[LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

FAQ - prawdy objawione. Najczęściej zadawane pytania, porady, tematy związane generalnie z modelarstwem redukcyjnym. Forum moderowane, posty będą oczekiwały na akceptację przez Moderatorów lub Administratorów.

[LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez Gienek » środa, 26 września 2007, 16:04

Wytarcia powierzchni lakierów różnią się od odprysków i innych uszkodzeń które mają z reguły ostre krawędzie ubytków. Wytarcia charakteryzują się płynnym przejściem a powstają najczęściej w miejscach poruszania się pilota i obsługi.

Proponuję zastosować maskol:

1) Na powierzchnię pomalowaną metalizerem ( w przypadku metalizerów do polerowania należny powierzchnie zabezpieczyć sealerem a innych "delikatnych" np. sidoluxem)
2) nakładamy maskol (małe elementy, te które mają być finalnie widoczne jako "goła blacha").
3) Malujemy teraz cienką, prześwitującą warstwę kolorem kamuflażu.
4) Nakładamy kolejną warstwę maskolu o większym rozmiarze
5) i ponowna cienka warstwa kamuflażu. Ilość takich warstw - dowolna.

Oczywiście ostatnia warstwa kamuflażu ma być takiej grubości aby zgadzało się to z resztą płatowca.

Przykład (Spitfire):
Obrazek Obrazek Obrazek

Samoloty spitfire pokrywane były podkładem w kolorze srebrnym. Nie ma tu więc znaczenia co widzimy - "gołą blachę" czy podkład. W przypadku samolotów np. amerykańskich należy zamiast pierwszej warstwy kamuflażu (po pierwszym pokryciu maskolem) położyć właściwy lakier podkładowy (wspomniane tu samoloty amerykańskie WWII to np. szary podkładowy lub żółcień chromianowa).
------------------------------------------------------------------------------
mamy na forum "etatowego drapacza". Może właśnie Gujos pociągnie temat dalej... :D
Ostatnio edytowano poniedziałek, 18 lutego 2008, 00:09 przez Gienek, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez Darek Trzeciak » środa, 26 września 2007, 23:18

Ci z nas którzy malują akrylami mogą również pokombinować z kolejnością malowania.
Np. w pierwszej fazie kładziemy podkład aluminium, na który następnie nakładamy warstwowo bardzo rozrzedzoną farbę. Efekt odprysków do gołej blachy uzyskujemy poprzez delikatne wycieranie farby patyczkiem/wykałaczką maczaną w ... denaturacie :lol:
Pozdrawiam Darek
"Doświadczenie powiększa naszą mądrość, nie zmniejsza jednak naszej głupoty." - Josh Billings
***** ***
Avatar użytkownika
Darek Trzeciak
 
Posty: 2216
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 23:23
Lokalizacja: EPWA

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez wojtek_fajga » sobota, 29 września 2007, 11:18

Wytarcia i zadrapania farby uzyskuję przez nałożenie na model farby srebrnej (najchętniej używam Mr.Color Super Metallic), a następnie farby akrylowej w kolorze kamuflażu. Przez kilkadziesiąt minut po położeniu farba jeszcze bardzo słabo się trzyma podkładu srebrnego. W tym czasie wycieram ją szczoteczkami, patyczkami, papierwm ściernym i co tam jeszcze w ręce mi wpadnie, uzyskując efekt podobny do zadrapań i wytarc powstałych w czasie eksploatacji samolotu.


Obrazek



Obrazek
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:22
Lokalizacja: EPBY

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 29 września 2007, 12:31

Pomysł trochę trudny do zrealizowania przy dwu lub więcej kolorowym kamuflażu.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez Darek Trzeciak » sobota, 29 września 2007, 15:17

Nie jeśli malujemy kamuflaż akrylami i wycieramy go właśnie denaturatem (działa na Vallejo). Uwaga farba, która ma przebijać/prześwitywać spod kamo musi być olejna.
Pozdrawiam Darek
"Doświadczenie powiększa naszą mądrość, nie zmniejsza jednak naszej głupoty." - Josh Billings
***** ***
Avatar użytkownika
Darek Trzeciak
 
Posty: 2216
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 23:23
Lokalizacja: EPWA

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez grzesiek123 » wtorek, 9 października 2007, 15:16

Bardzo mi się podoba ten sbosób wojtka_fajga tylko mam co do tego jedno pytanie czy może być metalizer z innej firmy niż Mr.Color Super Metallic :?:
grzesiek123
 

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez draz » wtorek, 9 października 2007, 15:26

Owszem, może. Ważne, żeby nie było odpowiednio zabezpieczone. Metaizer np. Alclada, który dosyć łatwo się ściera można zabezpieczyć werniksem do metalizerów MM. Ja sosuję ten werniks dedykowany MM na Alclada i w przypadku powierzchni metalicznych niepolerowanych sprawdza się świetnie.

Mając tak zabezpieczony lakier metaliczny nie musisz się obawiać szybkiego przetarcia do podkładu lub plastiku.
Bartosz Obara
Obrazek
Avatar użytkownika
draz

Ojciec chrzestny
 
Posty: 2254
Dołączył(a): sobota, 15 września 2007, 10:44
Lokalizacja: Katowice

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez topik77 » środa, 17 sierpnia 2011, 00:23

Ja polecam patent z bardzo mocnym lakierem do włosów, super sprawa przy Humbrolach, których używam. Na metalizer czy np. przy zimowym malowaniu na kolor bazowy nakładam dość grubo lakier a po wyschnięciu maluję. Potem czekamy aż farba wyschnie, namaczam powoli zwykłą wodą i szczoteczką wycieram (do zębów czy też drobnym druciakiem w zależności od potrzeb). Uważać tylko trzeba z wodą by nie namaczać całości bo odejdzie całe malowanie.
topik77
 
Posty: 271
Dołączył(a): piątek, 28 stycznia 2011, 23:15

Re: [LOTNICZE] Wytarcia powierzchni lakierów (kamuflażu)

Postprzez SHERMAN222 » wtorek, 1 listopada 2011, 19:02

Patent z solą :
1-malujemy na powierzchni modelu srebrne plamy
2-sól z wodą w proporcji 2 : 1 nakładamy nieregularnie na plamy srebrne
3-po pomalowaniu ( polecam humbrol ) zdrapujemy sól .
4-dokańczamy model
Rdza i wgniecenia+anatomia cywili http://www.accidenti-a-me.com/
trochę zdjęć : http://www.panzerpunkt.info/index.html
http://www.youtube.com/watch?v=InRDF_0l ... re=related
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Avatar użytkownika
SHERMAN222
 
Posty: 355
Dołączył(a): piątek, 24 czerwca 2011, 18:37
Lokalizacja: Bobrek


Powrót do Modelarstwo redukcyjne - FAQ

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości