PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Bogdan Stanek » poniedziałek, 17 października 2022, 20:42

Czy usterzenie poziome nie ma innej zbieżności od seryjnych jedenastek?
Mam na myśli końcówki tych elementów
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Reklama

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 17 października 2022, 22:24

Oj, chyba Bogdan ma rację!
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » środa, 19 października 2022, 11:09

Czy usterzenie poziome nie ma innej zbieżności od seryjnych jedenastek?
Mam na myśli końcówki tych elementów


Dziękuję za zwrócenie na ten element uwagi :D

Popatrzyłem na to krytycznym okiem i rzeczywiście to co zrobiłem nie jest najlepsze :oops: Ale wydaje mi się że znalazłem błąd ;o)

Wcześniej tematu kształtu usterzenia poziomego nie przeanalizowałem dogłębnie, po prostu założyłem że skoro usterzenie w seryjnych P11c powiększono to w prototypie musiało być mniejsze (info.wg. AJpress). Więc po prostu te z modelu nieco zmniejszyłem pochylając bardziej krawędź spływu, dzięki czemu stało się bardziej zbieżne. Ale faktycznie na zdjeciach archiwalnych wydaje się jeszcze bardziej zbieżne. Jednak na podstawie tych zdjęć trudno ocenić jaki był kształt, jaki był ten kąt zbieżności. Tu wziąłem na tapetę rysunek katalogowy PZL który ma zaskakująco dużo szczegółów odpowiadających zdjęciom prototypu. Rysunek ten skonfrontowałem z innymi planami i jest on również dosyć proporcjonalny i całkiem nieźle odzwierciedla sylwetkę samolotu. Na pewno był przygotowany w kreślarni PZL przez osobę która się na tym znała.Więc można założyć że kształt usterzenia poziomego jest prawidłowy dla prototypu. A jak widać zupełnie inny jak na samolotach seryjnych i inny od tego co zrobiłem. Skłoniło mnie to do wniosku że ster wysokości w samolotach seryjnych pomniejszono! A nie powiększono jak to dotychczas było uznawane.

Obrazek

Tutaj przeniosłem obrys z rysunku katalogowego na rysunek P11c, proporcje są mniej więcej zachowane, więc doskonale widać różnicę:
Obrazek

Tak więc trzeba zrobić od nowa ;o)
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » niedziela, 23 października 2022, 10:42

Dalsze modyfikacje skrzydła w których usunąłem panele z maszcikami
Obrazek

Starałem się możliwie dokładnie wyciąć otwór...
Obrazek

... w który wpasowałem nowy panel podebrany z drugiego zestawu.
Obrazek

Zabrałem się też za kadłub do którego wkleiłem wszystkie otwarte panele inspekcyjne. Niektóre zewnętrzne linie podziału zalałem klejem CA. Następnie usunąłem imitację konstrukcji wewnętrznej wykonanej na połówkach kadłuba.
Obrazek

Potem zaślepiłem otwory wentylacyjne znajdujące się za silnikiem. Przy okazji dokleiłem też element zestawu który jest bezpośrednio za silnikiem i jest doklejany wg. instrukcji na późniejszym etapie budowy co powoduje że w miejscu klejenia pozostaje linia podziału której tam nie powinno być. Usunąłem też wnęki na kaemy i przedłużyłem okna na nie aż do samej ściany ogniowej. Wnęki zrobię później nowe z blaszki albo plastiku, jeszcze teraz nie wiem. Zalane linie podziału wyrównałem a przy okazji starłem do zera większość imitacji nitów na kadłubie. Następnie wytrasowałem nowe linie podziału kadłuba.
Obrazek

I wróciłem do statecznika poziomego do którego zrobiłem od nowa stery wysokości:
Obrazek

Starałem się aby krawędź spływu była możliwie cienka:
Obrazek

A tak zmodyfikowany statecznik prototypu wygląda w konfrontacji z seryjnym który jest w modelu IBG:
Obrazek
Oczywiście jakieś drobne detale na powierzchni dodam na późniejszym etapie budowy modelu.

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 2 listopada 2022, 18:02

Panie Marcinie,
zaznaczam, że piszę w dobrej wierze /na wszelki wypadek/ :D
Kiedyś o tym pisałem ale przypomnę, że kształt owiewki V-tego prototypu w moim przekonaniu odbiega od owiewki seryjnej jedenastki.
Wydaje mi się wyższa od seryjnej i z innymi proporcjami wymiarów oszklenia.
Proszę też zwrócić uwagę jak wysoko sięga "wałek skórzany" wykroju kabiny, widać to na kilku fotografiach /lepszych i gorszych/
Obrazek

Pzdr
Bogdan Stanek
 
Posty: 745
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 15:07

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » czwartek, 3 listopada 2022, 13:08

Panie Bogdanie, myślę że ma pan rację :!:
Faktycznie wiatrochron na prototypie wygląda na wyższy:
Obrazek

A to seryjny egzemplarz, zdjęcie zrobione pod zbliżonym kątem:
Obrazek

Tak więc jest kolejna istotna różnica która należy pokazać w modelu :idea:

I tak patrząc na te dwa zdjecia widać że na prototypie nie było uchwytu w formie kabłąka który miał ułatwiać wsiadanie do kabiny pilota. Sądzę że była tam klapka która zasłaniała uchwyt w formie otworu wykonanego bezpośrednio w kadłubie. Coś podobnego jak stopień na burcie kadłuba.
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » niedziela, 27 listopada 2022, 23:01

Najmłodsza pociecha daje mało czasu na modelarstwo, więc ten projekt się strasznie ślimaczy ale coś tam udało się popchnąć do przodu :D

Obrobiłem i skleiłem zestawową ramę kadłuba, nie jest zła więc zostawiam jak jest, choć można by to było zrobić lepiej. Dodam do niej co tam jeszcze instrukcja zakłada że trzeba dodać i może coś jeszcze od siebie.
Obrazek

Dorobiłem te przedłużone wnęki na lufy kaemów:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I wkleiłem ponad jeden metr patyków różnych kształtów i przekrojów od Plastructa i Evergreena, imitujących konstrukcję wewnętrzną kadłuba. Starałem się aby ich przebieg zgadzał się ze zmienionym podziałem blach który jest inny niż na seryjnych P11c. Nie jest idealnie ale i tak niewiele z tego będzie widać, więc niech będzie :-/
Obrazek
Obrazek

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » wtorek, 29 listopada 2022, 17:28

Zamówiłem parę dodatków z Blitzkriega które wzbogacą wygląd tego modelu, ale na razie czekam.

Tymczasem postanowiłem zabrać się za "kapcie" czyli aerodynamiczne owiewki podwozia które są bardzo charakterystycznym elementem piątego prototypu. Owiewki te są odmienne od tych w PZL P.8 czy P.24 ponieważ zakrywają inne niskociśnieniowe koła Dunlop 640x216mm które mają mniejszą średnicę oraz większą szerokość w porównaniu do standardowych kół PZL. Kształt owiewek odtworzyłem na podstawie zdjęć prototypów P.11V i P.24II oraz znanych wymiarów koła. Owiewki postanowiłem zrobić z polistyrenowych płytek sklejonych w blok i opiłowanych do właściwego kształtu. Rozważałem opcję narysowania w programie 3D i wydrukowana ale rzeźbienie wydało mi się bardziej przyjemną opcją. Gdyby ktoś zbył zainteresowany jak coś takiego zrobić to pokazuję tu krok po kroku jak powstały. Bloki zostały sklejone klejem CA a do obróbki użyłem pilników ręcznych i obrotowych oraz papieru ściernego:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Najlepiej od razu robić dwie naraz wtedy wyjdą bardziej podobne, ewentualnie zrobić kopie z żywicy.
Obrazek

Zrobiłem też same koła, jednak tu poszedłem na łatwiznę bo znalazłem w modelarskim złomie mniej więcej podobne i zmniejszyłem ich szerokość i średnice adaptując je do moich potrzeb.
Obrazek

I tak powstał komplecik "kapci" dedykowanych do mojego modelu:
Obrazek

Zabrałem się też za przeróbki goleni podwozia które są co prawda bardzo ładnie odwzorowane jednak zdecydowanie zbyt delikatne. Może i model na nich jakiś czas ustoi ale po kilku latach na pewno się powyginają. Mam z takimi sprawami przykre doświadczenia i od lat staram się takie słabe miejsca modeli wzmacniać. Tutaj postanowiłem uzbroić fabryczne detale stalowym drutem o średnicy 1mm. W tym celu wykonałem w goleni odpowiedni kanałek w który postanowiłem wkleić drut wraz elementem do którego będzie zamocowany na końcowym etapie cięgno podwozia.
Obrazek
Obrazek
Jeszcze muszę zaszpachlować nierówności i nie będzie śladu po tej operacji. A tak wzmocnione podwozie na pewno nie siądzie.

Oczywiście przymierzyłem elementy podwozia do siebie:
Obrazek

CDN :P
Ostatnio edytowano czwartek, 1 grudnia 2022, 10:42 przez Marcin_Matejko, łącznie edytowano 1 raz
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Łukasz_K » środa, 30 listopada 2022, 08:31

ekstra są te kapcie :-o
Obrazek Obrazek Obrazek
..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

Zimna Wojna 1
 
Posty: 4780
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 12:58
Lokalizacja: Bstok

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Aleksander » środa, 30 listopada 2022, 21:08

Łukasz_K napisał(a):ekstra są te kapcie :-o

Jak i cała robota! Dawaj dalej, Marcinie!
Obrazek
Obrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7947
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 1 grudnia 2022, 00:27

Kapcie rządzą!
W życiu by mi nie przyszło do głowy wkleić środkowy pasek w innym kolorze, proste i genialne dla zachowania symetrii.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9933
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Jolomanolo » piątek, 2 grudnia 2022, 09:28

Dzień dobry
Nie chciałbym żeby to wyglądało, że się czepiam, ale...
Obrazek
na tym obrazku trymery wyglądają tak jakby ich boczne krawędzie nie były równoległe do żeberek steru,
Obrazek
tu i
Obrazek
tu, trochę inaczej, póki jest szansa to może warto poprawić?
Żelazną ręką zapędzimy ludzkość do szczęścia.
Jolomanolo
 
Posty: 95
Dołączył(a): niedziela, 28 marca 2010, 23:28

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » piątek, 2 grudnia 2022, 12:09

Dziękuję za pochlebstwa i zwracanie uwagi na deale. Dzięki Waszej pomocy ten model ma szansę być możliwie najlepszym odwzorowaniem piątego prototypu P11ki. :D

Jednak danych na temat tego samolotu jest jak na lekarstwo i w wielu wypadkach mijają się one z prawdą. To na przykład dotyczy statecznika poziomego a w zasadzie steru wskości. I jak widać z grubsza na archiwalnych zdjeciach kąt pochylenia krawędzi spływu jest większy niż w seryjnych samolotach o czym już pisałem wcześniej. Tam też zamieściłem powiększenie fragmentu fabrycznego katalogowego rysunku piątego prototypu P11c na którym widać kształt tego statecznika w widoku z góry. I na tym rysunku boczne krawędzie klapki wyważającej nie są równoległe do przebiegu żeberek ale prostopadłe do krawędzi spływu. Niestety rysunek jest słabej jakości i można polemizować. Taki kształt wydaje się też bardziej logiczny z konstrukcyjnego punktu widzenia łatwiej było by zrobić tą klapkę w formie prostokąta niż rombu.

A tymczasem wróciłem do skrzydeł, które też robię po "swojemu". Wklejone druty mają podnieść sztywność konstrukcji i zabezpieczyć skrzydła przed opadaniem. Może to strzelanie z armaty w muchę i całe to wzmacnianie jest nie potrzebne i to tylko strata czasu. Ale taki mam na to pomysł i na pewno nie zaszkodzi, a tak wzmocnione skrzydła są znacznie bardziej wytrzymałe.
Obrazek
Obrazek

Pocieniłem też krawędzie spływu które w modelu są strasznie grube i jak dla mnie to jeden z największych mankamentów tego zestawu:
Obrazek
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1335
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 21:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez HK1885 » piątek, 2 grudnia 2022, 12:50

Zapowiada się doskonale, model na pewno będzie dopieszczony do ostatniego detalu, a owiewki podwozia - fantastyczne!
- jak zrobić coś prostym sposobem. 8-)

Czekam na ciąg dalszy warsztatu.
Avatar użytkownika
HK1885
 
Posty: 1912
Dołączył(a): wtorek, 25 czerwca 2013, 12:14

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Jolomanolo » piątek, 2 grudnia 2022, 15:44

Tam też zamieściłem powiększenie fragmentu fabrycznego katalogowego rysunku piątego prototypu P11c na którym widać kształt tego statecznika w widoku z góry. I na tym rysunku boczne krawędzie klapki wyważającej nie są równoległe do przebiegu żeberek ale prostopadłe do krawędzi spływu. Niestety rysunek jest słabej jakości i można polemizować. Taki kształt wydaje się też bardziej logiczny z konstrukcyjnego punktu widzenia łatwiej było by zrobić tą klapkę w formie prostokąta niż rombu.



Wydaje mi się że łatwiej jest zrobić klapkę krytą płaską blachą w kształcie rombu, niż kombinować jak zlikwidować spore trójkątne szczeliny między skrajnym żeberkami klapki, a żebrami steru. Ewentualnie tak jak to na czerwonym szkicu,wygięcia żeber steru.
Żelazną ręką zapędzimy ludzkość do szczęścia.
Jolomanolo
 
Posty: 95
Dołączył(a): niedziela, 28 marca 2010, 23:28

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości