F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez Robert Thorz » sobota, 22 marca 2008, 19:12

Jakiś czas temu w moje łapy trafił Sabre w skali 1/48 ze stajni Academy. Sprawcą tego uczynku był sam "Mistrz Ciętej Riposty" ( w skrócie MCR ): Wojtek Krysztofiak. A że sprawił mi tym niemałą radość to pragne mu jeszcze raz podziękować.

Sam model w wersji F1 jest przecudnej urody. Chyba jeden z najlepszych modeli tej koreańskiej firmy. Czysto odlane wszystkie części bez nadlewek. Bardzo delikatne i precyzyjnie dopracowane wszystkie szczegóły. Ekstra dodatki w postaci figurki pilota, makiety silnika oraz wózka transportowego przemawiają za tym modelem jako baze wyjsciową do wykonania Szabelki. Jedynie co budzi moje zastrzeżenie, to kalkomania. Choć bardzo dokładna i ciekawa, to grubaśna jak plastry szynki z TESCO.
Sama instukcja jest bardzo czytelna i objetościowo nie przypomina tych, które pamiętami ze starych zestawów tej firmy. Model niemal idealnie leży w planach mi dostępnych. ( No prawie...) Ale w moim przypadku to i tak nie ważne, ponieważ model przedstawia wersję F-86F-1 a ja mam zamiar wykonać F-86F-40 na bazie którego powstała licencyjna wersja Kanadyjska Canadair CL-13B Sabre Mk.6.

Co do samych ingerencji w zestaw to musze przerobić skrzydła i kabinę pilota.
Wersja Kanadyjka bazująca na F-40 miała wydłużone skrzydło ze slotami. Te z zestawu są bez i w dodatku za krótkie. Ale ku mojemu zaskoczeniu Academy tak jak by przewidziało moje działania i wykonało skrzydło tak aby móc je idealnie przedłużyć o potrzebne 5 mm na końcówce. Sprawę slotów rozwiązałem w najprostszy sposób jaki się chyba dało. Przeszczepię je z Revellowskiego F-86D Sabre. Są poprostu idealne.

A teraz pare zdjęc prezentujące model:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Literatura na bazie której się opieram + kilka pozycji w wersji elektronicznej:

Obrazek

Dodatki do modelu:
Obrazek

Uwagę zwracają kalki do Niemieckich Szabelek. W ich zdobyciu nieoceniony wkład ma Jurek Ciupek. Owe kalki z Eagle Strike sa poprostu fenomenalne (choć zabójczo drogie) i ponoć też tak się nakładają. Pożyjemy, zobaczymy.

Obrazek

Obrazek

Co do wyboru malowania to mam zamiar wykonać moja Szabelke na wzór maszyny z2nd squadron Jagdgeschwader 72 - z bazy LECK 1962 r. To te piękne malowanie z żółtymi kokardami.

Pozdrawiam
Ostatnio edytowano poniedziałek, 24 marca 2008, 10:34 przez Robert Thorz, łącznie edytowano 6 razy
Avatar użytkownika
Robert Thorz
 
Posty: 157
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 11:06
Lokalizacja: Ruda Śląska / IPMS Silesia

Reklama

modele polskich samolotów

Re: F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez Aleksander011 » sobota, 22 marca 2008, 20:37

Witaj
Oj,oj ,oj .aleś się zapędził Canadair CL-13B Mk.6 powstał z wersji F-30 a nie F-40- do Kanadyjczyka dodano sloty i nowy silnik Orenda!!!!!!A skrzydła Mk6 ma krótkie, krótsze od F-40!!!!!. Osobiście oglądałem takowe maszyny Bundesluftwaffe w muzeum Gatow. Robisz model w malowaniu Bundesluftwaffe,powiem jedno podjąłeś się bardzo ambitnej rzeczy.Ja w tym Canadairu siedzę od 2 lat...Polecam ostatnią Mini Replikę ,gdzie jest mój artykuł o budowie tego samolotu w 1:32
Obrazek


Wysyłam Ci zdjęcie Mk6 z mojej kolekcji-widać sloty! Kamuflaż tego JA-111 totalnie zchrzaniony ,ale to inna opowieść..........
Obrazek
W sierpniu 1949 została podpisana umowa pomiędzy Canadair Ltd. of Kanada i North American Aviation, która dotyczyła produkcji licencyjnej samolotów F-86.Wersją wyjściową do Kanadyjskiej produkcji był F-86 A-5. Samolot otrzymał oznaczenie CL-13 Sabre Mk.1, ostatnią wersją Sabra produkowanego w Kanadzie był F-86 F-30 o oznaczeniu CL 13B Sabie Mk 6. Kanadyjskie Sabry różniły się od amerykańskich przede wszystkim awioniką oraz silnikiem, niezwykle udanym o nazwie Orenda, o wiele mocniejszym i bardziej niezawodnym od swoich amerykańskich protoplastów.
Produkcję licencyjną F-86F uruchomiono również w Japonii w zakładach Mitsubishi.
Samoloty Sabre służyły w wielu armiach świata, a jednym z największych ich użytkowników była odrodzona po wojnie Bundesluftwaffe, która używała CL-13 A (Sabie Mk.V) oraz CL-13 B (Sabre Mk.6). Przy czym Mk.V służyły jako samoloty treningowe i miały RAF-owski kamuflaż natomiast Mk.6 były początkowo używane w kolorze naturalnego aluminium ,potem zaś otrzymały kamuflaż:
-górne powierzchnie zielony RAL 6014 –Dark Green FS 34088 i szary RAL 7012 Dark Grey FS 36152, dolne zaś powierzchnie miały kolor jasnoszary RAL 7001 FS 36270.
Numery taktyczne miały kolor czarny i znajdowały się pod kabiną ,w późniejszym okresie cyfrom dodano białe obwódki

Polecam Ci też taką literaturę:
AirDoc –“ Die Luftwaffe 1956-2006 “-50 Jahre Technik, Einheiten und Flugzeugtypen
Koku Fan- [Modelling Manual] - F-86F Sabre
Squadron-Signal- North-American F-86 Sabre – In Action.Nr 126
Squadron-Signal - North-American F-86 Sabre - Walkarround Nr 21
F-40 Die Flugzeuge der Bundeswehr No. 48 - Candadair Sabre Mk.5/Mk.6 (F-40 to nazwa wydawnictwa)
Ostatnio edytowano wtorek, 25 marca 2008, 07:36 przez Aleksander011, łącznie edytowano 3 razy
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 12:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez Robert Thorz » sobota, 22 marca 2008, 22:01

Hmm...
Znowu noc nie przespana się zapowiada...:lol:
Kurka wodna, analizując zdjęcia i plany z 5 publikacji doszłem do wniosku że jednak CL 13B powstal na bazie wcześniej wspomnianej wersji F-40 z długimi skrzydłami choć przyznam się że w TBiU jak i w ACE Publication podawane są wymiary zgodne z skrzydłami standardowymi....
Może były jakieś krzyżówki???? Przeanalizuję jeszcze raz bo mi faktycznie coś nie gra...

O silniku ORENDA i awionice wiem.... nie wspominałem o tym ponieważ to są już dosłownie kosmetyczne operacje upodabniajace. Ale za wszelkie uwagi gorąco dziękuję i proszę o dalsze komentowanie moich poczynań.

8-)


PS. Już się doczytałem...... i doszukałem że jednak skrzydła to popularne 6-3 ze slotami , czyli krótkie skrzydła.

Czyli uniknęliśmy bobola :lol
Ostatnio edytowano niedziela, 23 marca 2008, 10:34 przez Robert Thorz, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Robert Thorz
 
Posty: 157
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 11:06
Lokalizacja: Ruda Śląska / IPMS Silesia

Re: F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez Jacek Bzunek » sobota, 22 marca 2008, 23:05

Teraz to już za późno, ale Rewell wydał przepak bardzo sympatycznego modelu Hasegawy z dodanymi odpowiednimi żywicznymi końcówkami skrzydeł i odlaną z białego metalu rurką prędkościomierza oraz oczywiście kalkomaniami dla Canadair Sabre Mk.6 Bundesluftwaffe.
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez Aleksander011 » niedziela, 23 marca 2008, 09:55

wojtek_fajga napisał(a):Olek! co Ty walisz tyle tych postów? Scal to w jeden, a ja pozostałe wywalę...

Ok, tylko mi pewne rzeczy przychodzą kolejno ...... ;o)
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 12:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Re: F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez wojtek_fajga » niedziela, 23 marca 2008, 17:29

Aleksander011 napisał(a):
Ok, tylko mi pewne rzeczy przychodzą kolejno ...... ;o)



To edytuj posta...

Proponuję trzymac się zasady, aby nie pisac kolejnych postów bezpośrednio pod poprzednimi własnymi, jeśli jest to krótki okres czasu.
Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez wojtek_fajga » poniedziałek, 24 marca 2008, 09:27

Robert Thorz: Interpunkcja! Przed "że" i "ponieważ" stawiamy przecinek. Przecinek stawiamy bezpośrednio za wyrazem, nastepnie stawiamy spację.
Nie po to edytuję Twoje posty, abyś kasował te wpisy i nie poprawiał wszystkich błędów!

Pousuwaj Robercie te linki do fotosika w pierwszym poście.


Avatar użytkownika
wojtek_fajga

Master od Tin
 
Posty: 2748
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:22
Lokalizacja: EPBY

Re: F-86 Sabre ( Canadair CL.13B Mk.6 )

Postprzez Robert Thorz » poniedziałek, 24 marca 2008, 10:35

Sie robi Szefie :mrgreen:
Tylko to może trochę potrwać. :oops:
Avatar użytkownika
Robert Thorz
 
Posty: 157
Dołączył(a): wtorek, 25 grudnia 2007, 11:06
Lokalizacja: Ruda Śląska / IPMS Silesia


Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości