PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Jolomanolo » piątek, 2 grudnia 2022, 18:50

Obrazek

Jak mogły być w oryginale zamocowane fragmenty pokrycia zaznaczone na czerwono?

Obrazek

Wydaje się, że takie rozwiązanie z punktu widzenia prostoty wykonania jest bliższe prawdy, zielonym zaznaczyłem element zamykający wycięcie na trymer.
Żelazną ręką zapędzimy ludzkość do szczęścia.
Jolomanolo
 
Posty: 95
Dołączył(a): poniedziałek, 29 marca 2010, 00:28

Reklama

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » piątek, 2 grudnia 2022, 23:26

Oczywiście możesz mieć rację, ja się nie upieram, pierwszą modyfikację statecznika wykonałem właśnie z taką wersją klapki która miała boki równoległe do przebiegu żeber. To jest logiczne rozwiązanie i takie same jest w samolotach seryjnych. Robiąc drugą wersję, z większym skosem też tak chciałem zrobić ale odwiódł mnie od tego rysunek katalogowy, na którym widzę to nieco inaczej. Niestety jest słabej jakości więc zrobiła się fajna dyskusja. Z technicznego punku widzenia wykonie obu wersji nie jest problemem ale ta z opcją równoległości do żeber jest prostsza konstrukcyjnie. Ponieważ jak robiłem te stery wysokości to sam nie do końca byłem przekonany czy tak powinno być to trochę asekurancko zrobiłem te wcięcia tak aby można było to łatwo zmodyfikować, docinając zgodnie z przebiegiem żeber i wymienić klapkę na nowa nieco szerszą. Na razie nie mam "silnego" dowodu jak było faktycznie, na pewno dobre zdjęcie zamknęło by temat. Jak będę bardziej przekonany to oczywiście kształt klapki i wcięcia na nią zmienię, a tymczasem niech będzie jak jest ;o) Poprosiłem osobę która ma ten katalog PZL w orginale o wykonanie zdjecia lub skanu 20ej strony na której jest ten rysunek fabryczny. Może przy lepszej jakości coś uda się z tego wyczytać, zobaczymy :?:

Dzisiaj nie zasypywałem gruszek w popiele i sporo udało mi się zrobić. Na początek skleiłem do kupy skrzydła, było trochę trudniej bo kołki ustalające zeszlifowałem przy pocienianiu krawędzi spływu, ale jakoś się udało. Trochę nie najlepiej pasowały elementy przy skrzydłowych kaemach, może to mój błąd, ale musiałem tam użyć trochę kitu do wyrównania powierzchni. Gdybyście to kiedyś wklejali w Waszych modelach to warto te elementy wkleić nieco wyżej to będzie mniej roboty tylko drobna szczelina na krawędzi styków polówki górnej i dolnej skrzydła.
Obrazek

Krawędź zawieszenia lotki to w zestawie kompletna fikcja i warto to poprawić szczególnie jeśli chce się wychylić lotki. Bo jak są w neutrum to od biedy może być :-/ W IBG wygląda to w przekroju mniej więcej tak:
Obrazek

A powinno wyglądać coś jak to:
Obrazek

Dlatego zabrałem się za modyfikacje kształtu tej części skrzydła:
Obrazek

Przy okazji zaślepiłem otwory wentylacyjne w przedniej owiewce karteru silnika, trzeba jeszcze dopieścić powierzchnię ale to drobiazg na później:
Obrazek

Wróciłem też do podwozia, wyrównałem do końca ślad po wklejaniu drutu i zacząłem kombinować jak to połączyć z resztą modelu. Wybrałem opcję z wklejeniem rurki montażowej w ramę kadłuba. Mogłem to zrobić prościej wklejając siłową wręgę w kadłub w której bym wywiercił otworki pod odpowiednim kątem do osadzenia podwozia, tak jak to zrobiłem w modelu P11 III. Ale tu chciałem sobie utrudnić i potraktować ten model jako poligon doświadczalny przed sklejeniem kolejnego modelu P11ki z IBG ale w bardziej ambitnej wersji. A w tej przyszłościowej wersji nie może być grubaśnej wręgi więc trzeba to wymyślić nieco inaczej, bardziej elegancko. Choć tu też poszedłem na pewne uproszczenia szczególnie w kształcie ścianki ogniowej ale bardziej chodziło mi o opracowanie jakiejś koncepcji. Wydaje mi się że osiągnąłem co chciałem i w kolejnym modelu zrobię to po prostu lepiej i efekt powinien być zadowalający bez utraty wytrzymałości modelu.
Obrazek
Obrazek

Całość upchnąłem w kadłubie który na tą okazję prowizorycznie skleiłem taśmą:
Obrazek

Jakoś stoi :P Oczywiście geometria jeszcze do poprawy na razie tylko prowizorka bez kleju ;o)
Obrazek

I tak w podsumowaniu mojego tygodniowego L4 wygląd całości:
Obrazek
Obrazek

Kolejne ruchy w temacie chyba w okresie świątecznym, chyba że uda się coś w międzyczasie :lol:
CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1338
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez blueYeti » piątek, 2 grudnia 2022, 23:52

Extraklasa, z kapciami :shock: !
Dla mnie wyglda teraz troche jak :mrgreen:
Hall bulldog, racer raczej szybki 245 mph 1932 w Cleveland Air Racers.
Piekna praca :!:
pozdrawiam
blueYeti
blueYeti
 
Posty: 373
Dołączył(a): sobota, 16 listopada 2013, 23:11

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » sobota, 3 grudnia 2022, 00:03

Dziękuję :D
Hall budując Buldoga wzorował się na naszej P.6ce którą widział na żywo podczas NAR 1931 w Cleveland. Ale trochę mu się ta jego wersja nie udała, były duże problemy ze sterownością tego potworka. Kombinował z podniesieniem statecznika ale ostatecznie nie był to udany samolot. Mam zestaw Williams Bross z modelem tego samolotu w 32ce, dosyć leciwy, ale fajny :D Jest to jeden z modeli na "kiedyś", powoli zbieram na neigo "kwity".
Ostatnio edytowano sobota, 3 grudnia 2022, 10:19 przez Marcin_Matejko, łącznie edytowano 1 raz
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1338
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez blueYeti » sobota, 3 grudnia 2022, 00:38

To potwierdza ze, engineering Top, tylko zabraklo czasu .....1939...
Dzieki za dzielenie sie etapami budowy.
pozdrawiam
blueYeti
blueYeti
 
Posty: 373
Dołączył(a): sobota, 16 listopada 2013, 23:11

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Aleksander » sobota, 3 grudnia 2022, 12:52

Jak zwykle podziwiam tytaniczną pracę nad tym modelem i jestem pod wrażeniem - i warsztatu, i dokumentacji (choć niewidocznej, ale obecnej na każdym etapie budowy).
Prawdziwe Modelarstwo z redukcyjnością w tle ;o) . Bardzo podoba mi się takie budowanie od podstaw i choć samemu bym tak pewnie nie potrafił, z przyjemnością śledzę wszystkie Twoje warsztaty.
Dawaj dalej!
Obrazek
ObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7968
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » piątek, 9 grudnia 2022, 09:25

Dziękuję :D
Jednak nie jest to model wykonany od podstaw a jedynie konwersja zestawu. Choć wbrew pozorom przeróbek jest sporo. Dokumentację do modelu oczywiście mam a jej podstawą są pokazane wcześniej znane zdjęcia prototypu P.11 V na bazie, których opracowałam rysunki uwzględniające różnice w stosunku do maszyn seryjnych. Jednak tego wszystkiego jest niewiele i zebrane dane są bardzo enigmatyczne, ponieważ piąty prototyp jakoś przeszedł w historii polskiej awiacji bez większego echa i bardziej skupiono się na późniejszych maszynach seryjnych trochę błędne zakładając, że było to to samo. Krótkie życie prototypu odbiło się też na ilości wykonanych mu zdjęć, których niewiele zachowało się do naszych czasów, nawet na paryskiej wystawie znacznie lepiej udokumentowano P.24, który wtedy był gwiazdą na polskim stoisku. Dlatego budując model muszę się opierać na dokumentacji do P.11c filtrując ją pod kątem różnic i podobieństw obu samolotów. A materiałów do P.11-ki mam pod ręką całkiem sporo:
Obrazek

Pocieniłem krawędzie spływu lotek, była to najtrudniejsza operacja odchudzania ze wszystkich elementów modelu ze względu na problem z uchwytem tak wąskich elementów w czasie piłowania. Pocienienie wszystkich krawędzi spływu płatów i stateczników było pracochłonną operacją ale moim zdaniem warto to zrobić ponieważ model wygląda znacznie lepiej. Jednocześnie poprawiłem też kształt krawędzi natarcia lotki. Sprawdziłem jak po tej operacji pasują do skrzydeł, no i pasują. Ale cała ta operacja wydaje się przydatna do niczego, bo różnica wizualna miedzy tym, co zrobiłem a tym, co jest w IBG po zmontowaniu jest praktycznie żadna :?
Obrazek

Zabieram się tez powoli za różne detale, zacząłem od silnika, który będzie kompilacją elementów zestawowych i żywic Bitskrieg. Na początek obrabiam elementy z zestawu. W chwycie powietrza pogłębiłem otwory wlotowe, dzięki czemu wyglądają nieco lepiej. Potem dodam jeszcze do niego różne drobnostki.
Obrazek

Pomalowałem też koła modelu, ponieważ chciałem skleić ze sobą elementy podwozia, aby wykonać opływowe połączenie owiewki koła i goleni. A po sklejeniu malowanie było by bardzo trudne, więc łatwiej to było zrobić teraz.
Obrazek

Następnie skleiłem podwozie oraz ulepiłem z masy Greenstuff to opływowe połączenie. Za kilka dni obrobię je na gotowo jak masa dobrze stwardnieje.
Obrazek

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1338
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez iras67 » niedziela, 11 grudnia 2022, 12:14

Świetny wątek. zastanawiam się jak ten kadłub ponitujesz. Nity wypukłe? Wklęsłe ? a jak wypukłe to jak wykonane.
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2704
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 01:55
Lokalizacja: Dębica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez arhtus » niedziela, 11 grudnia 2022, 13:25

A ja się zastanawiam jak pocieniłeś krawędzie spływu lotek :) W modelu IBG praktycznie wszystkie krawędzie spływu są strasznie grube i mocno psują efekt. Już się zastanawiałem jak "ja to zrobię" w swojej 11 i jedyne co mi przyszło do głowy to nacięcie/rozcięcie, co wydaje się bardzo trudne i nie wiem, czy nawet możliwe. Drugie rozwiązanie nieco bardziej kosztowne to kupienie kolejnego zestawu, żeby poświęcić z niego lotki i stery w celu klejenia tych powierzchni z dwóch elementów (góra/dół) najpierw odpowiednio zeszlifowując jedną stronę...
arhtus
 
Posty: 553
Dołączył(a): sobota, 15 listopada 2014, 00:03

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » niedziela, 11 grudnia 2022, 21:47

zastanawiam się jak ten kadłub ponitujesz. Nity wypukłe? Wklęsłe ? a jak wypukłe to jak wykonane

A zrobię ja tak na tej jedenastce:
Obrazek
Nity w formie kalek od Archera. Są całkiem niezłe :)

A ja się zastanawiam jak pocieniłeś krawędzie spływu lotek :) W modelu IBG praktycznie wszystkie krawędzie spływu są strasznie grube i mocno psują efekt. Już się zastanawiałem jak "ja to zrobię" w swojej 11 i jedyne co mi przyszło do głowy to nacięcie/rozcięcie, co wydaje się bardzo trudne i nie wiem, czy nawet możliwe. Drugie rozwiązanie nieco bardziej kosztowne to kupienie kolejnego zestawu, żeby poświęcić z niego lotki i stery w celu klejenia tych powierzchni z dwóch elementów (góra/dół) najpierw odpowiednio zeszlifowując jedną stronę...


Równe rozcięcie na pół, szczególnie ręcznie, jest mało prawdopodobne ;o) Zastosowałem więc tą drugą metodę, minusem jest psucie drugiego dosyć drogiego zestawu, a plusem że masz sporo części zapasowych :mrgreen: Akurat mi się jeszcze przydały skrzydła z których wyciąłem kształt sterów wysokości do prototypu :D
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1338
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez barszczo » poniedziałek, 12 grudnia 2022, 01:10

Bardzo lubię twoje prace, świetna robota :D .
Avatar użytkownika
barszczo

Animal Planet
 
Posty: 898
Dołączył(a): sobota, 29 grudnia 2012, 14:31
Lokalizacja: Olkusz

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » czwartek, 29 grudnia 2022, 18:57

Trochę temat przyschnął. Chory byłem i brakowało mi mocy :cry:
Postanowiłem dołożyć fragmenty pokrycia falistego w okolicach centropłata. W seryjnych P11kach było tam gładkie pokrycie a w prototypie chyba raczej nie, przynajmniej według rysunku z fabrycznego katalogu PZL. Łatwiej by to było zrobić wcześniej przed sklejeniem skrzydeł, ale jakoś się udało. Zmieniłem też nieco kształt owiewki przed wiatrochronem wydłużając ją do przodu. Nie wiem czy tak było, taką mam wizję, bo w sumie czemu nie ;o)
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Życzę Wam wszystkiego najlepszego w nowym 2023 roku, dużo zdrowia i spełnienia modelarskich marzeń :D

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1338
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » czwartek, 19 stycznia 2023, 09:15

Niewiele się działo w temacie tego modelu ale jak miałem wolną chwilę to co nieco rzeźbiłem ;o)

Postanowiłem na modelu zrobić imitację spracowanego poszycia kadłuba. Co prawda nie mam na tyle dobrej jakości zdjęć żeby można było stuprocentowo potwierdzić występowanie takich ugięć na blasze w PZL P11/V. Ale ten kto widział muzealną jedenastkę na własne oczy oraz dobrej jakości zdjecia samolotów z czasów ich świetności, to wie że samoloty te wcale takie piękne i gładkie nie były. Na ich powierzchni jest cała masa delikatnych ugięć i fal powstałych w wyniku procesu technologicznego jaki i późniejszej eksploatacji. Zjawisko to szczególnie to widać na zdjeciach prototypów "puławszczaków" a mistrzem tej kategorii był PZL P.1
Obrazek

Później dopracowano technologię nitowania i pofalowania powierzchni były mniejsze. Brak odpowiedniej jakości zdjecia niestety nie pozwala potwierdzić że takie fale na piątym prototypie były, ale z jakiegoś powodu go pomalowano i przypuszczam że była to potrzeba uatrakcyjnienia jego wyglądu i ukrycia drobnych niedoskonałości powierzchni. Ponieważ farba nieco ujednolica wygląd i oczywiście redukuje refleksy na pokryciu w naturalnej barwie metalu. Dla przykładu z tego powodu na PZL P.6 wyszlifowano cały kadłub w wężyki, dzięki czemu wyglądał lepiej. Trochę bardziej pomocne są zdjecia bliźniaczego samolotu mojej jedenastki czyli prototypu PZL P.24 wystawionego na tym samym paryskim salonie. Samolot ten był polskim hitem, i był szeroko komentowany oraz fotografowany, dlatego zachowało się do dzisiaj więcej dobrych jakościowo zdjęć tego płatowca. I jedno z takich zdjęć wyraźnie pokazuje nierówności powierzchni na półskorupowej części kadłuba:
Obrazek

Dlatego postanowiłem poeksperymentować i wykonać imitację takiego efektu na swoim modelu. Tutaj się przyznam że nie jestem autorem tej koncepcji modelarskiej a jedynie inspiruję się tym co kiedyś prezentował Wojtek Fajga. Na początek w ramach rozpoznania tematu wykonałem próby na innym modelu (Nakajima Ki-84 Hayate Arma Hobby 1/72) https://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=13&t=92937 i zachęcony tymi efektami zacząłem rzeźbić kadłub P11ki. Na początek wyznaczyłem przebieg rowków które mają być w miejscach nitowania.
Obrazek

Następnie skalpelem wyskrobałem płytkie rowki w zaznaczonych miejscach:
Obrazek

Potem wszystko wyszlifowałem na gładko papierami ściernymi o drobnej gradacji i na koniec wypolerowałem:
Obrazek

Efekt jest delikatnie widoczny, ale czy będzie jeszcze widoczny po wykonaniu nitowania i pomalowaniu farbą to się okaże później.
Obrazek

CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1338
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Mateusz Skałecki » czwartek, 19 stycznia 2023, 21:27

Tak trzymaj Marcin, w tej skali to jak najbardziej uzasadnione. Kibicuje bardzo mocno twojej pracy. Ja też od końca marca tego roku wrócę do modelarstwa plastikowego, chociaż wcześniej robiłem w 1:48 to teraz będzie 1:32. W tej skali naprawdę trzeba się narobić aby model był realistyczny.
Mateusz Skałecki
 
Posty: 19
Dołączył(a): czwartek, 3 grudnia 2020, 23:13

Re: PZL P.11 prototyp V skala 1/32 konwersja IBG

Postprzez Marcin_Matejko » sobota, 21 stycznia 2023, 00:21

Dzięki Mateusz, taki kibic jak Ty to dopiero motywuje do dokładnej pracy :D
Jak powrócisz do plastików i będziesz je robił na takim poziomie jak kartony to "klękajcie narody". Efekty zapewne będą oszałamiające. Już nie mogę się doczekać twojego warsztatu :D

Po wielotygodniowych poszukiwaniach dwudziestej strony katalogu PZL z roku 1934, wreszcie nastąpił przełom! Dzisiaj dzięki uprzejmości MLP w Krakowie otrzymałem skan tej strony w dużej rozdzielczości i możliwie wysokiej jakości. Po przeanalizowaniu umieszczonych tam rysunków prototypu PZL P11c można ponad wszelką wątpliwość potwierdzić że klapki wyważające jednak były inne niż na późniejszych samolotach seryjnych i miały prostokątny obrys:
Obrazek
Co prawda dobre zdjęcie pokazujące detale usterzenia było by jeszcze lepszym dowodem, ale na ten moment takiego nie ma :-/
Moje klapki co prawda nie są zrobione dokładnie jak na tym rysunku ale poprawię je w najbliższym czasie :)

Przy okazji obejrzałem też zdjęcie na które znajduje się obok rysunków, i które okazało się również lepszej jakości jak te które miałem, i dopatrzyłem się na nim pofalowanej powierzchni pokrycia w miejscach nitowania:
Obrazek
Spodnia część krawędzi natarcia płata też wydaje się być nieco pofalowana. Więc skrzydła modelu również co nieco pomęczę ;o)
CDN :P
Per Aspera ad Astra
IPMS Polska / IPMS Świdnica / IPMS Air-race / RCtank.pl / RC-trial.pl
Avatar użytkownika
Marcin_Matejko
 
Posty: 1338
Dołączył(a): sobota, 15 stycznia 2011, 22:56
Lokalizacja: Świdnica

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 15 gości