Caracal Decals - MiGi-29 "Heroes of Kościuszko", 1:48
Napisane: środa, 13 lutego 2013, 12:16
Poniżej prezentuję obydwa zestawy firmy Caracal Decals dedykowane dwóm polskim MiG-om 29 w okazjonalnych malowaniach. Zestawy są wydane w skali 1:48 choć producent deklaruje także edycję w skali 1:72.
Kilka słów ogólnego komentarza z mojej strony. Zestawy pozwalają w zasadzie na niemal kompletne oznakowanie każdej z maszyn. Powstały w ścisłej współpracy z autorem tych malunków na prawdziwych samolotach w oparciu o autorskie materiały i rysunki więc myślę, że jakość portretów i ich merytoryczna poprawność nie będzie budzić zastrzeżeń. Notatki biograficzne, krótka historia godła oraz geneza tych okazjonalnych malowań została opracowana przez Wojtka Matusiaka.
Portrety wydrukowane na kalkomanii są dwukolorowe, trzeci kolor stanowić będzie kolor kamuflażu na modelu. Producent zaleca wykorzystanie modelu firmy Great Wall Hobby choć do Academy też powinny pasować. Niby nie powinno być przeciwwskazań, ale zastanawiam się jak środkowa część godła na grzbiecie kadłuba dopasuje się w obu przypadkach do części modelu.
Instrukcja nakładania godła kościuszkowskiego na kadłubie nakazuje ułożenie najpierw części środkowej i jej precyzyjne wyrównanie do osi podłużnej. Po tym zabiegu nakładamy odpowiednio prawą i lewą część godła. Jeśli zrobimy to dobrze pasy ułożą się równolegle do osi, tak jak powinny. Kolory kamuflażu podane są wg. numeracji FS, brak sugerowanych farb z palet popularnych producentów.
Schematy kamuflażu w instrukcji opracowane są w skali 1:96. Aby uzyskać schemat w skali 1:48 wystarczy powiększyć oryginalną instrukcję o 100%.
Same arkusze kalkomanii zostały wydrukowane przez firmę Cartograf. Jakość typowa dla tego producenta. Niestety jest kilka błędów w napisach eksploatacyjnych. Po pierwsze nie zawierają polskich znaków diakrytycznych - przykład na ostatnim obrazku na dole. Dla maszyny "56 - Pisarek" nie wydrukowano napisu "GOLDEN EYE" pod czujnikiem IR. Pomimo skali 1:48 najdrobniejsze napisy są nie do odczytania gołym okiem, miałem spore trudności żeby doczytać nawet pod szkłem powiększającym a dla niektórych napisów nawet pod szkłem nie byłem w stanie odcyfrować znaków (kalki o nr. od 15 do 20, na dole arkusza).
Zestaw nr. 48029 - F/O Mirosław Ferić, samolot nr 111.
Okładka zestawu oraz notka biograficzna Mirosława Fericia
Schemat malowania i oznakowania.
Widok ogólny arkusza kalkomanii
Zbliżenie na portrety i kilka oznakowań.
Zestaw nr. 48030 - W/Cdr Marian Pisarek, samolot nr 56.
Okładka zestawu oraz notka biograficzna Mariana Pisarka
Schemat malowania i oznakowania.
Widok ogólny arkusza kalkomanii
Zbliżenie na portrety i kilka oznakowań.
Wspólne elementy dla obu zestawów
Dwa schematy nakładania oznaczeń eksploatacyjnych i napisów.
Powiększenie kilku najmniejszych napisów eksploatacyjnych
Kilka słów ogólnego komentarza z mojej strony. Zestawy pozwalają w zasadzie na niemal kompletne oznakowanie każdej z maszyn. Powstały w ścisłej współpracy z autorem tych malunków na prawdziwych samolotach w oparciu o autorskie materiały i rysunki więc myślę, że jakość portretów i ich merytoryczna poprawność nie będzie budzić zastrzeżeń. Notatki biograficzne, krótka historia godła oraz geneza tych okazjonalnych malowań została opracowana przez Wojtka Matusiaka.
Portrety wydrukowane na kalkomanii są dwukolorowe, trzeci kolor stanowić będzie kolor kamuflażu na modelu. Producent zaleca wykorzystanie modelu firmy Great Wall Hobby choć do Academy też powinny pasować. Niby nie powinno być przeciwwskazań, ale zastanawiam się jak środkowa część godła na grzbiecie kadłuba dopasuje się w obu przypadkach do części modelu.
Instrukcja nakładania godła kościuszkowskiego na kadłubie nakazuje ułożenie najpierw części środkowej i jej precyzyjne wyrównanie do osi podłużnej. Po tym zabiegu nakładamy odpowiednio prawą i lewą część godła. Jeśli zrobimy to dobrze pasy ułożą się równolegle do osi, tak jak powinny. Kolory kamuflażu podane są wg. numeracji FS, brak sugerowanych farb z palet popularnych producentów.
Schematy kamuflażu w instrukcji opracowane są w skali 1:96. Aby uzyskać schemat w skali 1:48 wystarczy powiększyć oryginalną instrukcję o 100%.
Same arkusze kalkomanii zostały wydrukowane przez firmę Cartograf. Jakość typowa dla tego producenta. Niestety jest kilka błędów w napisach eksploatacyjnych. Po pierwsze nie zawierają polskich znaków diakrytycznych - przykład na ostatnim obrazku na dole. Dla maszyny "56 - Pisarek" nie wydrukowano napisu "GOLDEN EYE" pod czujnikiem IR. Pomimo skali 1:48 najdrobniejsze napisy są nie do odczytania gołym okiem, miałem spore trudności żeby doczytać nawet pod szkłem powiększającym a dla niektórych napisów nawet pod szkłem nie byłem w stanie odcyfrować znaków (kalki o nr. od 15 do 20, na dole arkusza).
Zestaw nr. 48029 - F/O Mirosław Ferić, samolot nr 111.
Okładka zestawu oraz notka biograficzna Mirosława Fericia
Schemat malowania i oznakowania.
Widok ogólny arkusza kalkomanii
Zbliżenie na portrety i kilka oznakowań.
Zestaw nr. 48030 - W/Cdr Marian Pisarek, samolot nr 56.
Okładka zestawu oraz notka biograficzna Mariana Pisarka
Schemat malowania i oznakowania.
Widok ogólny arkusza kalkomanii
Zbliżenie na portrety i kilka oznakowań.
Wspólne elementy dla obu zestawów
Dwa schematy nakładania oznaczeń eksploatacyjnych i napisów.
Powiększenie kilku najmniejszych napisów eksploatacyjnych