Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Aleksander011 » niedziela, 10 lutego 2008, 23:11

Kuba
To ja przepraszam i chylę czoła przed Twoją wiedzą!
A co do tego modelu, to chciałem sobie po prostu zrobić coś nietypowego, aczkolwiek wiem ,że na podst. poszlak trudno jest zrobić dokładną replikę. A z tym zdjęciem to masz rację osłona chłodnicy jest za duża jak na G-6/AS ale we wszystkich źródłach to zdjęcie funkcjonuje jako właśnie ta wersja (ja musiałem tę chłodnicę podebrać właśnie z G-6)
Mam pytanko do Ciebie z innej beczki
Robię teraz Fw-190 D-13 w 1:32 i mam problem: różnice tablic przyrządów pomiędzy D-9 a D-13-są ale jakie dokładnie?Masz może coś- mam sporo zdjęć muzealnego egzemplarza, ale mało kokpitu....
Ostatnio edytowano wtorek, 27 maja 2008, 22:49 przez Aleksander011, łącznie edytowano 4 razy
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Reklama

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Kuba P. » wtorek, 12 lutego 2008, 09:10

Aleksander011 napisał(a):Robię teraz Fw-190 D-13 w 1:32 i mam problem: różnice tablic przyrządów pomiędzy D-9 a D-13-są ale jakie dokładnie?Masz może coś- mam sporo zdjęć muzealnego egzemplarza, ale mało kokpitu....


Prawdę mówiąc, to z kokpitem jest pewne zamieszanie.
Najwcześniejsze znane mi zdjęcia 836017, opublikowane w książce J.Crandalla, pokazują kokpit w stanie daleko posuniętej dewastacji.
Dolna tablica z przyrządami kontroli pracy silnika wygląda na standardową. Tablica środkowa, obstawiam, także typowa z typowymi przyrządami kontroli lotu. Nie widać na zdjęciach jak wyglądała tablica górna, jaki był użyty SZKK, czy standardowy czy zmodyfikowany dla uzbrojenia tego samolotu.

Zagadkowa jest także prawa konsola. Na wspomnianym zdjęciu widać tylko jej część i jest również zdewastowana. W bardzo dobrym opracowaniu z serii "Modeller's Eye" autorzy podają, iż użyta była prawa konsola z samolotu Ta 152 E.

Samolot jak sam wiesz przechodził rekonstrukcje i konserwacje, które dość mocno zatarły ważne detale i zniekształciły wygląd niektórych jego podzespołów. Dopiero teraz starano się odbudować samolot możliwie precyzyjnie.

Zresztą, między D-9 a D-13 jest bardzo dużo różnic zewnętrznych i wewnętrznych których zwykłe konwersje niestety nie uwzględniają. Pytanie tylko, na ile chcesz sobie relaksacyjne skleić model a na ile chcesz się masakrować przy próbie dokładnego odwzorowania wyglądu tej konkretnej maszyny.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Aleksander011 » wtorek, 12 lutego 2008, 11:59

Plan budowy D-13
Mam 6 zestawów blach 4 Eduarda, 1 Eagle Files+1 Verlinden
3 zestawy żywiczne-ale wykorzystuje tylko części sterowe oraz pełna kabinę, przerabiam też wnękę silnika oraz posiadam rury wydechowe MoskitTech
Posiadam Maski i niezliczone kalki
Co do przeróbek-zgadza sie,jest ich trochę- co trzeba zmienić-może dodasz coś od siebie :)
-oprócz zestawu żywic Montex w którym są łopaty śmigieł,kołpak,wlot do sprężarki i wszystko do D-11, należy
1>dodać otwór pod działko w kołpaku-dorobić lufę
2>łopaty-dorobić piasty
3>osłona działka 20mm-otwory (żywica zbyt uboga)
4>kabina cała z żywicy-osłona pilota odsuwana-przerobione również części osłony tablicy głównej
5> ruchome (uchylone) powierzchnie sterowe
6>gniazdo pod drabinkę pomocniczą pilota
7>otwory i luki serwisowe, wlew paliwa-zgodnie z dokumentacją
8>opony podwozia głównego-bieżnikowane
9>otwory wylotowe łusek działek bocznych -late
10>klapy hamulca wewnętrznie pokryte sklejką-wykonać imitację
11>tylne kółko -separat
To na razie tyle, co mam już w toku, do tego mam dość duża ilość literatury oraz extra zdjęć-natomiast wszystko to na temat tylko tej jednej maszyny Gotza
Mam pytanie- wyrzutnik flar-D 13 miał je również pod spodem?
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Kuba P. » wtorek, 12 lutego 2008, 20:30

Aleksander011 napisał(a):Plan budowy D-13
Mam 6 zestawów blach 4 Eduarda, 1 Eagle Files+1 Verlinden
3 zestawy żywiczne-ale wykorzystuje tylko części sterowe oraz pełna kabinę, przerabiam też wnękę silnika oraz posiadam rury wydechowe MoskitTech
Posiadam Maski i niezliczone kalki


Świetnie.
W przypadku konwersji Montex, autorzy pominęli bardzo ważny szczegół mianowicie wypukłości osłon silnika, które okrywały szerzej zamocowane łoże silnikowe.
Te wypukłości powinny znaleźć się na pokrywie skrzyni amunicyjnej dla działka silnikowego (ta przed kabiną) no i oczywiście na osłonach silnika.
Zwróć uwagę na to, bo to ważne i dziwię, że zostało pominięte.

W zasadzie większość niezbędnych uzupełnień wymieniłeś, chociaż pozwolę sobie dodać kilka komentarzy.

1>dodać otwór pod działko w kołpaku-dorobić lufę


Właściwie nie lufę a samą rurę - kanał wylotowy pocisków. Lufa działka się kończyła o wiele dalej.


7>otwory i luki serwisowe, wlew paliwa-zgodnie z dokumentacją


Właściwie trzy wlewy, dwa dla zbiorników głównych i jeden dla rozruchowego.

8>opony podwozia głównego-bieżnikowane


tylko jedna miała bieżnik. Druga była standardowa, gładka. Przynajmniej w momencie zrobienia znanych zdjęć we Flensburgu.

10>klapy hamulca wewnętrznie pokryte sklejką-wykonać imitację


tu przyznam nie bardzo rozumiem. Chodzi o dolne pokrywy podwozia głównego?


Mam pytanie- wyrzutnik flar-D 13 miał je również pod spodem?


to nie była wyrzutnia flar tylko gniazdo z podpięciami dla ETC 501. Jednym otworem wyprowadzany był przewód sprężonego powietrza, drugim leciało paliwko a trzecim wyprowadzone były przewody elektryczne dla ETC.
W Dorach z uwagi na stosowanie nowszego pylonu ETC 504 z tego podłączenia nie korzystano.


Do uwag powyższych dodałbym jeszcze:

1. Przerobienie żaluzji za chłodnicą, D-13 nie miał już zblokowanej klapki przed wlotem powietrza do sprężarki i otwierały się wszystkie;

2. Po lewej stronie kadłuba, wyżej i za gniazdem podłączenia zewn. źródła tlenu i sprężonego powietrza w remontowanym D-13 jest dziwny prostokątny otwór. Coś w stylu wnęki apteczki z wczesnych Fw 190. Nie wiem co to jest, nie wiem po co, na zdjęciach z Flensburga nie potrafię dostrzec czy ta pokrywa jest czy nie.
Na zdjęciach zdewastowanej maszyny w USA po wojnie pokrywę widać, jest jakby przyśrubowana. Czy to jakaś łatka, którą dorobiono po wojnie czy oryginalny element. Nie wiem i chciałbym wiedzieć;

3.O panelu między wnękami podwozia pewnie doskonale wiesz, więc tylko przypomnę. Tak samo o kompletnej przeróbce bebechów i przegrody ogniowej widocznych przez wnęki podwozia.

4. Warto się przypatrzeć rurom wydechowym, czy nie są nieco inaczej powyginane jak te w Jumo A. Na lewej dolnej osłonie silnika warto wyciąć owalny otwór, który dobrze widać na zdjęciach.

5. Ten samolot był wyposażony do standardu R11 czyli powinien mieć podgrzewane szyby wiatrochronu, prawda?

6. Jeszcze ewentualnie drewniane pokrywy luków kadłubowego i radiowego oraz panel pod zbiornikami paliwa chociaż tutaj warto być ostrożnym i lepiej temat rozpoznać.

W każdym razie jak masz książkę Yellow 10, Japo to zdobądź "Modeller's Eye" i powinno pójść gładko.
Jak mi się coś jeszcze przypomni odn. samolotu to dopiszę.

-----------------------
ps - kiedyś sam podjąłem próbę zmierzenia się z "Yellow 10".
Projekt, co nie dziwne jak się ma nadmiar pomysłów, zatrzymał się na tym etapie:

ObrazekObrazekObrazek
Ostatnio edytowano środa, 13 lutego 2008, 20:52 przez Kuba P., łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Aleksander011 » środa, 13 lutego 2008, 10:24

Dzięki Ci Kubo :)
Kurcze, faktycznie tych różnic jest znacznie więcej, myślałem,że wszystko udało mi się znaleźć. Co do zestawu Montex to naprawili ten błąd i dodają do zestawu już dwa bąbelki- rozmawiałem z Darkiem Korczyńskim i opowiadał, że ludziska to zauważyli i musiał dorobić odpowiednie cześć aby uzyskać tę wypukłość -będę pewnie umieszczał zdjęcia z budowy to będzie to widać!
Co do tych klap hamulca to ja tak to nazwałem -chodzi mi o klapy płata nośnego otwierające się ku dołowi tuż przy kadłubie D-9 miały użebrowania z blachy ,natomiast w D-13 wstawili tam sklejkę-przy okazji wyślę Ci zdjęcie.
Wszystkie Twoje uwagi postaram się uwzględnić przy mojej budowie- nie powinno być problemu
co do twojego pkt 2 to też tę klapkę zauważyłem-jak znajdę dokładniejsze zdjęcia to może razem dojdziemy co to za "ustrojstwo"
Dołączam zdjęcia kokpitu D-13 -przed i po renowacji, może będziesz miał jakieś spostrzeżenia

Obrazek


No i następne pytanie -do czego ta kwadratowa dziura na środku??(na działko?)Zauważyłem ,że w Twoim kadłubie takową wykonałeś....


PS. Pięknie zrobiony kadłub...Kuba 3/4 już zrobiłeś- dokończyć Fokę czas :lol:

Obrazek
Ostatnio edytowano piątek, 11 kwietnia 2008, 13:19 przez Aleksander011, łącznie edytowano 7 razy
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Artur Domański » środa, 13 lutego 2008, 17:45

Fajna dokumentacja, jak sie czyta Wasze wypowiedzi
Pozdrawiam
Artur
Avatar użytkownika
Artur Domański
 
Posty: 1224
Dołączył(a): wtorek, 27 listopada 2007, 20:39
Lokalizacja: Włocławek

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Aleksander011 » środa, 13 lutego 2008, 18:53

Arturze- śmiało,zapraszam może ty coś od siebie poradzisz?Co trzy głowy to nie dwie:)
Co już mam to "na sucho" złożony kadłub i parę przeróbek
Obrazek
Tu będzie full roboty-totalna przeróbka!
Obrazek

osłona tablicy
Obrazek
Ostatnio edytowano wtorek, 27 maja 2008, 13:06 przez Aleksander011, łącznie edytowano 1 raz
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Kuba P. » środa, 13 lutego 2008, 20:42

Aleksander011 napisał(a):Co do zestawu Montex to naprawili ten błąd i dodają do zestawu już dwa bąbelki- rozmawiałem z Darkiem Korczyńskim i opowiadał, że ludziska to zauważyli i musiał dorobić odpowiednie cześć aby uzyskać tę wypukłość -będę pewnie umieszczał zdjęcia z budowy to będzie to widać!


Acha, no to fajnie. Ciekaw jestem jak to wygląda w zestawie, sam jestem nim w jakimś tam stopniu zainteresowany. Może i sobie kupię?
Przy okazji, warto pamiętać, że budując D-11 i pośrednio także D-13 trzeba mocno poprzerabiać "wstawkę silnikową" mając na względzie nieco inne łoże silnika, inne ułożenie i kształt zbiornika oleju no i inną przegrodę ogniową. Kształtu panelu między wnękami kół w D-11 na żadnym ze znanych mi zdjęć wyraźnie nie widać, można tylko przypuszczać jak mógł wyglądać. W każdym razie, warto o tym pamiętać.

Co do tych klap hamulca to ja tak to nazwałem -chodzi mi o klapy płata nośnego otwierające się ku dołowi tuż przy kadłubie D-9 miały użebrowania z blachy ,natomiast w D-13 wstawili tam sklejkę


Acha, czyli po prostu chodziło o klapy. Z hamulcem zbyt wiele wspólnego raczej nie mają, ale ok. Już wiadomo o co chodzi.
W przypadku D-13 (jak podaje J.Crandall i tak odtworzono) klapy były drewniane. Po prostu całe o konstrukcji drewnianej. Gniazdo klap było typowe, standardowe. Swoją drogą, ostatnio w drugim tomie opracowania Japo opublikowano zdjęcie D-11, na którym widać klapy drewniane.


No i następne pytanie -do czego ta kwadratowa dziura na środku??(na działko?)Zauważyłem ,że w Twoim kadłubie takową wykonałeś....


Tak, to otwór przez który do kabiny wnikał tył korpusu działka. Warto zwrócić uwagę na jego instalację, sposób podawania amunicji i odprowadzania łusek no i to, co widać będzie od spodu przez otwory we wnękach podwozia.


Wracając do tego "gniazda" które wymieniasz. Już tłumaczę, zobacz. Poniżej rysunki z Handbucha Fw 190 A-5/A-6, część 8B "Abwurfwaffenanlage" (Instalacja uzbrojenia odrzucanego) oraz Fw 190 A-5 A-6 część 7 "Triebwerksbedienen und versorgungsanlage" ("obsługa silnika i instalacja zasilania").

ObrazekObrazekObrazek

Widać do czego służyło to gniazdo - złącze i jak poprowadzone były przewody elektryczne i paliwowe / powietrze do ETC 501.

W samolocie Fw 190 D stosowano ETC 504, inaczej zaprojektowany. Przewody były wyprowadzone w innym miejscu. Poniżej rysunki z katalogu części Fw 190 D, jak widać podłoga kadłuba w miejscu naszego "gniazda" jest gładka. Nie ma tam wycięcia pod gniazdo.
Na rysunku ETC 504 można zobaczyć jak wyglądały podłączenia. Przy okazji, na zdjęciach kadłuba Fw 190 D-9 i D-13 widać także, że nie ma owego gniazda. Jest jedynie wyprowadzenie przewodu przelewowego dla tylnego zbiornika paliwa / mieszanki MW.

ObrazekObrazek


Na koniec małe autosprostowanie, coś mi zakrzywiło proces myślowy wczoraj i źle napisałem na temat klapek chłodzenia w samolocie D-11. Prostuję niniejszym, w D-11 oczywiście jedna klapka była zablokowana na stałe, tak jak w D-9. Tylko ma zdjęciach D-13 836017 widać otwarte wszystkie klapki.
Dlaczego akurat tak? Nie wiem :)

A więc miłej budowy modelu!
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Artur Domański » czwartek, 14 lutego 2008, 00:30

Cos mi ise wydaje ze ta D-13 bedzie mi sie snila po nocach.
Sporo zmian, wiele niedomowien i przypuszczen, jak dla mnie pierwsza niewiadoma sa listwy z obydwu stron pod kabina - do czego mialy sluzyc ????
Pozdrawiam
Artur
Avatar użytkownika
Artur Domański
 
Posty: 1224
Dołączył(a): wtorek, 27 listopada 2007, 20:39
Lokalizacja: Włocławek

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Kuba P. » czwartek, 14 lutego 2008, 00:33

Usztywniały kadłub w tym miejscu :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Artur Domański » czwartek, 14 lutego 2008, 00:51

Jutro po powrocie od lekarza popatrze na plany i obrazki w miare dokladnie i bede wiedzial na czym stoje i jakie sa roznice w wygladzie zewnetrznym, bo na tym chce sie skupic oraz oczywiscie na malowaniu. Kabinka i detale wnetrza sa wielka niewiadomą i raczej opierac sie to bedzie na naszej wyobrazni i zachowanej szczatkowej dokumentacji.
W przypadku konwersji Montex, autorzy pominęli bardzo ważny szczegół mianowicie wypukłości osłon silnika, które okrywały szerzej zamocowane łoże silnikowe.
Te wypukłości powinny znaleźć się na pokrywie skrzyni amunicyjnej dla działka silnikowego (ta przed kabiną) no i oczywiście na osłonach silnika.
Zwróć uwagę na to, bo to ważne i dziwię, że zostało pominięte.

Kurcze, patrze, patrze i nie widze :-/
Moge prosic o fotke pomocniczą
Pozdrawiam
Artur
Avatar użytkownika
Artur Domański
 
Posty: 1224
Dołączył(a): wtorek, 27 listopada 2007, 20:39
Lokalizacja: Włocławek

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Kuba P. » czwartek, 14 lutego 2008, 00:58

Obrazek


"Yellow 10" str. 64, 69, 70, 71 - dokładne zdjęcia;

Kabinka i detale wnetrza sa wielka niewiadomą i raczej opierac sie to bedzie na naszej wyobrazni i zachowanej szczatkowej dokumentacji.


Nie przesadzaj, żeby o innych było wiadomo tak dużo jak o D-13/R11 to byłoby świetnie.
Raptem kilka rzeczy jest nie do końca jasnych.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Artur Domański » czwartek, 14 lutego 2008, 01:02

Dzieki Kuba
P.S. Moze Ty sie przyłączysz i skończysz swoja foczke :twisted:
Pozdrawiam
Artur
Avatar użytkownika
Artur Domański
 
Posty: 1224
Dołączył(a): wtorek, 27 listopada 2007, 20:39
Lokalizacja: Włocławek

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Kuba P. » czwartek, 14 lutego 2008, 01:05

O, niestety raczej nie. Dziękuję i chętnie popatrzę na Wasze. ;o)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 D-13 1/32 Revell/Hasegawa/Eagle Editions/Montex

Postprzez Aleksander011 » czwartek, 14 lutego 2008, 11:13

Niestety wanna kabiny powstanie od nowa. Zwymiarowałem i zamówiłem płytę podłogową i ogniową na maszynę CNC-laser- wytną mi z blaszek.Zamówiłem po 3 komplety ,mając na uwadze kolegów :)
Obrazek
Na fioletowo jest pokazane miejsce umieszczenia paneli bocznych
Nie wiem ,gdzie dokładnie umieścic wycięcie pod kanał wylotowy łusek (prawdopodobnie wypada w miejscu dużego otworu przy osi-bo w D-9 tego nie ma) ,ale to będzie można s pozycjonować na bazie panela dolnego i jego prostokątnym wycięciu
Jakbyś Kuba miał zdjęcia albo szkice działka 20mm to będę wdzięczny!
PS. Dziś zrobię zdjęcie bąbelków bocznych Montexu
Ostatnio edytowano czwartek, 14 lutego 2008, 11:33 przez Aleksander011, łącznie edytowano 3 razy
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 113 gości