Prawie udało mi się skompletować wyjściowe trzy sztuki, prawie bo nie wszystkie elementy są poprawne lub jak się okazało mam ich za mało. Generalnie zestaw waloryzacyjny Jadaru/Armo jest ok, choć nie w pełni zgrywa się z Mirage - szczególnie pasowanie nadwozia z podwoziem na wysokości zbiorników paliwa i zabudowy silnikowej. Tym nie mniej temat jest do przeskoczenia.
Nie ma jasności co do kształtu siedzeń, dlatego w 2 ciągnikach będą te proponowane przez J/A, w trzecim wersja od Choroszego. Z wersji wyjściowej siedzeń (Mirage) nadają się w zasadzie same siedziska, oparcia trzeba przerabiać żeby nadać im nieco sznytu, same w sobie są grubo ciosane. Detale Choroszego są b. ładne, zestaw ciągnika ma masę dodatkowych elementów w stosunku do J/A i wykorzystam je pewnie do 4 maszyny, które będzie pootwierana (zestaw daje taką możliwość). Jedyną wadą Choroszego jest kiepska (łamliwa) żywica którą średnio się obrabia.
We wszystkich ciągnikach uruchomiłem wózki tak, żeby przy docelowych metalowych gąsienicach uzyskać odpowiedni efekt ich pracy. Bez właściwej pracy wózków C7P od Mirage wygląda pokracznie na najmniejszej nawet nierówności. Póki co, przy zakończeniach rur na których wiszą żółwie, zastosowałem elementy Mirage (od 7TP/V) jednak w C7P element ten był inny i miał formę stopnia ułatwiającego zajmowanie załodze miejsc w maszynie - wykonam taki element i postaram się sklonować.
Przy pracy nad układem wydechowym i analizie zdjęć okazało się, że w niewielkiej przecież liczbie ciągników istniało on w 2 wariantach:
- wczesnym, z krótsza rurą zgiętą pod kątem prostym i o elastycznym przegubie,
- późnym, z dłuższą i delikatniej wygiętą sztywną rurą,
Odmienny niż ten proponowany przez Mirage był też system mocowania tłumika do budy ciągnika. Tłumiki wykonałem w 2 wersjach przy czym dopiero przy pracy przy nadwoziu będzie można je dokończyć i dopasować.
Kolejna nieznana mi wcześniej, a pojawiająca się na fotkach różnica, to hak holowniczy w dwóch odmiennych w wariantach (ostatecznie okazało się, że to wzory proponowane przez PZInż oraz BBTechBrPanc):
- pierwszy wydaje się być dostosowany do przyczep moździerza wz. 32 i jest najbardziej popularny
- drugi ze znacznie większym "lemieszem" był wg mojej teorii stosowny do pozostałych przyczep, chociażby do przyczep amunicyjnych typu "R" dla ww. moździerzy. Co ważne, przyczepy te produkowano już w PL w zakładach sanockich.
Następnym odstępstwem jest umocowanie, względnie brak, na tylnej ścianie C7P elementu nazwanego przeze mnie "gruszką". Nie wiem niestety jakie było jego zastosowanie lub zabudową jakiego był mechanizmu, ale fakt montażu w różnych miejsca sprawia, że było to chyba jakieś stosunkowo łatwo odejmowanie urządzenie.
Jakby tego wszystkiego było mało zdjęcia wydają się wskazywać, że w wozach zastosowano dwa rodzaje wyciągarek względnie zmodyfikowano ich kształt i położenie w osi ciągnika C7P. W modelach zastosowałem obie wersje (producenci wykonali różne warianty). W literaturze autorzy również wskazują na rysunkach dwa rozwiązania.
- jeden typ, jest umieszczony centralnie, na środku płyty prostopadle do ziemi i ma dwie wyraźne rolki
- drugi umieszczono asymetrycznie z prawej strony wozu (po stronie kierowcy) na ukośnej przedniej płycie.
Do kół napinających dodałem napinacze z żywicy, to co proponuje Mirage to śmiech na sali.
Kolejna kwestia to skrzynie biegów - każda inna. Optymalna wydaje się ta produkowana przez Choroszego, J/A wymagała poprawki poprzez rozcięcie i przedłużenie o około 2 mm, Miragowska jest jakaś dziwna:
Ostatnia sprawa - zbiorniki paliwa. Mirage ich nie ma, proponują je za to zarówno A/J jak i Choroszy. Problem w tym że obaj producenci z uporem dodają zbiorniki okrągłe, a przecież zachował się przynajmniej jeden oryginalny, w b. dobrym stanie i bynajmniej nie w formie rurki. Fotki są znane i krążą po sieci.
Tyle na dziś, więcej siedzenia nad zdjęciami niż modelarskiej pracy.
Pozdrawiam