Mecenas napisał(a):Trochę mnie ten temat zainteresował i pogrzebałem conieco. Na tej stronie piszą, że wstawiony przeze mnie Hurricane Z2326 powstał z przeróbki IIB i był wykorzystywany do prób we wrześniu 1941 roku.
Ja poszperałem chyba nieco więcej
.Faktycznie zamieszone przez Ciebie zdjęcie, nie jest typową wersją MK IID .
To jest jeden z przerobionych prototypów służących do testów różnych wariantów działek 40mm .Są jeszcze dwa zdjęcia innych egzemplarzy.
Jarpen napisał(a):Wiem że to tylko model ale może tak to wyglądało,o ile przerabiano z wersji IIC.
Tak właśnie interpretują MkIID niektórzy producenci ,między innymi Hasegawa i najprawdopodobniej mają rację- to właśnie chciałem rozstrzygnąć ,bo jak się okazuje to chyba nikt tak na dobrą sprawę nie wie jak wyglądało skrzydło -bądź co bądź- popularnej wersji ,,Tank Busters''
Z opisu powstania wersji MkIID ,zamieszczonej w monografii AjPresu można wyczytać
(
w przybliżonym cytacie tylko do celów dyskusji na tym forum)
,,Pierwsze maszyny w wersji MkIID zaczęły trafiać do jednostek na początku marca 1942 r. Poza uzbrojeniem i
brakiem reflektorów do lądowania w skrzydłach w
żaden sposób nie różniły się od wersji MKIIC na bazie której powstały.
Po zbudowaniu 92 sztuk dodano dodatkowe opancerzenie, aby lepiej zabezpieczyć pilota.
Większość z około 300 szt. MkIID wyprodukowanych z działkami 40 mm ,powstających z przebudowy istniejących maszyn MkIIC wyposażono w filtr Vokesa ,po czym trafiły do służby w Afryce i na Bliskim Wschodzie ,gdzie brały udział w szeregu akcji bojowych.
Rozwinięciem Hurricane'a MkII D była następna wersja , lepiej przystosowana do zadań szturmowych oznaczona II E. Samoloty te, jako pierwsze z Hurricane'ów wyposażono w
specjalnie zaprojektowane tzw. "skrzydła uniwersalne" w których można było stosować różne warianty uzbrojenia: bomby, 2 działka 40 mm Vickrers ,,S'' i pociski rakietowe.
Stałym uzbrojeniem służącym do odznaczania celów pociskami smugowymi pozostały tak jak w wersji MkIID dwa Browningi Zbudowano tylko dwa egzemplarze wersji MkIIE po czym ,,uniwersalne skrzydło'' zaczęto montować tylko w Hurricane'ach z silnikiem Merlin 27/24 i oznaczonych jako MkIV (w kolejnej wersji V)
Wersje MkIV można łatwo odróżnić od wersji MkIID przez
znacznie powiększoną chłodnicę glikolu z racji zastosowanych silników"
To tyle opisu powstania i różnić wersji (szczególnie MkIID od IV) .Jeśli montowali Vickersy ,,S'' pod skrzydłami MkIIC to pewnie wymieniali osłony na ,,płaskie'' bez ,,bąbli'' (od kawał płaskiej blachy) ,ale skrzydło uniwersalne z MkIV (choć bardzo podobne) było z góry nieco inne .Myślę że wyglądało jak to z rysunku
SAM Publications mylnie opisane jako MkIID
Tu jeszcze zdjęcia MkIV z muzeum
https://www.britmodeller.com/forums/app ... 0e0f236d15https://www.britmodeller.com/forums/app ... c3167e7ee1I tyle mojego ,,śledztwa'' choć dalej nie wiem (brak zdjęć ) czy aby na pewno mój wywód jest prawdziwy i jednak wersje
Mk IID nie miał już takiego płata jak ten ,,Jugol ''ze zdjęcia
I jeszcze filmiki z You tube .
Na pierwszym ,w 0:48 min jest płat z góry i ja tam nie widzę zostawionych ,,bąbli " na pokrywach ,ale to niczego nie przesądza co do ostatecznego podziału blach.
https://www.youtube.com/watch?v=bIx_pMwjGyEhttps://www.youtube.com/watch?v=ix5xN8hlGLoPoz. cris
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.