U-552 SBS Revell 1/72

Zestawy, relacje z budowy, galerie ukończonych modeli, porady i problematyka modelarstwa szkutniczego.

Re: U-552 SBS

Postprzez siara1939 » poniedziałek, 2 lutego 2009, 16:41

Kilkakrotne maskowanie i filtrowanie dalo porzadany efekt wielopoziomowej linii wyplowienia farby.
Chce jeszcze puscic cienki pasek zielonych glonow, ale pracuje nad technika.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

CDN...
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Reklama

Re: U-552 SBS

Postprzez MarekW » poniedziałek, 2 lutego 2009, 16:59

Siara, twoja technika jest wzorem do naśladowania przy budowie podwodniaka! Gratuluje takiego dzieła !! :D
MarekW
 

Re: U-552 SBS

Postprzez spiton » poniedziałek, 2 lutego 2009, 18:00

Po peryskopie, wiem że siara pomaluje okręcik wzorcowo. Siedzę sobie zrelaksowany, i oglądam postępy prac, bo już wiem jak będzie wyglądał efekt końcowy :-)))))
No i oczywiście GRATULUJE korvettenkapitan!!!!!
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: U-552 SBS

Postprzez Pitt35 » poniedziałek, 2 lutego 2009, 20:55

siara1939 napisał(a):Nie obraze sie jak mi pokazesz referencje z jakich te informacje posiadasz. Bardzo jestem ciekaw.


Proszę bardzo. Cytat;
"
Typy VIIB, VIIC, VIIC-41, VIIC-42, VIID oraz VIIF posiadały dwie trójpłatowe śruby o średnicy fi 1620 mm. Śruby te wykonywano w postaci jednolitego odlewu - wykonane były one z żeliwa stalowego [symbol Stg 45.81 BK - norma KM 9106/01-42], które jest materiałem tanim charakteryzującym się małą wytrzymałością i stosunkowo małą odpornością na korozję [zjawisko kawitacji śruby].

ze strony tej storny
http://ubootwaffe.pl/forum/viewtopic.php?t=2103
Kolega który to opisałe zna się doskonale na rzeczy.
Po za takim źródłem jak internet to informacje o śrubach znaleź można w książkach takich jak:
Encyklopedia Okrętów Wojennych Waldemara Trojcy U-Bootwaffe 1939-1945 cz. I i II oraz w EOW Marka Krzyształowicza U-Boot VII cz.I np. na str. 31.

pozdrawiam Piotr

ps. U-Boocik pierwsza klasa kolego :D
Pitt35
 
Posty: 2
Dołączył(a): sobota, 17 stycznia 2009, 12:35

Re: U-552 SBS

Postprzez shivadog » poniedziałek, 2 lutego 2009, 21:07

Z ciekawości zacząłem szukać i znalazłem taką fotkę:
http://picasaweb.google.com/Didierkories/LaboeUBootVIIC41U995Allemagne#5226677126821679906
raczej to nie wygląda na mosiądz...
Avatar użytkownika
shivadog
 
Posty: 3811
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 14:51
Lokalizacja: WRSW/3M

Re: U-552 SBS

Postprzez siara1939 » poniedziałek, 2 lutego 2009, 22:02

Tu jest lepsza fotka:
Obrazek
Moze nie badalem skladu chemicznego srub, aczkolwiek kolorem mi odpowiadalo na mosiadz. Chyba daleko nie odbieglem od prawdy z tym kolorem. ;o)
Obrazek

Ciekawa informacja mimo wszystko.
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Re: U-552 SBS

Postprzez mr.jaro » wtorek, 3 lutego 2009, 15:14

Siara, sruby przypominaja mosiadz, bo mogly byc odlewane z brazu, ale w zadnym wypadku z zeliwa. Braz charakteryzuje sie znacznie mniejsza podatnoscia na wibracje wywolane kawitacja (czyli sruby wywoluja mniej halasu) oraz nieporownanie wieksza wytrzymaloscia od zeliwa. O wiekszej odpornosci na korozje nawet juz nie ma co wspominac. Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, ale chyba nawet wspolczesne okrety podwodne (i nie tylko) wyposazone sa w sruby wykonane z brazu, wlasnie glownie z wyzej wymienionej przyczyny. Zapewne dzieki osiagnieciom nowoczesnej metalurgii, sklad brazu we wspolczesnych srubach odbiega od stosowanego przed ponad szescdziesieciu laty, ale nadal jest to braz.


Swoja droga zastanawia mnie logika cytatu przytoczonego przez Piotra:
...które jest materiałem tanim charakteryzującym się małą wytrzymałością i stosunkowo małą odpornością na korozję [zjawisko kawitacji śruby]

Co u licha moze miec wspolnego mala odpornosc na korozje ze zjawiskiem kawitacji? Odpornosc materialu na korozje to jedno, zjawisko kawitacji to drugie.

Z ciekawosci zajrzalem pod zamieszczony przez Piotra link i nie moge sie oprzec dalszym refleksjom. Otoz niemieckie okreslenie Stahlguß tlumaczone jest tam blednie jako zeliwo, podczas gdy faktycznie chodzi o stal odlewnicza, ktora z zeliwem (niemiecka nazwa Gußeisen) niewiele ma wspolnego. Innym materialem, o ktorym wspomina autor tekstu ma byc "stop mosiadzu", a wlasnie braz jest stopem mosiadzu...

Najbardziej dziwne wydaje mi sie wyjasnienie:
Prawdopodobnie o wyborze takiego materiału zadecydował jego niski koszt [co musiało być istotne w warunkach gospodarki wojennej]...

Czyli oszczedzajac na kosztach materialu srub (bowiem same koszty odlewu sa dla stali wyzsze), zamiast brazu stosowano stal, zwiekszajac tym samym ryzyko wykrycia oraz utraty okretu wraz z zaloga? To do Niemcow nie podobne. Jedynym argumentem przemawiajacym za stosowaniem stali do wykonania srub moglaby byc wyzsza wytrzymalosc materialu, pozwalajaca na skonstruowanie lopatek o mniejszej grubosci i przez to wiekszej sprawnosci. Ale akurat w okrecie podwodnym bardziej istotna jest przeciez koniecznosc wyciszenia napedu. Prawdopodobnie na podstawie wynikow badan w tunelach kawitacyjnych, w pozniejszych modelach okretow (pojecia nie mam, kiedy dokladnie to nastapilo) wlasnie ten fakt mogl byc przyczyna zastapienia srub stalowych srubami wykonanymi z brazu. Z oszczednoscia to chyba nie mialo nic wspolnego.

Ta sruba pokazana przez shivadog nalezy do okretu z Laboe - swojego czasu moja zona porzadnie walnela w nia glowa. Kobiety i technika... :-/ 
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01
Lokalizacja: Hannover

Re: U-552 SBS

Postprzez Piotrek.S. » wtorek, 3 lutego 2009, 21:02

mr.jaro napisał(a):Co u licha moze miec wspolnego mala odpornosc na korozje ze zjawiskiem kawitacji? Odpornosc materialu na korozje to jedno, zjawisko kawitacji to drugie.

Kawitacja potrafi "wyżerać" materiał lepiej niż korozja. Podczas studiów na Politechnice Poznańskiej na Wydziale Budowy Maszyn mieliśmy zajęcia w laboratorium w którym były wirniki pomp wodnych zniszczonych właśnie kawitacją. Na całej powierzchni pełno było głębokich wżerów.
Umysł ludzki jest jak spadochron.
Działa lepiej kiedy jest otwarty.
Avatar użytkownika
Piotrek.S.
 
Posty: 215
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 08:48
Lokalizacja: Oborniki

Re: U-552 SBS

Postprzez siara1939 » wtorek, 3 lutego 2009, 21:05

Trzeba jeszcze wziasc pod uwage z jakimi obrotami mamy do czynienia- nie sadze aby sruba w U-boocie ulegla kawitacji przy 450 obrotach na minute.

PS: Piotrek- nie pisalbym tu o Trojcy jako o autorytecie w sprawach U-Bootow, w jego monografii na temat U-Boota typu VIIC jest rycina U-552 z kioskiem od VIIB. :roll:
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Re: U-552 SBS

Postprzez trex73 » wtorek, 3 lutego 2009, 22:11

Przepraszam że wtrącę trzy grosze, ale pierwszy raz słyszę o "stopie mosiądzu" i że brąz jest stopem mosiądzu :D

o ktorym wspomina autor tekstu ma byc "stop mosiadzu", a wlasnie braz jest stopem mosiadzu...


Myślałem że mosiądz jest stopem miedzi z cynkiem a brąz miedzi z innymi metalami :P

Po za tym bardzo ciekawa dyskusja.

Pozdrawiam
Tomek
Pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
trex73
 
Posty: 196
Dołączył(a): czwartek, 15 stycznia 2009, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Re: U-552 SBS

Postprzez mr.jaro » wtorek, 3 lutego 2009, 22:23

trex73 napisał(a):Przepraszam że wtrącę trzy grosze, ale pierwszy raz słyszę o "stopie mosiądzu" i że brąz jest stopem mosiądzu

Trafiony i zatopiony. Oczywiscie, ze masz racje. Zarowno w odniesieniu do brazu, jak mosiadzu mialem na mysli stop miedzi, bowiem oba stopy zawieraja miedz, a roznice stanowi jedynie drugi skladnik - w brazie jest to cyna, w mosiadzu cynk. Bez zastanowienia, jak papuga powtorzylem ten nieszczesny "stop mosiadzu" za cytowanym fachowcem i wyszla kompletna glupota. Przepraszam za zamieszanie i dziekuje za zwrocenie uwagi.


Piotrek.S. napisał(a):Kawitacja potrafi "wyżerać" materiał lepiej niż korozja.

Dokladnie. Ale jest to proces mechaniczny, a nie chemiczny. Zatem o korozji nie moze byc mowy.


siara1939 napisał(a):nie sadze aby sruba w U-boocie ulegla kawitacji przy 450 obrotach na minute.

Tego sie nie da zupelnie wykluczyc, przynajmniej na wierzcholkach lopatek. Ale faktycznie, w porownaniu z napedzanymi turbina srubami owczesnych niszczycieli, zjawisko to moglo wystepowac w stopniu nie majacym zbyt wielkiego wplywu na stan techniczny lopatek sruby.


siara1939 napisał(a):...nie pisalbym tu o Trojcy jako o autorytecie w sprawach U-Bootow...

Choc cenie jego publikacje w zakresie pancerki, w innych dziedzinach rowniez mnie nie bardzo przekonuje. Ale nie ma co sie dziwic - facet orze jak moze.

Troche mocno OT sie zrobilo... Siara, nie gniewaj sie. Powracajac do tematu, oryginalna sruba na pokazanym przez Ciebie zdjeciu z wygladu bardziej przypomina mi braz, anizeli stal. Jak na stal troche malo na niej korozji, ale kto wie? Nasuwa sie pytanie, czy jest to oryginalna sruba od VII, czy moze jakas pozniejsza...

Aha, wlasnie znalazlem mozliwe zrodlo, z ktorego mogl czerpac swoje informacje cytowany wyzej fachowiec. Jest to ksiazka Przemyslawa Federowicza o tytule "U-booty typu VII. Geneza, opis konstrukcji, budowa". Jest tam mowa o "zeliwie stalowym" z podaniem oznaczenia "Stg 45.81BK". Problem w tym, ze "Stg" to skrot od "Stahlguß", czyli stal odlewnicza lub inaczej staliwo (http://pl.wikipedia.org/wiki/Staliwo). W wyniku blednego tlumaczenia powstalo z tego "zeliwo stalowe", by w koncu na jakims forum zostac "zeliwem"... Ot i cala tajemnica. :mrgreen:
Jarek M
Avatar użytkownika
mr.jaro
 
Posty: 2028
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:01
Lokalizacja: Hannover

Re: U-552 SBS

Postprzez spiton » środa, 4 lutego 2009, 22:08

Panowie, śruby w siarczanym U-Boot'cie wyglądają super i są extra spatynowane.
Nie ma co odwracać uwagi siary od meritum, czyli wykańczaniem :-)).
Korvettenkapitan !! Pokaz nam klasę, i kończ waść !! :-)) Bo czekamy wiercąc się z niecierpliwości.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: U-552 SBS

Postprzez mihe » środa, 4 lutego 2009, 22:46

spiton napisał(a):Panowie, śruby w siarczanym U-Boot'cie wyglądają super i są extra spatynowane.
Nie ma co odwracać uwagi siary od meritum, czyli wykańczaniem :-)).
Korvettenkapitan !! Pokaz nam klasę, i kończ waść !! :-)) Bo czekamy wiercąc się z niecierpliwości.

Jak dla mnie to Siara mógłby kończyć jeszcze miesiąc...przyglądanie się jak powstaje dzieło to czysta przyjemność...
(o matko ale się "słodko" zrobiło:P)
Pozdrawiam Michał
Obrazek
Avatar użytkownika
mihe
 
Posty: 67
Dołączył(a): czwartek, 20 listopada 2008, 17:34
Lokalizacja: Warszawa

Re: U-552 SBS

Postprzez siara1939 » czwartek, 5 lutego 2009, 00:55

mr.jaro napisał(a):Troche mocno OT sie zrobilo... Siara, nie gniewaj sie.


Rzeczowa dyskusja- nie ma sie o co gniewac. Jestem rownie jak Wy zainteresowany sprawa tych srub.
Lubie takie dyskusje- zawsze mozna sie czegos nowego dowiedziec.
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Re: U-552 SBS

Postprzez siara1939 » sobota, 7 lutego 2009, 00:12

Znudzony troche weatheringiem postanowilem przymierzyc zaloge kiosku.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

CDN...
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Szkutnicze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość