Strona 1 z 8

Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: sobota, 27 sierpnia 2011, 19:04
przez posejdon
Witam.
Zacząłem budowę kolejnego Bf 109.
Jeszcze nie podjąłem decyzji co do malowania ale wiem, że ma być napewno duża falka na kadłubie taka jak w "białej 16" z 9./JG53 albo "niebieskiej(?) 7" z pudełka Hellera. Podoba mi się też maszyna Lt. Gunthera Landta ale na zdjęciach, które mam nie widać nawet całego kadłuba. Szkoda bo wygląda ciekawie i co opracowanie to inna interpretacja kolorów :) .

Ledwo zacząłem i już kłopot:
Obrazek

Czy taki wylot gazów z MK 108 za wydechem był w K-4 taki sam jak w G-10/U-4? Myślę, że tak ale te wersje różniły się systemem uzbrojenia więc może tu było inaczej?
W rynienkach MG 131 powinny być prostokątne wycięcia na lufę. Jakiej długości?

A może ma ktoś zdjęcia przedniej (tej od strony krawędzi natarcia) i wewnętrznej (tej od kadłuba) ścianki wnęki podwozia? Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: niedziela, 28 sierpnia 2011, 11:10
przez Kuba P.
K-4, świetny temat :)

posejdon napisał(a):Czy taki wylot gazów z MK 108 za wydechem był w K-4 taki sam jak w G-10/U-4? Myślę, że tak ale te wersje różniły się systemem uzbrojenia więc może tu było inaczej?


W zasadzie to był upust nadmiaru sprężonego powietrza przy przeładowaniu działka, gazy szły innymi szczelinami wentylacyjnymi pod spód. Ale do rzeczy, zastanawiałem się nad tym kiedyś i doszedłem do wniosku, że w K-4 tej rurki o której mówisz nie było w tym samym miejscu, co w G-10/U4. Od razu mówię, że nie wiem gdzie w K-4 wyprowadzili ten przewód, ale za szóstą rurą po prawej stronie jej nie ma. Przeglądałem zdjęcia pod tym kątem. W G-10/U4 rurka jest dość wyraźnie widoczna, na zdjęciach K-4 na ile widzę wyraźnie ten obszar jest pusto.

Obrazek

posejdon napisał(a):W rynienkach MG 131 powinny być prostokątne wycięcia na lufę. Jakiej długości?


To były takie blaszki pod samą lufą, długie mniej więcej do tej linii podziału na osłonie.
Zerknij:

Obrazek

posejdon napisał(a):A może ma ktoś zdjęcia przedniej (tej od strony krawędzi natarcia) i wewnętrznej (tej od kadłuba) ścianki wnęki podwozia?


http://109lair.hobbyvista.com/walkaroun ... 611943.htm

Z drobiazgów, ta klapa na tylnej ścianie kabiny w K-4 była większa niż w zwykłym G. Oczywiście płaska, bez osłony akumulatora ale to pewnie dobrze wiesz.
Na spodzie kadłuba jest pułapka z ustawieniem rynienki wyrzucającej łuski i ogniwa taśmy z MK 108, w którą sam kiedyś o mało nie wpadłem :)

http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=1 ... 3t#p117454

Powodzenia z K-4! :)

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: niedziela, 28 sierpnia 2011, 23:14
przez posejdon
Wielkie dzięki za linki. Już sie przydały.
Dłubię te wnęki podwozia i nie wiem co z tego będzie. Na razie wstyd pokazać.
Jest jakaś reguła dot. obecności lub braku zewnętrznych pokryw kół? Chyba będę robił "białą 16" z 9./JG53 bo ma fajną falkę ale skrzydła mu zabrali i jest zagadka.

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 29 sierpnia 2011, 00:10
przez _iceboy
Myślę, że trzeba by obejrzeć kilka W.nr'ów w przód i w tył z tej samej fabryki i zobaczyć czy miały. To jest taka modyfikacja, że równie dobrze można by to na polu zamontować jak i zarówno zdemontować. A ja to sobie tam myślę że jednak K-4 to tak charakterystyczny jest właśnie poprzez te osłony ;o)

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 29 sierpnia 2011, 08:43
przez posejdon
Sęk w tym, że Werknummeru nie ma. Wersję można rozpoznać chyba tylko po kamuflażu.
Czy zdemontowanie osłon wiązało się z usunięciem również dźwigni do zamykania i tego sysytemu cięgieł?

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 29 sierpnia 2011, 09:17
przez Georg01
Raczej nie o to chodziło, że osłony były demontowane, ale do pewnego momentu ich w ogóle nie montowano. Dopiero późne serie 332xxx i późniejsze miewają te osłony. Te z osłonami należą do zdecydowanej mniejszości. Można chyba zaryzykować, że przed lutym/marcem 1945 tych osłon się nie spotyka.

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: poniedziałek, 29 sierpnia 2011, 09:31
przez Kuba P.
posejdon napisał(a):Jest jakaś reguła dot. obecności lub braku zewnętrznych pokryw kół?


Reguła jest taka, że zewnętrzne pokrywy występują najczęściej z wciąganym tylnym podwoziem i przeważnie pojawiają się w ostatnich seriach 334xxx, 335xxx a we wcześniejszych widać je niezmiernie rzadko.
Do tego pewnie zależy to od poddostawcy skrzydeł, a tych niestety do dziś nie znamy w komplecie.

posejdon napisał(a):Czy zdemontowanie osłon wiązało się z usunięciem również dźwigni do zamykania i tego sysytemu cięgieł?


Ja myślę, że one nie były demontowane, tylko nigdy ich nie było. Do K-4 szły skrzydła jak do G-10 czy G-14 bez tego wyposażenia. Podobnie wspornik usterzenia bez wnęki na tylne koło, taki jak dla zwykłego G. Ale to też hipoteza nigdzie nie potwierdzona w literaturze a wyciągnięta na podstawie obserwacji.

Do tego jeszcze rzadko bo rzadko ale widoczne kadłuby z otworem na Mutterkompass w starej pozycji (jak w G) kiedy wiadomo, że w K-4 elektrożyrokompas musiał znajdować się w zupełnie innej lokalizacji...

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: wtorek, 30 sierpnia 2011, 21:07
przez posejdon
Witam.
Mały update. Udało mi się zrobić jedną wnękę podwozia (jeszcze nie do końca) . Nie jest idealna ale wygląda chyba troszkę lepiej niż zestawowa. Dzięki za zmotywowanie do wymiany. Jako, że robiłem to pierwszy raz to z drugą powinno być łatwiej (doświadczenie procentuje).

Obrazek

Pozdrawiam i do zobaczenia wkrótce

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: wtorek, 30 sierpnia 2011, 21:13
przez Kuba P.
Myślę, że jest bardzo dobra! :)

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2011, 10:30
przez _iceboy
Motyla noga! Co to za wnęka? Jakaś blaszka?

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2011, 10:52
przez posejdon
Część wnęki mieszcząca goleń to pozostałość z jakiejś blaszki Eduarda. Reszta to kubek po śmietanie 18% :mrgreen: Gniazdo na goleń to tragedia ale nie miałem koncepcji jak to odtworzyć. Może następnym razem...

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2011, 11:16
przez _iceboy
Jakbyś zrobił tutorial jakiś fotograficzny i opis jak zrobi taką wnękę z kubka po śmietanie 18% ( jak rozumiem 12 byc nie może ? ;o) ) to byłbym bardzo wdzięczny! Wygląda świetnie, podobny efekt widziałem tylko na blaszkach RB production czy jakoś tak...
Kibicuję i oglądam co dzień tak że aż mi ten K-4 zaburza chęc zabrania się za D-9 :twisted:

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2011, 14:21
przez posejdon
Ok. Druga wnęka jest w początkowej fazie, mam doświadczenie po budowie pierwszej więc coś da się zrobić z tym tutorialem. 12% też się nada. Może być też serek homogenizowany - ma cieńsze ścianki ;o)

A co do malowania to chyba zmienię plany. Podoba mi się ta "niebieska 7". Ma stałe kółko ogonowe więc nie trzeba wypełniać pustej wnęki. Zewnętrznych pokryw kół też może nie być. No i ta falka :D. Czy on przypadkiem nie ma tego luku do żyrokompasu jak w G? Coś mi tam jakoś majaczy.

Obrazek

_iceboy rób ten model! :) Z przyjemnością popatrzę i może też się zabiorę za jakąś Fokę. Na półce leży Ta 152H...

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2011, 14:40
przez Kuba P.
posejdon napisał(a): Czy on przypadkiem nie ma tego luku do żyrokompasu jak w G? Coś mi tam jakoś majaczy.


Na moje oko nie ma.

Tu masz fajnego K-4, ma falkę i pokrywę dostępu do MK:

http://messerschmitt-bf109.de/display.p ... ummer=6419

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

PostNapisane: środa, 31 sierpnia 2011, 16:58
przez posejdon
Fajny, fajny. Kadłub wygląda jakby był w jednym kolorze (?). A skąd różnica w falkach? Jedne ostre a inne rozmyte. Na "niebieskiej 7" wygląda jak od szablonu i tak jak gdyby jasny kolor był nakładany na końcu. Czy była jakaś procedura malowania?