pytanie o detal RAF BE2b

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » czwartek, 24 września 2009, 10:42

I tym dokladnie potwierdzasz moje, juz wyzej wyrazone zdanie na ten temat. Estetyczny produkt niejako usprawiedliwia (przynajmniej w pewnych granicach) wyzsza cene.
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01
Lokalizacja: Hannover

Reklama

modele polskich samolotów

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez GrzeM » czwartek, 24 września 2009, 11:02

To jest faktycznie standardowy sposób wykańczania niemalowanych blach - wydaje mi się, że głównie jednak z powodu estetyki, i to nie tyle w obawie przed zabrudzeniami, co raczej zarysowaniami. Jest to prostszy sposób niż polerowanie - prostszy zarówno dla wytwórcy, jak i dla tego, kto potem tę powierzchnię utrzymuje.
Jak ktoś słusznie zauważył, istnieją różne wersje, od równiutkiej, "luksusowej" (np. Ryan Lindbergha) jak i "standardowej" lub nawet "substandardowej" - typowej dla wojennej produkcji np. Fokkera.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3108
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Gienek » czwartek, 24 września 2009, 12:04

Głównym celem szczotkowania (bo tak oficjalnie nazywana jest ta czynność) zarówno z blach alu, dural jak i nierdzewnych jest usunięcie zgorzeliny poprodukcyjnej (hutniczej). Zgorzeliny czyli tlenków, które w przypadku tych prawie niekorodujących materiałów, przyczyniają się do ich szybszej destrukcji. Estetyka jest rzeczą wtórną choć nie bez znaczenia ;o)
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » piątek, 25 września 2009, 09:56

W zasadzie nie chcialem w tym watku nikogo meczyc lapidarnymi pytaniami, ale w wikipedii jakos znalezc nie moge, a ciekawosc meczy...

Co to wlasciwie jest zgorzelina hutnicza? A przede wszystkim skad sie ona bierze na swiezych, czystych blachach aluminiowych lub ze stali nierdzewnej? Przeciez blachy uzywane do produkcji na przyklad zbiornikow dostarczane sa w stanie czystym i maja lsniaca powierzchnie...
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Gienek » piątek, 25 września 2009, 11:08

Jak to? W Google wpisujesz i milion stron ;o)
Zgorzelina to tlenki i inne zanieczyszczenia po walcowaniu itp. Jak producent (huta?) oczyszcza (są inne metody mechaniczne jak śrutowanie oraz metody chemiczne) to masz gładką i błyszczącą. A jak nie to przez wspomniane google znajdziesz nie jedną firmę która to zrobi. Tak dla przykładu pierwsze lepsze: KLIK
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » piątek, 25 września 2009, 14:01

Pod wiekszoscia linkow mozna sie doszukac co najwyzej wzmianki o zgorzelinie, ale juz trudniej o dokladniejsze wyjasnienie, co to jest. Jednak pare punktow zaczepienia znalazlem.

Jesli zatem rozumuje we wlasciwym kierunku, bylby to produkt wysokotemperaturowej korozji gazowej metali, powstajacy na ich powierzchni podczas nagrzewania, na przyklad celem walcowania lub kucia na goraco. Teraz wiem tez, jak zgorzelina (u nas nazywa sie to „Zunder“) wyglada.

Ale mam dalsze watpliwosci. Z powyzszego wynikaloby, ze zgorzelina chyba raczej nie wystepuje w blachach o mniejszych grubosciach, zwykle walcowanych na zimno, wiec dlaczego koniecznosc jej usuwania?

A czy blachy ze stali nierdzewnej o wiekszych grubosciach, przeznaczone do produkcji na przyklad zbiornikow mieszczacych artykuly spozywcze (by pozostac przy jednym przykladzie), nie sa dostarczane juz w oczyszczonym stanie, nie wymagajacym usuwania zgorzeliny na koncowym etapie produkcji? Gdzie nie zajrzec, wszedzie w hurtowniach pokazane sa lsniace i czyste blachy, bez sladu zgorzeliny. Czy zgorzelina nie jest usuwana juz w walcowni?
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Gienek » piątek, 25 września 2009, 14:11

mr.jaro napisał(a): Czy zgorzelina nie jest usuwana juz w walcowni?

Ja nie z tej branży jestem ale tata był technologiem spawalnictwa stąd szczątkowa wiedza (i to z przemysłu okrętowego).
Tak, myślę, że współcześnie to z walcowni wychodzi gotowy produkt. A poza cysternami to mało kojarzę takie blachy w kółka. Może sto lat temu tak się robiło z tym szczotkowaniem?
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez mr.jaro » piątek, 25 września 2009, 14:22

To ja juz Ciebie, Gienek, nie bede meczyl pytaniami.
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01
Lokalizacja: Hannover

Re: pytanie o detal RAF BE2b

Postprzez Gienek » piątek, 25 września 2009, 14:44

Nie, no spoko. Tylko jako mistrz konfabulacji boję się rozkręcić ;o)
A na poważnie to faktycznie tylko okres Wielkiej Wojny i międzywojenny obfitował w tego typu "oblachowanie" - coś jest na rzeczy z tą technologią i kwestia tylko i wyłącznie estetyczna do mnie nie przemawia.
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości