Strona 3 z 3

Re: Filtry

PostNapisane: sobota, 23 października 2010, 11:59
przez eramus
Tekst i zdjęcia - http://www.migproductions.com
Tłumaczenie - Tomek RS

WASH’E I FILTRY
Różnice i sposoby używania

Obrazek
Wash i filtr – wyglądające podobnie, ale różniące się składem i sposobem nanoszenia

Wielu modelarzy słyszało o filtrach i wash’ach, ale niewielu potrafi wskazać, czym dokładnie się różnią oraz jak należy właściwie używać każdego z nich. Wiele osób używa filtrów jako wash’y, i wash’y jako filtrów, nie zdając sobie sprawy ze wszystkich możliwości, jakie oferuje poszczególny produkt. Zróbmy zatem dokładną analizę obu specyfików i opiszmy ich poprawne użycie.

RÓŻNICE

Mimo iż temat wydaje się złożony, różnice pomiędzy oboma produktami są niezwykle proste, aczkolwiek niezwykle istotne w momencie aplikowania ich na modelu. Na początek, powierzchnia, nad którą chcemy pracować, powinna być inaczej przygotowana dla poszczególnego produktu. Filtr wymaga powierzchni całkowicie matowej, podczas gdy wash działa lepiej na powierzchni półmatowej lub błyszczącej. Zatem, w jaki sposób możemy stosować oba te produkty na jednym modelu? To proste: filtrowanie po wyschnięciu pozostawia powierzchnię półmatową, zwłaszcza po zastosowaniu 3 lub 4 filtrów. Możemy zaaplikować wash’a po filtrze, który ułatwi nałożenie tego pierwszego, a jeżeli efekt nie będzie zadowalający, zawsze możemy nałożyć na filtr warstwę półmatowego lakieru i tak przygotować dobre podłoże pod wash’a. Obydwie opcje są poprawne.
Obrazek

Element po lewej został pomalowany Dark Yellow matowym. Po prawej – Dark Yellow półmatowym.

Zwróćmy uwagę, że lewy element został pomalowany matem, a prawy półmatem, właściwym dla wash’a. Kiedy aplikujemy filtr, powinien on zwilżać powierzchnię, a nie kumulować się na niej i tworzyć zacieki. Malowana powierzchnia powinna absorbować ciecz i powinniśmy przeciągnąć po niej pędzlem dwa-trzy razy, żeby filtr zadziałał. Korzystając z płótna lub papierowego ręcznika usuwamy nadmiar cieczy z zagłębień i zakamarków. Filtr powinien pokrywać całą powierzchnię jednolitą warstwą i należy unikać jego akumulacji przy detalach. Filtr jest jakby dodatkowym, jednolitym kolorem, który nakładamy na kolor bazowy, aby w jednorodny sposób modyfikować jego wygląd.
Obrazek

Filtr powinien pokrywać całą powierzchnię jednolitą warstwą, bez akumulacji w zagłębieniach.

Dla odmiany, wash powinien być nakładany wyłącznie przy detalach, otworach i panelach, celem tworzenia kontrastów i efektów przestrzennych i nie powinien nigdy pokrywać całej powierzchni. Wash z reguły jest ciemniejszy i bardziej intensywny, dlatego należy posługiwać się nim niezwykle ostrożnie, pozwalając mu opływać wypukłości i wpływać w zagłębienia. (Tu taki mój mały dopisek – pokrycie CAŁEGO modelu przyciemniająca miksturą i późniejsze ścieranie jej w jakikolwiek sposób – szmatką czy pędzlem – aby pozostawała jedynie w zakamarkach i nazywanie tego wash’em jest merytorycznym błędem. To już nie jest wash, tylko właśnie filtr, tyle że źle nałożony. To, że operacja taka może dawać ciekawe efekty ma tu znaczenie drugorzędne, w tym tekście skupiamy się wyłącznie na nazewnictwie i zakładamy, że produkty będą wykorzystywane zgodnie z instrukcją producenta – T.R.)

Obrazek
Wash jest ciemniejszy i powinien akumulować się jedynie wokół wypukłości i w zagłębieniach.

FILTRY

Obrazek
Filtr jest obecnie jedną z najbardziej popularnych technik, łatwą w aplikacji

Filtrowanie jest techniką polegającą na nakładaniu delikatnych, półprzezroczystych warstw różnych kolorów na malowana powierzchnię, celem jej ożywienia, uzyskania głębi chromatycznej i wrażenia przestrzenności. Jakikolwiek kolor nakładany aerografem może się okazać zbyt matowy lub dawać skromne rezultaty, podczas gdy kilka filtrów pozwoli uzyskać wrażenie niesłychanego realizmu, nawet przy braku zastosowania innych technik. Dzięki filtrom możemy również lepiej stapiać ze sobą kolory skomplikowanych kamuflaży. Wskazane jest używanie filtrów do modeli pojazdów mało zużytych, nowoczesnych i do wszystkich tych, na których nie będziemy się starali uzyskać efektów błota, kurzu i rdzy. Również do pojazdów dużych, z dużymi powierzchniami i małą liczbą szczegółów (np. elefant, Jagdtiger, Abrams, Leopard).
Można stosować różne odcienie filtrów na jednym modelu, aż do osiągnięcia pożądanego rezultatu. Przykładowo, jeżeli mamy oliwkowego Shermana, którego zieleń wydaje się nam zbyt szara, przygaszona, możemy na nim zastosować filtr niebieski, ochrę, żółty… Również możemy ich użyć w odwrotnym celu, tzn. do tłumienia kolorów krzykliwych lub zbyt żywych. Filtry są produktem łatwym w aplikowaniu, nie wymagają specjalnych umiejętności i dają świetne rezultaty. Można je stosować na wybranych powierzchniach, to znaczy aplikować wybrane kolory na drzwiczkach, pokrywach luków, poszczególnych płytach pancerza. Dzięki temu możemy osiągać lepsze zróżnicowanie kolorystyki i większy realizm. Ważne jest pozostawienie co najmniej godziny czasu na wyschnięcie poprzedniej warstwy filtra przed położeniem następnej.
SIN INDUSTRIES oferuje szeroką gamę filtrów, do dekorowania większości pojazdów i tematów, jak np. filtry dla pojazdów alianckich czy niemieckich. Chociaż rekomenduje się stosowanie proponowanych kolorów, modelarz może mieszać je ze sobą i wymyślać dla nich nowe zastosowania.
Spójrzmy na dwa przykłady filtrowania tego samego koloru bazowego i zauważmy różnice:
Obrazek
Obrazek

Pomalujmy dwie wieżyczki tym samym kolorem, żeby zobaczyć różnice w stosowaniu różnych filtrów

Zastosowaliśmy hipotetyczny kolor Dark Yellow Tamiya, rozjaśniony przez Buff. Powierzchnia po malowaniu jest matowa i nie nałożono na nią żadnego lakieru. Na jedną z wieżyczek nałożymy filtry „klasyczne”, tj. brąz i ochrę, na drugą „ekstremalne”, czyli zieleń, niebieski, ciemny brąz. Zobaczmy efekty po użyciu 4 filtrów jeden po drugim:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Spójrzmy, jak filtr delikatnie zmienia wygląd koloru bazowego, przyciemniając go z każdą warstwą. Filtr nie może rozjaśnić koloru bazowego, dlatego lepiej jest stosować pod filtry kolory bazowe jaśniejsze niż stosujemy zazwyczaj. Najlepiej stosować do ich nakładania delikatne pędzle o zaokrąglonym włosiu i robić to delikatnie, aby na malowanej powierzchni nie tworzyły się kałuże i zacieki. Spójrzmy, jak na poniższym przykładzie strefa filtrowana odróżnia się od tej, na która nałożono wyłącznie kolor bazowy:

Obrazek
Zauważ różnicę pomiędzy strefami z nałożonym filtrem i bez filtra

Tutaj możemy zaobserwować typowy przykład zalania filtrem. Nałożyliśmy zbyt dużo filtra i ciecz gromadzi się w dolnej części malowanego elementu. Jest to błąd, ale łatwy do naprawienia, wystarczy usunąć nadmiar filtra chusteczką lub papierowym ręcznikiem:

Obrazek
Należy zachować ostrożność i nie nakładać zbyt wiele filtra. Malowaną powierzchnię należy zwilżać, nie zalewać filtrem.

WASH’E

Wash może być używany w rożnych celach, chociaż głównie stosuje się go do podkreślania szczegółów i tworzenia wrażenia przestrzenności. Jednocześnie wash może imitować efekt zabrudzenia lub zaschniętych, tłustych plam, co z reguły jest wręcz pożądane w okolicach silników, włazów czy luków inspekcyjnych. Wash’e są o wiele gęstsze niż filtry i dlatego należy nakładać je z zachowaniem szczególnej ostrożności, punktowo, nigdy zalewając nimi cały model. Pomocnym będzie na pewno cienki, delikatny pędzelek, którym precyzyjnie rozprowadzimy wash’a wokół zagłębień, wypukłości, włazów, nitów itp.

Aplikując wash’e, pozwólmy aby same rozlewały się w zagłębieniach i omywały detale i wypukłości. Jeżeli rozleją się za bardzo lub wpłyną w miejsca niepożądane, zaczekajmy aż wyschną i usuńmy je pędzelkiem zamoczonym w spirytusie. Nigdy nie należy próbować poprawek, kiedy wash jest jeszcze mokry!

Obrazek
Używaj wash’a do podkreślenia detali, kreowania przestrzenności i tworzenia efektów brudu i zaschniętego paliwa

Porównajmy, jak wash zachowuje się na powierzchni matowej, a jak na półmatowej, właściwej dla jego aplikacji. Pomalowaliśmy dwa elementy tym samym kolorem, ale jedna z nich dodatkowo pokryliśmy warstwa lakieru błyszczącego. Zwróćmy uwagę, że na powierzchni matowej wash wsiąka jak kawa w kostkę cukru. Dzieje się tak, ponieważ wash wnika w mikropory matowej powierzchni. W odróżnieniu, na powierzchni półmatowej, wash „slizga się” i utrzymuje w miejscach, w których chcieliśmy go nanieść.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek




Obrazek
Wash aplikowany na powierzchni matowej wsiąka w nią jak kawa w kostkę cukru

Obrazek
Wash powinien być aplikowany na powierzchniach półmatowych, dla osiągnięcia lepszej efektywności i delikatności

Re: Filtry

PostNapisane: czwartek, 3 lutego 2011, 09:01
przez TomSven
Świetny poradnik.Rozumiem że można samemu wykonać filtr poprzez rozcieńczenie farby olejnej?

Re: Filtry

PostNapisane: czwartek, 3 lutego 2011, 11:42
przez sternik
Dokładne tłumaczenie MIGa jest na konkurencyjnym forum-nie wiem czy można dać linke ? :?
Jeżeli nie można to sorki i prosze moda o wykasowanie :)
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... filtry+mig
i coś o pigmentach
http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... filtry+mig

:) coś się powaliło z forum bo jak to pisałem to nie było posta eramusa a i godziny sa powalone :)

Re: Filtry

PostNapisane: sobota, 31 sierpnia 2013, 18:13
przez Brevis
A czy filtry można używać do samolotów? I jakich kolorów trzeba używać na dany kamuflaż ?

Re: Filtry

PostNapisane: środa, 11 września 2013, 02:11
przez paco
Pytanie, czy filtry stosuje się na cały model? Zmienia się ich skład czy tylko natężenie, i drugie pytanie, jakim kolorem można potraktować pactrę A68? Czy można zrobić filtr z rozcieńczonego humbrola? Jeśli tak to czym go rozcieńczać?

Re: Filtry

PostNapisane: środa, 11 września 2013, 08:52
przez merlin_PL
Brevis napisał(a):A czy filtry można używać do samolotów? I jakich kolorów trzeba używać na dany kamuflaż ?


Tak można , ale to czy je użyjesz i jaki będzie zalezy tylko od Ciebie . Uzywa się takich filtrów jakich w danym momencie uważasz , że powinny być zastosowane . Na opakowaniach firm sprzedających filtry jest często napisane do jakich kolorów kamo jest dany filtr.

paco napisał(a):Pytanie, czy filtry stosuje się na cały model? Zmienia się ich skład czy tylko natężenie, i drugie pytanie, jakim kolorem można potraktować pactrę A68? Czy można zrobić filtr z rozcieńczonego humbrola? Jeśli tak to czym go rozcieńczać?


To od Ciebie zależy , czy dany filtr używać na całym modelu , czy też nie. Także Ty sam musisz zadecydować o tym , czy dany filtr należy stosować mniej lub bardziej intensywnie. Musisz sam popróbować jaki filtr będzie dobry dla Pactry w okreslonym malowaniu . Sam numer farby nic nie daje.
Możesz też popróbować zrobić filtr z rozcieńczonego humbrola i popróbowac , czym go rozcierńczyć. Napisz co uzyskałeś i podziel się z innymi swoją wiedzą.

Modelarstwo polega na tym , że się próbuje , eksperymentuje i analizuje to co piszą inni . W tym wątku jest wystarczająca ilość informacji by zacząć przygodę z filtrami . Trzeba ją tylko zacząć , a nie teoretyzować " coby było gdyby" a swoją aktywność ograniczyć jedynie do napisania postu na forum.

Re: Filtry

PostNapisane: czwartek, 9 stycznia 2014, 13:36
przez belfer
przetestowałem ostatnio na moim starym" Vulcanie" filtr AK NATO.
viewtopic.php?f=17&t=56551
Dałem od razu na farbe (bez wcześniejszego lakieru), nakładałem pędzlem.
Próbowaliście filtr aplikować aerografem?

Re: Filtry

PostNapisane: poniedziałek, 3 października 2016, 23:47
przez Jemioł
Podłączę się pod temat.
Chcę zrobić coś w rodzaju filtrów akrylowych nakładanych na akryle (głównie do malowania figurek). Spotkałem się wcześniej z czymś takim i działało bardzo fajnie. Nie mam jednak pewności jak się do tego zabrać. Zakładam że muszę dodać jakiegoś rozcieńczalnika i trochę medium.
-Dla pactry można dodać wody destylowanej (nie wiem czego użyć jako medium ?) i nie powinno być problemu.
-Problem zaczyna się przy farbach tamiya. Wydaje mi się że jeśli rozcieńczę je żółtkiem Gunze to wyżre mi wszystko pod spodem. Czego dodać do akrylowej Tamiya żeby móc to swobodnie kłaść na akryle ?

Re: Filtry

PostNapisane: wtorek, 4 października 2016, 13:33
przez Tomek Rogala
Dzięki Twojemu odgrzaniu kotleta zajrzałem tutaj i ze zdziwieniem znalazłem moje własne tłumaczenia z zupełnie innego forum... Heh... jak ten czas leci...
Filtry z akryli nie są niemożliwe do wykonania, ale zawsze, z natury samej farby, będą trudniejsze niż oleje. Żywice poliakrylowe po stwardnieniu są kłopotliwe do usunięcia, co nie daje wiele czasu na manipulowanie pokrytą nimi powierzchnią. Jeżeli chcesz się w to bawić, zrób próby poza modelem i pracuj na naprawdę małych powierzchniach/ elementach figurek.

Osobiście rozcieńczam akryle Tamiya wodą. Z kranu. Mam gdzieś czy to profesjonalne czy nie, skoro działa. Jeżeli maluję aero, to potem czyszczę go specyfikami do akryli.

Zawsze pozostaje jeszcze opcja zabezpieczania warstw farby jednego typu lakierem bezbarwnym i zmiana typu farby po lakierze. Tylko wtedy rośnie ilość warstw i z figurki może zrobić się bałwanek.

Re: Filtry

PostNapisane: wtorek, 3 kwietnia 2018, 09:18
przez piotrekbdg1987
Podłączę się do wątku: czy jest stosować filtr dedykowany do malowania DAK jeśli ma się w planie lekkie kurzenie pigmentem/Dust washem?