To mój pierwszy model MFH, który nabyłem na zasadzie "okazja czyni złodzieja", czyli okazyjnie. Okazyjnie - to nie znaczy, że tanio. Można by za to kupić 3-4 zestawy wyścigówek Tamki w skali 1:12. Trudno mi porównać jakość do Tamiya, bo takowej nigdy nie składałem...
Na pewno jest to kit bardziej drobiazgowy niż modele 1:8 Pocher, DeAgostini, czy Eaglemoss. A te ostatnie są prawie 2x droższe od 1:12 MFH. Zawartość pudełka pozwala na wykonanie bardzo szczegółowego modelu praktycznie bez korzystania z zawartości szuflady lub dokupywania czegokolwiek poza farbą i klejem.
Warsztat poświęcam tym, którzy nie znają wyrobów tego producenta z Japonii, a być może zdecydują się tak jak ja na rozpoznanie bojem.
Aha ! Proszę nie spodziewać się modelarskich fajerwerków, bo mimo zaawansowanego wieku nie jestem zaawansowanym modelarzem. Chętnie przyjmę uwagi i pomocne dłonie jakby co.
Na początek inwentura:
IMAG2351 by
Tomasz, on Flickr
Podstawą są odlewy ze stopu aluminium. Do tego toczone obręcze kół i żywiczne elementy karoserii, Takoż żywiczny blok silnika i tylny most. Do tego masa nitów, śrubek, rurek, sprężynek, drutów i masa stalowych elementów PE>
Zestaw nabyłem dość dawno, ale po rozpakowaniu nie mogłem się oprzeć poskładaniu karoserii na chwilę. Tu obok budowanego w tym czasie, starszego o około 25 lat Fiata 806 od Italeri (foto roku 2019 - Dziękuję ! )
71674713_2607151829341802_2499622553400639488_o by
Tomasz, on Flickr
Teraz nastał czas na zgrubne pasowanie wnętrza:
Silnik
IMAG2402 by
Tomasz, on Flickr
Rama etc
IMAG2417 by
Tomasz, on Flickr
Wszystkie elementy wykonane z żywicy i stopu aluminium wymagają ponadstandartowej obróbki
- wiercenie otworów montażowych 0,5; 1,0; 1,5mm
- prostowanie aluminium (bardzo łatwe, lecz wymagające dużej precyzji)
- usuwanie nalotu i polerowanie aluminium ( używam Proxxona ze szczotkami mosiężnymi, filcowymi, mikropilników i gąbek 3M w trzech gradacjach
Już od razu widać, że huk pracy przede mną...
Na przykład z kołami
IMAG2449-crop by
Tomasz, on Flickr
Każde składa się z obręczy z toczonego aluminium i wywierconymi 72 otworami; osi z zaznaczonymi 72 otworami; po 72 szprychy 0,4mm; 72 nyple 0,7mm
Dodatkowo obręcz od składania. Ja od siebie dodałem mosiężny pręt 5mm-szablon pomocny w zaginaniu szprych i umiejscowieniu na nich nypli.
1. Wiercenie otworów 0,5mm w osi
2. Zaginanie szprych w szablonie na długości 1,2mm
3. Przyklejanie nypli do szprych w szablonie 5mm od końca
4. Wklejanie jednego rzędu szprych na CA
5. Usztywnianie jednego rzędu szprych na klej epoxy z zewnątrz
6. Obcinanie nadmiaru wystających długości szprych
7. Końcowe usztywnianie wszystkich szprych epoxy wewnątrz.
Pozycje 4. i 5. powtarzamy 6 razy