Strona 1 z 2

Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:08
przez Kuba P.
Eduard sprzedaje dwa rodzaje Overtrees - early i late wing.
Czy rozumieć to tak, że early wing to skrzydło E bez wytłoczenia na większe koła a late to skrzydło E z wypukłością, coś jak na krakowskim Spitfire?

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:25
przez sq9ans
Tak, wczesne bez wytłoczeń a późne z wytłoczeniami.

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:35
przez Maciek_66
A te late, z przetłoczeniami podobno nie latały w czasie wojny, czy ja źle pamiętam?

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 14:46
przez macias13_84
Z tego co kojarzę, to w PSP tych z wytłoczeniami nie było, przeglądałem dziś publikację Stratusa PolishWings Spitfire XVI, i nigdzie się takowych nie dopatrzyłem

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 15:10
przez greatgonzo
Maciek_66 napisał(a):A te late, z przetłoczeniami podobno nie latały w czasie wojny, czy ja źle pamiętam?

dobrze pamiętam

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 15:16
przez Kuba P.
Czyli koła z felgą z trzema otworami = po wojnie = skrzydło z bąblem.
A czy bywała opcja odwrotna: skrzydło z bąblem + po wojnie ale koło mniejsze, felga czterootworowa?

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 15:22
przez macias13_84
Ze zdjęć w w/w publikacji wynika że w PSP aluski w wersji 4 otworowej, te 3 to chyba też tylko powojenne.

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: poniedziałek, 22 czerwca 2015, 16:23
przez greatgonzo
Kuba P. napisał(a):Czyli koła z felgą z trzema otworami = po wojnie = skrzydło z bąblem.
A czy bywała opcja odwrotna: skrzydło z bąblem + po wojnie ale koło mniejsze, felga czterootworowa?


Tak i tak i nie.

Nie , bo pojawia się określenie mniejsze koło z felgą czterootworową, które jest niejednoznaczne i trochę nieprawdziwe.

Cała zmiana z podwoziem odnosiła się do dwóch tematów. I wydano oddzielne dedykowane modyfikacje.

Jeden temat to zwiększone obciążenie konstrukcji w momencie gdy Spitfire obładowano bombami. Wówczas wprowadzono nowe mocniejsze koła z 12" felgą czterootworową i nowe hamulce. Te elementy zastąpiły 10" felgi pięcio i wczesne czterootworowe. Zewnętrzna średnica kół pozostała bez zmian, ewentualnie były one minimalne, bo wnęka Spitfire nie ulegała zmianom jeśli chodzi o jej 'średnicę', a od początku wolna przestrzeń była niewielka i nie przekraczała 0,5", a mogłaby być i mniejsza, jeśli ktoś zapomniał się i napompował koło wg ziemskich standardów ;).

Zupełnie inną sprawą była zmiana geometrii podwozia mająca na celiu likwidację zbieznego 'zeza' kół. Przejście Spitfire na utwardzone lotniska powodowało zarzynanie opon i stąd likwidacja tego 'reliktu epoki trawy'. W zależności od istniejącego amortyzatora wymieniano całą goleń, albo końcówkę z osią. Koła w tej modyfikacji nie podlegały wymianie. Nowa geometria oznaczała konflikt koła z sufitem wnęki i stąd konieczność przeróbki skrzydła w tym miejscu, co też było oddzielną modyfikacją (naturalnie wspomnianą jako niezbędna w modyfikacji o wymianie goleni :) ).

Producent w ogóle nie planował felg trzyotworowych do Spitfire XVI rezerwujące je dla 21 i 24. Jednak praktyka sprawiła, że montowano co było i stąd 'trójki' na MkXVI.

Teoretycznie Mk XVI raczej w ogóle nie powinien mieć pięciootworowych felg. Ale to trzeba sobie sprawdzić po zdjęciach, mnie jakoś nigdy do tego nie pociągnęło.

Te wszystkie numerki felg i goleni pominąłem - strasznie ich dużo... .

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: czwartek, 25 czerwca 2015, 22:37
przez Kuba P.
Samo dobro wpadło w moje łapska - jest w nich już nowy Dual Combo Mk XVI. W pudle dwa Spitfire, trzy skrzydła, można modzić i montować wedle uznania. Nowe elementy to drobiazgi + wiadomo kadłub i osłona + najpóźniejsze skrzydła E.
Wszystko wygląda tak jak powinno, w kalkomaniach znaki na samolot Gabszewicza.
Cieszmy się i radujmy albowiem dobro wielkie spadło na nas z Czech i nie jest to cały bagażnik Radegastów (ani Prazdroju)!

Happy Happy Joy Joy! :mrgreen:

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: czwartek, 25 czerwca 2015, 23:44
przez macias13_84
Ten WX@V jest nie Gabaszewicza tylko B. Kaczmarka - dowódcy 302. Wcześniej na tej maszynie latał z SZ@G Gabaszewicz, potem przejął go Kaczmarek zmieniono kod na WX@V, dodano "V" w tarczy pod silnik i imię "Janetka" przed kabinę, Pies bokser pozostał po Gabaszewiczu, proporczyk G/Cpt. zamalowano godłem dywizjonu

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2015, 09:23
przez Kuba P.
macias13_84 napisał(a):Ten WX@V jest nie Gabaszewicza tylko B. Kaczmarka - dowódcy 302.


Obiektywnie mówiąc to jest ani Gabszewicza ani Kaczmarka tylko mój :)
Dzięki za korektę, jakoś mi się w głowie zakodował ten Gabszewicz.

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2015, 09:26
przez macias13_84
Kuba P. napisał(a):Obiektywnie mówiąc to jest ani Gabszewicza ani Kaczmarka tylko mój :)

:mrgreen:

Wrzuciłbyś jakiegoś inboxa, na zachętę, póki się potez z pepiczkami w sprawie overtreesów nie dogada

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2015, 10:59
przez RAV
Kuba P. napisał(a):nowy Dual Combo Mk XVI. W pudle dwa Spitfire, trzy skrzydła

No to jednego skrzydła brakuje...

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2015, 11:29
przez macias13_84
Dodają dwa wczesne i jedno późne? no to chyba ok?

1.wczesne + kadłub standard

2a. wczesne + kroplowy
lub
2b. późne+ kroplowy

Re: Spitfire Mk XVI overtrees - skrzydła

PostNapisane: piątek, 26 czerwca 2015, 11:40
przez Kuba P.
RAV napisał(a):No to jednego skrzydła brakuje...


Sześć skrzydeł. Teraz pasuje :)
2x kompletny płat E
1x kompletny płat E późnego wzoru.

macias13_84 napisał(a):Dodają dwa wczesne i jedno późne? no to chyba ok?


RAV chciał wspomnieć, skądinąd słusznie, że Spitfire ma jeden płat ale dwa skrzydła. Zatem idąc tą drogą masz w zestawie dwa identyczne płaty E wczesne i jeden płat E późne.

Kadłuby są dwa, jeden niski drugi wysoki. Tak naprawdę to jest po prostu Mk IX E spakowany z MK XVI z dwoma wariantami skrzydeł.