A no właśnie, przyjęło się i każdy ma to w głowie, że schemat szaro-zielony to RLM 75/83. Na Fw 190, na 109, te kolory. Od kiedy wyszło, że RLM 83 to ciemny niebieski, morski kolor ponoć identyfikowany gdzieś na Ju 88, Ju 87 czy łodziach latających to jak w końcu pomalowane były późne 109 czy te wczesne 190 D?
RLM 75 w miarę oczywisty i nawet go tu chyba widać na skrzydle tego Messerschmitta ale drugi kolor? RLM 74 niby oficjalnie wycofany? RLM 81, który był po prostu ciemny zielony/brązowy a może to jakiś RLM 70/71? Tu są właśnie schody.
W muzeum obrony wybrzeża na Helu jest statecznik 109 G, drewniany, późny, oryginalne kolory. Spód niebieski ale bardzo ciemny, coś bliżej radzieckiemu niebieskiemu, na górze RLM 75 taki książkowy, fioletowo-szary i do tego jako trzeci kolor bardzo ciemny zielony, taki butelkowy ale naprawdę ciemny. Są oryginalne napisy na tym, całość jest podniszczona, na 99,9% oryginał. No i teraz co to za zieleń, RLM 83 by można powiedzieć ale jak wyżej - RLM 74 raczej nie bo to naprawdę ciemny zielony. RLM 81 w takiej wersji a może RLM 70 jaki widziałem wiele razy na zachowanych śmigłach.
Na koniec znów ten Messerschmitt z kolorowego zdjęcia, byłem w miejscu gdzie zrobili tą fotkę. To Oberammergau, Górna Bawaria, jakieś 1,5h jazdy na południe od Monachium, niedaleko GaPa. Piękna miejscowość w górach. Obecnie w tym miejscu mieści się szkoła Bundeswehry, dawniej laboratorium i zakłady rozwojowe Messerschmitt A.G.
Fotka zrobiona była z terenu ośrodka, na który wejść oczywiście nie mogłem ale teren, budynki, wszystko stoi tak jak w 1945 roku
Taka ciekawostka, lubię znajdować miejsca znane z historycznych fotografii i związanych z lotnictwem i porównywać ich wygląd wtedy i teraz.