Cytując klasyke z Rejsu: "Nuda… Nic się nie dzieje, proszę pana. Nic. W ogóle brak akcji jest. Dłużyzna proszę pana"
Znów minęło trochę czasu, ale z przyzwoitości, raz do roku, trzeba zrobić jakąś aktualizacje w relacji

Zadziało się niewiele, ale udało się wziąć na warsztat śmigło, prawie ukończyć wyposażenie kadłuba i instalacje. Jestem też blisko ukończenia statecznika poziomego i steru wysokości. I jakoś powoli idzie to do przodu. Chciało by się więcej, ale czasu mało.
Śmigło Rotol postanowiłem wykonać na bazie śmigła z modelu. Jako że chciałem wykonać śmigło ze zdjętym kołpakiem, wymagało to uzupełnienia śmigła o piastę, elementy mechanizmu zmiany skoku i podstawę kołpaka. Trochę poprawiłem geometrię łopat u nasady i na końcówkach i pocieniłem krawędzie spływu.
Rozpocząłem od budowy osprzętu na śmigle bazując na zdjęciach i szczątkowych szkicach znalezionych w internecie oraz zdjęciach w książce Hayness "Hawker Hurricane Manual".
Podstawa kołpaka śmigła:









Śmigło. Uzupełniłem piastę śmigła ponieważ były tam kanciaste podcięcia pod podstawę kołpaka z Airfixa:

Żeby wykonać piastę śmigła musiałem odciąć łopaty od piasty, ale wówczas zupełnie zgubiłbym kontrolę nad geometrią śmigła i skokiem łopat. Dlatego śmigło przed porozcinaniem odbiłem w masie dwuskładnikowej w ten sposób, żeby każda łopata po odcięciu i dorobieniu brakujących elementów mogła wskoczyć spowrotem na swoje oryginalne miejsce. Każdą z łopat oznaczyłem kropkami, żeby się nie pomieszało. Nie posiadłem jeszcze umiejętności w kopiowaniu za pomocą odlewów żywicznych, dlatego każdą z łopat zrobiłem osobno.


W międzyczasie zrobiłem przymiarkę osprzętu:

Podstawa śmigła posiada takie duże nakrętki wieloząbkowe:


Wklejone ośki łopat:

Pierwsza przymiarka:

I przymiarka z wklejoną piastą:







Ciąg dalszy uzupełniania wyposażenia. Dorabiam też różne instalacje i wiązki.
Akumulator i tuba wyrzutnika flary.


Tuba, jak wywnioskowałem z analizy zdjęć i rysunków i mam nadzieje, że nie jestem w mylnym błędzie, jest we wczesnych wersjach w zasadzie tylko jedna po lewej stronie. Znalazłem również zdjęcia z tubą po obu stronach. Nie znajduje reguły kiedy jest jedna a kiedy dwie...


Element instalacji pneumatycznej.

Manometr do tej instalacji:


Wiązka elektryczna od akumulatora. Trochę rozkminiałem jej kształt i przebieg.

Elementy instalacji wciągania i wypuszczania podwozia:

... i taki prosty szablon do jego wykonania:

Część instalacji już zamontowana:





Kanał płynu chłodzącego biegnący wzdłuż kadłuba:


Panele osłon pod i za zbiornikiem kadłubowym paliwa:


Trochę elektryki na panelu bocznym kabiny:


W międzyczasie, przy tych wszystkich przymiarkach, pasowaniu i obracaniu modelem, złamałem drążek... na szczęście w takim miejscu, że nie będzie kłopotu z jego doklejeniem.



W zasadzie doszedłem do momentu, kiedy po zamontowaniu statecznika poziomego (który jest w trakcie budowy, prawie na ukończeniu) można by już zamocować skrzynkę kokpitu, zbiornik paliwa i strukturę grzbietu. Jeszcze tylko muszę rozkminić jak biegły kabelki instalacji elektrycznej i na jakich urządzeniach się kończyły.





Pozdrawiam!