PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » poniedziałek, 30 lipca 2018, 15:59

Witam
Dzisiaj napiszę parę słów o lotkach .
Zakres wychyleń poniżej:
Obrazek
Ponieważ nowy Łoś z IBG ma ruchome lotki, i pewnie wielu wykona je wychylone, chciałbym się zapytać, dowiedzieć i upewnić: czy przy tych wartościach wychyleń lotek , jak na rysunku powyżej, należy stwierdzić, że lotka "wznosząca" przemieszcza się "2 razy szybciej" od "opadającej" ?
Jakoś nigdy o tym nie myślałem w ten sposób.
Jeżeli tak jest, to poza wychylonym drążkiem i to winno być uwzględnione. Chyba, że było inaczej
Pzdr.
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Reklama

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez RAV » poniedziałek, 30 lipca 2018, 16:43

Bogdan Stanek napisał(a):czy przy tych wartościach wychyleń lotek , jak na rysunku powyżej, należy stwierdzić, że lotka "wznosząca" przemieszcza się "2 razy szybciej" od "opadającej" ?

Podano tylko maksymalne wychylenia. Bez przeanalizowania całego układu, z dźwignią i popychaczem lotki, trudno zgadnąć, czy przy wychyleniu lotki w dół o 5 stopni ta druga wychyli się o 10, czy może o 8 czy 12. Ale w modelu to może nie mieć dużego znaczenia.

Zwiększone wychylenie lotki w górę jest powszechne. Chodzi o to, że w zakręcie lotka "w górę" znajduje się po wewnętrznej stronie i nie tylko zmniejsza siłę nośną, ale też zwiększa opór bardziej niż strona zewnętrzna. W ten sposób lotka wspomaga pracę steru kierunku.

Bogdan Stanek napisał(a):Jeżeli tak jest, to poza wychylonym drążkiem i to winno być uwzględnione.

Łoś miał wolant, nie drążek. Poza tym nie jestem entuzjastą wychylania sterów, a zwłaszcza lotek, w modelach "na postoju". Samolot "zaparkowany" ma przeważnie lotki zablokowane w neutrum, żeby wiatr nie mógł go zbyt łatwo wywrócić. Wychylone bywają stery wysokości, ale "wbrew intuicji" w górę, żeby wiatr wiejący od przodu dociskał ogon do ziemi, zamiast go podnosić. Technicznie robi się to przez zamontowanie stosownych blokad albo (w lekkich maszynach) przez zaczepienie drążka o pasy pilota.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 31 lipca 2018, 06:59

Wielkie dzięki RAV
Jak zwykle sama esencja wiedzy + precyzja określeń.
Pozdrawiam
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 8 sierpnia 2018, 09:16

Witam
Ponieważ walczę z mirażem :) , co krok problem.
Nie wiem czy ktoś o tym pisał,mówił, rysował /nie można sprawdzić wszystkich żródeł/ ale w modelach i na planach widzę przegrodę ogniową silnika w kształcie koła.
Natomiast zdjęcia sugerują coś innego.
Obrazek
"Na oko",zaznaczyłem umowną granicę półokręgów na przegrodzie strzałkami, jeżeli tak jest to owiewki za silnikiem /na przegrodzie/ są owalem a przy silniku już okręgiem.
Ma to duży wpływ na kształt -przekrój gondoli podwozia za przegrodą, w modelu ma za małą wysokość, zwłaszcza, że oś silnika pokrywa się z cięciwą skrzydła/chyba/.
Ponadto miałoby to znamienny wpływ na kształt owiewki na płacie, która to w modelu FLY 1/72 wygląda jak ogórek.

Pozdrawiam i zapraszam do wymiany uwag
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » czwartek, 9 sierpnia 2018, 09:55

Pytanie na śniadanie
dlaczego statecznik poziomy jest od góry jest bardziej płaski niż od dołu?
Obrazek
Wg mnie, te krzywizny są znacznie różne.
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez RAV » czwartek, 9 sierpnia 2018, 10:44

Bogdan Stanek napisał(a):dlaczego statecznik poziomy jest od góry jest bardziej płaski niż od dołu?

Bo w klasycznym układzie statecznik poziomy wytwarza siłę nośną w dół. Zapewnia to samolotowi stateczność bez potrzeby poruszania sterem wysokości.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3298
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » czwartek, 9 sierpnia 2018, 22:54

Bardzo dziękuję RAV za odpowiedzi i cierpliwość w ich udzielaniu "przyziemnemu" facetowi :D
Profesjonalnie nawet "podziemnemu" :lol:
Pozdrawiam
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » sobota, 11 sierpnia 2018, 09:34

A może, to ?:
Obrazek
Ta klapa, nie jest ścięta jak w modelu /M.1/48/ i taka "do szpica"
Na rzucie z dołu ten obrys to to łuk?
No i co z tym zasobnikiem bo u FLY to chyba koło się nie schowa :D
Pzdr.
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez potez » czwartek, 16 sierpnia 2018, 01:31

wszystko się zgadza poza jednym - z przodu klapa ma też skos tak jak zaznaczyłem zieloną kreską.
Obrazek
A po złożeniu przylega do tej przedniej i paatrząc od dołu czy z boku jest prosta linia na styku. Jak przekręcisz skośnie obiekt to w rzucie może być prostą kreską pomimo tego, że rzeczywistości jest skośny. Alez tyłu w rzucie od dołu powinien być łuk, z boku prosta.
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » niedziela, 19 sierpnia 2018, 07:53

Dla tych co jeszcze walczą :lol: z wymiarami skrzydła, gondoli i klap /a mogą tego nie mieć/.
Coś zdaje się byś krótsze a i inne wręcz odwrotnie.
Obrazek
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Grzegorz Stróżek » niedziela, 19 sierpnia 2018, 11:11

Dla tych co nie mają do czynienia z programami graficznymi, to może być problem.
Rosjanie dokładnie zwymiarowali skrzydło i nie ma o czym gadać.
Ja wyrysowałem sobie takie skrzydło w 1/48.
Przyznać jednak muszę, że cały czas nanoszę na rysunki poprawki, bo na zdjęciach zawsze coś się nowego odkryje.
Męczę się teraz nad Fly-em - skrzydło totalna porażka.
Krawędź spływu skrzydła w linii prostej kończy się po zewnętrznej stronie gondoli silnikowej, a powinna po wewnętrznej.
Obrys klap, lotek od spodu, slotów i gondoli silnikowych też do bani.
Dziwnie podgięte pokrywy komory bombowej od strony kadłuba ( cz. 065 i 074 obok siebie )
Zdjęcie na str. 291 ML 100 AJ-Press pokazuje b. dużo szczegółów.
Jedyny plus to bardzo ładnie zrobione chłodnice.
Nie wiem tylko po co do mnie dzwonili i pytali się na co zwrócić uwagę, której żadnej nie uwzgędnili.
To tyle mojego.
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 14:38
Lokalizacja: Łódź

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » niedziela, 19 sierpnia 2018, 12:36

Obrazek
Ja z tych co mają "te" problemy :D
Po prawdzie, to temat ściany ogniowej spowodował poszukiwania innych wymiarów szerokości gondoli-coś się tam gryzło.
To zdjęcie w większej rozdzielczości, pozyskane z ebaya, pozwala na lepszą ocenę zależności, nawet wzrokowo.
Wymiary, które kiedyś "ogłosiłem" nie są tragiczne ale wymagają korekty w kierunku jak powyżej /chyba/ dlatego co jakiś czas staram się sprowokować wymianę myśli.
Mnie zastanawia wymiar "rosyjski osiowy w kadłubie -4260/z pamięci/bo z rachunków wychodzi 50 mm więcej.To spora różnica.
Co do modelu j.w. to mnie szczególnie razi kształt końcówek skrzydła, bo na moje rozumowanie, ich wygląd wynikał z kilku promieni cyrkla a wyglądają jakby ktoś je narysował odręcznie i wyciął je z dykty. O owiewce ta płacie nie wspominając zwłaszcza, że wpływa na inne elementy.
I jeszcze jedno pytanie, dla mnie bez odpowiedzi, jaki był kąt natarcia /ten prawdziwy :D / bo czy zerowy czy więcej/ miał niewątpliwy wpływ na wygląd i kształt np gondoli podwozia.
Szkoda tylko, że najwięcej pisze się i mówi o czymś "po", bo wtedy klasycznie porażka jest sierotą.
W kontekście uwag do modeli /uzasadnionych/, to mnie po prostu żal czasu jaki należy dodatkowo poświęcać przy klejeniu i pewnie dla tego następuje pewne "rozgoryczenie?".
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Grzegorz Stróżek » poniedziałek, 20 sierpnia 2018, 16:20

Niezłe zdjęcie, widzę że muszę przerobić zewnętrzną klapę.
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 14:38
Lokalizacja: Łódź

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » piątek, 31 sierpnia 2018, 20:27

Witam
Dzisiaj 2 fotografie -fragmenty do rozważań nad kształtem gondoli i ściany ogniowej. Obie znane ale ta "z lewej strony" w tej jakości została pozyskana przeze mnie niedawno. Przedstawia Łosia A.
Na pierwsze spojrzenie , i drugie też, coś w nich "jest".
Obrazek
Obrazek
Muszę poszperać i coś napiszę bo wnioski zdają się być "nowatorskie' i potwierdzać kwestię owalu.
Tymczasem proszę zerknąć, a może ktoś inny "coś zobaczy" i napisze?
Pzdr.
Bogdan Stanek
 
Posty: 747
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P-37 Łoś oznaczenia skrzydłowe

Postprzez Wojciech Perkowski » sobota, 1 września 2018, 07:54

Przednia mała klapka komory podwozia z golenią starego typu jest jakby w pozycji otwartej bardziej pionowa w widoku z boku - fotka 1, a przy goleniach nowego typu - nieco pochylona do tyłu - fotka 2.
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 705
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 14:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 32 gości