potez napisał(a):Na grubość tak, ale na długość i szerokość już nie
No przeciez ja od samego poczatku wlasnie to twierdze! A przyczyna tego stanu rzeczy jest bardzo prosta. Przeciez to jest logiczne, ze w "naszym" przypadku sam ksztalt formy wtryskowej zwykle nie pozwala na zmiane dlugosci i szerokosci elementu, wiec skurcz odbywa sie w kierunku, w ktorym jest to mozliwe, czyli "na grubosci", przynajmniej w odniesieniu do glownych elementow modelu (ktore to zwykle sa pieczolowicie mierzone przez modelarzy), jak kadlub badz sklrzydla samolotu, karoseria auta. Zatem bez cienia zlosliwosci, ale jesli juz komentujesz, prosze, przeczytaj dokladnie komentowana wypowiedz:
mr.jaro napisał(a):...najwiekszy skurcz wystepuje wlasnie w miejscach, gdzie tworzywa jest najwiecej lub inaczej ujmujac tam, gdzie grubosc materialu jest najwieksza
Ale na przyklad juz elementy o prostym ksztalcie i w miare zblizonych wymiarach we wszystkich kierunkach, ulegaja skurczowi we wszystkich kierunkach. Tyle, ze w modelarstwie sa to zwykle elementy drobne, a ze wzgledu na ich wielkosc, rowniez wartosci skurczu nie odgrywaja zadnej roli.
Ale z "deficytem materialu" ani "sila przeciskania sie przez forme" (patrz wypowiedz Rafala) zjawisko skurczu nie ma absolutnie nic wspolnego, natomiast bardzo wiele wspolnego z predkoscia stygniecia (rowniez wypowiedz Rafala), ktora, zaleznie od miejsca (ksztalt elementu) i grubosci materialu moze byc bardzo rozna. Tyle tylko, ze wrzucanie tego do jednego garnka z "deficytem materialu" i "sila przeciskania sie przez forme" jest kompletna bzdura.