Bf 109 F - który jest najpiękniejszy?

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Bf 109 F - który jest najpiękniejszy?

Postprzez spiton » środa, 9 września 2009, 13:05

Aleksander napisał(a):
spiton napisał(a):Nawiasem mówiąc Bf109 F to zdaniem wielu najlepsza, i najładniejsza wersja


Niestety, malowań poza Frontem Wschodnim (który mnie nie interesuje) jest jeszcze mniej

No coś ty ???
Ja mam zupełnie inne odczucia. Nawet nie biorąc pod uwagę frontu wschodniego jest moim zdanie bardzo dużo, bardzo atrakcyjnych malowań, w których Bf 109 F wygląda zabójczo ,-))
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Reklama

Re: Z serii "Front Północny": Me-109G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez Kuba P. » środa, 9 września 2009, 14:27

Wal przykłady! :mrgreen:
Uwielbiam ten temat.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Z serii "Front Północny": Me-109G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez Pabblo » środa, 9 września 2009, 14:49

Kuba Plewka napisał(a):Wal przykłady! :mrgreen:
Uwielbiam ten temat.


Hej!

choć pytanie nie było skierowane do mnie ;), skoro robimy maly OT, pozwolę sobie zabrać głos w sprawie "Friedrichów" i malowań z frontu wschodniego. (tak na szybko, bez fotek) Przykłady ciekawych, wg mnie, malowań to Friedrichy węgierskie:
V.039 - na którym Heppes uzyskał swoje pierwsze zwycięstwo
V- 03 Gyorgy Debrody'ego - z osłoną silnika w RLM 71, poza tym w standardowym RLM 74/75/76

V.039 był chyba był jednym z używanych tylko przez Węgrów Friedricho/Gustawów - płatowiec Bf 109F z silnikiem DB605.

Pozdrawiam
Paweł
Pabblo
 
Posty: 39
Dołączył(a): piątek, 2 maja 2008, 18:18

Re: Z serii "Front Północny": Me-109G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez Jaho63 » środa, 9 września 2009, 14:50

Samolot G.Debrody'ego! :mrgreen: (acha! ale miało być nie na wschodzie?)
to... Marseille! :)
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 01:39

Re: Z serii "Front Północny": Me-109G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez Kuba P. » środa, 9 września 2009, 14:56

Pabblo napisał(a):
V.039 był chyba był jednym z używanych tylko przez Węgrów Friedricho/Gustawów - płatowiec Bf 109F z silnikiem DB605.



Nie siedzę w węgierskich, masz fotkę lub coś więcej na ten temat?
No i miało być nie ze wschodu :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Z serii "Front Północny": Bf 109 G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez dewertus » środa, 9 września 2009, 15:09

Kilka sywetek bocznych - tak na szybko :mrgreen: (Francja, Afryka)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


pzdr.
Hubert
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Front Północny": Bf 109 G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez Kuba P. » środa, 9 września 2009, 15:20

Panowie, może lepiej fotki?
Te sylwetki raczej dokładne nie są :)

[1] Samolot Marseille'a w kamuflażu? Niezłe...
[2] Samolot Liesendhala miał niebieskie oznaczenia, nie żółte
[3] Samolot jak sądzę Von Maltzahna - takie plamy na kołpaku? Hmmm...
[4] Samolot Hahna - od daaawna wiadomo, że czerwony nos to lipa. Zwykły żółty standardowy nos.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Z serii "Front Północny": Bf 109 G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez dewertus » środa, 9 września 2009, 15:28

Kuba Plewka napisał(a):Panowie, może lepiej fotki?
Te sylwetki raczej dokładne nie są :)

[1] Samolot Marseille'a w kamuflażu? Niezłe...
[2] Samolot Liesendhala miał niebieskie oznaczenia, nie żółte
[3] Samolot jak sądzę Von Maltzahna - takie plamy na kołpaku? Hmmm...
[4] Samolot Hahna - od daaawna wiadomo, że czerwony nos to lipa. Zwykły żółty standardowy nos.


Jak fotki, to nie będzie szybko :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Co do nr.2 to Techmod chyba produkuje żółte - nie jestem specem, tak mi się coś pod sklepieniem prześwituje :lol:
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 01:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Z serii "Front Północny": Bf 109 G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez Kuba P. » środa, 9 września 2009, 15:32

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=2063
wystarczy porównać oznaczenia i trójkąt paliwowy.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Z serii "Front Północny": Bf 109 G-2, 3/LeLv 34, 1/72

Postprzez caughtinthemiddle » środa, 9 września 2009, 15:47

Kuba Plewka napisał(a):Panowie, może lepiej fotki?
Te sylwetki raczej dokładne nie są :)

[1] Samolot Marseille'a w kamuflażu? Niezłe...
[2] Samolot Liesendhala miał niebieskie oznaczenia, nie żółte
[3] Samolot jak sądzę Von Maltzahna - takie plamy na kołpaku? Hmmm...
[4] Samolot Hahna - od daaawna wiadomo, że czerwony nos to lipa. Zwykły żółty standardowy nos.


Postaram się wrzucić trochę fotografii na obalenie tych sylwetek w weekend ;o)
Tiiiiiime is on my side ;)
Avatar użytkownika
caughtinthemiddle
 
Posty: 1763
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 00:11

Re: Bf 109 F - który jest najpiękniejszy?

Postprzez Pabblo » środa, 9 września 2009, 19:48

Kuba Plewka napisał(a):
Nie siedzę w węgierskich, masz fotkę lub coś więcej na ten temat?
No i miało być nie ze wschodu :)


Hej!
przepraszam za pomyłkę, zagapiłem się i nie zauważyłem, że nie braliśmy pod uwagę "Ostfrontu". W takim razie dwa przykłady ciekawych malowań Friedrichów ze znacznie cieplejszej części kontynentu:

Obrazek

Obrazek

A wracając do węgierskich Friedrichów - Węgrzy dostali ich od Niemców około 30. Częściowo były to F-ki przekazane z niemieckich jednostek, częściowo nowe F-4, a częściowo płatowce F-4 z DB-605A. Te przyszły w ostatniej partii wiosną 1943 razem z "czystymi" F-4.
Na przykładzie V.039 Heppesa (planuję ulepić, więc zrobiłem mały researche ;o) ), wydaje mi się że Friedricho-Gustawy miały następujące cechy:
- wloty powietrza na okapotowaniu silnika charakterystyczne dla Gustawów (po dwa z każdej strony, tuż za śmigłem)
- raczej głębszą osłonę chłodnicy oleju, nie umiem powiedzieć, czy taką jak w G, czy jak F-4Z, swoją drogą nie odróżniam ich, więc byłbym bardzo wdzięczny za podpowiedź
- po prawej stronie wiatrochronu nie miały tego charakterystycznego trójkątnego okienka, które Friedrich "odziedziczył" po Emilu, a którego nie było w Gustawie. Miał tam za to mały chwyt powietrza, jak Gustaw, ale wiatrochron jest na pewno F-ki
po lewej stronie za to okienko pozostało.
Fotki - głównie z AJ-Press i z Ospreya - Hungarian Aces.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wybaczcie proszę błędy stylu lub jakąś nieścisłość logiczną - piszę tego posta czwarty raz, dzięki IE i photobucketowi.
Byłbym bardzo wdzięczny za wszelkie sugestie, zarówno popierające ten kierunek interpretacji zdjęć, jak i go negujące - chciałbym w niedalekiej przyszłości zbudować w miarę poprawną replikę tego Messerka. A jeżeli komuś jeszcze się przyda to super.

Pozdrawiam serdecznie
Paweł
Pabblo
 
Posty: 39
Dołączył(a): piątek, 2 maja 2008, 18:18

Re: Bf 109 F - który jest najpiękniejszy?

Postprzez Aleksander » środa, 9 września 2009, 19:56

No własnie - od laaaaat szukam jakiegoś w miarę standardowego malowania Bf-109F z Francji - poza Gallandem i Hahnem (bo oklepane), bez udziwnień i "radosnej twórczości" mechaników Luftwaffe. Szukam wersji czysto myśliwskiej Luftwaffe, nie JaBo. Chętnie przygarnę, odkupię, wyżebrzę, wymienię - chciałbym ulubionego Fritza (podobno był to Fritz, a nie Friedrich :?: ) wreszcie zrobić.
Cała reszta typu Węgry, Sycylia, Włochy ogólnie, Szwajcaria, Afryka, czy Rosja mnie nie pasjonują - tak po prostu mam :lol:
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7973
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Bf 109 F - który jest najpiękniejszy?

Postprzez net_sailor » środa, 9 września 2009, 20:49

Pabblo napisał(a):
Kuba Plewka napisał(a):
Nie siedzę w węgierskich, masz fotkę lub coś więcej na ten temat?
No i miało być nie ze wschodu :)


A wracając do węgierskich Friedrichów - Węgrzy dostali ich od Niemców około 30. Częściowo były to F-ki przekazane z niemieckich jednostek, częściowo nowe F-4, a częściowo płatowce F-4 z DB-605A. Te przyszły w ostatniej partii wiosną 1943 razem z "czystymi" F-4.
Na przykładzie V.039 Heppesa (planuję ulepić, więc zrobiłem mały researche ;o) ), wydaje mi się że Friedricho-Gustawy miały następujące cechy:
- wloty powietrza na okapotowaniu silnika charakterystyczne dla Gustawów (po dwa z każdej strony, tuż za śmigłem)
- raczej głębszą osłonę chłodnicy oleju, nie umiem powiedzieć, czy taką jak w G, czy jak F-4Z, swoją drogą nie odróżniam ich, więc byłbym bardzo wdzięczny za podpowiedź
- po prawej stronie wiatrochronu nie miały tego charakterystycznego trójkątnego okienka, które Friedrich "odziedziczył" po Emilu, a którego nie było w Gustawie. Miał tam za to mały chwyt powietrza, jak Gustaw, ale wiatrochron jest na pewno F-ki
po lewej stronie za to okienko pozostało.

To są cechy zwykłego Friedricha z gustawową osłoną silnika.
Te silniki DB 605 są jakoś udokumentowane fotograficznie lub archiwalnie? Chętnie bym obejrzał zdjęcia z uniesioną osłoną silnika, bo wybacz kawałek blachy z wierzchu nie przesądza co jest pod spodem.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Bf 109 F - który jest najpiękniejszy?

Postprzez Pabblo » środa, 9 września 2009, 22:03

hej,

w żadnym wypadku nie próbowałbym się upierać, że na pewno napędzane były DB-605A. Z drugiej strony, jeżeli wierzyć podpisom, zdjęcia zrobiono w czasie, gdy Węgrzy nie mieli jeszcze Bf 109G, tak by w trakcie remontów montować nowe osłony - chyba że dostały je w trakcie produkcji w Niemczech. Nie znalazłem niestety zdjęć z podniesionym okapotowaniem. Najlepiej obfotografowany jest V.039, ale niestety w dostępnych mi książkach nie znalazłem jego zdjęcia bez pokryw silnika. Opierałem się za to na tekście w monografii Roberta Michulca i na podpisach w "Hungarian Aces" Ospreya, autorstwa Gyorgy Punka, bądź co bądź Węgra ;o). Michulec podaje Werk Nummern ostatniej partii samolotów dostarczonych Węgrom - może to by coś pomogło. Mam nadzieję, sympatycy 109-tki rozjaśnią tę sprawę :)
pozdrawiam
Paweł
EDIT:
Zresztą, jak by nie było, to i tak ciekawie wygląda połączenie 109-tki F z G.
Pabblo
 
Posty: 39
Dołączył(a): piątek, 2 maja 2008, 18:18

Re: Bf 109 F - który jest najpiękniejszy?

Postprzez Kuba P. » środa, 9 września 2009, 23:40

Mam dokładnie takie samo zdanie, co Marcin. To, że maszyna ma okapotowanie silnika jakie używano w 109 G nic nie znaczy.
Te małe wlociki miały za zadanie wentylować i chłodzić przewody zapłonowe. To nie jest cecha charakterystyczna maszyn z DB 605.
Na tych zdjęciach nie widać nic, co przemawiałoby o użyciu DB 605 A. To, co Pan Michulec pisał często z czasem ulega weryfikacji. Chociażby jego słynny błąd dot. długości silnika DB 605 A i DB 601 E i róznicy kilkudziesięciu centymetrów (przepisana literówka z Monogram-CloseUp.
Chyba, że w węgierskich źródłach wyraźnie stoi o DB 605 ale jeśli podstawą do twierdzenia są te fotki to raczej nic konkretnego nie można powiedzieć.
Z drugiej strony, nigdy nie zastanawiałem się nawet nad możliwością zabudowania DB 605 A w płatowcu Bf 109 F-4... ;o)

ps - ten cudak jest fajny, kadłub ma dwa otwory pod wlewy paliwa, z tym, że używany jest chyba tylko ten na grzbiecie. Osłona kabiny od G, radio FuG VIIa, MG 17...
Co to jest, G-2 z sekcją kabinową jak dla F-4?

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości