Strona 1 z 4

Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 16:16
przez marco2607
Rozpoczynam projekt pod nazwą JG52. Na początek 109g 6 zawodnika nr1 - Erich Hartmamm.
Malowanie pudełkowe z czarnym tulipanem.
Obrazek

Zamierzam go trochę pootwierać więc pytanie o kolorystykę
Obrazek

1-srebrny
2-3gun metal,ciemny metalik
4- ciemny szary może 66
5- 02 lub srebrny
6- pokrywy silnika jasny szary ,srebrny czy 02
Co o tym sądzicie.

Zdjęcia z czasopisma Legendy nieba i Augsburg eagle.

Re: Bf-109 g6

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 16:56
przez Kuba P.
Zanim Ci napiszę dokładnie - napisz który to ma być samolot, ten z białą jedynką, tak?

Re: Bf-109 g6

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 17:43
przez marco2607
Dokładnie będą 2 szt , 109g6 z biała 1 i 109g14 ( tylko jeszcze nie zdecydowałem czy w malowaniu Hartmanna , czy innego pilota z JG52.

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 17:55
przez Jaho63
G-14 nie jest z JG 52 tylko 53.
Rób jedynkę, piękne malowanie. Pamiętam jednak, że były jakieś niejasności co do typu statecznika pionowego tej maszyny (jest zdjęcie, ale słaba jakość nie pozwala do końca tego rozstrzygnąć).

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 18:13
przez marco2607
Wiem że g14 Hartmanna nie jest z JG52 ,widać to na zdjęciu które zamieściłem. Jeszcze jedno, statecznik pionowy w g14 jest trochę za niski ,gdzieś widziałem warsztat tego modelu i pokaz przycięcia i sztukowania . Może ktoś wie gdzie to jest.

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 18:13
przez Kuba P.
Ok, w takim razie "biała 1".
Przede wszystkim ten samolot to na 99% nie jest Bf 109 G-6 tylko Bf 109 G-14/U4.
Po czym wnoszę? Na znanych mi dwóch zdjęciach tego samolotu widać następujące cechy charakterystyczne:

[1] Trójkąt paliwowy z symbolem C3.
Normalny Bf 109 G-6 z silnikiem 605 A spalał zwykłe paliwo B4 87 oktanów. Samoloty z silnikami DB 605 AM i ASM (odpowiednio G-14 i G-14/AS) spalały paliwo C3 96-100 oktanów gdyż tego wymagała instalacja MW 50 zainstalowana w tych maszynach. Samolot Hartmanna jak widać tankowano paliwem C3 czyli można wysnuć wniosek, że zainstalowany był silnik 605 AM i samolot to Bf 109 G-14

[2] Krój trójkąta, konfiguracja
Wzór trójkąta (C3 z podkreśleniem) jest potwierdzony na innych maszynach z WNF, jedynego producenta wariantu Gustava wyposażonego w działko MK 108. Do tego wzór malowania jest bardzo podobny do zaobserwowanego na innych 109 G produkcji WNF (gęsty marmurkowy wzorek). Konfiguracja - Erlahaube z masztem na osłonie, niskie tylne podwozie, niski statecznik pionowy także pasują do Bf 109 G-14/U4 produkowanych przez WNF. Pasuje także wzór oznaczeń państwowych i ich umieszczenie (widoczne na zdjęciu w locie). WNF było jedynym producentem budującym Bf 109 G-14 z niskim usterzeniem pionowym.

Jedno z drugim pozwala z wysokim prawdopodobieństwem stwierdzić, że mamy do czynienia z Bf 109 G-14/U4, maszyną wyposażoną w MW 50 i działko MK 108.

Powyższe wymusza pewne modyfikacje modelu:

[1] Obecny wlew MW po drugiej stronie kadłuba przy wlewie paliwa;
[2] Obecna pokrywa zaworu ładowania powietrza do butli działka MK 108;
[3] Wylot łusek MK 108 pod kadłubem;
[4] Zupełnie inna osłona MK 108 w kabinie + pudło na amunicję (takie coś jest na wklejonym wyżej rysunku zaznaczone)
[5] Akumulator przeniesiony za kabinę, w miejscu akumulatora butle z powietrzem dla działka, elektrożyrokompas (tzw. Mutterkompass) przeniesiony nad butle z powietrzem, za kabiną zbiornik na MW.
[6] Pokrywa dostępu do skrzyni na amunicję do MK 108 (na szkicu zaznaczona nr 5)
[7] Przewody doprowadzające MW do sprężarki silnika.

Teraz kolorystyka zaznaczonych podzespołów taka, jaką widać na zdjęciach i ja bym tak malował:

[1, 2, 3] Najczęściej kolor ciemny, być może RLM 66 lub podobny
[4] Nie kojarzę żadnego zdjęcia, gdzie widać tą skrzynię wymontowaną z samolotu. Malowałbym ją albo farbą 66 albo ewentualnie 02.
[5] Podstawa wiatrochronu wraz z przegrodą ogniową bywała albo w całości RLM 76 malowana z kadłubem albo podmalowana farbą 66 podczas malowania wnętrza kabiny.
[6] Osłony silnika od środka w tym okresie praktycznie wyłącznie niemalowane, kolor gołego aluminium, stalowe elementy rynienek karabinów zabezpieczone jak sądzę RLM 02.
Osłona dolna goła, chłodnica ciemna, być może ciemny metaliczny kolor.

Mam nadzieję, że troszkę podpowiedziałem. Powodzenia z budową tego fajnego 109.
;o)

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 18:17
przez Slash
A ja kiedyś zrobiłem G-14
Obrazek
Według kolorówki z artykułu Lotnictwa z '93 spłodzonego onegdaj z okazji śmierci Hartmanna.
Sorry za OT ;o)

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 18:42
przez Kuba P.
Jeszcze jedno mi się przypomniało, w kabinie "białej 1" jest zamontowany najprawdopodobniej Revi C12 (na zdjęciu ułożony na boku, obrócony o 90 stopni w lewo). Ten celownik wypierany był w 1944 przez Revi 16B jednak w samolotach z MK 108 nadal często montowano starszy C12. Kolejna poszlaka popierająca identyfikację wersji jako G-14/U4.

Poniżej oba zdjęcia, do których się odwołuję:

Obrazek
Obrazek

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 19:04
przez marco2607
Piękne zdjęcia, moje obawy się potwierdziły że oba są g14. Może masz ich więcej, lub jakieś kolorowanki ze schematem malowania, koła też są niewiadomą. Sporo zmian, statecznik wstawię z g6 bo ten jest za wysoki. Byłbym wdzięczny jakbyś na schemacie pokazał co i gdzie należy zmienić ,bo chyba wdepnołem w :oops: z tym modelem.

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 19:15
przez Kuba P.
Koła praktycznie na pewno zwykłe, 660x160. Statecznik standardowy, niski.
Kolorowanek za bardzo nie mam. To powinien być standardowy kamuflaż 74/75/76 z bardzo gęstym, ciemnym plamkowaniem.
Jak coś mi do głowy wpadnie jeszcze to Ci napiszę. Spróbuję znaleźć chwilkę i Ci pokażę strzałkami co przerobić ale prościej byłoby na modelu.
O ile pamiętam to w instrukcji do kalkomanii Eagle Editions było jeszcze jedno zdjęcie tego samolotu. Ma ktoś?

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 19:38
przez Weitenstein
Witam wszystkich. Zerknij na te zdjęcia: http://falkeeins.blogspot.com/search?q=hartmann

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 20:50
przez heihachi mishima
Kuba P. napisał(a):Ok, w takim razie "biała 1".
Przede wszystkim ten samolot to na 99% nie jest Bf 109 G-6 tylko Bf 109 G-14/U4.
Po czym wnoszę? Na znanych mi dwóch zdjęciach tego samolotu widać następujące cechy charakterystyczne:

[1] Trójkąt paliwowy z symbolem C3.
Normalny Bf 109 G-6 z silnikiem 605 A spalał zwykłe paliwo B4 87 oktanów. Samoloty z silnikami DB 605 AM i ASM (odpowiednio G-14 i G-14/AS) spalały paliwo C3 96-100 oktanów gdyż tego wymagała instalacja MW 50 zainstalowana w tych maszynach. Samolot Hartmanna jak widać tankowano paliwem C3 czyli można wysnuć wniosek, że zainstalowany był silnik 605 AM i samolot to Bf 109 G-14

[2] Krój trójkąta, konfiguracja
Wzór trójkąta (C3 z podkreśleniem) jest potwierdzony na innych maszynach z WNF, jedynego producenta wariantu Gustava wyposażonego w działko MK 108. Do tego wzór malowania jest bardzo podobny do zaobserwowanego na innych 109 G produkcji WNF (gęsty marmurkowy wzorek). Konfiguracja - Erlahaube z masztem na osłonie, niskie tylne podwozie, niski statecznik pionowy także pasują do Bf 109 G-14/U4 produkowanych przez WNF. Pasuje także wzór oznaczeń państwowych i ich umieszczenie (widoczne na zdjęciu w locie). WNF było jedynym producentem budującym Bf 109 G-14 z niskim usterzeniem pionowym.

Jedno z drugim pozwala z wysokim prawdopodobieństwem stwierdzić, że mamy do czynienia z Bf 109 G-14/U4, maszyną wyposażoną w MW 50 i działko MK 108.

Powyższe wymusza pewne modyfikacje modelu:

[1] Obecny wlew MW po drugiej stronie kadłuba przy wlewie paliwa;
[2] Obecna pokrywa zaworu ładowania powietrza do butli działka MK 108;
[3] Wylot łusek MK 108 pod kadłubem;
[4] Zupełnie inna osłona MK 108 w kabinie + pudło na amunicję (takie coś jest na wklejonym wyżej rysunku zaznaczone)
[5] Akumulator przeniesiony za kabinę, w miejscu akumulatora butle z powietrzem dla działka, elektrożyrokompas (tzw. Mutterkompass) przeniesiony nad butle z powietrzem, za kabiną zbiornik na MW.
[6] Pokrywa dostępu do skrzyni na amunicję do MK 108 (na szkicu zaznaczona nr 5)
[7] Przewody doprowadzające MW do sprężarki silnika.

Teraz kolorystyka zaznaczonych podzespołów taka, jaką widać na zdjęciach i ja bym tak malował:

[1, 2, 3] Najczęściej kolor ciemny, być może RLM 66 lub podobny
[4] Nie kojarzę żadnego zdjęcia, gdzie widać tą skrzynię wymontowaną z samolotu. Malowałbym ją albo farbą 66 albo ewentualnie 02.
[5] Podstawa wiatrochronu wraz z przegrodą ogniową bywała albo w całości RLM 76 malowana z kadłubem albo podmalowana farbą 66 podczas malowania wnętrza kabiny.
[6] Osłony silnika od środka w tym okresie praktycznie wyłącznie niemalowane, kolor gołego aluminium, stalowe elementy rynienek karabinów zabezpieczone jak sądzę RLM 02.
Osłona dolna goła, chłodnica ciemna, być może ciemny metaliczny kolor.

Mam nadzieję, że troszkę podpowiedziałem. Powodzenia z budową tego fajnego 109.
;o)


Po dokonanych korektach witaj klubie modelarstworedukcyjne.pl :mrgreen:

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 22:39
przez Jaho63
Ja trzymam kciuki i mam nadzieję na materiał poglądowy, bo tę białą 1-kę chcę u siebie mieć.

Re: Bf-109 g6 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: środa, 29 września 2010, 23:03
przez Kuba P.
Weitenstein napisał(a):Witam wszystkich. Zerknij na te zdjęcia: http://falkeeins.blogspot.com/search?q=hartmann


O ile pamiętam to właśnie drugie zdjęcie jest reprodukowane we wkładce kalkomanii Eagle. Wiele do dyskusji o wariancie Gustava nie wnosi ale potwierdza zwykłe tj. 660x160 koła podwozia głównego.

Re: Bf-109 g14 HASEGAWA 1/72

PostNapisane: czwartek, 30 września 2010, 09:24
przez marco2607
Po dokonanych korektach witaj klubie modelarstworedukcyjne.pl :mrgreen:


Mam nadzieję, że z tym sobie poradzę i przy pomocy Kuby będzie niezły materiał do zrobienia tego modelu.
Bardziej niż te poprawki, martwi mnie wstawienie żywicy airesa, już jest sporo cięcia, a to dopiero początek.