Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez kojot nemo » sobota, 7 czerwca 2008, 01:04

Witam!

Rozpoczynam moją pierwszą relację z budowy modelu.
Na wstępie chciałbym zaznaczyć ,że gdyby nie Szanowny Wojtek Fajga,to nigdy bym się nie zabrał za Albatrosa pozostawionego w naturalnych kolorach sklejki i płótna, a o oznakowaniu do tego jedynego, to mógłbym tylko pomarzyć.Jeszcze raz BAAAARDZO CI DZIĘKUJĘ!!!!

Bazą wyjściową do wykonania modelu Albatrosa D.III (Oef.) Bauart 253 w skali 1/32 jest model Albatrosa D.III z Rodena.W MODEL HOBBY NR.23 ukazały się plany akurat dla takiej wersji,więc postanowiłem wszystko przerabiać pod te rysunki,nie biorąc pod uwagę innych materiałów.Przerobiłem cały kształt ogona, statecznik pionowy i inne rzeczy, aż do momentu gdy na podstawie zdjęć okazało się, że niepotrzebnie poprzerabiałem te elementy i wszystko musiałem przywrócić do stanu wyjściowego.Trochę się namęczyłem, ponieważ jak mówi stare przysłowie pszczół lepiej kija obcienkować niż go później pogrubasić :D
Teraz z przymrużeniem oka posiłkuję się na planach zamieszczonych w JaPo. Model Rodena prawie idealnie leży w tych planach.Model ma za krótki kadłub w części silnikowej i gdy odciąłem metalową osłonę, okazało się, że muszę dokleić z powrotem fragment o szerokości chyba 3mm. Najważniejszą moim zdaniem wadą modelu i łatwą do przerobienia jest zły kształt przekroju kadłuba w widoku od przodu - jest za bardzo kwadratowy na górze i trzeba to wyokrąglić jeszcze przed sklejeniem połówek. Ja nawaliłem poxipolu w te miejsca ,gdzie może się przetrzeć plastik.
W modelu Rodena jest doklejana osobno osłona silnika od góry i kabiny pilota. Odciąłem osłonę silnika od osłony kabiny. Osłonę kabiny rozciąłem wzdłuż i przykleiłem do kadłuba. Zrobiłem to aby ułatwić sobie montaż wnętrza i nowych elementów charakterystycznych dla wersji Oef. Zrobiłem listwy przy krawędzi otworu kabiny pilota. Zrobiłem nowe tablice przyrządów oraz nową podłogę. W wersji Oef podłoga była o połowę krótsza i miała wycięcia na stopy pilota. Przerobiłem wręgę do której mocowane są tablice przyrządów.
Obrazek
Teraz muszę wyposażyć całą kabinę w urządzenia, zegary itd. Ubolewam, że pomimo skali 1/32 po zamknięciu połówek kadłuba nic nie będzie widać oprócz fotela, który przy okazji trzeba wykonać od podstaw.


Na razie tyle.

Pozdrawiam
Piotrek

Ps.Gienek-poprawiłem te dwa błędy zaznaczone na czerwono- rz na ż ,oraz ó na u :oops: nie wiem ,czy wolno
Dzięki za przerobienie zdjęcia na img i sorki za kłopot.

Zapoznaj się ze wstawianiem zdjęć - nie linkujemy do Fotosika (ten raz poprawiłem).
Gienek
Ostatnio edytowano sobota, 7 czerwca 2008, 01:41 przez kojot nemo, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
kojot nemo
 
Posty: 152
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 01:05

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez PrzemoL » poniedziałek, 9 czerwca 2008, 12:02

Piękna robota! Podziwiam i żałuję, że nie miałem tak dobrych informacji o wnętrzu kilka tygodni temu, bo właśnie robię model tego samolotu, ale w 1/72.
A jakie dokładnie malowanie planujesz?
Co do planów austriackich Albatrosów to warto też zwrócić uwagę na możliwe różnice nawet w ramach tego samego Bauartu. Krawędzie spływu lotek i steru wysokości, sposób mocowania karabinów (zwróć uwagę, czy Twój egzemplarz miał faktycznie wysoko zamocowane z wycięciami w osłonie grzbietu), osłona cylindrów mogły być różne.
Namarie...
Avatar użytkownika
PrzemoL
 
Posty: 734
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 14:26
Lokalizacja: Poznań

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez gzt » poniedziałek, 9 czerwca 2008, 14:01

Bardzo interesujący projekt i skala wręcz fantastyczna !
Mam w planach budowę D.III (OEF) 256 już od roku ale w skali 1/48. Naszukałem sie nieco przy tej okazji ale niestety jedyne źródło to Windsock Grosza (udało mi sie znaleźć okazje na ebayu).

Będę śledzić postępy i kibicować, a może nawet wreszcie zdecyduje się na budowę :)

Pozdrawiam
Grzegorz
Avatar użytkownika
gzt
 
Posty: 992
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 16:57
Lokalizacja: Massachusetts

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez potez » poniedziałek, 9 czerwca 2008, 14:23

Troszkę posępnie chciałbym wystudzić temat łatwości przerobienia Albatrosa DIII na Oeffaga DIII.
Pomimo tego, że podobne , to jednak Austriacy mocno przerobili kadłub. Najbardziej widoczną z zewnątrz różnicą ( skala 1:32) to to , że Niemcy robili kadłuby na zakładkę a Austriacy na gładko. Poza tym kształt kadłuba jest mocno inny - najbardziej widac z zewnątrz w części ogonowej - niemiecki Albatros ma lekko skośny w rzucie z góry w obrębie statecznika poziomego, austriacki jest w tym miejscu dokładnie równoległy - [postaram się wrzucić rysunek to wszystko będzie jasne]. Zupełnie inaczej wygląda przod kadłuba w rzucie z góry jest wyraźnie węższy od niemieckiego i zupełnie inaczej robiony - austriacki jest gięty z jedbego kawałka sklejki, niemiecki robiony z "klepek"
Inny jest też przekrój kadłuba z przodu - to co nazwałeś obłością do poprawienia.
W tej chwili budowane są repliki Oeffaga można łatwo znaleźć w internecie mnóstwo szczegółowych zdjęć Albatrosa Oefaga.
Te plany z nr 23 model hobby są najdokładniejsze jakie są dostepne - w przeciwieństwie do JAPO i Windsocka.
Troche linków:
tutaj zdjęcia z budowy
http://memorial.flight.free.fr/Albatrosuk.html
tutaj cos dla oczu :twisted:
www.youtube.com/watch?v=frvYnELUh44
i zdjęcia , zdjęcia, zdjęcia:
http://www.modellbaufreunde.net/index.p ... y&catid=73
http://www.modellbaufreunde.net/index.p ... iew&id=159


Podsumowując - dłubania do groma i ciut ciut - Oeffag DIII to nie Albatros D III. :mrgreen:


pozdrawiam
Ostatnio edytowano wtorek, 10 czerwca 2008, 08:54 przez potez, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4711
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez kojot nemo » poniedziałek, 9 czerwca 2008, 18:40

Witam!

Malowanie będzie z 13Eskadry Myśliwskiej ,stacjonującej w 1920 w Bobrujsku.Pilotował go Kazimierz Jankowski.Jedyną zmianą w stosunku do zdjęcia będzie założona osłona silnika.



Potez-pokaż lepiej zdjęcie tego równoległego kadłuba w rzucie z góry,a nie rysunek.Ja niestety nie znalazłem potwierdzenia w zdjęciach-na wszystkich zdjęciach w rzucie z góry 253 kadłub ma kształt standartowego D.III!
Kształt kadłuba wcale nie odbiega od standardowej D.III ,tylko inaczej jest kryty i w innych miejscach są łączenia i wzmocnienia.Inne jest wycięcie na silnik.Z innych wielkości arkuszy sklejki jest pokryty kadłub.
Rysunek z MH jest za niski za kabiną pilota .Statecznik jest za mały i inny jest kąt w stosunku do 253 ze zdjęć.Linie nie pokrywają się ze zdjęciami?Popatrz na zdjęcia,chociażby te które podałeś w linku o ich budowie .Chyba żartujesz z robotą od groma?Chyba z przeróbką modelu Rodena do planów z MH :D

Obrazek

Mam nadzieję,że tym razem dobrze przerobiłem zdjęcie?

Linki do zdjęć gdzie widać tył kadłuba od góry:

http://www.feudal.cz/files/blahaDIII05.jpg
http://www.feudal.cz/files/blahaDIII08.jpg

Pozdrawiam
Piotrek
Ostatnio edytowano wtorek, 10 czerwca 2008, 14:31 przez kojot nemo, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
kojot nemo
 
Posty: 152
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 01:05

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez potez » wtorek, 10 czerwca 2008, 08:53

JaPo strona 17 zdjęcia na samym dole po prawej. Weź poprawkę na kształt statecznika poziomego, to dosyć mocno zakłóca perspektywę.
Moim zdaniem na tym zdjęciu od Ciebie to też widać:
http://www.feudal.cz/files/blahaDIII08.jpg
Ale, nie ukrywam, że podoba mi sie ten "inny" kształt :P i może dorabiam ideologię? Co do kształtu ogona to zadałem pytanie Kolomanowi, on wie najlepiej. Jak tylko będe miał odpowiedź natychmiast podzielę się nia z Kolegami - w końcu to pierwszy polski mysliwiec używany na masową skalę :)

A co do od groma dłubania:
nie znam Rodena, bo nie robię 32 tylko 48 a tam jest Edek :? . Co nie zmienia faktu, że przed Tobą:
1) Przerycie kadłuba
2) Zrobienie bebechów - ok Roden ma wręgi ale te austriackie były inne i trzeba trochę przerobić - to juz masz za sobą, inny fotel, przyrządy, kolumna steru, karabiny maszynowe itd.
3) góra kadłuba i osłona silnika - inne niz w Albatrosie
4) Inne ułożenie żeber na płatach dolnych, górne nie pamiętam czy się różnią
5) Silnik
6) Chłodnica
7) śmigło
8) Ostroga i dolny "statecznik pionowy" do którego jest mocowana
9) usterzenie poziome kształt krawędzi spływu - to chyba najłatwiejsze z całości ;o)
10) Wzmocnienie mocowania dolnego płata
11) Skręcenie lotek - nie wiem czy Roden to zrobił, Eduard w 48 nie.
No jeśli to nie jest roboty od groma, to zgadzam sie , że jest to łatwa przeróbka nie wymagająca specjalnego wkładu pracy :mrgreen:
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4711
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez kojot nemo » wtorek, 10 czerwca 2008, 12:45

Witam!

Ja już mam za sobą przeróbkę kadłuba do planów z MH 8-) .Uwierz,że bardzo nienaturalnie wygląda prosty kadłub.Wstawiam zdjęcie.Rysunek wydaje się być mniejszy ,ale kadłuby stoją na statecznikach,czyli wyżej od kartki i jest wrażenie różnych rozmiarów.
Ciekawe co odpisze ten Twój znajomy.Dotarłem do polskich planików z 1968 i kadłub też jest wyrysowany na prosto?Ciekawe jak jest naprawdę.Tylko w jakim celu by zrobili taki kadłub.Odpadają wtedy zamienne części od Alb.D.I,D.IID.III,D.V jak tylne usterzenie itd?
Obrazek

Co do przeróbek to naprawdę łatwizna-do wręgi na której mocowane są tablice z zegarami trzeba dołożyć dwie rozpórki i dwie wypustki,a do wręgi zamykającej komorę silnikową ,trzeba dołożyć jej sufit i wstawić ściankę między karabinami.Niestety po zamknięciu kadłuba nie widać tego w 1/32,a tymbardziej w 1/48.
Wszystko co wypisałeś jest bardzo łatwe do przerobienia :) .
Jedynie kłopotliwe jest zrobienie sinika w 32,ponieważ w 1/48 robi go Karaya :D .
Przerażasz mnie tym ryciem lini w kadłubie-zamiast rytych lini lepszy efekt uzyskasz,gdy w miejscu lini nakleisz taśmę klejącą i posmarujesz obok taśmy poxipolem.Oderwiesz taśmę i będziesz miał o wysokość taśmy podwyższony kadłub.Nie chcę dalej wybiegać z opisem budowy modelu nie popartego zdjęciami.

W ciągu dnia jestem w pracy :evil: ,po pracy na dworze z synkiem ,bo ładna pogoda do późna,a wieczorem ostatnio na mecze przychodzą znajomi.Dziś przychodzi ostatnia parka z piwkiem na mecz i od jutra będę mogł spokojnie sobie porobić przy Albie,albo wpadnę w alkoholizm :mrgreen:

Pozdrawiam
Piotrek
Avatar użytkownika
kojot nemo
 
Posty: 152
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 01:05

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez potez » wtorek, 10 czerwca 2008, 13:52

Na szybko :)
Oeffag jest kryty na gładko i na styk- powinieneś wyryć linie. Przyjrzyj się zdjęciom do których dałem linki. Tam każde połączenie arkuszy sklejki jest podkładane łatą i podwójnym rzędem gwoździ. Trick z poxipolem jest ok ale na Albatrosa.
Poza tym spójrz na zdjęcia repliki, w 1:32 wypadałoby go jeszcze "pogwoździować" w kolorze jest to element naprawde widoczny w przeciwieństwie do słabej jakości reprodukcji czarno-białych zdjęć w gazetach.
A propos kadłuba:
Jest takie zdjęcie - kiedyś dosyś popularne, nie mam teraz do niego niestety dostępu, gdzie na kozłach bokiem leży odbudowany w warszatatach w Krakowie kadłub Oeffaga. Tam widać, że tył jest prosty i z tego co wiem, to z tego zdjęcia były rysowane plany do ModelHobby.
Ale nie ma się co podniecać niezdrowo, czekam na info od Kolomana
Pozdrawiam
Ostatnio edytowano wtorek, 10 czerwca 2008, 16:28 przez potez, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4711
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez kojot nemo » wtorek, 10 czerwca 2008, 15:05

Witam!

Zdjęcie ze str.17 przegapiłem!? :roll:
Załapałem o jakie zdjęcie Ci na boku chodzi-z lenistwa nie zaglądałem do tej książki :-/ .
Obrazek

No to klina mam wbitego.Chyba przerabiam z powrotem :mrgreen: .Nie zwróciłem uwagi ,ale Albatros z Eduarda też ma prosty kadłub :idea: .Muszę zobaczyć rysunki w HPiM.
W MH na rysunku kadłub jest na 100% za niski za kabiną pilota-tu nie dam się przekonać :lol: .
Dzięki Potez ,że zabrałeś głos ;o)

Pozdrawiam
Piotrek


.
Avatar użytkownika
kojot nemo
 
Posty: 152
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 01:05

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez potez » wtorek, 10 czerwca 2008, 16:33

:mrgreen: było w linkach :mrgreen:
Obrazek
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4711
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez kojot nemo » środa, 11 czerwca 2008, 15:47

Witam!

Znam to zdjęcie i faktycznie było w linkach ,ale jak sam zauważyłeś zdjęcie jest zrobione z tak bliska,że obiektyw pozniekształcał i powiększył wszystkie elementy najbliżej aparatu.Dlatego wcale go nie brałem pod uwagę.Taka sama sytuacja była ze zdjęciem, które wstawiłem ,na którym były dwa kadłuby i rysunek.

:twisted: Standardowy kadłub dla wszystkich odmian jak pisałem.Zamieszczam orginalne wymiary dla kadłuba Albatrosa D.V,które odnoszą się do odmian D.I do D.V.
Obrazek
Różnica między interesującym nas odcinkiem kadłuba -miedzy jego początkiem ,a końcem jest niewielka i dlatego sprawia wrażenie równoległego.
Na każdym zdjęciu widać coś innego-trudno dojść prawdy.Dobrze,że zadałeś pytanie osobie ,która ma na tyle dokładną dokumentacje ,aby zbudować repliki..

Koloman Mayrhofer odpisał na forum Tobie tak:
hallo,
arekch, the dimensions are 337mm at the rear end ,station 15 and 431mm at the front end ,station 12. this dimensions are the same on all albatros scouts from DI to D V. the tailplane is interchangable between all types. well this is a theoretical case as there are some small variations in the size of the tubing used to hold them (28 mm and 30 mm). so the outline of the tailplane is the same throughout.
the late production series 253 albatrosses has wire trailing edges on the elevator and ailerons instead of solid teardrop tubing.
cheers
koloman mayrhofer


Nie znam na tyle angielskiego ,aby słowo w słowo przetłumaczyć.

Pozdrawiam
Piotrek
Avatar użytkownika
kojot nemo
 
Posty: 152
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 01:05

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez gzt » środa, 11 czerwca 2008, 16:13

Panowie, swietny material !
Zabieram sie za swojego Albatrosa D.III OEF w 1/48 :) i kibicuje (podpatrujac przez caly czas :) )
Pozdr.
Grzegorz
Avatar użytkownika
gzt
 
Posty: 992
Dołączył(a): niedziela, 25 listopada 2007, 16:57
Lokalizacja: Massachusetts

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez siara1939 » środa, 11 czerwca 2008, 18:27

"hallo,
arekch, the dimensions are 337mm at the rear end ,station 15 and 431mm at the front end ,station 12. this dimensions are the same on all albatros scouts from DI to D V. the tailplane is interchangable between all types. well this is a theoretical case as there are some small variations in the size of the tubing used to hold them (28 mm and 30 mm). so the outline of the tailplane is the same throughout.
the late production series 253 albatrosses has wire trailing edges on the elevator and ailerons instead of solid teardrop tubing. "

Wymiary konca kadluba wynosi 337mm, przy wredze 15, a przy wredze 12 wynosi 431mm. Wymiary te sa takie same dla wszystkich Albatrosow typu D! az do DV.
Ster kierunku jest wymienialny we wszystkich typach maszyn. Jest tak teoretycznie, jako ze istnieja male roznice w uzytych rurkach do zaczepienia steru kierunku. W niektorych maszynach uzyto rurek 28mm, a w innych 30mm. Zewnetrzny profil steru kierunku nie zmienia sie jednak. Pozne Albatrosy serii 253 mialy brzeg trymow na sterze wysokosci z drutu- w przeciwienstwie do wczesniejszych rurek o profilu kroplowym.

Mam nadzieje ze pomoze.
Avatar użytkownika
siara1939

Korvettenkapitän PWM'u
 
Posty: 5061
Dołączył(a): sobota, 2 lutego 2008, 12:19

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez kojot nemo » czwartek, 12 czerwca 2008, 08:41

Witam!

Dzięki Siara 1939 za tłumaczenie :!:

Super -przy okazji wyjaśniła się sprawa statecznika :mrgreen:

Aby nie było ,że nic nie robię :roll: :
Obrazek
Obwódki na zegary .Stalowe,aluminiowe ,czy mosiężne- mam dylemat jakiego koloru powinny być .Zrobiłem jeszcze dźwignie gazu po prawej stronie ,ale nie załapała się na zdjęcie.
W nocy nie mogłem wejść na forum-jakiś critical error -wystraszyłem się ,że padło :? .

Pozdrawiam
Piotrek
Avatar użytkownika
kojot nemo
 
Posty: 152
Dołączył(a): poniedziałek, 24 września 2007, 01:05

Re: Albatros D.III (Oef .) Bauart 253 1/32 Roden

Postprzez potez » czwartek, 12 czerwca 2008, 09:24

Ja tu śpię spokojnie, od dwu dni nie miałem czasu zajrzeć na Forum a tu wszystko jasne. :mrgreen:
Sięgnęliśmy do źródła i mamy odpowiedź. Nie zmienia to faktu, że plany i tak są źle rysowane, 95 mm różnicy na 1635 mm dugości kadłuba daje kąt mniej niż 3 stopnie. Nie ma siły na zdjęciach wyjdzie raz tak a raz tak, ale też i wszystkie plany można sobie w wsadzić do ... bo na tych rysunkach, które mam to jest sporo więcej niz 3 stopnie. W skali 1:48 zbieżność jest na poziomie po 0,97 mm sa burtę.

Kojot, skąd masz te wymiarowane rysunki kadłuba do DV? Chętnie bym się w nie "zaopatrzył" jeśli to możliwe, bo DV leży i czeka ;o) . Daj wiadomość na priva.
Zegary do Oeffaga rób takie jak na zdjęciach w linkach. Koloman instalował w jednym egzemplarzu oryginały, w drugim kopie oryginałów, z tego co pisał na forum to udało mu się skompletowac wszystko łącznie z silnikami, więc tylko kadłuby i skrzydła są odtworzone z planów, reszta osprzętu jest oryginalna lub kopiowana z oryginałów.
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4711
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 12:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 121 gości