AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez waran » niedziela, 28 maja 2017, 11:39

Fragles,opisujesz kolory samolotu bojowego jak by to był obraz malowany przez artystę malarza( trzy odcienie bieli,pomarańczowy )co do kołpaków hm. wątpię żeby specjalnie malowane były na biało.Wlasciwie nie spotkałem się z takim malowaniem kołpaków ,co innego czasy powojenne gdzie często maszyny przechodziły w prywatne ręce.W czasach wojennych w hangarach nie miano palety barw F.S. ;o) podstawowe PC 10, PC 12, BcO1,Oknem i raczej to wsio, inne barwy specjalnie zamawiano, barwniki to kiedyś naturalne surowce czyli to co przyroda dała.
Szmatopłaty ponad wszystko.
waran
 
Posty: 1623
Dołączył(a): piątek, 18 lipca 2008, 08:02
Lokalizacja: Górny Śląsk

Reklama

modele polskich samolotów

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez fragles » niedziela, 28 maja 2017, 14:43

waran napisał(a):Fragles,opisujesz kolory samolotu bojowego jak by to był obraz malowany przez artystę malarza( trzy odcienie bieli,pomarańczowy )


Waran, opisuję to, co wyraźnie widać. Z uwzględnieniem wiedzy dotyczącej użycia bieli w regulaminowych oznaczeniach, bo przecież zdjęcie nie jest kolorowe. Moim domysłem, niemal ze 100% pewnością, jest biel na kołpaku.
Co do żółtego/pomarańczowego to jest rzeczywiście gdybanie, oparte na założeniu, że napis robił człowiek znający się na sztuce. A wszystko na to wskazuje, że miał wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie.

waran napisał(a):co do kołpaków hm. wątpię żeby specjalnie malowane były na biało.Wlasciwie nie spotkałem się z takim malowaniem kołpaków


Ale tu nie ma o czym dyskutować. Po prostu widać, że jest biały. Wcześniejsza sugestia, jakoby kołpak był pozostawiony w kolorze płótna, nie wytrzymuje konfrontacji w zestawieniu ze spodem skrzydeł, które właśnie w kolorze płótna powinny być.

waran napisał(a):W czasach wojennych w hangarach nie miano palety barw F.S. ;o) podstawowe PC 10, PC 12, BcO1,Oknem i raczej to wsio, inne barwy specjalnie zamawiano, barwniki to kiedyś naturalne surowce czyli to co przyroda dała.


Podobnie nie miano wzorników do namalowania takiego napisu "Queenie", i nawet specjalnie się ich zamówić nie dało.
Jeśli moje założenie co do wykonawcy napisu jest słuszne, to facet miał wystarczającą wiedzę żeby sobie nawet samemu zrobić żółtą/pomarańczową farbę w takiej małej ilości. Nie potrzebował palety F.S. Materiały i narzędzia miał pod ręką w hangarze (parę gramów ołowiu, palnik i gładki kamień do roztarcia pigmentu na proszek). Jeśli nie kupił odrobiny pigmentu będąc na przepustce, to glejtę, czyli tlenek ołowiany, zrobił w odpowiedniej ilości w 1,5-2 godziny. Glejta jako żółty pigment znana jest od starożytności, a artyści jeszcze do drugiej połowy ubiegłego wieku byli uczeni, jak samodzielnie zrobić sobie farby.
Franciszek Gleszyński - fra-gles
Avatar użytkownika
fragles
 
Posty: 1560
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:48
Lokalizacja: Rzeszów

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez greatgonzo » niedziela, 28 maja 2017, 15:22

Kwestii dostępności koloru bym nie demonizował. Konfekcjonowanie farb ma swoje korzenie w Anglii w XVII wieku.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 29 maja 2017, 16:21

Moje trzy grosze:
- na podstawie jednego, tak słabego zdjęcia Ameryki się niestety nie odkryje.
- kołpaki kół - wyglądają na bardzo jasne i jednolite, mimo głębokiego cienia. Datafile FK 8 podaje, że często malowano kołpaki na kolor trzech eskadr (flight) w dywizjonie (squadron): biały, czerwony, niebieski - potwierdza to wiele zdjęć. Standardowo kołpak był malowany jak reszta płóciennych powierzchni bocznych/górnych, czyli PC10, to nie jest ten przypadek. Skłaniam się zatem ku białemu, jako oznaczeniu eskadry. Doped linen możliwy raczej tylko na zasadzie wyjątku (jakaś prowizoryczna naprawa), więc bym wyłączył tę możliwość.
- na podstawie tego zdjęcia nie potrafię uwierzyć, że metalowe elementy nosa są pomalowane na szaro. Przejrzałem Datafile i artykuł o 82 squadronie (wyposażony w "Big Acki") w Cross&Cockade i tam, gdzie nos jest szary, na zdjęciach widać to wyraźnie, bardziej wyraźnie niż tu. Owszem, duża część silnika jest w cieniu skrzydła, ale sam przód jest w pełnym świetle i wygląda na ciemniejszy, a na pewno nie jaśniejszy niż kolektor spalin. Pomalowane na oliwkowozielono (PC10) blachy silnika mają prawo wyglądać nieco jaśniej niż elementy płócienne (są gładsze, bardziej błyszczące). Próbki koloru w Photoshopie potwierdzają, że nos (oczywiście część w świetle) nie jest wcale jaśniejszy od np. płótna na kadłubie a nawet jest ciemniejszy niż statecznik pionowy.
Niezależnie od tego golenie podwozia powinny być raczej PC10, bo szarym malowano blachy, a golenie są chyba drewniane (okładziny na rurach metalowych?). Czasem bywały w kolorze lakierowanego drewna.
- kokarda na kadłubie to zagwozdka. Pierścień wewnętrzny, który normalnie jest biały, tu jest wyraźnie ciemniejszy (także od cienkiej obwódki wokół pierścienia niebieskiego). Skoro ta cienka obwódka jest "bielsza" - nie da się ciemnego odcienia pierścienia raczej tłumaczyć starą farbą. Na pierwszy rzut oka ta kokarda wygląda na... belgijską, ale wątpię, by to było możliwe. Także eksperymentowanie przez załogę z alternatywnym kolorem raczej wykluczone, RFC/RAF to była bardzo sztywna instytucja. Pewnie trzeba przyznać, że się wytarło albo coś w tym stylu...
- cień pod napisem Queenie - niebieski (jak w kokardzie) jak najbardziej uzasadniony. Tak samo jak czerwony...

Pozdrawiam!
Grzegorz
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez MeliusManu » poniedziałek, 29 maja 2017, 18:54

Ciekawe wnioski. Dziękuję bardzo i będę rozkminiał dalej. Ja kolorystykę nosa przyjąłem właśnie na zasadzie analogii do wielu innych zdjęć wczesnych FK gdzie wszystko jest szare z goleniami podwozia włącznie. Do mnie przemawia bardziej szarość przodu na tym zdjęciu niż PC10. Zwykle bowiem wyglądało to tak:

Obrazek

Trudno mi się też zgodzić z odniesieniami do kolektora spalin. Na wielu fotografiach szary przód różni się nieznacznie od kolektora właśnie.

Obrazek
Profesjonalne dodatki modelarskie na zamówienie - KALKOMANIE
My i Facebook
Avatar użytkownika
MeliusManu
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 27 października 2013, 21:21

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 29 maja 2017, 21:48

Możesz mieć rację, nie będę się upierał, ale ten B.202 ma nos bardzo wyraźnie jaśniejszy (nawet mam w Datafile jeszcze bardziej kontrastową wersję zdjęcia). Na pewno jest szary (podwozie też). Z kolei drugie zdjęcie, które wkleiłeś, ma bardzo niewielki kontrast między nosem (rzekomo szarym) a kadłubem (niewątpliwie PC10). A słupek międzyskrzydłowy jest jeszcze o wiele jaśniejszy. Tu też nie byłbym pewien czy nos jest szary czy khaki. Warto pamiętać, że nos w kolorze khaki był malowany zupełnie inną farbą (do metalu) niż powierzchnie płócienne (barwiony lakier do impregnacji i naciągania płótna). Miał też inną fakturę (blacha vs. płótno).
A na zdjęciu A.2702 nos jest jeszcze ciemniejszy i jeszcze mniej się różni od kadłuba...

No niestety, dopóki nie dysponujemy zdjęciem dobrej jakości (albo kilkoma), jesteśmy skazani na domysły.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez MeliusManu » poniedziałek, 29 maja 2017, 22:31

Wszytko racja. Właśnie z tego powodu ten wątek, bo jestem bardzo ciekawy, innych niż moje, wniosków i opinii. Zdaję sobie też sprawę, że za dużo tych opinii i wniosków nie będzie w tak niszowym temacie. Niemniej przy drugiej fotce o szarości przodu przekonuje mnie analogiczny odcień opon.
Zapytam jednak przy tej okazji o coś jeszcze, by nie zakładać niepotrzebnie nowego wątku. Na wielu samolotach widać pewne oznaczenie i bardzo mnie kusi by to dołożyć do projektu kalek. Nigdzie jednak nie znalazłem informacji czym jest to oznaczenie i jakie ma dokładnie znaczenie dla konkretnej maszyny, na której się znajduje. Może więc ktoś wie coś więcej w tym temacie bo tu już nie ma miejsca na domysły przy projekcie kalek pod konkretny samolot.

Obrazek
Profesjonalne dodatki modelarskie na zamówienie - KALKOMANIE
My i Facebook
Avatar użytkownika
MeliusManu
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 27 października 2013, 21:21

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 29 maja 2017, 23:15

...tylko że nie wiesz, jaki dokładnie kolor miały opony. W tamtym czasie opony były od różowawych i kremowych po takie, jak dziś.
A kolor płóciennej burty pod łokciem pilota nie różni się niczym od blach silnika.

Ta linia na burcie samolotu - wydaje mi się że to po angielsku "datum line" (nie wiem jak jest po polsku) - linia będąca odnośnikiem do montażu i regulacji płatowca (kąty natarcia płatów, wznios skrzydeł itp.), czyli ustalania geometrii samolotu. Dość powszechna sprawa w tym czasie. Fokker np. malował ją na czarno.
Obrazek
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3102
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: AW FK.8 "Queenie" pytania i wątpliwości

Postprzez MeliusManu » wtorek, 30 maja 2017, 00:16

GrzeM napisał(a):...tylko że nie wiesz, jaki dokładnie kolor miały opony. W tamtym czasie opony były od różowawych i kremowych po takie, jak dziś. ...

Dla mnie z dużym prawdopodobieństwem jest to analogiczny kolor do blach. Więc szary bo khaki na pewno nie. Ponadto w tym okresie przy wczesnej wersji i u Palmera tym bardziej stawiam na szary.

GrzeM napisał(a): Ta linia na burcie samolotu - wydaje mi się że to po angielsku "datum line" (nie wiem jak jest po polsku) - linia będąca odnośnikiem do montażu i regulacji płatowca (kąty natarcia płatów, wznios skrzydeł itp.), czyli ustalania geometrii samolotu. Dość powszechna sprawa w tym czasie. Fokker np. malował ją na czarno.

Może i tak, myślałem o tym, ale moim zdaniem jeśli tak by miało być, to byłaby w tym jakaś analogia miedzy różnymi samolotami. Tej analogii nie ma. Nie widziałem dwóch różnych samolotów by te oznaczenia były choć trochę podobne. Tak czy inaczej, jak napisałem, jeśli ten element ma być w zestawie kalek ( a chciałbym ) to tu już nie ma miejsca na domysły.
Profesjonalne dodatki modelarskie na zamówienie - KALKOMANIE
My i Facebook
Avatar użytkownika
MeliusManu
 
Posty: 49
Dołączył(a): niedziela, 27 października 2013, 21:21

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości