Strona 1 z 1

Curtiss-malowanie powieżni wewnetrznych

PostNapisane: czwartek, 19 kwietnia 2018, 12:33
przez cris
Witam
Może ktoś mnie oświecić, na jakie kolory malowana była kabina ,wnęki podwozia i wew.strona osłony silnika w Curtiss-Wright CW-21 Demon .Czy możliwe jest,ze były niemalowane ,tak jak H-75 Hawki (chyba że coś pokręciłem) .To samo pytanie tyczy się H-75 A7 z lotnictwa Holenderskich Indii Wschodnich

Re: Curtiss-malowanie powieżni wewnetrznych

PostNapisane: sobota, 21 kwietnia 2018, 18:49
przez cris
Widzę że nikt nie jest w stanie mi odpowiedzieć ,to może z innej ,,beczki "
Poszperałem w ,,archeo '' i znalazłem wątek na temat malowania kabin i wnętrza H-75 Hawków (tych z Jawy też ) .
viewtopic.php?f=3&t=4631
Z wypowiedzi zaangażowanych w dyskusji Kolegów ,obeznanych -jak widać z tematem -wynika że kabina i wnętrze było zawsze malowane ( czy na Zinc Chromate, lub bardziej brązowy odcień to już inna bajka -ale malowane)
Dyskusja i wnioski z niej płynące miała miejsce 10 lat temu ,więc wiele innych faktów od tego czasu mogło wypłynąć .
Tym bardziej że w wątku o malowaniu wewnętrznym ,Brewstera Buffalo w barwach Holenderskich Indii Wschodnich'',
viewtopic.php?f=3&t=20878 z 2012 r ,niektórzy Koledzy optują za NMF ( czy też srebrnym) na -co prawda -Buffalo ,ale -jak zaznaczają -analogicznie do ,,niemalowanych Holenderskich Hawków ''
To jak to w końcu było bo mam ,,kołomyję''.
Przez taką analogię ,można by też przyjąć, że i Holenderskie ,,Demony" w kabinie i podwoziu były NMF

Re: Curtiss-malowanie powieżni wewnetrznych

PostNapisane: sobota, 21 kwietnia 2018, 19:36
przez KR77
''...the cockpit color is a difficult problem. Dana Bell's article 'World War II U.S. aircraft interior colors' in the October 1997 issue of Fine Scale Modeler is about the only source on this subject. If I interpret his writings correctly, the Army Air Corps was specifying lacquer mixed with aluminum powder paste until 1937. From 1938 on, the Army Air Corps ordered 'yellow green' (zinc chromate tinted with black, aka interior green) to be used for fighter cockpits, and bronze green was to be used for bombers and transports. Following these rules, the CW-21B's cockpit should have been painted yellow green, but Dana Bell notes that the AAC policy was widely disregarded. Jim Maas noted on the newsgroup rec.models.scale on the subject of the CW-21B's cockpit color that "I'd bet on silver - interior green didn't come into use for export aircraft until later". The single cockpit photo I know (published in Modelbouw In Plastic magazine) is difficult to interpret. It looks too nice and smooth to be unpainted aluminium. It's difficult to tell which color it is, but if I have to choose between a middle green or aluminum lacquer, I guess it is aluminium lacquer. On the other hand, the photos in Skyways #38 (which I haven't seen) suggest a light gray or green.''

i po ludzku ;o)

Kolor kokpitu jest trudnym problemem. Artykuł Dany Bell "Kolory wnętrza samolotów amerykańskich z II wojny światowej" w numerze "Fine Scale Modeler" z października 1997 r. Jest jedynym źródłem na ten temat. Jeśli poprawnie zinterpretuję jego pisma, Army Air Corps określał lakier mieszany z proszkiem aluminiowym do 1937 r. Od 1938 r. Army Air Corps zamówił "żółtozielony" (chromian cynku zabarwiony na czarno, inaczej aka zielony), który ma być używany do kokpity myśliwskie, a zieleń brązowa miała być używana do bombowców i transportowców. Zgodnie z tymi zasadami, kokpit CW-21B powinien być pomalowany na żółto zielony, ale Dana Bell zauważa, że ​​polityka AAC była szeroko ignorowana. Jim Maas zauważył na grupie dyskusyjnej rec.models.scale na temat koloru kokpitu CW-21B: "Założę się o srebro - zieleń wewnętrzna nie zostanie użyta do samolotów eksportowych na później". Moje zdjęcie z pojedynczego kokpitu (opublikowane w magazynie Modelbouw In Plastic) jest trudne do zinterpretowania. Wygląda zbyt ładnie i gładko, aby być niepomalowanym aluminium. Trudno powiedzieć, jaki to jest kolor, ale jeśli mam wybrać między środkowym zielonym lub aluminiowym lakierem, to chyba jest to lakier aluminiowy. Z drugiej strony zdjęcia w Skyways # 38 (których nie widziałem) sugerują jasnoszare lub zielone.

Re: Curtiss-malowanie powieżni wewnetrznych

PostNapisane: sobota, 21 kwietnia 2018, 21:14
przez CzarekB
OK, nie mam na ten temat pojecia, wiec nie bede sie glupio wymadrzac.
Jedno co bym chciał poprawić, to tłumaczenie.
Kolor bronze green nie powinien być nazywany po polsku zieleń brązowa bo od razu nasuwa skojarzenia z innym odcieniem zieleni. Jak to nazwać poprawnie ? Nie wiem.
Był to bardzo zimny odcien zieleni, prawie jak zielony z domieszką niebieskiego. Firma White Ensign miala ten kolor gotowy w puszkach ale wiadome jest , że ze względu na użyty pigment ( skorodowany brąz, tlenek brązu ) odcienie bywały dowolne.
Google pokazuje to tak:

https://www.google.com/search?q=bronze+ ... 20&bih=949

I tyle, zycze cierpliwosci z tym tematem.

Re: Curtiss-malowanie powieżni wewnetrznych

PostNapisane: sobota, 21 kwietnia 2018, 22:55
przez cris
KR77 napisał(a):''...the cockpit color is a difficult problem. Dana Bell's article 'World War II U.S. aircraft interior colors' in the October 1997 issue of Fine Scale Modeler is about the only source on this subject. If I interpret his writings correctly, the Army Air Corps was specifying lacquer mixed with aluminum powder paste until 1937. From 1938 on, the Army Air Corps ordered 'yellow green' (zinc chromate tinted with black, aka interior green) to be used for fighter cockpits, and bronze green was to be used for bombers and transports. Following these rules, the CW-21B's cockpit should have been painted yellow green, but Dana Bell notes that the AAC policy was widely disregarded. Jim Maas noted on the newsgroup rec.models.scale on the subject of the CW-21B's cockpit color that "I'd bet on silver - interior green didn't come into use for export aircraft until later". The single cockpit photo I know (published in Modelbouw In Plastic magazine) is difficult to interpret. It looks too nice and smooth to be unpainted aluminium. It's difficult to tell which color it is, but if I have to choose between a middle green or aluminum lacquer, I guess it is aluminium lacquer. On the other hand, the photos in Skyways #38 (which I haven't seen) suggest a light gray or green.''

Z tym tekstem/wypowiedzią spotkałem się już jakiś czas temu.
Myślę że pochodzi stąd , też potrafię szperać w sieci :P ,ale dziękuję bardzo za chęci i pomoc, już nie pierwszy raz.
Niestety z tego tekstu niewiele wynika, jakieś wydumania, domysły,niczym nie poparte (np.fotki) .Jednym słowem ,powinno być na ,,zielono/żółto'',ale mogło być na ,,srebrno'' -czyli ,,na dwoje babka wróżyła'' ,albo : ,,tak będzie najwłaściwiej ,bo tak już mój model pomalowałem'' -nie lubię takich mędrkowań.
CzarekB napisał(a): zycze cierpliwosci z tym tematem.

Cierpliwości ? Temat leży ,zrobię na różowo w białe stokrotki :mrgreen: i też nikt mi nie udowodni ,że tak akurat nie było -a co 8-)

Re: Curtiss-malowanie powieżni wewnetrznych

PostNapisane: sobota, 21 kwietnia 2018, 23:20
przez KR77
cris napisał(a):
Myślę że pochodzi stąd , też potrafię szperać w sieci :P ,ale dziękuję bardzo za chęci i pomoc, już nie pierwszy raz.


Cieszę się, że pomogłem :mrgreen:

Re: Curtiss-malowanie powieżni wewnetrznych

PostNapisane: niedziela, 22 kwietnia 2018, 03:18
przez CzarekB
Dodam jeszcze jedno.
Curtiss stosował w swoich samolotach dość specyficzny odcień zielonego, znany jako Curtiss Green. Rozkazy na temat zmiany lub unifikacji kolorów środka miały taki mały kruczek, nowy kolor miał być wprowadzony po całkowitym zużyciu zapasów poprzedniego. Wiadomo jest, że Curtiss Green byl uzywany do końca 1942, podobno nawet do wiosny 1943.
Curtiss Green jest określony jako "straw green", czyli dość jasny, soczysty zielony z dużym dodatkiem żółtego.
Ot tak, zeby nie bylo za latwo. ;o)