Bf 109G-2 MT-208

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 18 lutego 2017, 00:55

Podobno są tu tacy co się śfińskich samolotach znają?

Taki aeroplan
Obrazek

Pod poniższym linkiem piszą że miał nr. ser. 14743
http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/mt-208/

Takie kalki
Obrazek

Takie pytania:
- wnęki podwozia, golenie, osłony goleni od str. wew - RLM02 czy fiński jasnoniebieski,
- ster kierunku w germańskich kolorach na skutek przekładki z innego egzemplarza czy może nie został przemalowany w czasie zmiany barw klubowych; jeśli druga opcja to czy podobnie pozostałem pow. kryte płótnem również zachowały stare malowanie,
- zbiornika pod kadłubem nie widzę ale czy jest szansa na żółty wonsz w kabinie,
- czy filtr tropikalny występował razem z mocowaniem parasola pod kabiną?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Reklama

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Rafal » sobota, 18 lutego 2017, 18:22

Google nie zwalnia z samodzielnego myślenia.
Rafal
 
Posty: 1275
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:09

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 18 lutego 2017, 22:54

Na obu fotach są przypadki w kolorach LW.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez dewertus » niedziela, 19 lutego 2017, 14:02

Poszperam i dam znać co wynalazłem ;o) Ino dni kilku poczebujem...
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 19 lutego 2017, 14:06

dewertus napisał(a):Poszperam i dam znać co wynalazłem ;o) Ino dni kilku poczebujem...

Bez pośpiechu. Fęks from montajn!

Grzebiąc pod netach wynalazłem foto (pewnie dobrze znane) sugerujące malowanie wnęk, goleni i wew. str. pokryw kolorem spodu
Obrazek

ewentualnie pokrowiec we wnęce pozostał RLM02 (zdemontowany podczas malowania?).
Obrazek
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Sherman » wtorek, 21 lutego 2017, 02:08

Na tym dolnym zdjęciu bym się nie doszukiwał takiego samego koloru spodu i wnęk bo całe spektrum barw jest przesunięte. Na górnym IMO jest samolot w niemieckie ciapki, a nie fińską zieleń. Ten na dolnym raczej też jest niemieckim malowaniu.
W malinowym chruśniaku.
Avatar użytkownika
Sherman
 
Posty: 3021
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 21:05

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez dewertus » piątek, 3 marca 2017, 00:17

Muszę przyznać że wybrałeś sobie jeden ze słabiej opisanych/udokumentowanych fińskich mietków...

MT-208, W.Nr.14743 RJ+SM, dostarczony do Finów 09 lub 13 marca 1943, zdjęty z ewidencji 10.09.1946. nalot 119,05h, cztery zestrzelenia.

26. lipca 1944 st.sierż. Erkki Alkio P-39 Airacobra
27. lipca 1944 sierż Pentti Piispa P-39 Airacobra
29. lipca 1944 por. Antti Heimo 2 x P-39 Airacobra

Co do koloru wnęk - nie znalazłem żadnej informacji aby były one przemalowywane - zatem sądzę że spokojnie można założyć kolorystykę producenta. W kwestii żółtego przewodu w kabinie - jak najbardziej (na zdjęciach jest wyraźnie widoczny), Finowie z zasady demontowali wszystko co nie było potrzebne i pogarszało parametry lotu. Większość lotów Mietki wykonywały w charakterze obrony wyznaczonych obiektów, ale jak zachodziła taka potrzeba podwieszali zbiorniki i zasobniki z działkami.

W kwestii steru kierunku - ciekawa sprawa... Otóż MT-208 miał drobną stłuczkę ale przed otrzymaniem "fińskiego" malowania, zatem jest mało prawdopodobne aby miał on "cudzy" ster kierunku. To co mi nie leży to układ plam na sterze - wg mnie zdecydowanie jest im bliżej do tych jakie miały G-6 a nie G-2 (mam tylko jedno zdjęcie tego egzemplarza i to niestety w nie najlepszej jakości). Kari Stenman podaje, że MT-208 należał do drugiej trójki mietków która została przemalowana w lipcu 1944 (ogółem tylko 10 mietków w wersji G-2 otrzymało "fińskie" malowanie, kilka G-2 zostało pomalowanych jednolicie na pow. górnych i bocznych RLM74, pozostałe (w tym wszystkie G-6 i G-8) latały w malowaniu "niemieckim"). Teoretycznie kolor spodu to fiński odpowiednik RLM 65 ale Stenmam podaje, że różnie to bywało i niektóre z tej dziesiątki pozostawiono w oryginalnym RLM 76. Łatwo to poznać, bowiem w malowaniu "fińskim" tło swastyki miało barwę RLM 76 - więc jeśli na zdjęciu nie widać wyraźnej różnicy pomiędzy barwą tła swastyki a resztą skrzydła to spód jest w RLM 76. W MT-208 widać wyraźną granicę pomiędzy okręgiem swastyki a kadłubem, zatem tutaj skłaniałbym się do RLM 65.

Obrazek

Stenmam napisał, że prócz pierwszej trójki (MT-213, MT-221 i MT-210) kolejne egzemplarze MT poddawane przemalowaniu na modłę fińską miały mniejsze lub większe "niedoróbki". Może taką niedoróbką jest właśnie ster w MT-208...

Obrazek
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Jacek Bzunek » piątek, 3 marca 2017, 00:53

Dzięki bardzo!
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 7 maja 2017, 18:09

Mam jeszcze pytanie do znawców i znaFców nie tylko fińskich 109G.
W/g edkowej instrukcji: bąbel na górze płata = pełna felga (bez szprych).
Bąble MT-208 widać na obrazku pozostałości wytarganej z wody.
Obrazek
Na innym obrazku jest felga nie pasująca do mądrości edkowej instrukcji.
Obrazek
Mam rozumieć że:
- podmieniono felgę w trakcie eksploatacji,
- felga nie była "pełna" tylko miała kołpak?

Zdjęcia pożyczone z http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/mt-208/
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Murek » niedziela, 7 maja 2017, 19:35

Bąble na skrzydłach G-2 zdarzały się - przygotowanie płata do szerszego koła, więc może być G-2 z bąblem i felgą starszego typu czyli ze szprychami (tak miał np fiński Bf109 G-2 MT-222).
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 2992
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 7 maja 2017, 20:10

Dzięki! Rozumiem że stara felga = niższa opona?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Kuba P. » niedziela, 7 maja 2017, 23:21

Jacek Bzunek napisał(a):Dzięki! Rozumiem że stara felga = niższa opona?


Nie niższa, węższa.
Zamkniesz te koła w komorze z bąblem ale odwrotnie nie.
Są zdjęcia 109 z bąblami na skrzydle i kołami 150.

http://www.me109.info/display.php?lang= ... ummer=3136
http://www.me109.info/display.php?lang= ... ummer=3185

Sam sobie oceń.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Atlis » poniedziałek, 8 maja 2017, 00:16

Jacek Bzunek napisał(a):W/g edkowej instrukcji: bąbel na górze płata = pełna felga (bez szprych).


Koła szprychowe i bąble to dość powszechna sprawa. Chociażby słowackie G-4 (13./JG52) są na zdjęciach prawie wszystkie ze szprychami. Włoskie G-4 też miały szprychy. W G-2 też się zdarzało kombo bąble/szprycha.
Avatar użytkownika
Atlis
 
Posty: 2593
Dołączył(a): piątek, 25 marca 2016, 13:39
Lokalizacja: Rostock / Szczecin / Sliač

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 8 maja 2017, 06:50

...szprychy :lol:
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109G-2 MT-208

Postprzez Atlis » poniedziałek, 8 maja 2017, 07:55

Nie wiem, jak się to nazywa po polsku.
Avatar użytkownika
Atlis
 
Posty: 2593
Dołączył(a): piątek, 25 marca 2016, 13:39
Lokalizacja: Rostock / Szczecin / Sliač

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości