Mac Eyka napisał(a):Pytanie o których IFF myślisz.
O tych wczesnych drutach odchodzących od kadłuba do statecznika poziomego?
[...]
A może chodzi o taką antenę wychodzącą w dół ze skrzydła po prawej stronie.
Jest dobre zdjęcie ZX-4, na którym widać, ze pręta pod skrzydłem nie ma. Na ZX-5 też powinien być widoczny, gdyby był. Dlatego próbowałem się dopatrzeć drutu od kadłuba do stateczników.
hadzi napisał(a):W Afryce tez nie stosowano IFF. Ten linkowy, typowy dla wczesnych Spitow, byl instalowany na IX, ale te z PFT ich nie mialy, inaczej nie bylo by mozliwe takie ustawienie pilotow
Też tak to zdjęcie interpretowałem.
hadzi napisał(a):tez nie widac
A wtych dziewiątkach nie miałem pewności, czy drutu nie widzę, czy go faktycznie nie ma.
greatgonzo napisał(a):Zachował się rozkaz z dowództwa na Malcie z czerwca 1943 dotyczący przywracania urządzeń IFF na Spitfire w rejonie MTO. Samoloty dostarczano bez tych identyfikatorów na pewno na Maltę, być może wszędzie. Moim zdaniem można przyjąć, że Spity PFT rozpoczęły służbę bez IFF, a w połowie działań skrzynki zamontowano.
Jeśli rozkaz jest z czerwca to dlaczego uważasz, że w połowie kwietnia już IFF mogły się pojawić?
greatgonzo napisał(a):Zresztą IFF podczas serwisu powszechnie demontowano, bo mechanicy niekoniecznie chcieli grzebać się w sprzęcie obok, może nie tykającej, ale jednak bomby.
Serio powszechnie? Spodziewałbym się jakiegoś dymu gdyby masowo nie można było zidentyfikować swoich samolotów jako własne.
greatgonzo napisał(a):Czy w dostarczanych bez IFF Spitfire demontowano anteny - trudno powiedzieć.
Gdybym nie miał IFF to bym od razu się tego drutu pozbył: i przeszkadza i opór bez sensu stawia.
greatgonzo napisał(a):Samoloty dostarczano bez tych identyfikatorów na pewno na Maltę
Kojarzę przynajmniej jedno zdjęcie Mk. V z Malty z 1942 z anteną. Z samą anteną, czy może jednak miał IFF?