Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Krzysiek Kowalik » środa, 26 kwietnia 2017, 01:05

Witam
Od razu zaznaczam że jestem fokowy laik, ogólnie jest mi obce to co lata i latało. Obecnie jedną składam- wątek konkursowej "10". W trakcie grzebania za inspiracją trafiłem na kolorowe zdjęcie A-9 z końca wojny która mi się bardzo spodobała. Jak to wiadomo z maszynami z tego okresu nic o nich nie wiadomo ;) A więc lecimy. Foty:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jakaś plansza znaleziona w necie:

Obrazek

I interpretacja Edka:

Obrazek

Na Internetach piszą że to A-9 przekazana z jakiejś jednostki do JG 301. A-9 czyli zagłówek pilota jak w F-kach i wypukła owiewka. Łopaty śmigła te szerokie drewniane, tak na moje oko ze zdjęcia. Przy piastach są widoczne dokręcane takie dziwne elementy. Szczerze powiedziawszy nie wiem co to. Skrajne mg 151 wymontowane- gdzieś na forum wyczytałem że to jakaś fanaberia w JG 301. Pod samolotem zasobnik uzbrojenia/ dodatkowego zbiornika.

A tu interpretacja malowania ma. Możliwe że kadłub był malowany jak niektóre FW190D tym zgniło jajkowym RLM76? A jak obstawiacie górę samolotu? Na górze płata na kolorowym zdjęciu pod ósemką widać jakiś ciemny kolor, czyżby jeden z nich to RLM83? Od dołu płata widać jakąś granicę między kolorami, ale pomysłu to na to nie mam.

Obrazek

Obrazek

Na chwilę obecna i posiadaną wiedzę tak bym ją wykonał. Osoby siedzące w temacie proszę o ewentualne uwagi i pomoc.
Avatar użytkownika
Krzysiek Kowalik

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 953
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 10:12
Lokalizacja: Zabierzów

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Kuba P. » środa, 26 kwietnia 2017, 02:10

Interesujący temat, to malowanie mam wybrane dla jednego ze swoich 190 w budowie.
Na moje oko ten samolot ma metalowe śmigło o szerszych łopatach, nie drewniane. Te elementy u podstaw łopat to skręcane z dwóch elementów ciężarki. Jedni mówią, że to element wspomagający mechanizm skoku śmigła (siła odśrodkowa) inni zaś uważają to za dodatkową masę dodaną z przodu samolotu żeby skompensować ciężar napełnionego tylnego zbiornika. Dla mnie wersja ze skokiem śmigła ma sens.
Dalej konfiguracja: skrzydła wyglądają na wcześniejsze, nie te standaryzowane pod dwa typy zewnętrznych działek więc raczej bez wypukłych nakładek na wierzchu poszycia nad zewnętrznymi komorami plus na spodzie owalny panel dostępu do komory na łuski bez opcji na okno wyrzucania łusek od MK 108. Działka możliwe, że ktoś wymontował podobnie jak MG 131 i jakimś cudem wewnętrzne lewe działko nadal jest na miejscu.
Typu osłony kabiny można się tylko domyślać. Cały samolot to w ogóle wygląda na składaka lub samolot po remoncie w ASO :) i typowym recyclingu. Też wcale nie ma pewności, ze to A-9, dla mnie to kadłub późniejszego A-8, nie wiadomo jaki silnik (zakładam normalny TD-2) i wcześniejsze skrzydła. Pod kadłubem standardowy ETC 501.

Kolorystyka to temat rzeka, z grubsza widać jakie toto miało kolory a jak je nazwać...to problem.
Jest od pewnego czasu mocna rewolucja w nomenklaturze RLM od kiedy farba 83 okazała się być granatowa.
Jakbym miał przypisac numerki do kolorków to swobodnie wziałbym 81 i 82 na kadłubie, żółtawą 76 bardzo delikatnie przymgloną RLM 81. Osłony silnika RLM 74 lub 70 i osłona MG 131 70 lub 71. Pierścień pancerny z przodu osłony RLM 76 i to bardzo jasny, wręcz bliski białemu. To była stal i zawsze malowana.
Spodu skrzydeł można się tylko domyślać, raczej RLM 76/metal po pół zgodnie z zasadami i z góry skrzydła to już zgadywanka. Ja tam nadal jestem zwolennikiem tezy malowania pasa pod spodem i jednego z kolorów kamuflażu na górze tą samą farbą + druga kontrastującą kolorem (jaśniejsza/ciemniejsza). Nie pamiętam teraz czy są jakieś dalsze zdjęcia na których widać górę skrzydeł, może sobie zrobię wierzch RLM 76 + zielony 81. To tylko wróżenie :)

Jak to co wyżej napisałem jest dość niejasne to napisz, coś postaram się dopowiedzieć.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Krzysiek Kowalik » środa, 26 kwietnia 2017, 13:32

Czyli powiadasz że było jeszcze jakieś szersze aluminiowe śmigło niż to standardowe? Orientujesz się gdzie takie można nabyć w 1:72? Mam już nagrane to drewniane z Eduarda, ale chyba będzie w takim razie za szerokie.
Skrzydła to chyba też loteria, można też obstawiać że to późne. Wyrzutnik łusek 20mm nie przekreśla chyba panelu od góry? Czy są jakieś inne znaki szczególne?
Jeśli chodzi o malowanie spodu skrzydeł tez bym obstawał za wersją pół na pół z tym że przednia połówka skrzydła jak piszesz malowana jednym z górnych kolorów. Wydaje mi się że na zdj czarno-białym widać granicę między kolorami. Przyjmując taką wersje reszta pozostaje w aluminium, plus lotki i osłony goleni RLM76? A jak z tylnym usterzeniem poziomym, tak jak kadłub czy RLM76?
Cała reszta jasna ;) Dzięki za pomoc. Z tego co czytałem inne wątki o FW masz sporą wiedzę na ten temat.
PS. Podobno istnieje jeszcze jakieś zdjęcie tej konkretnej maszyny ale nie było nigdzie publikowane. Internetowa plota z jakiegoś forum, ale jak to z plotkami...
Avatar użytkownika
Krzysiek Kowalik

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 953
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 10:12
Lokalizacja: Zabierzów

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Kuba P. » środa, 26 kwietnia 2017, 14:52

Krzysiek Kowalik napisał(a):Czyli powiadasz że było jeszcze jakieś szersze aluminiowe śmigło niż to standardowe?


Dokładnie. Istniały (przynajmniej) dwa typy metalowych łopat dla Fw 190 A-8, węższe i szersze. Różnica jest widoczna bez większego problemu. Do tego oba te typy łopat występowały w opcji z lub bez ciężarków co daje nam (przynajmniej) 4 opcje metalowych łopat.
Łopaty drewniane o ile pamiętam nie występowały w opcji z ciężarkami.

Obrazek
Obrazek
To jest śmigło, które jak sądzę było też zamontowane w Zółtej 8.

Krzysiek Kowalik napisał(a):Orientujesz się gdzie takie można nabyć w 1:72?


Nie, niestety. Nie moja skala.

Krzysiek Kowalik napisał(a):Mam już nagrane to drewniane z Eduarda, ale chyba będzie w takim razie za szerokie.


Zerknij sobie na zdjęcia, niewykluczone, ze podpasuje jakoś po małych korektach? Ostatecznie śmigło będzie i tak żywiczne :) a jaki kształt łopat to kwestia do weryfikacji.

Krzysiek Kowalik napisał(a):Skrzydła to chyba też loteria, można też obstawiać że to późne. Wyrzutnik łusek 20mm nie przekreśla chyba panelu od góry? Czy są jakieś inne znaki szczególne?


W tym sęk, że to co widzisz to nie są kanały wyrzucania łusek, Fw 190 A-8 przywoził łuski z zewnętrznych działek ze sobą w komorach skrzydeł natomiast odprowadzane były wyłącznie ogniwka taśmy. BYł gdzieś na forum temat tych pokryw działek i typu skrzydeł, nie pamiętam już czy to co tu mamy widoczne było jeszcze spotykane w późnych skrzydłach czy może stosowano uproszczone pokrywy. Nie mam czasu szukać a nie chcę bzdur pisać.

Krzysiek Kowalik napisał(a):A jak z tylnym usterzeniem poziomym, tak jak kadłub czy RLM76?


Zgaduj zgadula, może być niebieskie, może być szare/beżowe, może być niepomalowane także od spodu :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Krzysiek Kowalik » środa, 26 kwietnia 2017, 17:30

Jest tak jak piszesz. Były trzy rodzaje:

VDM 9-12067A aluminiowe
VDM 9-12153A aluminiowe z tymi odważnikami i bez
VDM 9-12176A drewniane

Co do tych szerszych aluminiowych łopat to znalazłem:

Obrazek

https://www.eduard.com/store/aircraft-a ... -1-72.html

To są już te szersze, czy jeszcze te wąskie? Bo wszystkie są już dla mnie takie same poza tym drewnianym.

Tak odbiegając od tematu znalazłem taka roztrzaskaną dorę i widać przy pieście jakieś dokręcone element. To jakieś mocowanie czy też odważniki?

Obrazek
Avatar użytkownika
Krzysiek Kowalik

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 953
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 10:12
Lokalizacja: Zabierzów

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Kuba P. » środa, 26 kwietnia 2017, 20:43

Krzysiek Kowalik napisał(a):est tak jak piszesz. Były trzy rodzaje:

VDM 9-12067A aluminiowe
VDM 9-12153A aluminiowe z tymi odważnikami i bez
VDM 9-12176A drewniane


dokładnie rzecz biorąc powinny być 4 oznaczenia metalowych śmigieł VDM:

12153A i wersja z cieżarkami oznaczona 12153B
12067B i wersja z cieżarkami 12067C

Dla Ju 88, Do 217 i Ju 188 z silnikami BMW także wymienione są śmigła VDM w opcjach z ciężarkami i bez więc teza o wyważeniu Focke-Wulfa jest błędna i chodzi tu o wsparcie mechanizmu zmiany skoku.

Krzysiek Kowalik napisał(a):To są już te szersze, czy jeszcze te wąskie?


Ciężko wyczuć co artysta mial na myśli, w rzeczywistości wzór tych łopat mocno się różni. Wyżej dałem zdjęcia szerokich, wąskie z ciężarkami ma np. ten samolot:

http://www.forcedlandingcollection.se/L ... Fw190.html
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez macias13_84 » środa, 26 kwietnia 2017, 21:48

Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Kuba P. » środa, 26 kwietnia 2017, 22:00

No to jest właśnie wąskie z ciężarkami: 9-12153B (źle to opisali w nazwie).
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Krzysiek Kowalik » środa, 26 kwietnia 2017, 22:16

Jest niby w 1/32:
http://www.ultracast.ca/products/Eagle% ... efault.htm
ale z tego co widzę nie różni się szerokością od tego:
http://www.ultracast.ca/products/Eagle% ... efault.htm
Też zdaje się źle poopisywane.
Poza tym to i tak za duża skala. Mam w planach 1/72.
Avatar użytkownika
Krzysiek Kowalik

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 953
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 10:12
Lokalizacja: Zabierzów

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Kuba P. » czwartek, 27 kwietnia 2017, 16:33

Te śmigła Eagle-Parts nie są jakieś specjalnie udane. Miałem kiedyś taki zestaw i odstawał jakością od tego, do czego nas przyzwyczaili inni producenci aftermarketów.

Swoją drogą pobuszowałem troszkę po stronie Ultracast i w skali 1:48 jest sporo fajnych gadżetów do 190, pozamawiałem śmigła i parę dupereli, czekam na paczkę :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez marco2607 » sobota, 29 kwietnia 2017, 13:50

Które kupiłeś :?:
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3304
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 18:25
Lokalizacja: Białystok

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Kuba P. » sobota, 29 kwietnia 2017, 22:50

Śmigła do krótkich 190, kabiny i komory podwozia z wstawka silnikowa do Dory, koła bez bieżnika i parę pomniejszych ulepszaczy z myślą o trimasterach :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Focke-Wulf Fw 190 A-9, II./JG 301

Postprzez Krzysiek Kowalik » środa, 4 października 2017, 23:33

Pomyliłem wątki. Proszę Moderatora o usunięcie posta.
Avatar użytkownika
Krzysiek Kowalik

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 953
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 10:12
Lokalizacja: Zabierzów


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości