Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:08

Eduard sprzedaje dwa rodzaje Overtrees - early i late wing.
Czy rozumieć to tak, że early wing to skrzydło E bez wytłoczenia na większe koła a late to skrzydło E z wypukłością, coś jak na krakowskim Spitfire?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez sq9ans » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:25

Tak, wczesne bez wytłoczeń a późne z wytłoczeniami.
sq9ans
 
Posty: 399
Dołączył(a): poniedziałek, 18 lutego 2008, 11:16

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez Maciek_66 » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:35

A te late, z przetłoczeniami podobno nie latały w czasie wojny, czy ja źle pamiętam?
pozdrawiam

Maciek Żywczyk
Avatar użytkownika
Maciek_66
 
Posty: 1043
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:14
Lokalizacja: Warszawa

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez macias13_84 » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:46

Z tego co kojarzę, to w PSP tych z wytłoczeniami nie było, przeglądałem dziś publikację Stratusa PolishWings Spitfire XVI, i nigdzie się takowych nie dopatrzyłem
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 15:10

Maciek_66 napisał(a):A te late, z przetłoczeniami podobno nie latały w czasie wojny, czy ja źle pamiętam?

dobrze pamiętam
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4056
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 15:16

Czyli koła z felgą z trzema otworami = po wojnie = skrzydło z bąblem.
A czy bywała opcja odwrotna: skrzydło z bąblem + po wojnie ale koło mniejsze, felga czterootworowa?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez macias13_84 » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 15:22

Ze zdjęć w w/w publikacji wynika że w PSP aluski w wersji 4 otworowej, te 3 to chyba też tylko powojenne.
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez greatgonzo » poniedziałek, 22 czerwca 2015, 16:23

Kuba P. napisał(a):Czyli koła z felgą z trzema otworami = po wojnie = skrzydło z bąblem.
A czy bywała opcja odwrotna: skrzydło z bąblem + po wojnie ale koło mniejsze, felga czterootworowa?


Tak i tak i nie.

Nie , bo pojawia się określenie mniejsze koło z felgą czterootworową, które jest niejednoznaczne i trochę nieprawdziwe.

Cała zmiana z podwoziem odnosiła się do dwóch tematów. I wydano oddzielne dedykowane modyfikacje.

Jeden temat to zwiększone obciążenie konstrukcji w momencie gdy Spitfire obładowano bombami. Wówczas wprowadzono nowe mocniejsze koła z 12" felgą czterootworową i nowe hamulce. Te elementy zastąpiły 10" felgi pięcio i wczesne czterootworowe. Zewnętrzna średnica kół pozostała bez zmian, ewentualnie były one minimalne, bo wnęka Spitfire nie ulegała zmianom jeśli chodzi o jej 'średnicę', a od początku wolna przestrzeń była niewielka i nie przekraczała 0,5", a mogłaby być i mniejsza, jeśli ktoś zapomniał się i napompował koło wg ziemskich standardów ;).

Zupełnie inną sprawą była zmiana geometrii podwozia mająca na celiu likwidację zbieznego 'zeza' kół. Przejście Spitfire na utwardzone lotniska powodowało zarzynanie opon i stąd likwidacja tego 'reliktu epoki trawy'. W zależności od istniejącego amortyzatora wymieniano całą goleń, albo końcówkę z osią. Koła w tej modyfikacji nie podlegały wymianie. Nowa geometria oznaczała konflikt koła z sufitem wnęki i stąd konieczność przeróbki skrzydła w tym miejscu, co też było oddzielną modyfikacją (naturalnie wspomnianą jako niezbędna w modyfikacji o wymianie goleni :) ).

Producent w ogóle nie planował felg trzyotworowych do Spitfire XVI rezerwujące je dla 21 i 24. Jednak praktyka sprawiła, że montowano co było i stąd 'trójki' na MkXVI.

Teoretycznie Mk XVI raczej w ogóle nie powinien mieć pięciootworowych felg. Ale to trzeba sobie sprawdzić po zdjęciach, mnie jakoś nigdy do tego nie pociągnęło.

Te wszystkie numerki felg i goleni pominąłem - strasznie ich dużo... .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4056
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez Kuba P. » czwartek, 25 czerwca 2015, 22:37

Samo dobro wpadło w moje łapska - jest w nich już nowy Dual Combo Mk XVI. W pudle dwa Spitfire, trzy skrzydła, można modzić i montować wedle uznania. Nowe elementy to drobiazgi + wiadomo kadłub i osłona + najpóźniejsze skrzydła E.
Wszystko wygląda tak jak powinno, w kalkomaniach znaki na samolot Gabszewicza.
Cieszmy się i radujmy albowiem dobro wielkie spadło na nas z Czech i nie jest to cały bagażnik Radegastów (ani Prazdroju)!

Happy Happy Joy Joy! :mrgreen:
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez macias13_84 » czwartek, 25 czerwca 2015, 23:44

Ten WX@V jest nie Gabaszewicza tylko B. Kaczmarka - dowódcy 302. Wcześniej na tej maszynie latał z SZ@G Gabaszewicz, potem przejął go Kaczmarek zmieniono kod na WX@V, dodano "V" w tarczy pod silnik i imię "Janetka" przed kabinę, Pies bokser pozostał po Gabaszewiczu, proporczyk G/Cpt. zamalowano godłem dywizjonu
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez Kuba P. » piątek, 26 czerwca 2015, 09:23

macias13_84 napisał(a):Ten WX@V jest nie Gabaszewicza tylko B. Kaczmarka - dowódcy 302.


Obiektywnie mówiąc to jest ani Gabszewicza ani Kaczmarka tylko mój :)
Dzięki za korektę, jakoś mi się w głowie zakodował ten Gabszewicz.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez macias13_84 » piątek, 26 czerwca 2015, 09:26

Kuba P. napisał(a):Obiektywnie mówiąc to jest ani Gabszewicza ani Kaczmarka tylko mój :)

:mrgreen:

Wrzuciłbyś jakiegoś inboxa, na zachętę, póki się potez z pepiczkami w sprawie overtreesów nie dogada
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez RAV » piątek, 26 czerwca 2015, 10:59

Kuba P. napisał(a):nowy Dual Combo Mk XVI. W pudle dwa Spitfire, trzy skrzydła

No to jednego skrzydła brakuje...
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3299
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez macias13_84 » piątek, 26 czerwca 2015, 11:29

Dodają dwa wczesne i jedno późne? no to chyba ok?

1.wczesne + kadłub standard

2a. wczesne + kroplowy
lub
2b. późne+ kroplowy
Avatar użytkownika
macias13_84
 
Posty: 1700
Dołączył(a): czwartek, 26 kwietnia 2012, 11:59
Lokalizacja: Zabrze

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

Postprzez Kuba P. » piątek, 26 czerwca 2015, 11:40

RAV napisał(a):No to jednego skrzydła brakuje...


Sześć skrzydeł. Teraz pasuje :)
2x kompletny płat E
1x kompletny płat E późnego wzoru.

macias13_84 napisał(a):Dodają dwa wczesne i jedno późne? no to chyba ok?


RAV chciał wspomnieć, skądinąd słusznie, że Spitfire ma jeden płat ale dwa skrzydła. Zatem idąc tą drogą masz w zestawie dwa identyczne płaty E wczesne i jeden płat E późne.

Kadłuby są dwa, jeden niski drugi wysoki. Tak naprawdę to jest po prostu Mk IX E spakowany z MK XVI z dwoma wariantami skrzydeł.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Następna strona

Powrót do Supermarine

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość