu jest chyba niemalowany fragment z blachy zaraz za kolektorem spalin(egzemplarz z ITL w 1938r).
A jedno zdjęcie rumuńskiej raczej nie pozostawia wątpliwości...
Obrazek
źródło PKL tom 2
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez potez » poniedziałek, 4 maja 2009, 12:03

Jeśli potrzebujesz drukować jednolicie na czarno to rozważ dwie możliwości:
1) druk na laserze - czarny jest lepszy niż z plujki
2) wydrukować na zwykłym papierze i xero
sam tak trenowałem i tylko wtedy uzyskujesz cieńką warstwę czarnego pigmentu. Wydruk z plujki daje niestety dosyć gruba kalkę tusz musi wyschnąć a i rozdzielczość nie taka... Zwykła kalka techmodu najlepsza jest pod laser, pod plujkę są specjalne podkłady ale są niestety grube
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4682
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 4 maja 2009, 16:25

Dziękuję bardzo za sugestie.

iras67 napisał(a):Będziesz poprawiać wszystkie byki zestawu, czy te najbardziej widoczne odstępstwa od normy :mrgreen: .

Podejrzewam, że poprawka wszystkich byków zestawu wymagałaby wykonania modelu w zasadzie od podstaw. Skupiłem/skupię się raczej na tych najbardziej widocznych... ;o) Dodam że pasowanie wnętrza z zestawu Parta wymagało mocnych nerwów związanych z pocienianiem burt kadłuba...

Trylogię Glassa będę sobie musiał koniecznie sprawić. Stare, jednotomowe wydanie tej książki z końcówki lat 70-tych jest już mocno nieaktualne (nie wspominając o "prasowej" jakości fotek...). Czy na fotkach Czapli w tomie drugim widać może wylot kadłubowego km-u?

Obie rumuńskie Czaple na powyższej fotce mają tylko przedni uchwyt na końcówce prawego skrzydła. Czyżby było to regułą?
Osłona amortyzatora faktycznie wygląda na NMF.

potez napisał(a):Zwykła kalka techmodu najlepsza jest pod laser

Tu jestem dość mocno zaskoczony. Utrwalanie tonera (przynajmniej w Canonach, do których mam dostęp w pracy) odbywa się w temperaturze ok. 100 stopni Celsjusza. Kiedyś ćwiczyliśmy wydruki na przezroczystym materiale do slajdów prezentacyjnych różnych producentów – jeden arkusz przylepił się do gorącego wałka i dosłownie owinął wokół niego, smarując tonerem wszystko dookoła... Jakiego modelu drukarki (i jakiej firmy) użyłeś do wykonania wydruków? Druk faktycznie będzie tylko w kolorze czarnym.
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 898
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez wojtek_fajga » poniedziałek, 4 maja 2009, 16:41

Kiedyś temat drukowania kalek był już poruszany: http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=76&t=2561 ,może będą tam jakieś przydatne Tobie informacje.
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 4 maja 2009, 17:00

Kalkę Techmodu zadrukowywałem laserem. W zaprzyjaźnionej firmie zrobiliśmy próbę na nieużywanej juz niemal starej drukarce, właśnie z obawy przed zapaskudzeniem wałków. Potem poszło na czysto. Wałki uratowały się :D .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4056
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez iras67 » poniedziałek, 4 maja 2009, 21:42

Zauważyłem pewną rzecz w goleni, w twoim modelu mocowanie amortyzatora jest znacznie niżej niż na zdjęciach wszystkich 14b tzn wiem że tam idzie osłona z blachy ale sam amortyzator był zamocowany zaraz pod słupkiem baldachimu chyba przymocowany do tego samego okucia.Ja bym zamiast przedłużać goleń odsunął ją bardziej od kadłuba.Kat rozstawu goleni widziany z przodu pokrywał by się z tym rzeczywistym.Chyba plany stare ze "Skrzydlatej" nie są ścisłe, porównuje te z lat 80tych z tymi z nowego PKLu i jest trochę różnic.Chociaż może to jest tylko złudzenie w takim ustawieniu modelu i goleń odstaje....
Wszystkie numery można wyciąć i użyć masek łącznie z tym 55.25 poza godłem
donalyah00 napisał(a):..... Czy na fotkach Czapli w tomie drugim widać może wylot kadłubowego km-u?

Jest widoczny na rumunkach :) ale bardzo słabo widać jakieś detale.
donalyah00 napisał(a): Zastanawiające jest jak mało informacji pozostało na temat tego samolotu. Wilka lub Wyżła, które były tylko prototypami można pooglądać na paru fabrycznych fotografiach (Wyżła nawet na jednej czy dwóch kolorowych z kolekcji Life'a).
Czapla – zero. :(

Podobno była mocno zakonspirowana , Ruskie i Niemcy nie mieli jej w książkach do rozpoznawania i byli zdziwieni że coś takiego istniało w takiej ilości....
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez donalyah00 » poniedziałek, 4 maja 2009, 23:23

Dziekuję za spostrzegawczość. Pomierzyłem jeszcze model i plany ze Skrzydlatej. O ile wymiary amortyzatorów oraz goleni się zgadzają, to model stoi ciut za wysoko (ok. 1 mm). Rozstaw kół jest zgodny z planami z SP. Spróbuję skrócić wewnętrzne zastrzały podwozia (podpierające kadłub od dołu) i podsunę punkt mocowania amortyzatora do góry. Blaszane elementy Parta idealnie zasłonią wtedy punkty mocowania na burcie.

iras67 napisał(a):Jest widoczny na rumunkach :) ale bardzo słabo widać jakieś detale.

:) Oglądając wyżej zamieszczoną fotkę, mam wrażenie że jednak była to rynna (górna krawędź kadłuba w tym miejscu jest dosyć prosta).

iras67 napisał(a):Podobno była mocno zakonspirowana , Ruskie i Niemcy nie mieli jej w książkach do rozpoznawania i byli zdziwieni że coś takiego istniało w takiej ilości....

Hmm... Przed 2WŚ faktycznie ówczesne siły zbrojne miały paranoję jeżeli chodzi o skrytość swoich poczynań. Np. w latach 30-tych, istniało ścisłe embargo na zdjęcia okrętów US Navy. Fotki z lat 20-tych lub 40-tych – proszę bardzo. Pomiędzy nimi zaś około 10-letnia fotograficzna dziura...
Wracając do Czapli – Glass i Morgała w Samolotach RWD podaje, że było z nią trochę problemów wytrzymałościowych (włącznie z katastrofą) na etapie prototypu. Czyli musiała się inżynierom dobrze wbić w pamięć (albo właśnie dlatego była tak zakonspirowana ;o))...
Pozdrawiam, Marek
--
La tête américaine.
Avatar użytkownika
donalyah00
 
Posty: 898
Dołączył(a): środa, 11 lutego 2009, 14:54
Lokalizacja: WRO

Re: Ptactwo błotne czyli What If'39

Postprzez iras67 » poniedziałek, 4 maja 2009, 23:37

Widząc pierwszy raz zdjęcia prototypu , nie wierzyłem że to Czapla.... :D
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości