Tloczenie owiewki

FAQ - prawdy objawione. Najczęściej zadawane pytania, porady, tematy związane generalnie z modelarstwem redukcyjnym. Forum moderowane, posty będą oczekiwały na akceptację przez Moderatorów lub Administratorów.

Tloczenie owiewki

Postprzez LukaszS » wtorek, 13 listopada 2007, 15:13

Cześć,

Czytając posty warsztatowe widzę że sporo osób narzeka na jakość owiewek w zestawach roznych producentów (Academy, Revell itp). Ponieważ już kilkanaście owiewek do różnych modeli wytłoczyłem, postanowiłem podzielić się moim skromnym doświadczeniem w tej dziedzinie i zaprezentować technikę jaką ja stosuję. Jestem z niej zadowolony, więc być może i Wam się spodoba. No więc zaczynamy:

I. Co będzie potrzebne?

- owiewka z zestawu (może być pocieniona na grubość folii, chociaż na moim etapie to jeszcze nie jest aż tak istotne i tego nie stosuję) sklejona "do kupy"

- skrzyneczka do vaccu (widać na poniższych fotkach). Jest to po prostu sześcian z otworem o średnicy węża od odkurzacza w jednym z boków i dużą ilością małych otworków u góry. Ja wykorzystałem moje balsowe zapasy a otworki zrobiłem cyrklem, uprzednio rysując siatkę mazakiem. Uszczelnione akrylem, klejona na CA.

- odkurzacz

- kuchenka gazowa (może być też piekarnik, ale ja wolę palniki...)

- kawałek tekturki, lub czegoś ciepłoodpornego z otworem na folię (foto)

- folia do bindowana przycięta do odpowiedniego rozmiaru (foto)

- spinacze lub coś co przytrzyma nam folię (foto)

- odrobina chęci i wolnego czasu ;)

II Do roboty:


Obrazek

Przygotowaliśmy owiewkę. Ja ją pomalowałem żeby uzyskać większe różnice wysokości między ramą a samą szybą (grubość farby). Właściwie to jest to owiewka od Spitfire Tamiya w 48ce i jest całkiem fajna ta z zestawu, ale podczas przechowywania jej, opary od CA strasznie mi ją zabrudziły. Postanowiłem wytłoczyć nową i przy okazji napisać ten post ;)


Obrazek

Owiewka już sklejona


Obrazek

Tutaj widać dobrze skrzynkę i zamocowaną na niej owiewkę (klejenie wykonywane CA). Odległość pomiędzy dolną krawędzią owiewki a skrzynką powinna wynosić ok. 10mm


Obrazek

Przymiarki arkusika z folii do bindowania (A4 kosztuje 1zł)


Obrazek

A tutaj już "trzymacz" do folii z zamocowaną folią na spinacze. W zupełności wystarczy.


Obrazek

Jestesmy już w kuchni. Odkurzacz podłączony do prądu, rurka w otworze , noga na "spuście" odkurzacza.


Obrazek

Zapalamy palnik i na wysokości 30cm trzymamy folię czekając aż folia wybrzuszy się do dołu pod wpływem wysokiej temperatury i własnego ciężaru (uwaga na gorące spinacze!)


Obrazek

Po ok. 30s podgrzewania folii włączamy odkurzacz nogą i szybko(!) przykładamy folię nad owiewkę leciutko dociskając. W tym momencie odkurzacz sam dalej dociśnie folię i otrzymamy owiewkę. To trwa na prawdę szybko i jest łatwe. Teraz pozostaje nam sprzątnąć w kuchni (wtedy wtygną spinacze), odkleić owiewkę i precyzyjnie wyciąć naszą nową skalpelem przy krawędzi kopyta(starej owiewki). Teraz tylko finisz: pomalować i cieszyć się dobrze widocznym wnętrzem modelu przy zamkniętej owiewce.


Na koniec chciałbym zaznaczyć że na pewno da się dopracować pewne szczegóły, ale na dzień dzisiejszy efekty uzyskiwane tą metodą w pełni mnie zadowalają.

Mam nadzieję że komuś się przyda ten artykuł

Powodzenia!
Pozdrowka,
Lukasz
Avatar użytkownika
LukaszS
 
Posty: 575
Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 20:56
Lokalizacja: Sydney / Pobierowo

Reklama

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez Cichociemny » wtorek, 13 listopada 2007, 20:34

Nasuwa mi się jedno spostrzeżenie. Pisząc jakikolwiek tutorial, warto by pokazać efekt końcowy.

@wf:
Dobra, zmieniłem. Chociaż...
Ostatnio edytowano wtorek, 13 listopada 2007, 20:49 przez Cichociemny, łącznie edytowano 1 raz
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 18:33

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez Stratocaster » środa, 14 listopada 2007, 08:20

LukaszS napisał(a):Mam nadzieję że komuś się przyda ten artykuł


Absolutnie! Mi się przyda. Dziękuję.
Stratocaster
 
Posty: 656
Dołączył(a): wtorek, 25 września 2007, 08:00
Lokalizacja: Łódź

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez Greszi » środa, 14 listopada 2007, 14:43

Czy nie trzeba starej owiewki, która ma posłużyć za kopyto, wcześniej "pocienkować"?
Zastanawiam się, czy nowa owiewka jest na tyle cienka, że nie wyjdzie poza obrys kadłuba.
Tomek
Avatar użytkownika
Greszi
 
Posty: 40
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez LukaszS » środa, 14 listopada 2007, 17:22

Greszi napisał(a):Czy nie trzeba starej owiewki, która ma posłużyć za kopyto, wcześniej "pocienkować"?
Zastanawiam się, czy nowa owiewka jest na tyle cienka, że nie wyjdzie poza obrys kadłuba.


Cześć,

W modelach które robiłem (revele 1:72 i jeden spit tamki w 48) nie było konieczności cieniowania. Pozostaje jeszcze kwestia odwzorowania wymiarów - mi tak bardzo na tym nie zalezy, wiec nie cieniuje owiewki. Jesli ktos chce - prosze bardzo ;)
Pozdrowka,
Lukasz
Avatar użytkownika
LukaszS
 
Posty: 575
Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 20:56
Lokalizacja: Sydney / Pobierowo

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez Cichociemny » czwartek, 15 listopada 2007, 17:17

Widzę, że artykuł robi karierę. Teraz pojawił się jeszcze na ARC. I dobrze.

Swoją drogą, czy na forum nie powinien się znajdować raczej w dziale: Modelarstwo redukcyjne » Narzędzia, chemia i techniki modelarskie?
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 18:33

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez Piotrek.S. » czwartek, 15 listopada 2007, 19:47

Ja wyrzeźbiłem coś takiego
Obrazek
Między dwie blaszki wkładam arkusz materiału do tłoczenia, skręcam śrubkami i gotowe do tłoczenia. Podgrzewam nad palnikiem gazowym bądź co wolę bardziej używam opalarki do farby. Potem zostaje tylko naciągnięcie na kopyto. Najczęściej to stara owiewka wypełniona distalem z obrzynkami ramek wlewowych (szkoda distalu - stąd wypełniacz). Dzięki drewnianej rączce dobrze się tym manewruje no i raczej się nie poparzę.
Umysł ludzki jest jak spadochron.
Działa lepiej kiedy jest otwarty.
Avatar użytkownika
Piotrek.S.
 
Posty: 212
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 07:48
Lokalizacja: Oborniki

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez LukaszS » czwartek, 15 listopada 2007, 21:39

Widzę, że artykuł robi karierę. Teraz pojawił się jeszcze na ARC. I dobrze.


Tam masz fotkę gotowej owiewki tak jak chciales ;)

Piotrku, próbowałem tłoczyć owiewki ręcznie, ale nie wyychodziło mi to ładnie. Odkurzacz robi za nas całą robotę i o to chodzi ;)
Pozdrowka,
Lukasz
Avatar użytkownika
LukaszS
 
Posty: 575
Dołączył(a): niedziela, 7 października 2007, 20:56
Lokalizacja: Sydney / Pobierowo

Re: Tloczenie owiewki

Postprzez G_rzesio » czwartek, 27 października 2016, 10:27

Dzień dobry

Dobrym pomysłem będzie przyklejenie wytłoczonej owiewki klejem - LOCTITE 460.
Ten klej nie tworzy wykwitów.

Pozdro.
G_rzesio
 
Posty: 20
Dołączył(a): piątek, 30 kwietnia 2010, 09:32
Lokalizacja: Gdańsk


Powrót do Modelarstwo redukcyjne - FAQ

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość