I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » sobota, 4 września 2010, 21:38

Mecenas napisał(a):A ja mam jeszcze pytanie techniczne odnośnie Iszaka: którędy szły przewody paliwowe i elektryczne do silnika?


Jest to tak zwane dobre pytanie. Może ktoś na forum wie. Ja znalazłem jedno zdjęcie i to zrekonstruowanego iszaka z Wanaki, gdzie coś tam w komorze silnika widać, ale tak nie do końca.
Co do km-ów to trochę bajeru zawsze się w modelu przyda. A zapałka niestety standardowa.
Pozdrawiam, Tomek Hajzler
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Reklama

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 4 września 2010, 23:04

Tomku, ja cały czas podglądam i podziwiam Twoją pracę - imponuje mi jej ilość i jakość.

Mam tylko pytanie, czy może wątpliwość - i mam nadzieję, że nie za późno - o okrągłe otwory na górnej powierzchni kadłuba, tuż za wiatrochronem i tuż przed krawędzią kabiny.
Z tego, co pamiętam, zakryte były celuloidem (lub innym przezroczystym materiałem), a ich zadaniem było doświetlanie tablicy przyrządów. Czy w Twoim oryginale były zamalowane?

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6075
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » niedziela, 5 września 2010, 18:34

Jarek Gurgul napisał(a):Mam tylko pytanie, czy może wątpliwość - i mam nadzieję, że nie za późno - o okrągłe otwory na górnej powierzchni kadłuba, tuż za wiatrochronem i tuż przed krawędzią kabiny.
Z tego, co pamiętam, zakryte były celuloidem (lub innym przezroczystym materiałem), a ich zadaniem było doświetlanie tablicy przyrządów. Czy w Twoim oryginale były zamalowane?

Jarek

Witam!
Dziękuję za kibicowanie i uważne śledzenie postępu prac. Jeśli chodzi o te otwory, to są w tej chwili pokryte maskolem i dlatego wydają się być zamalowane. Wszystko jest OK.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam, Tomek Hajzler.
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » wtorek, 14 września 2010, 23:33

Witam!
Mała przerwa w aktualizacjach nie oznaczała przerwy w pracach, wprost przeciwnie.
O mały włos a zapomniał bym dorobić osłony dźwigni lotek po jednej na skrzydło. Usunąłem je ze skrzydeł przy wycinaniu lotek, a poza tym jak zwykle nie przypominały oryginału.
Jak powinny wyglądać przedstawiają zdjęcia.

Obrazek

Obrazek

Dorobiłem je z folii aluminiowej i tak się prezentują, na zdjęciach są jedynie położone na skrzydłach.
Przed przyklejeniem musiałem je pomalować i nie było by ich widać.

Obrazek

Obrazek

W chwili obecnej przeszedłem już do malowania. Jak to niektórzy Koledzy mówią, to co tygrysy lubią najbardziej. Wybrałem schemat malowania zaproponowany przez Montex , będzie to republikański CM-225. Nie zmieniałem początkowego wyboru, gdyż zakupiłem już dość dawno maski. Pojawiły się opinie o nieco innej kolorystyce tego egzemplarza, ale są to tylko kolejne propozycje, które nie mają silnego uzasadnienia w dokumentacji fotograficznej. Schemat malowania przedstawiałem na początku wątku.
Ze względu na jednobarwny kamuflaż, aby uniknąć monotonii koloru, wybrałem nieco inny sposób podejścia do tematu niż dotychczas stosowałem. Ale, że mamy późną porę i wyjaśnienie tej metody malowania zabrało by mi trochę czasu, przedstawię ten problem w kolejnej aktualizacji.
Pozdrawiam, Tomek Hajzler
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » czwartek, 30 września 2010, 22:39

Witam!
Jak wcześniej wspomniałem przyszedł czas na malowanie.
Do tej pory kolory bazowe nanosiłem na jasne podkłady różnicując kolor poprzez stosowanie najczęściej trzech odcieni tego samego koloru. W przypadku kamuflaży jednobarwnych zróżnicowanie odcieni jest bardzo ważne, aby uniknąć monotonii dużych jednolitych powierzchni.
Ze względu na to, że oprócz plastikowych części w modelu są elementy żywiczne oraz z folii aluminiowej jako ostatni podkład zastosowałem chaos black, przez co praktycznie cały model stał się czarny. Postanowiłem zmienić nieco sposób malowania. Zróżnicowanie odcieni chciałem uzyskać poprzez zróżnicowanie nasycenia powierzchni danym kolorem, co po prostu oznacza, że przy ciemnym tle, miejsca gdzie położono więcej warstw farby są jaśniejsze, a tam gdzie jest jej mniej, ciemniejsze. Dodatkowo starałem się malować pierwsze warstwy za pomocą plamek. Dopiero po uzyskaniu zróżnicowanej powierzchni starałem się nanosić farbę równomiernie, aby kolejnymi warstwami zbudować kolor. Trzeba uważać, aby nie nanieść zbyt wielu warstw, gdyż zniknie nam zamierzony efekt, a powierzchnia staje się jednolita.
Założyłem, że spód modelu będzie tylko delikatnie zróżnicowany. Główny efekt zróżnicowania spodu mają dać dopiero efekty zabrudzeń tej powierzchni. Wobec tego na spodzie wypróbowałem tą metodę.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Góra miała być już bardziej zróżnicowana jeśli chodzi o odcienie ze względu na oddziaływanie słońca.
Miejsca, które miały być jaśniejsze zostały na początku zaakcentowane.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na tym zdjęciu widać różnicę pomiędzy lewym i prawym skrzydłem. Prawe zostało pokryte cienkimi, jednolitymi warstwami.

Obrazek

A tak wygląda skrzydło pod koniec malowania.

Obrazek

Dalszą część procesu malowania będę sukcesywnie opisywać.
Pozdrawiam, Tomek Hajzler.
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » sobota, 2 października 2010, 20:48

Witam!
Ciąg dalszy malowania. Teraz przyszła kolej na czerwone elementy na skrzydłach, kadłubie i tylnej części. Tak jak poprzednio najpierw zostały zaakcentowane miejsca, które miały być jaśniejsze.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Powiem szczerze, że z czerwonym to się trochę nawojowałem. Aby uzyskać zamierzony efekt, trzeba było położyć kilkanaście cienkich warstw. Po prostu czerwony słabo kryje, a na czarnym tle bardzo długo wychodził brązowy. Pomalowałem także kokardę na sterze kierunku oraz osłonę silnika oraz fragment kadłuba na czarno. Tak po tym wyglądał model. Dla porównania zdjęcia zrobiłem przy świetle dziennym z lampą oraz przy sztucznym oświetleniu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do malowania użyłem farb gunze, przede wszystkim śmierduchów. Spód malowany był mieszanką 74 i 314 w proporcji 3:1, zieleń to 135, 15, 115 zmieszane3:3:1. Zamiast czarnego użyłem 125 cowling, daje efekt lekko spłowiałej czerni. Czerwony to H13, a fiolet to H39. Jedynie żółty to tamiya XF-3.
Zieleń i błękit dobierałem na podstawie kolorystyki podanej przez Erika Pilawskiego na jego stronie.
Na dzisiaj to tyle.
Pozdrawiam, Tomek Hajzler.
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez el Rozito » niedziela, 3 października 2010, 00:43

Na spodzie efekt "nowej metody" malowania trochę znikł :-/ , ale górne powierzchnie bardzo mi się podobają już na tym etapie prac malarskich. Czekam na brudzingi...
Pozdrawiam, Michał.
Avatar użytkownika
el Rozito
 
Posty: 464
Dołączył(a): poniedziałek, 15 marca 2010, 18:42
Lokalizacja: Łódź

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » niedziela, 3 października 2010, 10:22

el Rozito napisał(a):Na spodzie efekt "nowej metody" malowania trochę znikł


Cześć Michał!
Co do spodu to masz rację. Założyłem, że spód zróżnicuję poprzez filtry i inne brudy, gdyż dolne powierzchnie nie są wystawione na słońce, nie chodzi się po nich itp. Pierwsze zdjęcia spodu pokazują moje wdrażanie się do tej metody i sprawdzanie poprawności założeń, nigdy w ten sposób nie malowałem. Gdy się to wszystko sprawdziło, spód został wyrównany kilkoma warstwami, pozostawiłem tylko rozjaśnienia na żebrach. Zamierzam w jednym z postów podsumować taki sposób malowania, jego plusy i minusy.
Pozdrawiam, Tomek Hajzler
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » czwartek, 7 października 2010, 20:19

Witam!
Dalszy ciąg prac malarskich.
Namalowałem numery boczne

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wykonałem przetarcia farby ukazujące sklejkę

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ciąg dalszy prac w komorze silnika. Doszedł wlot powietrza i zbiornik oleju.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W następnej kolejności zainstalowałem km-y, a na końcu pozostałe rury wydechowe

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Iszak ma także już śmigło. Trochę poprawek kołpaka min. dorobiłem z tyłu dekiel oraz okucia przy łopatach śmigła.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam, Tomek Hajzler.
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez Daniel iceman Gronowski » czwartek, 7 października 2010, 20:35

Podziwiam!
Avatar użytkownika
Daniel iceman Gronowski

BoB 1 miejsce
 
Posty: 1347
Dołączył(a): poniedziałek, 1 października 2007, 10:23
Lokalizacja: Inowrocław

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez Mecenas » piątek, 8 października 2010, 09:27

Za silnik, km-y i cały inny scratch to modelarski Nobel Ci się należy...
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4834
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez dareksommerfeld » piątek, 8 października 2010, 10:43

Witam
Model przepiękny, wykonanie super, śledzę wątek od samego początku i przy każdej aktualizacji podziwiam wspaniałą modelarską robote.
Wrócę jednak do sprawy przewodów w komorze silnika. Trochę ich tam brak, bo przecież silnik potrzebuje paliwo, prąd do iskrowników, przewód od nadajnika obrotomierza i jakąś linkę do sterowania obrotami. Co prawda po dodaniu wlotu powietrza i zbiornika oleju już nie jest tak pusto, ale wydaje mi się że przy takim ogromnym nakładzie pracy powinieneś dołożyć i te "kabelki".
Pozdrawiam
Darek
dareksommerfeld
 
Posty: 129
Dołączył(a): piątek, 16 listopada 2007, 08:48

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez chincz » piątek, 8 października 2010, 12:23

Czy można poprosić parę słów o tym przetarciu farby? W sensie dokładny opis :)
Podziwiam i pozdrawiam
chincz
 
Posty: 190
Dołączył(a): środa, 21 stycznia 2009, 13:41

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez ups » sobota, 9 października 2010, 09:54

Właśnie natrafiłem na ten warsztat.
Inaczej jak hardcore-m Cie nie można nazwać. Mistrzostwo świata.
Wydaje mi się ,że dla modelarzy takich jak Ty i ich prac powinna oddzielna rubryka na 4um powstać , coby reszty braci modelarskiej nie dołować :->
Gratuluję umiejętności.
ups
 
Posty: 226
Dołączył(a): sobota, 11 kwietnia 2009, 10:42
Lokalizacja: Gdynia

Re: I-16 Special Hobby 1:32 - Open

Postprzez tomhajzler » sobota, 16 października 2010, 22:17

dareksommerfeld napisał(a):Wrócę jednak do sprawy przewodów w komorze silnika. Trochę ich tam brak, bo przecież silnik potrzebuje paliwo, prąd do iskrowników, przewód od nadajnika obrotomierza i jakąś linkę do sterowania obrotami. Co prawda po dodaniu wlotu powietrza i zbiornika oleju już nie jest tak pusto, ale wydaje mi się że przy takim ogromnym nakładzie pracy powinieneś dołożyć i te "kabelki".
Darek


Witam!
Dziękuję za zainteresowanie.
Jeśli chodzi o przewody w komorze silnika to mam tylko jedno zdjęcie na którym coś widać. Oto ono.

Obrazek

Nie chcę nic robić na zasadzie zgadywania. Przewody zrobiłem już wcześniej, ale zapomniałem o nich wspomnieć w poprzedniej relacji, a na prezentowanych zdjęciach ciężko ich się było dopatrzeć.
Kilka nowych ujęć, na których trochę je widać.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zająłem się ponownie podwoziem. Trochę pouzupełniałem przy goleniach podwozia, doszły wsporniki i mechanizm składania małej osłony podwozia. Pozostały do zrobienia przewody przy goleniach i można będzie montować do kadłuba.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co do przetarć, to prosta sprawa. Najpierw poszedł Humbrol w kolorze przyciemnionej sklejki. Po pomalowaniu zielenią delikatnie ściereczkami micromesh przetarłem zieleń do podkładu z humbrola.
Pozdrawiam, Tomek Hajzler
tomhajzler
 
Posty: 170
Dołączył(a): niedziela, 18 października 2009, 20:36

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości