przez robmario » środa, 31 sierpnia 2016, 13:23
Według Merricka "Luftwaffe Camouflage and Markings 1933-45" na maszynach Bf 109 B, C, D stosowano w trakcie przemalowywania ich na potrzeby Legionu Condor schemat zapożyczony właśnie z He 51, czyli dół standardowo RLM 65 a góra RLM 61/62 w takim samym kształcie jak w kamuflażu RLM 70/71 na Bf 109. Po prostu zamalowywano plamy poprzedniego kamuflażu wskazanymi kolorami RLM 61 i RLM 62. Według mnie wygląda to dosyć prawdopodobnie patrząc na zdjęcia zarówno Bf 109, jak i He 51, gdzie kontrast tych kolorów jest podobny. Jasny kadłub tego egzemplarza 6-55 może być też wynikiem naniesienia na kadłub koloru RLM 02, który jest podobny do RLM 62 ale nieco jaśniejszy na fotkach cz-b. O takiej alterantywie pisze też Merrick. Na przedstawionym zdjęciu właśnie tak to wygląda - kolor kadłuba jaśniejszy od jasnej plamy kamuflażu na płacie. Co do identyfikacji poszczególnych wersji Bf 109 B, C, i D to rzeczywiście gniazda instalacji na lewej burcie są najbardziej miarodajne ale niestety nie zawsze widoczne. Brak skrzydłowych km-ów w wersji Bf 109 C jest oczywiście możliwy, choć nigdzie sie na to nie natknąłem. Brak instalacji antenowej łącznie z masztem też pokazuje, że wersje do Hiszpanii były jednak lekko zmienione, więc i zubożenie uzbrojenia jest niewykluczone. Nie da się też wykluczyć wersji o kanibalizacji poszczególnych samolotów, co też może tłumaczyć odstępstwa od standardu.
Co do slotów w Bf 109 B, to były one długie w pierwszych wersjach tej odmiany i krótkie w późniejszych. W zasadzie dla nowych śmigieł metalowych VDM juz powinny być krótkie sloty.
Ostatnio edytowano środa, 31 sierpnia 2016, 14:04 przez
robmario, łącznie edytowano 1 raz
Jak zawsze witam Mariusz Łukasik