Strona 1 z 1

PZL Karaś - chłodnica oleju

PostNapisane: sobota, 23 maja 2020, 14:25
przez Paweł Wymysłowski
Czy wiecie dlaczego czasem Karasie miały chłodnice w osłonie, a czasem na wierzchu. Przyglądam się zdjęciom i nie mogę znaleźć klucza: A, B, po remoncie, przed, wcześniej, później... Może to chodziło o pogodę?

Re: PZL Karaś - chłodnica oleju

PostNapisane: niedziela, 24 maja 2020, 12:30
przez Bogdan Stanek
Chłodnica została obudowana aby uzyskać możliwość regulacji przepływu powietrza wokół niej.
Obudowa "od przodu" posiadała ruchomą zasłonkę uchylaną z kabiny przy pomocy cięgła.
Obrazek

Re: PZL Karaś - chłodnica oleju

PostNapisane: piątek, 5 czerwca 2020, 01:14
przez Paweł Wymysłowski
OK, tylko że nie wszystkie tę osłonę miały i zastawiam się dlaczego. Tu przykłady braku (ze zdjęć w Polish Wings 17):
Sztokholm, maj 1936, SP-BCP
Obrazek
Lida, maj 1938, 51 eskadra
Obrazek
Radom, wrzesień 1939, 65 eskadra
Obrazek
Nie wiem na ile można uznać je za reprezentatywną próbkę, ale na wrześniowych zdjęciach w PW naliczyłem 14:5 na korzyść braku osłony.