Witam,
Ciekawostka przy modelach UM.
Nie jestem specem od kolejnictwa ale od czasu do czasu postanowiłem coś skleić jeżdżącego po torach. Na początek skleiłem pociąg pancerny OB-3 nr 1 z UM skala 1/72. (Nie mogę teraz się pochwalić bo aparat mi się zepsuł, nowego na razie nie mam, ale pociąg widać w poście "Pokaż swoją kolekcję" w Hyde Park modelarski). Później została sklejona platforma kolejowa nr kat. UM614 i samochód pancerny BA-6 w wersji kolejowej. Wszystkie te modele mają dołączone torowiska w jednym kawałku tzn podkłady i szyny są w jednym kawałku.
Ostatnio kleję Lekki zwiadowczy wagon pancerny Le.Sp UM257. W tym modelu (oraz jak sprawdziłem w innych pochodnych tego typu) szyny są doklejane do torowiska i co? są szersze ok 1,5-2 mm Co jest grane? Gdyby nie to, że chciałem "Niemca" postawić obok "Rosjanina" to bym może nie zwrócił uwagi.
Zaglądając do "wujka google" znalazłem - mamy rozmiar normalnotorowy (Polska, Niemcy i inne) to 1435 mm w 1/72 daje 19.9 mm rozmiar rosyjski 1520 mm (1524 rosyjski - nie wiem który w czasie II w św obowiązywał) to w 1/72 daje 21.1 mm.
I do rzeczy modele rosyjskiego sprzętu są wykonane na torach normalnych a sprzęt niemiecki na torach rosyjskich - ciekawe?
Uwaga; Chronologicznie sprzęt rosyjski był wcześniej wypuszczony przez UM a później dopiero sprzęt niemiecki.
Piszę to z myślą, że może komuś się przyda ta informacja albo ktoś napisze mając więcej informacji.
Pozdrawiam
Przemek