Messerschmitt Bf 109G-6 'Seemann', Hasegawa 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Messerschmitt Bf 109G-6 'Seemann', Hasegawa 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » sobota, 18 grudnia 2010, 23:53

Jako modelarz-impresjonista nie mam większego wpływu na to, co akurat mam w łapkach. Jeśli coś mnie zafrapuje, spodoba mi się, to choćby nie wiem co, wszystko inne idzie na bok i na warsztat trafia moja aktualna fascynacja.

Tak jest i tym razem. Odłożyłem na chwilę Oeffaga, bo poczułem nieodpartą chęć zbudowania Messera Bf 109G, a konkretnie 'Seemanna' z JG53, stacjonującej latem 1943 roku na Sycylii (o modelu i tej maszynie było już tutaj viewtopic.php?f=14&t=13696).

Skłamałbym pisząc, że i inne maszyny (malowania) mi się nie podobają. Na przykład włoski Bf 109G-6/R6 '5-70' z 70 Squadrigli, 'szwajcar', czy 'fin'. Ale jednak 'Seemann' jest jak na razie numerem jeden i póki mi fascynacja nim nie minie zakładam, że model Hasegawy skończy jako ten egzemplarz.

Obrazek

Model postaram się uzupełnić o odrobinę detali, wykorzystam część elementów z blaszki Zoom Eduarda, trochę drobiazgu także dorobię.

A teraz do rzeczy.
Zacząłem od kabiny pilota i już na starcie mam pierwszą wątpliwość. Chodzi o element przedstawiony na poniższym zdjęciu, ten za plecami pilota, zaczynający się u góry przy mocowaniach pasów, umieszczony na pionowych prowadnicach:

Obrazek
Zdjęcie pochodzi ze strony http://www.aircraftresourcecenter.com

Czy to jest po prostu oparcie (na to mi wygląda, bo tłoczone), czy może dodatkowa płyta pancerna? I jeśli płyta pancerna - czy w G-6 montowana była standardowo? Jak to wygląda bez pasów - ktoś ma może jakieś fotki?

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Reklama

Re: Messerschmitt Bf 109G-6 'Seemann', Hasegawa 1:48

Postprzez Kuba P. » niedziela, 19 grudnia 2010, 00:07

To jest Proszę Prezesa tłoczone oparcie fotela. Mocowanie pasów na Twoim zdjęciu nie jest ori, zerknij tu:

Obrazek

Jak to wygląda bez pasów - wyobraź sobie, że nie ma pasów na zdjęciu, ta wypukłość na górze jest trójkątna. U dołu oparcie płaskie.
Płyty pancerne były jak najbardziej, ale w kabinie poza tą za głową ich nie widać.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf 109G-6 'Seemann', Hasegawa 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » poniedziałek, 20 grudnia 2010, 15:42

Dzięki wielkie Kuba. Czyli bez tłoczenia się nie obędzie.
I oczywiście mam kolejne pytania.

1. Na osłonie działka w Handbuchu pasek ma dwa mocowania, natomiast na różnych zdjęciach widziałem raczej jedno. Jak było naprawdę?

Obrazek

2. W tym samym miejscu - klamra/zatrzask (?) numery 3-7 - jak to wszystko wyglądało i funkcjonowało w rzeczywistości? Trudno mi znaleźć zdjęcia, na których widać to dokładnie...

3. Pompka paliwa (?) - element z lewej strony kabiny na podłodze, tuż przed pokrętłem trymera - czasami przedstawiany jest jako skrzynka z dwoma przyciskami u góry i okrągłym elementem na bocznej ściance od strony nogi pilota, a czasami jako 'rusztowanie'. Czy w tym drugim przypadku jest ona po prostu niekompletna?

http://109lair.hobbyvista.com/walkaround/10639/bk6.trim.wheel.3.jpg

http://109lair.hobbyvista.com/walkaround/163824/as/163824as-49.jpg

Na razie to na tyle pytań...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Messerschmitt Bf 109G-6 'Seemann', Hasegawa 1:48

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » poniedziałek, 20 grudnia 2010, 15:46

FOTEL! FOTEL! CZEKAMY NA FOTEL!!!!
Kamil Feliks Sztarbała
 

Re: Messerschmitt Bf 109G-6 'Seemann', Hasegawa 1:48

Postprzez Jarek Gurgul » poniedziałek, 20 grudnia 2010, 15:55

Aleś Ty Kamil niecierpliwy. Zaświeci pierwsza gwiazdka, to dostaniesz prezent :roll:.
Będzie prosto z fabryki, jak dała Hasegawa. Może jedynie oparcie ręcznie dziergane.
Jednak po kolei. Najpierw osłona działka i inne rzeczy...

Jarek
Avatar użytkownika
Jarek Gurgul
 
Posty: 6157
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Messerschmitt Bf 109G-6 'Seemann', Hasegawa 1:48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 20 grudnia 2010, 16:11

Jarek Gurgul napisał(a):Dzięki wielkie Kuba. Czyli bez tłoczenia się nie obędzie.



Ja to oparcie zrobiłem tak, że najpierw płaski pasek polistyrenu wyprofilowałem na brzegach, potem nakleiłem trójkątne "wytłoczenie" odpowiednio oszlifowane i za pomocą Extra Thin "wtopiłem jedno w drugie. Na koniec dokleiłem docięty ten pas blachy na górze oparcia i to całkiem OK wyglądało, o tak:

Obrazek
Obrazek

Na osłonie działka w Handbuchu pasek ma dwa mocowania, natomiast na różnych zdjęciach widziałem raczej jedno. Jak było naprawdę?


Tych osłon jest kilka rodzajów, różnią się nie tylko detalami ale i chociażby kształtem. Możesz się wzorować na jakimś konkretnym egzemplarzu, gdzie to jest oryginalne bo nie wiem czy można jakoś ustalić która osłona była kiedy przez który zakład montowana...


2. W tym samym miejscu - klamra/zatrzask (?) numery 3-7 - jak to wszystko wyglądało i funkcjonowało w rzeczywistości? Trudno mi znaleźć zdjęcia, na których widać to dokładnie...


Odpinało się osłonę działka, zsuwało i był wolny dostęp do broni:

Obrazek

W lewym skrzydle otwierało się dwie pokrywy, przez jedną wkładało się taśmę z amunicją działka a przez drugą rękę i tam w skrzyni układało się poprawnie taśmę. Potem jeden mechanik podawał do kabiny taśmę, drugi w kabinie przeciągał ją, podnosił pokrywę zamka i ładował działko.

3. Pompka paliwa (?) - element z lewej strony kabiny na podłodze, tuż przed pokrętłem trymera - czasami przedstawiany jest jako skrzynka z dwoma przyciskami u góry i okrągłym elementem na bocznej ściance od strony nogi pilota, a czasami jako 'rusztowanie'. Czy w tym drugim przypadku jest ona po prostu niekompletna?


Pompa zastrzykowa silnika dokładnie rzecz biorąc. Używana tylko do rozruchu silnika. W każdym razie, na ile kojarzę to ta pompka na zdjęciu G-6 z Australii jest po prostu niekompletna.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.


Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości