Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez karolkonw » wtorek, 24 października 2017, 09:00

Może ktoś wie bo patrzę w dwie różne publikacje mówiące dwie różne rzeczy:)
Czy fi103 skrzydełka miał z drewna czy wręcz przeciwnie ?
I czy może ktoś się natknął na zdjecia fabrycznego montażu tychże ?
Żołnierze zziębnięci cześc ich pamięci
karolkonw
 
Posty: 1091
Dołączył(a): środa, 23 lutego 2011, 09:38

Reklama

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez Greif » wtorek, 24 października 2017, 10:44

Jak było?
Pewnie i tak i tak :D
Obrazek
Obrazek
ale kto wie może później były modyfikacje?
Greif
 
Posty: 392
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 20:05
Lokalizacja: Motherwell/Scotland

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez karolkonw » wtorek, 24 października 2017, 10:57

o Ospray rzeczywiscie pisze ze jeden rabin powie metalowe a druugi ze nie
ale ze w wersji niemiaszkowego kamikadze najpewniej drewniane
Żołnierze zziębnięci cześc ich pamięci
karolkonw
 
Posty: 1091
Dołączył(a): środa, 23 lutego 2011, 09:38

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez Panzer » wtorek, 24 października 2017, 10:59

A nie było tak, że z czasem dla oszczędności z metalowych przeszli na drewniane, jak to miało miejsce w innych dziedzinach (vide kabiny ciężarówek wszelakich).
Pozdrawiam, Radek
Obrazek
Avatar użytkownika
Panzer

Animal Planet
 
Posty: 2402
Dołączył(a): poniedziałek, 31 marca 2008, 16:50
Lokalizacja: Tychy

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez net_sailor » wtorek, 24 października 2017, 11:30

Ja tam mam 100% papiery tylko na metalowe pokrycie skrzydeł, więc robiłbym metalowe:

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez karolkonw » wtorek, 24 października 2017, 12:29

"due the steel shortage a number of effeorts were made to conserve material including the design of wooding wing "
I niby w tej wersji z kamikadze germanskim byly z drewna z lotkami hmm tak czy siak ciekawe;)
Żołnierze zziębnięci cześc ich pamięci
karolkonw
 
Posty: 1091
Dołączył(a): środa, 23 lutego 2011, 09:38

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez net_sailor » wtorek, 24 października 2017, 14:06

Tak, ale dalej w tekście masz napisane, że na wierzchu był arkusz metalu (opis zachowanego w Aberdeen egzemplarza). Opis wymaga od czytelnika pewnej wiedzy fachowej, by zrozumieć czym jest drewniana konstrukcji skrzydła. Oznacza ona, że wewnętrzna struktura nadająca skrzydłu wytrzymałość jest z drewna, tzn, mogą to być drewniane dźwigary, żebra, podłużnice. Ale pokrycie może być z zupełnie innego materiału np. płócienne lub metalowe, choć sklejkowe jak najbardziej też jest dopuszczalne. Jednak tutaj jest wyraźnie o pokryciu metalowym. Z modelarskiego punktu widzenia różnicy więc nie ma.

Najpełniejszy opis skrzydła metalowego w V-1 jest tutaj
http://www.zenza.se/vw/
Wing
This is built from mild-steel sheet, and is spot-welded throughout. The aerofoil is bi-convex with a chord of 3 ft. 5in., and has a thickness at the maximum ordinate of 6,5 in., i.e., 15 per cent. of the chord. The maximum wing thickness coincides with the position of the single tubular spar, witch is located 10,5 in. From the leading edge, i.e., a little more than 25 per cent. aft along the cord. The ribs are simple flanged pressings with circular flanged lightening holes. The material is about 22 gauge. The skin is a little thicker- about 20 gauge. The aerofoil used is of symmetrical section. The top surface are painted olive drab, and the underside a kind of duck-egg blue.

Spar Structure
The tubular wing spar is in one piece, and is pushed through a tubular ferrule about 6/32 in. Thick, welded into the fuel tank. This tube - the main wing spar - is about 4ft. Shorter than the overall wing span. It consists of a single piece of 4,5in. Diameter by 12-gauge seamless steel tubing with a 10-gauge open-seam sleeve over most of its length. This is spot-welded through to the inner tube at the seam. A further short length of 10-gauge tube is fitted over the centre of the wing spar to cater for the increased bending moments. The tubular spar takes no wing torque, and in any case torque loads would be low in view of the bi-convex section and the position of the spar. What torque loads there are are taken out at a single point on a strengthened box rib at the fuselage side near the trailing edge. A sharp balloon cable cutter of steel is fitted inside the leading edge, immediately behind the skin plating. One could write pages about the construction of this wing - it is extremely ingenious. The top portion of the skin is first spot-welded to the ribs and to the shallow nose and tailing-edge webs. Similarly the bottom skin plating is spot-welded to another series of ribs, etc. The top and bottom halves are then brought together and welded up along the centre line of the vertical webs near the leading and trailing edges. This makes a very strong box structure, and the job is completed by welding-on the small nose and trailing-edge platings. The wing is perfectly flush, all plating joints being butted, and there are no protruding rivet heads.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez karolkonw » wtorek, 24 października 2017, 15:13

O dzięki !
Żołnierze zziębnięci cześc ich pamięci
karolkonw
 
Posty: 1091
Dołączył(a): środa, 23 lutego 2011, 09:38

Re: Fieseler fi 103/v1 skrzydła

Postprzez Kuba P. » wtorek, 24 października 2017, 16:46

Panzer napisał(a):A nie było tak, że z czasem dla oszczędności z metalowych przeszli na drewniane, jak to miało miejsce w innych dziedzinach (vide kabiny ciężarówek wszelakich).


To nie była oszczędność tylko rozszerzanie ilości podwykonawców elementów dla konkretnych odbiorców.
Aluminium było dostępne, zaprojektowanie elementów alternatywnych z drewna/sklejki oznaczało dla przemysłu lotniczego możliwość zapewnienia ciągłości dostaw i produkcji w razie wyłączenia poddostawwcy dostarczającego elementy aluminiowe.
Do tego należy dodać praktykę lokowania wielu mniejszych leśnych montowni pracujacych w ramach danego producenta i jasne jest jak ważna była odpowiednia rotacja zapasów i dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia.

Przy V1/Fi 103 wykorzystano stal stąd kadłub tego ustrojstwa był spawany. Dla modelarza info takie: linie nie wklęsłe a właśnie wypukłe.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.


Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości