Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 5 września 2016, 16:36

Kuba P. napisał(a):Grzegorz - w zasadzie to i tak i nie, bo zobacz - te kamuflaże "hiszpańskie" powróciły pod koniec wojny jako właśnie mocno kontrastowe malowania myśliwców. Kolory może delikatnie inne, ale też był brąz, też była jasna zieleń i też była jasna szarość/błękit. Analogia jakaś jest.


Kamuflaże z roku 1945 wynikały z braku laku. To były uproszczenia ekonomiczno-technologiczne. Zupełnie inna sytuacja w Hiszpanii. Mamy starą farbę jasnoszarą na którą malujemy setki He-51, mamy farby serii 60, mamy nowego Bf 109 i nowe farby dla niego serii 70. Sprawdźmy kilka rozwiązań, zobaczmy co zagrało, a co nie. Może się z tego coś urodzi. W roku 1945 nie było eksperymentowania, a smutna konieczność upraszczania.

Kuba P. napisał(a):Kamuflaże z Ostfrontu (te zielone, dziwne barwy ze 109 F czy 190 A-4) też zaczynają być opisywane jako pierwsze testy nowej, opracowanej od podstaw JASNEJ zieleni do używania wraz z ciemną RLM 70/71 aby był ten kontrast. Ta jasna zieleń miała potem zostać farbą 82 a ciemna zieleń pojawiła się jako RLM 81 i jej wygląd różnił się ale dalej zapewniał kontrast z drugim kolorem zielonym.


No to jakie kolory ma ten samolot ? :D :

https://www.flickr.com/photos/kruegerrossi/9625339042

Kamuflaże w JG 54 to tworzone ad hoc dzieła kolorystyczne wytworzone w głowach i pistoletach lokalnych malarzy eskadrowych. Jest hipoteza Ullmanna, że wtedy właśnie zaczęto eksperymenty z kolorami serii 80. Może i tak, ale zobacz na mozaikę schematów i połączeń kolorystycznych. Jest tu jakaś logika ? Samolot Langa (czarna 7) ma układ ukośnych pasów ciemna zieleń/piaskowy (jasnoszarozielony ?), a samolot Stotza (czarna 5) ma wszystkie kolory jakie malarz znalazł w okolicy bazy. Jest analogia z Hiszpanią : pobawmy się w kolory i schematy i coś z tego może wyjdzie na przyszłości. Nie wyszło. Wyszła oszczędność i ograniczenia roku 1945.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Reklama

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez shadowmare » poniedziałek, 5 września 2016, 19:07

Sorry, GrzeM źle cię zrozumiałem w paru miejscach. Wybacz, zmęczenie.
Dopinam 6-55 do 6-51, 6-38 bo tak mi łatwiej - mam przynajmniej pewny RLM 70/71 i może 63 na skrzydłach. Mogę się totalnie mylić i to może być inny typ kamo i wszystkie kolory inne, albo malowanie eksperymentalne.
Owszem nie mam pewności co jest na kadłubie natomiast mam pewność, że coś innego jest na spodzie. Dlatego pokazuję przód - tam widać jak inny kolor wchodzi na jasny na kadłubie. Linia rozgraniczająca 2 kolory jest widoczna.
Na większości zdjęć widać jasny na spodzie bfów-109 z tego okresu, więc zakładam, że ten też tak miał i winię zdjęcie za to, że ten na spodzie (RLM 65) jest ciemniejszy. Znowu mogę się mylić ale ciężko mi uwierzyć w to, że spód pomalowano jakimś ciemnoszarym. Jeśli uważasz, że jest po Twojemu, to ok ja tu nikomu nic nie narzucam. Staram się tylko wypracować wraz z innymi coś na czym mógłbym się oprzeć i nie zafantazjować przy tym za mocno. Bo o fantazję łatwo a potem się okazuje, że rzeczywistość była prostsza. Nie raz już widziałem takie przypadki, kiedy ktoś przy profilu barwnym w książce zaszalał, a potem się okazywało zgoła co innego.
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1578
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 20:54

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez Georg01 » poniedziałek, 5 września 2016, 19:45

shadowmare napisał(a): Nie raz już widziałem takie przypadki, kiedy ktoś przy profilu barwnym w książce zaszalał, a potem się okazywało zgoła co innego.


A potem ta prawda po czasie stała się inną prawdą, a jeszcze później zmieniła się w kolejną prawdę :D I tak bez końca. Historia jest nauką żywą ! Nie ma w niej prawd ostatecznych - są tylko prawdy na tą chwilę. Nawet jak są znane mocne zasady malowania dla danego typu samolotu, frontu, jednostki, to po czasie wychodzi materiał pisany lub fotograficzny, który przeczy ustalonej prawdzie.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 5 września 2016, 21:22

Hej, fajnie że się wreszcie dobrze zrozumieliśmy.
A pomalujesz, jak pomalujesz. Ważne, żeby Tobie się podobało.
Co to będzie za model? Będę kibicował.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez shadowmare » wtorek, 6 września 2016, 01:44

To będzie 109 E-1 Eduarda 1:32 z konwersją Alley Cata. Takie coś z tego wychodzi:

http://www.largescaleplanes.com/news/news.php?nid=70

Jak dostanę oczywiście konwersję bo wysyłam maile a odpowiedzi brak :lol:
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1578
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 20:54

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez GrzeM » wtorek, 6 września 2016, 10:17

1/32! To będzie ciekawa robota. Tym bardziej, że różnic jest sporo między Emilem a Dorą.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez shadowmare » wtorek, 6 września 2016, 13:50

Ja będę robił B, doszliśmy do wniosku, że 6-55 to Berta. Będzie sporo roboty ale Hiszpania to mój ulubiony okres, więc zapału raczej nie zabraknie. :)
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1578
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 20:54

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez potez » środa, 7 września 2016, 00:03

shadowmare napisał(a):
Jak dostanę oczywiście konwersję bo wysyłam maile a odpowiedzi brak :lol:

Nie pisz tylko zrob normalne zamowieńie przez ich stroenę... 8-)
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez shadowmare » środa, 7 września 2016, 01:18

Tak zrobiłem ale na pytanie na temat wysyłki nikt mi nie odpowiada. Ostatnio podejście do Polaków angole mają nieprzyjazne raczej, może niegodny jestem... Nie pierwszy raz mam problemy z kupowaniem w Anglii przez internet.
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1578
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 20:54

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez caughtinthemiddle » niedziela, 18 czerwca 2017, 02:35

W związku z wypłynięciem nowych zdjęć i związaną z tym analizą niektórych starych, muszę skorygować poprzedniego posta: viewtopic.php?p=963239#p963239

Wedle aktualnych ustaleń, w Hiszpanii najpewniej w ogóle nie było żadnych Bf 109 C-1. Ba, co więcej, w zasadzie to nie ma pewności czy ta wersja była produkowana seryjnie! Wracając do Legionu, aktualny rozkład wygląda mniej więcej (użyte celowo - przynależności niektórych egzemplarzy nie da się stwierdzić z całą pewnością z braku odpowiednich ujęć bądź w paru przypadkach wręcz jakichkolwiek zdjęć) tak:
6•3 - 6•16 - Bf 109 A
6•17 - 6•58 - Bf 109 B
6•59 - 6•86 oraz 6•95 - 6•98 - Bf 109 D-1
6•87 - 6•94 oraz 6•99 - 6•131 - Bf 109 E-1/E-3 [E-1 były z pewnością następujące maszyny: 6•118, 6•119, 6•120, 6•121, 6•123, 6•124]
Ostatnio edytowano piątek, 27 kwietnia 2018, 13:19 przez caughtinthemiddle, łącznie edytowano 1 raz
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1763
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez Jostein » niedziela, 18 czerwca 2017, 09:44

Pozwolę sobie zatem zadać pytanie. Jak odróżnić wersję A od B?
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 20:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez net_sailor » niedziela, 18 czerwca 2017, 11:29

Najprościej po lokalizacji chłodnicy oleju pod lewym skrzydłem. W 109A była u nasady skrzydła, na linii wysuniętego koła podwozia przez co wszelki syf podnoszony przez koło szybko ją zapychał. W wersji B przeniesiono ją w okolice wnęki na koło.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez Jostein » niedziela, 18 czerwca 2017, 12:20

net_sailor napisał(a):Najprościej po lokalizacji chłodnicy oleju pod lewym skrzydłem. W 109A była u nasady skrzydła, na linii wysuniętego koła podwozia przez co wszelki syf podnoszony przez koło szybko ją zapychał. W wersji B przeniesiono ją w okolice wnęki na koło.


Trochę to mała różnica jak na wprowadzanie odrębnego oznaczenia literowego. Istnienie wersji A trochę mi jednak zgrzyta, o ile prawdą jest, że już prototyp V3 oznaczany był także jako B-0.
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 20:47
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez net_sailor » niedziela, 18 czerwca 2017, 12:57

A kto powiedział, że to wszystkie różnice? Napisałem tylko jak je najprościej odróżnić zewnętrznie. Szczeliny chłodzące na osłonie silnika różniły się w zależności od egzemplarza, więc nie są żadną wskazówką. Wersja A miała też różne silniki Jumo A i D.
Główną różnicą powodującą zmianę oznaczenia było instalacja dodatkowego silnikowego MG17 w wersji B. Cała broń w B była odpalana za pomocą elektrospustu i przeładowywana pneumatycznie w odróżnieniu od systemu czysto mechanicznego w wersji A. Wszelkie inne elementy jak przestawialne śmigło, krótkie sloty, skrzydłowe km-y itp. pojawiały się dopiero w trakcie produkcji wersji B.

Jostein napisał(a):już prototyp V3 oznaczany był także jako B-0.

Nie znam oznaczenia B-0. V-3 był pierwszym uzbrojonym 109, więc po prostu służył do testów uzbrojenia. Dostał dwa nadsilnikowe MG17 oraz wygospodarowano mu przestrzeń do zabudowy silnikowego działka MG C/30L, którego w końcu nie zainstalowano, bo nie było gotowe.
Początek wersji B dał dopiero prototyp V-4.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Szybkie pytanie - Bf-109B czy D?

Postprzez Jostein » niedziela, 18 czerwca 2017, 13:05

Czyli wychodzi na to, że "A" od B nie różnił się bardziej, niż B wczesny od B późniejszego. Skąd więc te oznaczenie? W dodatku wsteczne wobec czwartego prototypu, który dał początek wersji B?
Avatar użytkownika
Jostein
 
Posty: 1309
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 20:47
Lokalizacja: Gdańsk

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości