Witam, założyłem ten wątek, żeby odświeżyć pamięć o historii lotnictwa. Wrzucamy najbardziej interesujące maszyny, które wymyślono.
Focke-Wulf Ta 183 był niemieckim jednomiejscowym myśliwcem odrzutowym o konstrukcji skośnopłatowej z końcowego okresu II wojny światowej. Był wyposażony w kabinę ciśnieniową i działka. Stał się prototypem dla kilku powojennych myśliwców.
Pod koniec 1942 r. firma Focke-Wulf rozpoczęła prace nad myśliwcem odrzutowym. Inżynier Hans Multhoop, pod kierunkiem Kurta Tanka, umieścił silnik w środku kadłuba za kabiną pilota, z wlotem powietrza w nosie samolotu i usterzeniem w kształcie litery T. Projekt został nazwany "Samolotem Ludowym" (niem. Volksflugzeug). Wariant I miał proste skrzydła, wariant II miał skrzydła pochyłe. Projekt został odłożony ze względu na konieczność modernizacji Focke-Wulf Fw 190 i inne prace rozwojowe. W styczniu 1944 roku rozpoczęto prace nad projektem myśliwca z napędem rakietowym. Napęd rakietowy zapewniał szybki start w rejon, gdzie znajdowały się bombowce wroga, a napęd odrzutowy pozwalał na szybkie manewrowanie między nimi.
Od połowy 1944 r. Ministerstwo Lotnictwa i Dowództwo Luftwaffe ogłosiły konkurs na myśliwiec o prędkości do 1000 km/h na wysokości 7000 m i uzbrojeniu armatnim, a po odrzuceniu projektu P VII stał się on ostatecznie podstawą do opracowania nowego Planu V Entwurf II.Razem z nim w konkursie wzięły udział Messerschmitt P.1110, Heinkel P. 1078, Blohm & Voss P 212, Junkers EF 128, który wygrał rywalizację.Miał być wyposażony w silnik rakietowy Walter HWK 109-509A-2 i silnik odrzutowy Heinkel Hirth HeS 011A. Jednak Luftwaffe nalegała na posiadanie tylko silnika odrzutowego i od połowy 1944 r. rozwój poszedł w tym kierunku.Do metalowego kadłuba zaprojektowano nowe drewniane, ścięte skrzydła.Wygrał on konkurs w lutym 1945 roku, otrzymując numer 183 i, w uznaniu osiągnięć Tanka, pełne oznaczenie Ta 183 Design II, zwane Huckebein.Ostateczny projekt Ta 183 Design III otrzymał zmodyfikowane skrzydła, tradycyjne płetwy ogonowe, działka nad wlotem powietrza i przesunięcie kokpitu do środka bezwładności.W marcu 1945 roku zamówiono 16 prototypów.Silnik He-S-011[de] nie był już dostępny, więc planowano zainstalować silniki Jumo-004B[de] na prototypach V-0 do V-4.Pierwsze loty zaplanowano na maj-czerwiec 1945 r., ale 8 kwietnia fabryka została zajęta przez aliantów, a pierwszy prototyp nie został jeszcze ukończony. Dokumentacja i nieukończone samoloty trafiły do USA, ZSRR i Anglii.