Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez net_sailor » niedziela, 18 czerwca 2017, 13:35

Jostein napisał(a):Czyli wychodzi na to, że "A" od B nie różnił się bardziej, niż B wczesny od B późniejszego. Skąd więc te oznaczenie

Generalnie trzeba po prostu przyjąć do wiadomości, że pierwsze serie 109 były nieustannie ulepszane i to czasem z egzemplarza na egzemplarz. Nie było jednolitego standardu wykończenia i faktycznie wersję A od wczesnego B różniły tylko drobne detale, zwłaszcza po zarzuceniu montowania silnikowego MG17, które grzało się przy strzelaniu i w końcu okazało się niewypałem. Rożnica w oznaczeniu brała się właśnie z tego nieszczęsnego silnikowego MG17. Bywały później jeszcze błahsze powody do zmiany oznaczenia jak np. E-3 i E-4, gdzie cała afera dotyczyła tylko ciut innego modelu działek skrzydłowych (MG FF -> MG FF/M).

Z V-4 to formalnie nadal został on prototypem tylko przetestowano w nim rozwiązania charakterystyczne dla kadłubowego uzbrojenia wersji B. Testy uzbrojenie w skrzydłowego MG17 prowadzono na prototypie V-11. Śmigło przestawialne na V-8 i tak dalej. Po prostu wiele nowych systemów testowano oddzielnie i nie było sensu zmiany nazw prototypów na wersje seryjne bo nie trzymały żadnego produkcyjnego standardu i często były przebudowywane do kolejnych testów. Bo jak byś nazwał prototyp V-12 z jednym skrzydłem uniwersalnym dla MG17 lub MGFF a drugim tylko MG FF?
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Reklama

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez Kuba P. » niedziela, 18 czerwca 2017, 14:00

Marcin może prościej przyjąć i wyjaśnić, że nazewnictwo 109 A to coś w stylu późniejszych Null-serie, dopiero w miarę ustandaryzowane modyfikacje weszły do produkcji pod nazwą 109 B.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez net_sailor » niedziela, 18 czerwca 2017, 14:28

To też nie całkiem bo serie zerowe mimo wszystko jakiś standard już trzymały i potem zbierało się tylko doświadczenia żeby wprowadzić cały pakiet modyfikacji w produkcji seryjnej. A jak tu mówić o jednolitym standardzie skoro połowa BF 109A miała silniki Jumo 210A a druga połowa 210D? W praktyce mówimy tutaj o max 22 samolotach używanych częściowo do testów fabrycznych i na bieżąco modyfikowanych w miarę potrzeb, a także maszynach wysłanych na testy operacyjne do Hiszpanii, gdzie też podejmowano próby wprowadzenia poprawek na miejscu. Stąd mamy sytuację, że formalne oznaczenia w zasadzie nie określały żadnego standardu, bo biurokracja nie nadążała za rzeczywistością.

Aha jeszcze ciekawostka przyrodnicza : Bf 109A miały wywnętrz kadłuba komorę bombową na 5 bomb 10 kg. :shock:
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez shadowmare » niedziela, 18 czerwca 2017, 17:34

W swoim jak na razie nie ruszonym wątku warsztatowym doszedłem do wniosku, że wersja B wygląda tak:

Obrazek

Obrazek

Nie warto się sugerować oznaczeniami czy publikacjami. Nawet w nowych monografiach takich jak Kagero Bf-109 Early Versions wersja B jest zaprezentowana źle.
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1578
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 20:54

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 19 czerwca 2017, 01:36

net_sailor napisał(a):A jak tu mówić o jednolitym standardzie skoro połowa BF 109A miała silniki Jumo 210A a druga połowa 210D? W praktyce mówimy tutaj o max 22 samolotach używanych częściowo do testów fabrycznych i na bieżąco modyfikowanych w miarę potrzeb, a także maszynach wysłanych na testy operacyjne do Hiszpanii, gdzie też podejmowano próby wprowadzenia poprawek na miejscu. Stąd mamy sytuację, że formalne oznaczenia w zasadzie nie określały żadnego standardu, bo biurokracja nie nadążała za rzeczywistością.


Może to propaganda wolała światu ściemnić i pokazać samolot seryjny (109 A) czyli potencjalnie budowany w setkach sztuk a tak naprawdę wszystkie A miały status Versuchserie i dopiero przy 109 B rozpoczęcie produkcji seryjnej miało sens?

Ja pierwsze 109 traktuję bardzo ostrożnie, raz że mało o nich wiem a dwa - nie są dla jakieś wyjątkowo fajne. Wolę drugi koniec tej historii 8-)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez caughtinthemiddle » sobota, 18 listopada 2017, 20:57

Nowe zdjęcie 6o55. Nie zwróciłem wcześniej uwagi, on ma lusterko wsteczne.

Obrazek
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1763
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości