[Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

[Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » wtorek, 24 lipca 2012, 18:36

Z pewną taką nieśmiałością chciałbym zaprezentować relację z budowy Modelu Centauro Sottoserie 0 z zestawu Special Hobby (1:48; SH 48066). Bardzo ładny inbox można zobaczyć tutaj: http://www.plastikowe.pl/recenzje/48-sp ... ttoserie-0. Model jak na short run prezentuje "na oko" wysoką jakość, zobaczymy jak będzie to wyglądało w trakcie budowy.
Koncepcja jest taka, że maszyna będzie z zamkniętą osłoną kabiny. Malowanie - wciąż bez decyzji. W modelarstwie zwykle bardziej pociąga mnie sama maszyna jako konstrukcja, a nie historia pojedynczych egzemplarzy czy pilotów, dlatego malowanie dobieram najczęściej na podstawie czysto estetycznych doznań. W tym przypadku, dysponując trzema pudełkowymi malowaniami, skłaniam się ku jednemu z oliwkowozielonych, bo wydaje mi się że podkreśli ono piękną linię maszyny.
Na początek zabrałem się za kokpit, który planowałem zrobić w wersji pudełkowej i nic więcej. Ale mnie poniosło i zacząłem trochę dorabiać to i owo.

Kokpit ma być zamknięty, więc nie planowałem wiele poprawiać. W zestawie są oddzielne burty, nieźle zdetalowane (choć na rysunkach montażowych mają więcej elementów), oraz przydatna blaszka. Trochę jednak dorobiłem, niektóre rzeczy bez sensu (np. dwie butle tlenowe których i tak nie widać zza fotela).
Faza pierwsza budowy:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Po obejrzeniu tych zdjęć trochę dodałem i zacząłem montować:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Fotel starałem się trochę pocienić, szczególnie od góry. Łańcuchy jeszcze popoprawiam (np. ten naciągający pasy, który idzie za fotelem przez płytę). Generalnie dziwaczny system pasów, nigdzie nie znalazłem pełnego schematu/sdjęcia, więc opierałem się głównie na instrukcji.
Podstawowy kolor kokpitu to Pactra A124.
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Reklama

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez shivadog » środa, 25 lipca 2012, 09:20

Hej,

połączyłem Ci 2 posty (jak chcesz coś dopisać do posta, w przeciągu tygodnia możesz to robić funkcją edytuj).


Będę wyglądał dalszego ciągu.

Pozdrawiam,

Jerzy

PS. Na pierwszym zdjęciu widać chyba koci włos.
Avatar użytkownika
shivadog
 
Posty: 3811
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 13:51
Lokalizacja: WRSW/3M

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » środa, 25 lipca 2012, 10:20

shivadog napisał(a):[color=#008000]
PS. Na pierwszym zdjęciu widać chyba koci włos.

Dzięki za połączenie postów. Co do włosa to zobaczyłem go dopiero podczas edytowania i nie było jak zrobić zdjęcia powtórnie. Cóż, moje hobby to modele, a żony koty (mamy ich zaledwie 6), więc usuwanie kocich włosów z powłok lakierniczych to u mnie poważny problem :P. Natomiast pod włosem widać dźwignię z żółtą gałką, po głębszej analizie materiałów stwierdziłem swój błąd i usunąłem ją, bo to czarne - okrągłe dźwigni nie miało - tam dochodziły przewody od tych nieszczęsnych butli (chyba tlenowych). No i czarne okrągłe powinno chyba nie być czarne, więc przemaluję na podstawowy kolor wnętrza. Jak się poogląda zdjęcia kokpitu Centaurów to widać, że nie było jednej sztywnej zasady malowania różnych urządzeń tam obecnych...
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez MIRO » środa, 25 lipca 2012, 13:19

Witamy na pokładzie! Przydatny link http://www.ams.vr.it/PIER/AircWalkAround/Museo%20Vignadivalle/Fiat_G.55/Fiat%20G.55%20Centauro%20pag%2001.htm

Arcturus napisał(a): Malowanie - wciąż bez decyzji. W modelarstwie zwykle bardziej pociąga mnie sama maszyna jako konstrukcja, a nie historia pojedynczych egzemplarzy czy pilotów, dlatego malowanie dobieram najczęściej na podstawie czysto estetycznych doznań. W tym przypadku, dysponując trzema pudełkowymi malowaniami, skłaniam się ku jednemu z oliwkowozielonych, bo wydaje mi się że podkreśli ono piękną linię maszyny.


A to może coś egzotycznego? http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=46349 W razie czego kalki i żywiczny nos mam.
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1742
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 09:36
Lokalizacja: Opole

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » środa, 25 lipca 2012, 20:41


Dzięki wielkie, tak dużej kolekcji zdjęć tego odrestaurowanego Fiata nie widziałem. Ciekawe na ile jest on idealny, skoro przebudowany z G.59. Ale i tak to kopalnia informacji. Zaciekawiło mnie to, że przez wewnętrzne ściany komór podwozia widać "bebechy". W modelu te otwory są zasklepione (już to zresztą zrobiłem, bo sklejałem połówki skrzydeł). Wydaje mi się, że najprędzej były tam jakieś demontowane panele, żeby brud nie walił do środka...


MIRO napisał(a):
A to może coś egzotycznego? http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=6&t=46349 W razie czego kalki i żywiczny nos mam.

Malowanie ciekawe, w swoim czasie miałem dylemat czy kupić ten zestaw czy ten drugi, "egzotyczny" właśnie. Dziękuję za propozycję ale raczej nie będe szedł w takie przeróbki, a nos może Tobie się przyda.
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez MIRO » środa, 25 lipca 2012, 22:00

Arcturus napisał(a): Zaciekawiło mnie to, że przez wewnętrzne ściany komór podwozia widać "bebechy". W modelu te otwory są zasklepione (już to zresztą zrobiłem, bo sklejałem połówki skrzydeł). Wydaje mi się, że najprędzej były tam jakieś demontowane panele, żeby brud nie walił do środka...


Według mnie było tak jak na tym muzealnym, czyli dziura, a mą wiarę podtrzymuje jeszcze ta fotka
Obrazek
źródło Ali d/Italia nr 10

Różnica między G.55, z G.59 to zastosowany silnik, tak więc jest w miarę (jak każdy muzealny eksponat) dobrym źródłem informacji.

Popracuj może troszkę nad podłogą. Trochę zbyt mocno to wyszło.
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1742
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 09:36
Lokalizacja: Opole

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » czwartek, 26 lipca 2012, 06:09

MIRO napisał(a):
Arcturus napisał(a): Zaciekawiło mnie to, że przez wewnętrzne ściany komór podwozia widać "bebechy". W modelu te otwory są zasklepione (już to zresztą zrobiłem, bo sklejałem połówki skrzydeł). Wydaje mi się, że najprędzej były tam jakieś demontowane panele, żeby brud nie walił do środka...


Według mnie było tak jak na tym muzealnym, czyli dziura, a mą wiarę podtrzymuje jeszcze ta fotka

Na szczęście mogę jeszcze oderwać te zaślepki. Po południu zrobię wizję lokalną, czy warto dorobić te widoczne w środku elementy, cz też w paradę wejdzie wanna kokpitu i trzeba będzie poszukać innego rozwiązania. Roboty będą też wymagały tylne pionowe ściany wnęk podwozia, które w modelu są całkowicie gładkie i fatalnie to wygląda. W rzeczywistości miały listwy wzmacniające, subtelne, ale jednak jakoś trzeba je odwzorować.



MIRO napisał(a):Popracuj może troszkę nad podłogą. Trochę zbyt mocno to wyszło.

Faktycznie ten "brud" jest może trochę za ostry, ale też koncepcja jest taka, że zewnętrzne powłoki lakiernicze mają być mocno spłowiałe, więc chciałem trzymać konwencję. Wczoraj wieczorem zamknąłem kadłub, więc wiele nie da się zrobić... W ramach pokuty zamierzam mocno popracować przy celowniku, bo ten żywiczny odlew z zestawu tak przypomina rzeczywisty jak moja posesja Pałac Buckingham.
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » sobota, 28 lipca 2012, 21:38

No i zaczęły się schody. Podstawowy to taki, że w instrukcji pomylone są numeracje kadłubów i ja tego nie zauważyłem, przez co złożyłem sobie kadłub wersji późniejszej a nie Sottoserie 0. Oznacza to komplikacje z doborem malowania, ale dzięki pomocy Miro wkrótce chyba znajdę rozwiązanie.
Tymczasem postępy prac:
po pierwsze chciałem dorobić wspomniane wzmocnienia tylnej ściany komór podwozia. Pierwsze podejście to wtopa - na próbę w jednej komorze nakleiłem cienko strugane paski tworzywa, ale wyszło to totalnie za grubo, i farba wcale tego nie ukryła...
Obrazek
Obrazek
to zdjęcie kiepskie ale widać najlepiej:
Obrazek
Usunąłem to i spróbowałem tricku z surfacerem: nakleiłem paski taśmy Tamiya zostawiając puste w miejscach przebiegu wzmocnień, następnie psiknąłem grubo Surfacerem 500 z puszki. Efekt przerósł moje oczekiwania, dostałem cieniutkie wzmocnienia z podniesionymi krawędziami, czyli dokłądnie tak jak być powinno.
Obrazek
Wiem że daleko tutaj do ideału jeśli idzie o precyzję, ale mnie to zadowala.
Druga sprawa to było usunięcie wspomnianych wcześniej zaślepek w bokach komór podwozia i zrobienie imitacji widocznych przez dziury podzespołów. Wspomagałem się zdjeciami ze strony poleconej przez Miro; od góry wygląda to fatalnie, ale oglądane przez wnękę daje złudzenie że COŚ tam jednak jest :)
Obrazek
Obrazek
Wcześniej skleiłem już kadłub, poszło bezproblemowo:
Obrazek
Po długiej zabawie w dopasowywanie połączyłem kadłub z skrzydłami; musiałem mocno to ścisnąć i zalać toluenem, bo pasowanie było fatalne. Całość stoi w prawidłach do jutra, żeby jak najlepiej związało.
Obrazek
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez MIRO » niedziela, 29 lipca 2012, 00:26

Ten trick z dźwigarem to wykorzystam. Super to wyszło! Uważaj na nos! On za diabła nie pasuje do kadłuba! Doklej najpierw górę, wklej osłony wydechów, a na końcu dół. Będzie szpara, ale to już można spokojnie zaszpachlować.
Jeszcze jedna rzecz. Skoro przyjmujesz moje rozwiązanie to przemaluj wnęki na Gunze H323/C323
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1742
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 09:36
Lokalizacja: Opole

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » wtorek, 31 lipca 2012, 09:09

MIRO napisał(a): Uważaj na nos! On za diabła nie pasuje do kadłuba! Doklej najpierw górę, wklej osłony wydechów, a na końcu dół. Będzie szpara, ale to już można spokojnie zaszpachlować.

Dzięki! Walka była ciężka, dwa podejścia (raz odrywałem na wpół przyklejoną górną część). Zanim klej chwyci, trzeba dokładnie wpasować szyny na rury wydechowe, mnie wyszło za pierwszym razem nierówno i z jednej strony szyna się nie mieściła. Całość już jakoś zlepiona, ale dziś muszę kupić debonder i pozalewać szpary CA.

MIRO napisał(a):Jeszcze jedna rzecz. Skoro przyjmujesz moje rozwiązanie to przemaluj wnęki na Gunze H323/C323

Czy to będzie kolor spodniej części kadłuba, czy wnęki mają swój własny? Pytam bo nie mam jeszcze schematu malowania.
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Aleksander » wtorek, 31 lipca 2012, 11:33

Arcturus napisał(a): Podstawowy to taki, że w instrukcji pomylone są numeracje kadłubów i ja tego nie zauważyłem, przez co złożyłem sobie kadłub wersji późniejszej a nie Sottoserie 0.

Możesz rozwinąć temat? Też się powoli przymierzam do tego Centauro i nie chciałbym pomylić kadłubów. Planuję go zrobić w wersji 353* Squadriglia, 20* Gruppo, 51* Stormo RA - ten na obrazku z pudełka. Który kadłub będzie dla niego poprawny?
Obrazek
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7946
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » wtorek, 31 lipca 2012, 12:57

Aleksander napisał(a):
Arcturus napisał(a): Podstawowy to taki, że w instrukcji pomylone są numeracje kadłubów i ja tego nie zauważyłem, przez co złożyłem sobie kadłub wersji późniejszej a nie Sottoserie 0.

Możesz rozwinąć temat? Też się powoli przymierzam do tego Centauro i nie chciałbym pomylić kadłubów. Planuję go zrobić w wersji 353* Squadriglia, 20* Gruppo, 51* Stormo RA - ten na obrazku z pudełka. Który kadłub będzie dla niego poprawny?


W zestawie są dwa kadłuby - dla wersji wczesnych i późnych. Ja też chciałem robić ten "z pudełka", a on powinien miec statecznik typu wczesnego, z bardziej pionową krawędzią natarcia (na rysunku z lewej). Tyle że instrukcja każe użyć tego ze statecznikiem późnym, a ja bezkrytycznie ich użyłem nie patrząc na kształt statecznika... Na schematach malowania pokazana jest właściwa wersja, błąd dotyczy tylko numeracji elementów. Nie mam pod ręką instrukcji żeby sprawdzić numery części, ale mam nadzieję że to Ci wystarczy.
Obrazek
(obrazek przerobiony z "Ali d'Italia 10 - Fiat G 55")
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez MIRO » wtorek, 31 lipca 2012, 13:09

Arcturus napisał(a):Czy to będzie kolor spodniej części kadłuba, czy wnęki mają swój własny? Pytam bo nie mam jeszcze schematu malowania.


Dokładnie tak. Góra to H37/C43 (brąz) i H79/C39 (piaskowy)

Aleksander napisał(a):Możesz rozwinąć temat? Też się powoli przymierzam do tego Centauro i nie chciałbym pomylić kadłubów. Planuję go zrobić w wersji 353* Squadriglia, 20* Gruppo, 51* Stormo RA - ten na obrazku z pudełka. Który kadłub będzie dla niego poprawny?


Czyli tego obywatela
Obrazek
źródło Ali d'Italia vol.10

Kieruj się tą fotką. W Ali d'Italia jest schemat malowania tej maszyny, ale właśnie z błędnym statecznikiem.
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1742
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 09:36
Lokalizacja: Opole

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez Arcturus » wtorek, 31 lipca 2012, 13:15

MIRO napisał(a):
Arcturus napisał(a):Czy to będzie kolor spodniej części kadłuba, czy wnęki mają swój własny? Pytam bo nie mam jeszcze schematu malowania.


Dokładnie tak. Góra to H37/C43 (brąz) i H79/C39 (piaskowy)


Dzięki, no to komory pomaluję razem z całością. Żeby nie iść w koszty i nie kupować nowej farby spróbuję zmieszać ten odcień z Azure i białej (bo je mam), ten Czech tak robił.
Avatar użytkownika
Arcturus

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2074
Dołączył(a): wtorek, 28 września 2010, 19:07
Lokalizacja: Chrobacya

Re: [Aeronautica Italiana] Fiat G.55 Centauro (SH 1:48)

Postprzez MIRO » wtorek, 31 lipca 2012, 15:05

Arcturus napisał(a):Dzięki, no to komory pomaluję razem z całością. Żeby nie iść w koszty i nie kupować nowej farby spróbuję zmieszać ten odcień z Azure i białej (bo je mam), ten Czech tak robił.


I nikt się nie przyczepi, bo nie sądzę, żeby znalazł się tu jakiś spec od kolorów syryjskich Fiatów :mrgreen:
Pozdrawiam
Mirek
Путiн хуйло!
Avatar użytkownika
MIRO
 
Posty: 1742
Dołączył(a): piątek, 21 listopada 2008, 09:36
Lokalizacja: Opole

Następna strona

Powrót do [GT] Aeronautica Italiana - Lotnictwo włoskie 1939-1945

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości