Strona 1 z 1

Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: niedziela, 14 listopada 2010, 15:01
przez ZIO BY NAITT
Dawno nie było z mojej strony warsztatu, a więc :

Na początek mały rys historyczny (zapożyczony ze strony Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)

Mimo iż doktryna wojenna Stanów Zjednoczonych w latach dwudziestych i trzydziestych nie przewidywała możliwości udziału tego kraju w większych konfliktach, to jednak po wprowadzeniu w życie Aktu o Korpusie Powietrznym z 1926 roku dało się zauważyć pewne zmiany w podejściu do szkolenia pilotów. Stopniowo samoloty jednosilnikowe były zastępowane dwusilnikowymi. Szkolenie załóg bombowych wymagało bowiem stworzenia szkolnego samolotu wielosilnikowego.
W początku 1939 roku szef biura konstrukcyjnego zakładów Cessna Aircraft Corporation w Wichita inż. Tom Selter zaprojektował dwusilnikowy, pięciomiejscowy samolot o konstrukcji mieszanej. Oblatany w tym samym roku T-50 wszedł do seryjnej produkcji w zakładach Cessna w roku następnym. Płatowcem tym zainteresowały się władze wojskowe i od roku 1940 zakłady Cessna rozpoczęły masową produkcję treningowych AT-8 i AT-17. Maszyna, będąca pierwszą dwusilnikową konstrukcją firmy, wyposażona w silniki gwiazdowe Jacobs otrzymała nazwę Bobcat. Łącznie powstały 2042 samoloty wszystkich wersji.

Odmiana przeznaczona dla Lotnictwa Armii Stanów Zjednoczonych (USAAF) budowana była pod oznaczeniem UC-78 i służyła do szkolenia załóg
oraz lotów dyspozycyjnych. Po zakończeniu wojny duża liczba tych samolotów została sprzedana w ramach demobilu do wielu krajów. Polska zakupiła wówczas 21 sztuk. Wszystkie sprowadzone Cessny pochodziły z produkcji wojennej - do stanu użyteczności doprowadzono 14 egzemplarzy, reszta służyła jako zbiór części zamiennych.
PLL LOT eksploatował Cessny Bobcat do 1949 roku. Potem jedyny nie skasowany samolot (SP-LEM) przekazano Instytutowi Lotnictwa, gdzie otrzymał rejestrację SP-GLC i był użytkowany do 1962 roku. W lipcu 1953 roku wykonano z jego pokładu rekordowe skoki spadochronowe z wysokości 4800 i 4600 m.
Swą długowieczność Cessna UC-78 SP-GLC zawdzięczała "kanibalizacji" innych samolotów tego typu. Dla upamiętnienia tego na części dziobowej kadłuba wymalowano charakterystyczny motyw paszczy rekina.
Po wycofaniu z eksploatacji w 1967 roku, UC-78 Bobcat SP-GLC został przekazany do zbiorów Muzeum. Jest on obecnie prezentowany w barwach Instytutu Lotnictwa.

Natomiast sam zestaw to raczej miernej jakości short run - inbox:

http://www.fortunecity.com/meltingpot/p ... bcat-i.htm

Sam model planuję wykonać w malowaniu SP-GLC (kalkomanie SP-Decals)

Proces twórczy:

Obrazek
Mniejszości - elementy z żywicy i blachy - tutaj jeszcze bez problemów.

Obrazek
Osłony silników - te wymagały odpowiedniego wygięcia - po przymiarce na sucho uzyskałem kształt elipsy.

Obrazek
Połówki kadłuba (będzie jeszcze brudzing) - nie licząc braku jakichkolwiek elementów ustalających też poszło gładko.

Obrazek
Gondole silników i golenie podwozia głównego - dramat - długość goleni podwozia godna Storcha (nie wiem czym się Pavla kierowała), gniazda kotwiczenia goleni nawet nie zaznaczone, uwagę zwraca dbałość producenta o pasowność poszczególnych elementów gondoli.

Na razie tyle, ciąg dalszy nastąpi.

PZDR

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: wtorek, 16 listopada 2010, 19:30
przez ZIO BY NAITT
Obrazek

Kadłub doprowadzony do stanu użyteczności i połączony z płatem - zostało poszpachlować centropłat, czyli dalszy ciąg zabawy z CA, Dremelem, pilnikami ...

PZDR

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: wtorek, 16 listopada 2010, 19:54
przez Jarek Gurgul
Na początek Konrad dwa duże + +.
Pierwszy za odwagę i mierzenie się z tym zestawem.
Drugi za wybór malowania.

ZIO BY NAITT napisał(a):Kadłub doprowadzony do stanu użyteczności i połączony z płatem - zostało poszpachlować centropłat, czyli dalszy ciąg zabawy z CA, Dremelem, pilnikami...

Szpara na fotce nie wygląda najgorzej. W rzeczywistości jest większa, że szykujesz taki arsenał?
I drugie pytanie - wkleiłeś już szyby w boczne okna? Na tym zdjęciu coś żółtawego tam majaczy.

Jarek

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: środa, 17 listopada 2010, 16:25
przez ZIO BY NAITT
Jarek Gurgul napisał(a):Szpara na fotce nie wygląda najgorzej. W rzeczywistości jest większa, że szykujesz taki arsenał?
I drugie pytanie - wkleiłeś już szyby w boczne okna? Na tym zdjęciu coś żółtawego tam majaczy.


Szpara rzeczywiście nie przeraża - problem tkwi w przewymiarowanej owiewce przejścia płat-kadłub - trochę plastiku trzeba będzie usunąć.

Natomiast okna boczne rzeczywiście już wklejone - trochę żałuję że nie zrobiłem swojego (to z zestawu szału nie robi) ale z drugiej strony trochę już mnie ten model męczy i staram się ograniczać dodatkowe wyzwania ...

PZDR

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: wtorek, 23 listopada 2010, 00:03
przez ZIO BY NAITT
Obrazek

Pierwszy kolor - jako bieli użyłem White Primera od Tamiyi.

PZDR

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: środa, 24 listopada 2010, 16:40
przez ZIO BY NAITT
Obrazek

Pomaskowany - czas na srebrny.

PZDR

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: czwartek, 25 listopada 2010, 22:23
przez ZIO BY NAITT
Obrazek

Zaczyna być kolorowo.

PZDR

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: piątek, 26 listopada 2010, 00:40
przez crustian
I zaczyna przypominać samolot :twisted:

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: wtorek, 7 grudnia 2010, 16:18
przez ZIO BY NAITT
Obrazek

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: wtorek, 7 grudnia 2010, 17:26
przez piotr dmitruk
:D

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: sobota, 11 grudnia 2010, 11:01
przez ZIO BY NAITT
Koniec - galeria wkrótce.

Obrazek

PZDR

Re: Cessna UC-78 Bobcat - 1/72 - Pavla

PostNapisane: sobota, 11 grudnia 2010, 13:12
przez Aleksander
Wyglada ślicznie - to jeden z moich ulubionych "wielosilnikowców" - i - jak widać na wielu filmach akcji - nie tylko moich ;o)