Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez jaros » czwartek, 21 lutego 2008, 18:46

Meteor skończony, a życie nie lubi próżni...

Rozpocząłem zatem nowy model I-16 typ 24 Eduarda. Na początek poprawiłem podłogę kabiny pilota - firmowo jest pełna, a powinna być wąska z otwartą przestrzenią po bokach.
Obrazek

Kolor wnętrza podano błędnie - na wszystkich zdjęciach do jakich dotarłem jest b. jasny (tj. najprawdopodobniej szaro-błękitny), a nie zielony jak sugeruje Eduard. Wyciąłem też lewe drzwi w kadłubie - będą z blaszki jako otwarte (aczkolwiek ze wstępnych przymiarek wynika, że i tak niewiele będzie widać!) Przesunąłem też niektóre elementy wyposażenia kabiny.


Obrazek
Obrazek

Na razie to tyle.
pozdrawiam Jarek
Avatar użytkownika
jaros
 
Posty: 281
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:02
Lokalizacja: Lublin

Reklama

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » czwartek, 21 lutego 2008, 21:47

Radość dla oka. Masz chłopie talent. Mam też ten model i jak tak patrzę... wielka pokusa. Jestem kibolem :)
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3226
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:29

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez Aviatik » piątek, 22 lutego 2008, 14:01

Całkiem niedawno popełniłem Edkowego "Iszaka" - typ 24 właśnie. Robi się go bardzo przyjemnie - jedynie przy łączeniu skrzydło - kadłub może być troszkę gimnastyki - nie do końca pasuje - odrobina szpachlówki lub ew. wstawienie kołeczków rozporowych w skrzydła załatwi sprawę. Wnętrze, jeśli nie otworzysz bocznych drzwiczek - kompletnie niewidoczne (podobnie jak silnik, a raczej jego płaska imitacja). W moim otworzyłem drzwi z jednej strony, ale i tak niewiele widać.
Będę więc bacznie obserwował Twoją pracę nad rzeczonym "szczurem" - może się czegoś nowego nauczę, bowiem na półce czeka ich u mnie jeszcze pięć! (wszystkie Edkowe - typ.10,17,18, 24 oraz 29).
Jesli potrzebne są jakieś fotki archiwalne to służę pomocą - ostatnio sporo ich dostałem od kolegi z Rosji :)
pozdrawiam
Ostatnio edytowano piątek, 22 lutego 2008, 14:24 przez Aviatik, łącznie edytowano 1 raz
Aviatik
 

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez ZIO BY NAITT » piątek, 22 lutego 2008, 14:23

Nooo fajnie się zapowiada , chyba się skuszę w tym roku na swojego ICM'a w 1/72 ... ;o)

PZDR
Pozdrawiam - Konrad Kozioł
WARSZTAT :
Dzieci + dom rodzinny w skali 1/1
Avatar użytkownika
ZIO BY NAITT
 
Posty: 1239
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:15
Lokalizacja: Warthenau

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez Jarek Gurgul » piątek, 22 lutego 2008, 15:57

Cześć Jarek.

Bardzo ładnie prezentuje się to, co już zrobiłeś, zwłaszcza podłoga z fotelem i ich brudzenie. Świetny początek.
Ciekaw jestem, jakie malowanie wybrałeś. Któreś z pudełkowych. Safonow? A może ta biała '3' z czerwonym ogonem? Czy może jeszcze coś innego?

Przy okazji, jeśli można coś zasugerować. Co prawda masz już kilka części na burtach kokpitu i pomalowane wnętrze, ale może nie jest jeszcze za późno - po odcięciu boków eduardowskiej podłogi i wycięciu drzwi, dużo bardziej widoczne stają się boki i 'dno' kadłuba. Kłopot w tym, że w rzeczywistości kadłub był 'beczką', do której dodawano skrzydła oraz przejścia kadłub-skrzydło. W modelu Eduarda boki kadłuba wewnątrz 'uciekają' w kierunku skrzydeł, a powinny zbliżać się do siebie i połączyć pod podłogą kokpitu. Jest to dość charakterystyczne dla pękatego kadłuba tego samolotu i może warto by - jeśli masz na tym etapie zaawansowania budowy wnętrza zdrowie na to, by cofnąć się odrobinę - dorzucić wewnątrz dolne połówki kadłuba, wykonując je na przykład z wygiętej w łuk płytki? Niewiele roboty, a satysfakcja gwarantowana. ;o)

Oryginał wyglądał tak...

Obrazek
Obrazek

A tak wygląda, to o czym piszę...

Obrazek

Mam też kolejne pytanie. W pierwszych partiach eduardowskiego I-16 'typ 10' błędna była osłona silnika. W widoku z boku przejście pomiędzy jej płaszczyznami było dość ostre, a powinien to być łagodny łuk. Eduard podmienił po jakimś czasie fragment formy z osłoną, wstawiając poprawiony element, a tym, którzy kupili te pierwsze egzemplarze ich modelu dosyłał bezpłatnie skorygowaną część. Ciekaw jestem, czy w 'typie 24' osłona jest już poprawiona, czy też trzeba będzie znowu korespondować z firmą?

Obrazek
Obrazek

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6045
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez Aviatik » piątek, 22 lutego 2008, 18:56

Cześć ;)
Jeśli mogę, to postaram się odpowiedzieć na pytanie - w typie 24 z tego co widzę, to osłona jest właściwa. Nie trzeba jej wymieniać - jest inna niż w 10, wobec czego ów błąd nie występuje. Natomiast w typ 10 istotnie wymagała korekty. Ja załapałem się na tą wersję z dodatkowym, poprawionym elementem.
pozdrawiam
Aviatik
 

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez jaros » piątek, 22 lutego 2008, 19:42

Jarek Gurgul napisał(a):Przy okazji, jeśli można coś zasugerować. ...kadłub był 'beczką', do której dodawano skrzydła oraz przejścia kadłub-skrzydło. W modelu Eduarda boki kadłuba powinny zbliżać się do siebie i połączyć pod podłogą kokpitu.


No cóż - obawiam się, że jest too late... zdjęcia pochodzą z soboty, a w poniedziałek zamknąłem kadłub. Szkoda, może w następnym modelu.

Jeżeli chodzi o osłonę silnika, to tak jak pisał Aviatik - w modelu typ 24 jest inna i ma prawidłowy kształt.

Jarek Gurgul napisał(a):Ciekaw jestem, jakie malowanie wybrałeś....

Tu sprawa jest otwarta, jak na razie na mojej liście Top 10 prowadzi Safonow - "Za Stalina", na drugim miejscu G.Tsokalajev - pułk gwardyjski floty bałtyckiej (pudełkowe malowanie B).

Aviatik napisał(a):...przy łączeniu skrzydło - kadłub może być troszkę gimnastyki - nie do końca pasuje...

dzięki za zwrócenie uwagi, wstępnie jak przymierzałem na sucho to tak mi wyglądało, że mogą tu być jakieś "schody". Poza tym mam strasznie grube krawędzie spływu płatów - czy to tylko u mnie, czy tak się Edek postarał?
Natomiast jeżeli chodzi o zdjęcia to chętnie skorzystam - na pewno coś sie przyda. Pozwolę sobie odezwać się na priv.
pozdrawiam Jarek
Avatar użytkownika
jaros
 
Posty: 281
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:02
Lokalizacja: Lublin

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez Aleksander » piątek, 22 lutego 2008, 23:22

Ja też dopisuję się do kibicowania...
Też mam ten model, ale nie bardzo jestem w stanie rozgryźć tych okienek (?) we wnękach podwozia - czy ktoś z Was, którzy już ukończyli model, mógłby mnie oświecić o co chodzi z tą częścią budowy ?
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7973
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez jaros » niedziela, 2 marca 2008, 20:22

Minął tydzień - czas na mały raport:

Przede wszystkim zamknąłem kadłub. Następnie postanowiłem wzmocnić mocowanie steru kierunku do statecznika. W swoim Hurricanie żywiczny ster doklejałem do statecznika "na styk" i niestety ze 3 razy udało mi się go utrącić. Tym razem postanowiłem zadziałać bardziej zdecydowanie - powierciłem otwory i wkleiłem szpilki ustalające.

Obrazek

Potem zająłem się skrzydłami. Po paru przymiarkach decydowałem, że najpierw przykleję do kadłuba górną część skrzydeł a dopiero potem całą część dolną płata. Aby zapewnić właściwe spasowanie podkleiłem od spodu na brzegach krawędzi łączenia niewielkie wsporniki z polistyrenu. Mocowałem Distalem, aby potem przy doklejaniu płatów Extra Thin Cement nie rozpuścił mi połączenia tych podpórek z kadłubem.

Obrazek

W międzyczasie przymierzyłem jeszcze pasowanie przedniej części kadłuba (osłona silnika) z dolną częścią płata. Okazało się, że kadłub jest zbyt wąski. Należało albo wstawić rozpórkę z pręta polistyrenu, albo dodać wsporniki na szerszej części - tj. na dolnej części skrzydła.

Obrazek

c.d.n.
pozdrawiam Jarek
Avatar użytkownika
jaros
 
Posty: 281
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:02
Lokalizacja: Lublin

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez jaros » niedziela, 16 marca 2008, 23:37

Niewielki postęp przez ostatnie 2 tygodnie - głównie raczej wprawki w zdjęciach "low key".

Ale do rzeczy. Do kadłuba dokleiłem górne połówki skrzydeł, następnie do tego całą dolną część płata. Dzięki wspornikom udało mi się uzyskać b. dobre spasowanie połączeń na przejściu skrzydło-kadłub oraz na obudowie silnika.

Obrazek
Obrazek

Zabrałem się za przednią osłonę silnika - wywierciłem otwory pod km-y oraz wloty powietrza do chłodnic. Doszedłem do wniosku, że wygląd tej części poprawiłoby pocienienie ścianki czołowej. Po podłożeniu od spodu żaluzji z blaszki (jest w zestawie) widać, że osłona jest trochę "gruba" i sprawia wyraźne wrażenie, że to plastik a nie "real" blacha.

Obrazek
pozdrawiam Jarek
Avatar użytkownika
jaros
 
Posty: 281
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:02
Lokalizacja: Lublin

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez jaros » niedziela, 27 kwietnia 2008, 17:56

Krótko podsumowując ostatni okres:

primo - zapadła decyzja, że model będzie w malowaniu Safonova - "Za Stalina" - czyli pierwsza propozycja z pudła.

secundo - skończyłem zasadniczą bryłę płatowca, zagruntowałem, naniosłem poprawki, zagruntowałem, naniosłem... itd. W końcu pomalowałem podstawowymi kolorami. Postanowiłem, że model będzie trochę "zmęczony" stąd więc trochę większe niż zwykle przebarwienia góry.

Obrazek
Obrazek

tercio - według dostępnej mi dokumentacji samolot ten (nr 10) miał napis "Za Stalina" na lewej (co do tego nie ma wątpliwości) i tylko na lewej burcie (tu już sprawa nie jest taka oczywista). Oglądając bowiem zdjęcia innych modeli na różnych forach zauważyłem, że wiele z nich ma na prawej napis "Śmiert faszystam".
Niektóre źródła podają, że był to jednak inny samolot (nr 11) - tak też sugeruje np. Edek w swojej instrukcji, kalkę z napisem "Smiert faszystam" i właśnie numery 11 dołączając niejako "gratis".

Stąd pytanie do znawców: jak zrobić (bo jak było na prawdę to chyba nikt nie wie)?

Nic nie sugeruję, ale osobiście skłaniam się do wersji, że napis "Za stalina" był tylko na lewej burcie, na prawej nic nie było.
pozdrawiam Jarek
Avatar użytkownika
jaros
 
Posty: 281
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:02
Lokalizacja: Lublin

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez lowi71 » wtorek, 29 kwietnia 2008, 14:12

Ponieważ nikt się nie kwapi do odpowiedzi to pozwolę sobie na kilka uwag otóż z malowaniem samolotu Safonowa istnieje wielkie zamieszanie a to za sprawą korespondenta wojennego Jewgienija Chaldeja (polecam jego zdjęcia Normandie Nieman) który trzasnął Safonowowi fotkę na tle i-16 z napisem „ZA STALINA (napis z drugiej strony ZA KOMUNIZM ) nr 11 na którym latał st.lt A.A.Kowalienko . Samolot z napisem ZA CCCP miał numer 13 ale nie ma pewności jaki był i czy był napis z drugiej strony. Teraz o samolocie naszego asa otóż miał on napisy o treśći „Smiert faszyzmu” i „ZA WKP(b)” zgodnie z informacją w gazecie floty północnej KRASNOFLOTIEC nr 149 z 26 czerwca 1941 r. .Niestety nie istnieja a może raczej należałoby powiedzieć nie odnaleziono dotąd żadnego zdjęcia tego samolotu jego numeru i nie ma zadnej pewności jak te napisy wygladały więc co byś nie nakleił i tak maże być żle.

P.S
Z samolotami Safonowa jest niezłe zamieszanie nie tylko z typ 24 ale i typ 28 zachowany do dzisiaj .Polecam też bliższe zainteresowanie się tą ciekawą postacią a może raczej mitem jaki go otaczał za życia i po śmierci. Jeżeli jeszcze coś będę mógł pomóc to polecam się na przyszłość.

Pozdrawiam.
lowi71
 

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez jaros » środa, 30 kwietnia 2008, 17:56

lowi71 napisał(a):...trzasnął Safonowowi fotkę na tle i-16 z napisem „ZA STALINA (napis z drugiej strony ZA KOMUNIZM ) nr 11 na którym latał st.lt A.A.Kowalienko . Samolot z napisem ZA CCCP miał numer 13 ale nie ma pewności jaki był i czy był napis z drugiej strony. Teraz o samolocie naszego asa otóż miał on napisy o treśći „Smiert faszyzmu” i „ZA WKP(b)” zgodnie z informacją w gazecie floty północnej KRASNOFLOTIEC nr 149 z 26 czerwca 1941 r. .Niestety nie istnieja a może raczej należałoby powiedzieć nie odnaleziono dotąd żadnego zdjęcia tego samolotu jego numeru i nie ma zadnej pewności jak te napisy wygladały więc co byś nie nakleił i tak maże być żle.


A więc reasumując - jeżeli chcę zrobić maszynę "za Stalina" (tę z kamerą na grzbiecie kadłuba za kabiną pilota) to na prawej burcie powinien być napis "za komunizm", ale czy wiadomo jak on wyglądał? I oczywiście samolot powinien mieć numer 11.

Ewentualnie jeśli chciałbym zrobić maszynę samego Safonowa to napisy powinny być „Smiert faszyzmu” (czy też „Smiert faszystam”?) i „ZA WKP(b)” - czy wiadomo jak wyglądał ten drugi? No i jaki był numer tego samolotu?
Pytam, bo widziałem gdzieś model „ZA WKP(b)” jako ten z 13 (na lewej burcie "Za CCCP").

Czy wiadomo coś więcej o tym artykule w KRASNOFLOTIEC-u? Na ile te informacje są wiarygodne?
pozdrawiam Jarek
Avatar użytkownika
jaros
 
Posty: 281
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:02
Lokalizacja: Lublin

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez lowi71 » piątek, 2 maja 2008, 11:02

Tak jak pisałem wcześniej nic pewnego nie wiadomo i wszelkie wzory napisów są tylko dowolna interpretacją .Osobiście nie wzorowałbym się na innych modelach ani na różnych ilustracjach których pełno w necie i podarowałbym sobie te malowania co tez i zrobiłem juz dawno temu drążac temat . Jeżeli chodzi o artykuł z gazety Krasnoflotiec to nie ma powodu aby mu nie wierzyć .

Pozdr.
lowi71
 

Re: Polikarpov I-16 (1:48 Eduard)

Postprzez jaros » poniedziałek, 1 września 2008, 23:58

Wygląda na to, że skończyłem budowę modelu. Zapraszam do galerii.

Obrazek
pozdrawiam Jarek
Avatar użytkownika
jaros
 
Posty: 281
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 19:02
Lokalizacja: Lublin


Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 46 gości