Krótki wstęp
:
Początkiem powstania samolotu wielozadaniowego Dornier Do 335 było opatentowanie przez prof. Claudiusa Dorniera w 1937 roku układu samolotu z jednym silnikiem ze śmigłem ciągnącym z przodu kadłuba i drugim silnikiem umieszczonym w środku kadłuba, który za pomocą przedłużonego wału napędzał śmigło pchające umieszczone za usterzeniem na końcu kadłuba.
Układ ten wypróbowano w 1940 roku w samolocie doświadczalnym Schremp-Hirth Gö 9, a następnie podjęto prace wstępne nad szybkim samolotem bombowym oznaczonym jak Dornier P.231. Wkrótce jednak je zarzucono, a projekt zmieniono na samolot wielozadaniowy, oznaczony jako Dornier Do 335 i nazwę Pfeil. Pierwszy prototyp powstał w 1943 roku i został oblatany 26 października 1943 roku.
Nowy samolot Dornier Do 335 napędzany był dwoma silnikami Daimler-Benz DB 603E o mocy 1723 KM (1325 kW), umieszczonymi jeden z przodu, a drugi z tyłu kadłuba. Ponieważ spełniał on stawiane mu wymagania, zakłady Dorniera otrzymały zamówienie na produkcję 14 samolotów prototypowych i 21 serii A-0 i A-1. W trakcie budowy prototypów i samolotów pierwszych serii pracowano nad ulepszeniem konstrukcji i modyfikacjami, dotyczącymi uzbrojenia i zastosowania samolotu. Kabinę pilota wyposażono w fotel wyrzucany, a dla zabezpieczenia łopat tylnego śmigła zastosowano usterzenie w układzie krzyżowym.
Wybór wersji:
A-6 – nocny myśliwiec wyposażony w radar FuG 220 (później miał mieć FuG 218) oraz FuG 350. Prototypem tej wersji miał być Do 335 V10, oblatany 24 stycznia 1945 roku. Egzemplarz ten najprawdopodobniej został przekazany do jednostki I./NJG 3 do testów. Najprawdopodobniej zdołano zbudować jedynie jeden egzemplarz wersji seryjnej z 50 zamówionych.
Zestawem poddanym męczarniom jest stary zestaw Monogramu, którego formy powstały w 1974 roku.
Model leży w planach dość dobrze. Całość będzie poddana ryciu linii wgłębnych i dodaniu zestawu Aires 4101 /kabina pilota/ oraz Aires 4106 /komory podwozia/. Kabinę operatora postaram się wykonać własnym sumptem. I dużo...dużo wkładu własnego w cały model
.
Model będzie przedstawiać wersję A-6 powstałą na bazie prototypu V10 nr seryjny W.Nr.230010 CP+UK z radarem FUG-220 SN-2, na którym rzekomo latał Werner Baake w I/NJG3.
Ciąg dalszy nastąpi
.
Pozdrawiam, Paweł.