Strona 1 z 2

Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: sobota, 18 lutego 2017, 01:55
przez Jacek Bzunek
Podobno są tu tacy co się śfińskich samolotach znają?

Taki aeroplan
Obrazek

Pod poniższym linkiem piszą że miał nr. ser. 14743
http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/mt-208/

Takie kalki
Obrazek

Takie pytania:
- wnęki podwozia, golenie, osłony goleni od str. wew - RLM02 czy fiński jasnoniebieski,
- ster kierunku w germańskich kolorach na skutek przekładki z innego egzemplarza czy może nie został przemalowany w czasie zmiany barw klubowych; jeśli druga opcja to czy podobnie pozostałem pow. kryte płótnem również zachowały stare malowanie,
- zbiornika pod kadłubem nie widzę ale czy jest szansa na żółty wonsz w kabinie,
- czy filtr tropikalny występował razem z mocowaniem parasola pod kabiną?

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: sobota, 18 lutego 2017, 19:22
przez Rafal

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: sobota, 18 lutego 2017, 23:54
przez Jacek Bzunek
Na obu fotach są przypadki w kolorach LW.

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: niedziela, 19 lutego 2017, 15:02
przez dewertus
Poszperam i dam znać co wynalazłem ;o) Ino dni kilku poczebujem...

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: niedziela, 19 lutego 2017, 15:06
przez Jacek Bzunek
dewertus napisał(a):Poszperam i dam znać co wynalazłem ;o) Ino dni kilku poczebujem...

Bez pośpiechu. Fęks from montajn!

Grzebiąc pod netach wynalazłem foto (pewnie dobrze znane) sugerujące malowanie wnęk, goleni i wew. str. pokryw kolorem spodu
Obrazek

ewentualnie pokrowiec we wnęce pozostał RLM02 (zdemontowany podczas malowania?).
Obrazek

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: wtorek, 21 lutego 2017, 03:08
przez Sherman
Na tym dolnym zdjęciu bym się nie doszukiwał takiego samego koloru spodu i wnęk bo całe spektrum barw jest przesunięte. Na górnym IMO jest samolot w niemieckie ciapki, a nie fińską zieleń. Ten na dolnym raczej też jest niemieckim malowaniu.

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: piątek, 3 marca 2017, 01:17
przez dewertus
Muszę przyznać że wybrałeś sobie jeden ze słabiej opisanych/udokumentowanych fińskich mietków...

MT-208, W.Nr.14743 RJ+SM, dostarczony do Finów 09 lub 13 marca 1943, zdjęty z ewidencji 10.09.1946. nalot 119,05h, cztery zestrzelenia.

26. lipca 1944 st.sierż. Erkki Alkio P-39 Airacobra
27. lipca 1944 sierż Pentti Piispa P-39 Airacobra
29. lipca 1944 por. Antti Heimo 2 x P-39 Airacobra

Co do koloru wnęk - nie znalazłem żadnej informacji aby były one przemalowywane - zatem sądzę że spokojnie można założyć kolorystykę producenta. W kwestii żółtego przewodu w kabinie - jak najbardziej (na zdjęciach jest wyraźnie widoczny), Finowie z zasady demontowali wszystko co nie było potrzebne i pogarszało parametry lotu. Większość lotów Mietki wykonywały w charakterze obrony wyznaczonych obiektów, ale jak zachodziła taka potrzeba podwieszali zbiorniki i zasobniki z działkami.

W kwestii steru kierunku - ciekawa sprawa... Otóż MT-208 miał drobną stłuczkę ale przed otrzymaniem "fińskiego" malowania, zatem jest mało prawdopodobne aby miał on "cudzy" ster kierunku. To co mi nie leży to układ plam na sterze - wg mnie zdecydowanie jest im bliżej do tych jakie miały G-6 a nie G-2 (mam tylko jedno zdjęcie tego egzemplarza i to niestety w nie najlepszej jakości). Kari Stenman podaje, że MT-208 należał do drugiej trójki mietków która została przemalowana w lipcu 1944 (ogółem tylko 10 mietków w wersji G-2 otrzymało "fińskie" malowanie, kilka G-2 zostało pomalowanych jednolicie na pow. górnych i bocznych RLM74, pozostałe (w tym wszystkie G-6 i G-8) latały w malowaniu "niemieckim"). Teoretycznie kolor spodu to fiński odpowiednik RLM 65 ale Stenmam podaje, że różnie to bywało i niektóre z tej dziesiątki pozostawiono w oryginalnym RLM 76. Łatwo to poznać, bowiem w malowaniu "fińskim" tło swastyki miało barwę RLM 76 - więc jeśli na zdjęciu nie widać wyraźnej różnicy pomiędzy barwą tła swastyki a resztą skrzydła to spód jest w RLM 76. W MT-208 widać wyraźną granicę pomiędzy okręgiem swastyki a kadłubem, zatem tutaj skłaniałbym się do RLM 65.

Obrazek

Stenmam napisał, że prócz pierwszej trójki (MT-213, MT-221 i MT-210) kolejne egzemplarze MT poddawane przemalowaniu na modłę fińską miały mniejsze lub większe "niedoróbki". Może taką niedoróbką jest właśnie ster w MT-208...

Obrazek

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: piątek, 3 marca 2017, 01:53
przez Jacek Bzunek
Dzięki bardzo!

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: niedziela, 7 maja 2017, 19:09
przez Jacek Bzunek
Mam jeszcze pytanie do znawców i znaFców nie tylko fińskich 109G.
W/g edkowej instrukcji: bąbel na górze płata = pełna felga (bez szprych).
Bąble MT-208 widać na obrazku pozostałości wytarganej z wody.
Obrazek
Na innym obrazku jest felga nie pasująca do mądrości edkowej instrukcji.
Obrazek
Mam rozumieć że:
- podmieniono felgę w trakcie eksploatacji,
- felga nie była "pełna" tylko miała kołpak?

Zdjęcia pożyczone z http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/mt-208/

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: niedziela, 7 maja 2017, 20:35
przez Murek
Bąble na skrzydłach G-2 zdarzały się - przygotowanie płata do szerszego koła, więc może być G-2 z bąblem i felgą starszego typu czyli ze szprychami (tak miał np fiński Bf109 G-2 MT-222).

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: niedziela, 7 maja 2017, 21:10
przez Jacek Bzunek
Dzięki! Rozumiem że stara felga = niższa opona?

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: poniedziałek, 8 maja 2017, 00:21
przez Kuba P.
Jacek Bzunek napisał(a):Dzięki! Rozumiem że stara felga = niższa opona?


Nie niższa, węższa.
Zamkniesz te koła w komorze z bąblem ale odwrotnie nie.
Są zdjęcia 109 z bąblami na skrzydle i kołami 150.

http://www.me109.info/display.php?lang= ... ummer=3136
http://www.me109.info/display.php?lang= ... ummer=3185

Sam sobie oceń.

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: poniedziałek, 8 maja 2017, 01:16
przez Atlis
Jacek Bzunek napisał(a):W/g edkowej instrukcji: bąbel na górze płata = pełna felga (bez szprych).


Koła szprychowe i bąble to dość powszechna sprawa. Chociażby słowackie G-4 (13./JG52) są na zdjęciach prawie wszystkie ze szprychami. Włoskie G-4 też miały szprychy. W G-2 też się zdarzało kombo bąble/szprycha.

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: poniedziałek, 8 maja 2017, 07:50
przez Kuba P.
...szprychy :lol:

Re: Bf 109G-2 MT-208

PostNapisane: poniedziałek, 8 maja 2017, 08:55
przez Atlis
Nie wiem, jak się to nazywa po polsku.