Strona 1 z 3

Spitfire-wariacje HKM, Airfix 1/72 - wątek współdzielony :)

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 00:02
przez dewertus
Po wydaniu nowego modelu Spita Mk.IXc przez Airfixa nie mogłem doczekać się na zapowiadaną, nową Mk.Ia. Miałem cichą nadzieję, że uda mi się pożenić bez większych modyfikacji skrzydło od IXc z resztą od Ia i tym samym otrzymać coś na kształt Mk.Vc.

Niestety, Airfix zawiódł mnie okrutnie - wymyślił sobie całkiem inny podział technologiczny skrzydła :? . Cóż było mi czynić - wiedząc, że szczwany plan spalił na panewce musiałem znaleźć inne zastosowanie bezprzydziałowego Spita Mk.Ia. Początkowo chciałem wykończyć go w wersji PR.IV, gdyż takie Spity operowały z Malty, niestety wykonanie "bąbli" na limuzynie okazało się ponad moje siły, a zakup tego elementu wydał mi się bez sensu (koszt porównywalny z nowym modelem...).

Postanowiłem jednak troszkę poeksperymentować i przerobić ten model na wersję Mk.Vb Trop. Zakres zmian nie będzie obejmował wszystkich elementów - postanowiłem dorobić tylko te elementy, które w główniej mierze odróżniają "b" Tropa od zwykłej europejskiej wersji "a": dodanie filtra Vokesa, dorobienie działek i "łezek*" na górnej powierzchni skrzydeł oraz zaszpachlowanie pokryw kaemów.

* Wiem, że to durnie brzmi, ale nie mam innego pomysłu ;o)



Tak przedstawia się stan prac:

Montaż kabiny - dorobiłem pasy
Obrazek

Obrazek



Dorobienie "łezek" i zaszpachlowanie niepotrzebnego kaemu i jego pokryw.

Obrazek

Obrazek



Wstępne pasowanie kadłuba i płata
Obrazek

Obrazek

Obrazek



Dodanie filtru Vokesa
Obrazek

Obrazek



Pierwotna długość okazała się za krótka (tak, nawet mnie to drażniło) więc dorobiłem stosowne przedłużenie.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 12:22
przez Jaho63
Hubercik, ten filtr wziąłeś z Hurricana? Ja bym proponował jeszcze to podmienić, no ale jak chcesz. Niemniej, jak nawet na średnie standardy modelarskie ja bym to podmienił. Te bowle na skrzydle to też trochę nie za duże? tak bardziej na C lecą. W ogóle to jak mam być szczery nie rozumiem dlaczego nie robisz go z modelu Revella? Jest mu najbliżej. Filtr trop jak chcesz to podeślę, nawet dwa!

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 12:36
przez pik
Ja zdjęć nie widzę, oprócz napisu "TEMPORARILY UNAVAILABLE", ale rozumiem że przerabiasz nowego Airfixowego Mk Ia na Vb Trop? To ma sens, bo Revell nie ma podcięcia skrzydeł. Z tym, że ja bym wział górną połówkę plata właśnie od Revella, a dól Airfixowego płata odpowiednio przerobił (powinno być dość łatwe). Filtr to inna sprawa, z tego co pamietam to nie ma go ani Airfix ani Revell. A jak ktoś już kupi Tamaję, która ma taką opcję, to chyba nie będzie się babrał w "szalonych" przeróbkach, heh...

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 13:56
przez spiton
Za cenę airfixa i revella to już można kupić Tamke panowie ,-)). Hubert całkiem fajnie to wykombinował i ma fajną zabawę, co jest w tym istotne ,-)). Też rozgrzebałem mojego airfixowskiego spita:
Obrazek
Ja z kolei zbudowałem kanał chłodnicy(którego po sklejeniu prawie nie widać, ale to właśnie oznacza, że jest ,-))

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 15:17
przez Jaho63
Sebastian a kto mówi o dwóch modelach? Z Airfixu się robi I-ki i II-ki, a z Revella V-ki. Można oczywiście przymróżyć oko na niektóre będy, ale można też zrobić mu to wcięcie na podbrzuszu, poprawić wlot do chłodnicy oleju, poprawić kołpak, łopaty, itd, itp. Chodzi o to, że Revell wyjściowo jest najbliższy V-ki. Oczywiście zakładając, że Tamki czy AZ-ty nas nie interesują. Nie mówię też, że zabraniam Hubertowi robić co robi, jest ok. Nawet z resztą jakby zechciał zrobić Spita V z pruszkowskiego Jaka-1, też byłoby ok. ;o)

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 15:27
przez spiton
A przy okazji to pudełkowe malowanie spita 1 Airfixa DW-K to co to za pilot ??
Trochę mi te wielkie litery nie pasują, ale co zrobić. Airfix dał jedną wersje malowania. Wstyd !!

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 15:49
przez Jaho63
Airfix daje w Spicie Ia dwa malowania. WZ-T i NK-K. OK. Pik go robił.

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 17:33
przez pik
Mk Ia ma tylko jedno malowanie DW-K. Ostatnio wyszedł I/IIa właśnie z tymi malowaniami i dodatkową wypraską (smigła itp). Biorąc pod uwagę cena/jakość ja bym nie narzekał na ubogie kalkomanie, tym bardziej że są napisy eksploatacyjne, a same kalki są całkiem niezłe jakościowo.

Zdjęcia archiwalne DW-K i krótkie story są tutaj: viewtopic.php?f=13&t=15582 . IMHO nietypowo duże litery są OK, dodają smaczku maszynie!

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 19:03
przez dewertus
Jaho63 napisał(a): ogóle to jak mam być szczery nie rozumiem dlaczego nie robisz go z modelu Revella? Jest mu najbliżej.


Oj Janusz...
dewertus napisał(a):Miałem cichą nadzieję, że uda mi się pożenić bez większych modyfikacji skrzydło od IXc z resztą od Ia i tym samym otrzymać coś na kształt Mk.Vc.

Niestety, Airfix zawiódł mnie okrutnie - wymyślił sobie całkiem inny podział technologiczny skrzydła . Cóż było mi czynić - wiedząc, że szczwany plan spalił na panewce musiałem znaleźć inne zastosowanie bezprzydziałowego Spita Mk.Ia.


Tak więc jest to budowa w totalnym duchu HKM - za nic (prawie ;o) ) mam niezgodności i takie tam.

Co do filtrów to chętnie przygarnę (czekam jeszcze na info o kalkach).

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 21:35
przez K.Y.Czart
spiton napisał(a):Ja z kolei zbudowałem kanał chłodnicy(którego po sklejeniu prawie nie widać, ale to właśnie oznacza, że jest ,-))


Co to za kanał chłodnicy?

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: wtorek, 21 czerwca 2011, 22:58
przez spiton
Krzysiek, co się głupio pytasz ,-))
Wiesz przecież dobrze jak wygląda przekrój przez skrzydło z chłodnicą w spicie.

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: środa, 22 czerwca 2011, 07:57
przez K.Y.Czart
spiton napisał(a):Krzysiek, co się głupio pytasz ,-))
Wiesz przecież dobrze jak wygląda przekrój przez skrzydło z chłodnicą w spicie.


Oj Sebastian, no wiem i dlatego pytam. I wcele nie po to, żeby Ci dokuczać. ;o) Zapewne to różnica w nazewnictwie. Bo kanału to ja tam nie widzę. Jakby co podeślę ci szczegóły budowy na maila.

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: środa, 22 czerwca 2011, 10:36
przez spiton
Nie podsyłaj, bo już zbudowałem na bazie własnych kwitów. Ale możesz mi napisać jak To coś się nazywa, skoro nie jest to kanał.

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: środa, 22 czerwca 2011, 11:20
przez K.Y.Czart
spiton napisał(a):Nie podsyłaj, bo już zbudowałem na bazie własnych kwitów. Ale możesz mi napisać jak To coś się nazywa, skoro nie jest to kanał.


Tylko, że nie wiem co za kanał ty zbudowałeś :lol: W chłodnicy "wody" (w cudzysłowie, bo woda to uproszczenie) sprawa jest prosta - skrzynkowy radiator przymocowany do dolnej części prawego płata, w lekkim zagłębieniu. Przykryty obudową, którą wszyscy znają. ;o) Z tyłu radiatora dwie rury systemu ogrzewania uzbrojenia. Obudowa ma z tyłu ruchomą, regulowaną klapkę. Do radiatora przymocowane "od góry" rury - doprowadzająca i odprowadzająca płyn. Obie niewidoczne, bo wewnątrz skrzydła. Lewe skrzydło - chłodnica oleju. Podobna sprawa, tylko radiator mniejszy i cylindryczny. Obudowa wąska, bez klapki. Powiesz w końcu co to za kanał? :?

Re: Z serii"Malta 1940-43" Spitfire Mk.Vb, Airfix 1/72 konwersja

PostNapisane: środa, 22 czerwca 2011, 12:26
przez spiton
Zbudowałem "lekkie zagłębienie" i samą chłodnicę.
Tak sobie myślę, że to moje określenie "kanał chłodnicy" nie było chyba takie nietrafione ,-)).