PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » niedziela, 11 listopada 2018, 21:52

I jeszcze fotografia końcówki skrzydła pokazująca miejsce maksymalnego zaokrąglenia.
Wg mnie, jedna z lepszych przedstawiająca to miejsce. Nie poziomowałem tego zdjęcia.
Obrazek
Tak na marginesie, ciekaw jestem skąd wiadomo, że firanki w kabinie pilota były niebieskie lub zielone a nie jakaś pielucha?
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Reklama

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Wojciech Perkowski » poniedziałek, 12 listopada 2018, 15:07

Bogdan Stanek napisał(a):... skąd wiadomo, że firanki w kabinie pilota były niebieskie lub zielone a nie jakaś pielucha?


Kolor firanek /pieluch nieznany, natomiast o "szkle" zabarwianym na niebiesko pisał Cynk w którejś monografii.
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 705
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 14:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Grzegorz Stróżek » poniedziałek, 12 listopada 2018, 18:30

Pozwoliłem sobie nałożyć rysunek Bogdana na mój.
W pewnych obszarach jesteśmy zgodni, ale już na końcu skrzydła nie jest tak dobrze.
Brązowy i zielony to powiększony obrys płata z ML100
Czerwony to obrys uwzględniający pomiary Rosjan - końcówka płata, slot
No, a niebieski to Bogdan
Jeśli chodzi o te warianty dotyczące elipsy, to bliżej mi do hipotezy poteza.
Prostota produkcji i montażu przede wszystkim.
A jeśli chodzi o linię zawiasową klap i lotek, to nie jest to oparte na średnicy elipsy.
Wg mnie po iluśkrotnym przejrzeniu niektórych zdjęć, to krawędź jest procentową wypadkową cięciwy skrzydła i wynosi
ok.23-25%, a nie 0,3l czyli 30% jak jest na rysunkach p.Kubickiego.
Jak się wrysuje 30-procentową klapę w skrzydło, to od razu widać, że to nie to - obrys gondoli na to nie pozwala.
Te procenty bardziej pasują do lotek, chociaż też trochę brakuje - niewiele ale brakuje.


Obrazek

Obrazek
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 14:38
Lokalizacja: Łódź

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 14 listopada 2018, 00:13

Dzięki Grzegorzu za odzew
Po rysunkach widać, że Wszyscy walczymy "jak w 1920" o ok. 1 mm w 48 bo w 72 już mniej :D
Popatrzę jeszcze na plany Kagero i temat końcówki skrzydła odkładam na bok.
No chyba, że mnie olśni :lol:
Trochę mi z Potezem zamieszaliście "kółkami",więc jak na niedowiarka przystało:
Obrazek
Po chwili /i gimnastyce umysłowej :lol: /, to co wydawało się niemożliwe:
Obrazek
chyba jednak jest możliwe / rysunek zgrubny/
Czy tak było?, nie mnie rozstrzygać z uwagi na moją zerową wiedzę w materii produkcji samolotów w skali 1:1.
To tyle
Pozdrawiam Wszystkich
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 19 listopada 2018, 17:35

Bogdan Stanek napisał(a):Witam
dzisiaj moja uwaga do pewnej dyskusji o skrzydle modelu
Obrazek
Porównując przekroje widzimy, że w jednym miejscu jest ciut za mało a w drugim odwrotnie.
Wystarczy trochę zebrać i sytuacja ulegnie znacznej poprawie.
Wg mnie,okazało się, że prawda leży pośrodku: niedokładność jest ale niewielka i łatwo jej zaradzić.


A tu na zdjęciu dobrze widać jak to wyglądało w realu:
Obrazek
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 20 listopada 2018, 03:12

Bardzo ładne zdjęcie i dobrze pokazuje krzywiznę noska płata przy kadłubie.
Wiele zależy od oświetlenia.
Ale jest też takie, które "okłamuje" i można wyciągnąć błędne wnioski co do kształtu skrzydła.
Obrazek
Na tym zdjęciu, owiewka i część skrzydła nad klapą przy kadłubie,bez zamocowania, wygięta jest do dołu.
Wg mnie, te pięć narysowanych prostych linii odzwierciedla właściwe, "schodkowe"/z różnym stopniem pochylenia poszczególnych "segmentów"/ załamania płaszczyzny tej części skrzydła.
Krzywizna tej powierzchni przebiega "płynnie" ale jest zaakcentowana na żebrach -zwichrzenie narasta od zera przy kesonie.
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » piątek, 23 listopada 2018, 03:13

Kolor firanek /pieluch nieznany, natomiast o "szkle" zabarwianym na niebiesko pisał Cynk w którejś monografii.

Czy to oznacza, że pleksiglas ruchomej osłony, "od góry", był barwiony?
Znalazłem ten element przeciwsłoneczny, w formie: zsuniętej do tyłu po drutach i spiętej troczkami , na samolocie utraconym w działaniach bojowych.
Wykluczałoby to ten element jako wyposażenie do lotów bez widoczności
Obrazek
No i pytanie, czy w 39 barwili pleksę?
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Wojciech Perkowski » piątek, 23 listopada 2018, 08:54

Bogdan Stanek napisał(a):
Kolor firanek /pieluch nieznany, natomiast o "szkle" zabarwianym na niebiesko pisał Cynk w którejś monografii.

Czy to oznacza, że pleksiglas ruchomej osłony, "od góry", był barwiony?.........


Tak pisał Cynk, a że na modelu może efektownie wyglądać, to chyba wystarczający powód aby zastosować :) .
Bogdan Stanek napisał(a):........Znalazłem ten element przeciwsłoneczny, w formie: zsuniętej do tyłu po drutach i spiętej troczkami , na samolocie utraconym w działaniach bojowych.
Wykluczałoby to ten element jako wyposażenie do lotów bez widoczności........
No i pytanie, czy w 39 barwili pleksę?


Zapewne "firanka" potrzebna była jako dodatkowy element przeciwsłoneczny poza barwioną plexi.
Barwienie plexi to chyba nie jakaś kosmiczna technologia; jeśli nie "w masie" to farbą transparentną.
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 705
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 14:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez HubertKendziorek » piątek, 23 listopada 2018, 19:03

GrzeM napisał(a):A tu na zdjęciu dobrze widać jak to wyglądało w realu:
Obrazek

Tu dobrze widać i barwienie górnej części osłony i chyba firanki.

Z pozdrowieniami
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2122
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 09:23
Lokalizacja: Kraków

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 24 listopada 2018, 02:26

Tu dobrze widać i barwienie górnej części osłony i chyba firanki.

Panie Hubercie, i Inni Panowie też
Obrazek
Moje pytania mają swoje żródło i uzasadnienie.
Na wklejonych fotografiach osłony kabiny, już tego tak wyrażnie nie widać a na trzech nie widzę wcale.
Szczególnie na foto nr 4, 5 i 6/inne "nr 4"/, które przedstawiają osłonę na tle jasnej ściany i tu tego zabarwienia nie widzę.
Oczywiście nie upieram się przy tym jak przy krzywych numerach :D
Fot. 5 przedstawia P-37 w Rumunii, "na zewnątrz", a 4 i 6 to Łoś 701-N w hangarze.
Tak pisał Cynk, a że na modelu może efektownie wyglądać, to chyba wystarczający powód aby zastosować :) .

Panie Wojtku, dla takiego argumentu przestaję siać ferment. :lol:
Przecież też sklejam Łosia, tylko mi już sił i samozaparcia zaczyna brakować i chciałem sobie uprościć :lol: :lol:
Przybywa tylko dioptrii :D
Ostatnio edytowano sobota, 24 listopada 2018, 13:34 przez Bogdan Stanek, łącznie edytowano 1 raz
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Grzegorz Stróżek » sobota, 24 listopada 2018, 10:27

A może było tak, że nie wszystkie płatowce miały zabarwioną pleksi.
Tak samo rzecz się ma ze śmigłami - niektóre egzemplarze w Małaszewiczach mają ''obcięte'' końcówki łopat.
Na zdjęciach 3 i 7 dostrzegam ciemniejszą górę osłony, może firanka była b. cienka, może barwiona ?
Ale to tylko moje widzenie tych fotek.
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 14:38
Lokalizacja: Łódź

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez HubertKendziorek » sobota, 24 listopada 2018, 13:43

Grzegorz Stróżek napisał(a):A może było tak, że nie wszystkie płatowce miały zabarwioną pleksi.
Zapewne. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że barwienie plexiglasu pojawiło się później, w ramach wniosków z początkowego okresu użytkowania. Firanki też nie musiały być montowane na wszystkich maszynach, zwłaszcza w wiatrochronie - to faktycznie sugeruje szkolny charakter użytkowania maszyny, choć pewnie nie wyłącznie.

Z pozdrowieniami
Hubert
Zapraszam na mój blog modelarski: Kendzior's Way
Avatar użytkownika
HubertKendziorek

Ukraina
 
Posty: 2122
Dołączył(a): wtorek, 19 sierpnia 2008, 09:23
Lokalizacja: Kraków

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » poniedziałek, 7 stycznia 2019, 17:57

Witam
Jeszcze się nie poddałem :D
W poszukiwaniu wymiarów zaznaczonych, na rysunku poniżej, zielonymi elipsami:
Obrazek
Przekroje skalowane 1/20, jedna kratka/krateczka :!: / to 2 cm "w realu".
Rysunek to obejście uciążliwego liczenia wymiarów z proporcji w standardowy sposób.
Może to pozwoli doprecyzować wymiary z akceptowalną dokładnością?
Jakie wady ma ten sposób?
Czy Inni też widzą niedoskonałość krzywizny przy końcówce slota?
Dlaczego z rysunku-zdjęcia wynika, że nosek płata jest węższy przy silniku a szerszy na końcu płata?
Wszelkie uwagi mile widziane.
Pzdr.
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 9 stycznia 2019, 00:39

A jeśli chodzi o linię zawiasową klap i lotek, to nie jest to oparte na średnicy elipsy

Linia zawias klap i lotek wynika, wg mnie, z przyjętej wielkości w wartości procentowej cięciwy skrzydła /wcześniej myślałem tylko o kątach/.
Centropłat- klapy 18% a koniec przy zakończeniu lotki 20%. Różnica może wynikać z chęci uzyskania większej powierzchni nie tylko klap ale i lotek.
Wg mojego ostatniego wpisu i rysunku całość zaczyna nabierać sensu/wg mnie :D /
Ten wymiar /20%/ należy liczyć z przekroju teoretycznego/2445mm/ a nie rzeczywistego z zaokrągleniami, bo te potem.
Co do części lotki przed zawiasami/dół skrz./ to wymiary także wynikają z % i wychodzi z pomiarów 30% wymiaru za zawiasami oczywiście zaokrąglenie lotki " póżniej".
Co do rysunku Kubickiego, to uważam, że jest to profil na którym wzorowano skrzydło.
Ponieważ nie mam o tym pojęcia /sposób wyliczeń itp./ jako laik widzę wykresy "sprawności skrzydła" w zależności od kąta wychyleń klap/wartości wzrastają/ .
Podana wartość 30% nie dotyczy Łosia ale tego konkretnego wykresu./oczywiście wg mnie/
Jeszcze raz zwrócę uwagę na to, że max zaokrąglenie końcówki skrzydła zdaje się być "bardziej z tyłu" w stosunku do dotychczasowych planów i ten ostatni "trend" jakby do tego zbliżał.
O niczym nie przesądzam i najlepiej by niezależne "żródło" też nad tym pomyślało i to zweryfikowało, oczywiście myślę o Grzegorzu S. A może ktoś inny?
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Grzegorz Stróżek » środa, 9 stycznia 2019, 21:00

Nosek jest zbieżny w kierunku silnika, bo zdjęcie jest przekłamane.
Skrzydło doczepne w Łosiu było trapezowe, a na zdjęciu jest prostokątne.
Przednia część kesonu skrzydła jest równoległa do krawędzi natarcia, a na zdjęciu krawędzie są zbieżne do silnika itd., itd...
Lotki na części trapezowej nie są prostokątne, tylko mają stałą procentową wartość cięciwy płata ze względu na mniejsze obciążenia wewnątrz struktury skrzydła - to się dowiedziałem od speca od budowy płatowców.
Metodę rysowania planów na podstawie zdjęć i wszelkich przekształceń z tym związanych b.dobrze opisał Witold Jaworski w książkach ''Wirtualne modelarstwo'' ==> http://samoloty3d.pl/wm-000_p.xml.
Dwa artykuły ukazały się też w Aeroplanie, chyba dwa lata temu.
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 14:38
Lokalizacja: Łódź

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 15 gości