Strona 1 z 5

Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: czwartek, 12 czerwca 2008, 11:38
przez gzt
Jakiś czas temu wpadłem na pomysł wykorzystania CA Mk I do zrobienia Polskiego Hurricane. Kilka pytań do ekspertów i okazało sie ze to jest właśnie zestaw który można użyć do projektu Polskiego Hurricane.

Kalki z Iliad Design (Strange Hurricanes) z Kanady.

Cały zestaw Classic Airframes jest dość bogato wyposażony bo sa elementy żywiczne oraz fototrawione ale ogolnie model odbiega nieco od standardów (dzisiejszych) Tamiya czy Hasegawa.

Rozpocząłem budowę i szlo mi to bardzo wolno. Jest to związane z moim nieszczęsnym Badgerem260 (EDIT: 360)- którego używanie przyprawiało mnie o dziwne sensacje powiązane z frustracja nad moimi możliwościami kontroli tej bestii. Dopiero kiedy odłożyłem Badger360 (do większych zastosowań) i podłączyłem Iwata HP, to poczułem ze mogę dokończyć ten projekt.

Postanowiłem uzyc farby akrylowe i tylko akrylowe. Do tej pory używałem Model Master enamels.

Spod pomalowałem farbami Hawkieys Metalizer (Akryl) oraz użyłem pyłu metalizującego do polerowania tejze farby. To jest zdjęcie w czasie pracy ...

Obrazek

a tu jest pierwszy raz malowana gora (Dark Earth Poly Scale acryl)
Obrazek

Wygląda na to ze można maskować juz po 12 godzinach od malowania (wszelka pomoc mile widziana :) nie mam doświadczenia z akrylami a z enamels musiałem czekac dwa dni aby wyschło :) )

cdn ...

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: czwartek, 12 czerwca 2008, 11:47
przez Jacek Bzunek
Mój ulubiony Hurricane, będę kibicował. Którego będziesz robił, może L2048 z dwułopatowym śmigłem Wats?

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: czwartek, 12 czerwca 2008, 11:56
przez gzt
z moich informacji wynika ze on mial smiglo Rotol, i oczywiscie TAK to bedzie L2048 :)
Jesli masz inne info prosze daj znac. Nie chce popelnic bledu (zbyt widocznego :) )

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: czwartek, 12 czerwca 2008, 12:58
przez Stratocaster
12 godzin to dużo, ale rozumiem że chodzi o bezpieczeństwo i pewność. Malując akrylami Tamiya oraz Gunze z serii C (niby akryl ale celuloza) maskuję po 2 godzinach od malowania. Jeszcze nic nie zeszło. Do obydwu stosuję Gunze thinner z firmowym opóźniaczem.

Mam pytanie. Piszesz, że ten model odbiega od standardów Tamiya i Hase. Bardzo jest źle? Jakieś wybitne niedopasowania? Z hurricane od Hasegawy to też nie jest spacerek ze względu na dziwaczny podział po kadłubem.

i powodzenia!

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: czwartek, 12 czerwca 2008, 13:08
przez gzt
Dzieki za info o Gunze. Musze spróbować choć nie będzie łatwo - to jest praktycznie niedostępne na terenie US. :(

Zestaw CA jest całkiem fajny bo jest sporo materiału do pracy ale dopasowanie poszczególnych elementów jest ... nieco meczące. Gdybym nie używał kleju TenX-7R to pewnie model już dawno wylądowałby w koszu :). Klejąc kadłub pasowałem poszczególne kawałki krok po kroku. Inaczej nie wiem jak dałbym sobie rade aby to złożyć.
Szlifowanie i latanie również dało mi w kość.

Skrzydło kleiłem również etapami - najpierw gore do kadłuba a potem resztę. Inaczej pewnie miałbym sporo problemów.

Oczywiście Hasegawa słynie z tego ze podziały robi do ... kitu. Niemniej jednak reszta daje sie złożyć dość łatwo. Innymi słowy CA nie jest dla początkującego bo wymaga wyrobionych odruchów obronnych :) ... łatwo jest zrobić błąd który będzie kosztował model :)

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: czwartek, 12 czerwca 2008, 23:07
przez Jacek Bzunek
gzt napisał(a):z moich informacji wynika ze on mial smiglo Rotol, i oczywiscie TAK to bedzie L2048 :)
Jesli masz inne info prosze daj znac. Nie chce popelnic bledu (zbyt widocznego :) )

W monografii AJ-Pressu mamy informację że pierwszy polski Hurricane L2048 miał silnik Merlin II i śmigło Wats, kolejne 9 lub 14 miały mieć silniki Merlin III i śmigła Rotol.

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 00:49
przez gzt
Musze w takim razie poszukac innych zrodel.
tymczasem prysnalem Dark Green ...

Obrazek
Obrazek

rowniez PolyScale.

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 05:15
przez gzt
Jacek Bzunek napisał(a):
gzt napisał(a):z moich informacji wynika ze on mial smiglo Rotol, i oczywiscie TAK to bedzie L2048 :)
Jesli masz inne info prosze daj znac. Nie chce popelnic bledu (zbyt widocznego :) )

W monografii AJ-Pressu mamy informację że pierwszy polski Hurricane L2048 miał silnik Merlin II i śmigło Wats, kolejne 9 lub 14 miały mieć silniki Merlin III i śmigła Rotol.


Dzieki Jacku, celny strzal. A czy wiesz czy ta wersja miala pletwe czy jeszcze nie ?

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 05:34
przez Jacek Bzunek
gzt napisał(a):Dzieki Jacku, celny strzal. A czy wiesz czy ta wersja miala pletwe czy jeszcze nie ?

Miały płetwy.
Obrazek
http://www.sci.fi/~fta/hu-fin-1.htm
Z 12 fińskich Hurricane conajmniej 9 pochodziło z zamówienia dla Polski. L2048 też miał chciaż o nim wiemy najmniej.
Przy okazji, złośliwie zapytam się, czy jesteś pewien aluminiowego spodu?
Malowanie bardzo ładnie wyszło, ale czy preshading nie jest za mocny jak na fabrycznie nowy samolot?

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 11:06
przez gzt
Dzieki Jacku !
Spod aluminowy to informacja z Iliad. Tam podali ze mialy aluminiowy wiec postanowilem tak zrobic - to tez proba - pierwszy raz NMF na samolocie :). Druga sprawa to lekkie zuzycie. Pomyslalem sobie ze nikt nie wie co sie z nim dzialo a nadszedl czas na sprobowanie roznych metod "zużycia" i dlatego postanowiłem spróbować lekko go "podbarwić" dodajac powloke NMF na spod i zdrapujac w paru miejscach farbe.

Jednak musze dodac pletwe i w zwiazku z tym i tak spod musi byc "domalowany:.
Tylko teraz na jaki kolor ? :)

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 11:35
przez CzarekB
Grzegorz.
Spod skrzydla w tym samolocie to nie byl NMF, byl malowany srebrzanka, czyli powinien byc dosc jednolity i raczej wpadac w odcien matowy, te samoloty mialy skrzydla kryte plotnem.
Podklad pod srebrzanka byl taki ceglasto-czerwony.
HTH,
Czarek.

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 12:04
przez gzt
Dzięki Czarku,
Celem tego ćwiczenia miało być właśnie NMF na spodzie :( , lekkie ślady eksploatacji oraz symulacja pokrycia płótnem. Dlatego pokrycie płócienne jest inaczej malowane. Planowałem dodać nieco innego odcienia na krawędziach żeber, na dole i na gorze oraz oczywiście na podłożnicach na kadłubie. Jeszcze nie wiem jak ale właśnie tak to miało byc :).

Jacek sugeruje inny kolor spodu - Ja posiadam tylko informacje ze spod byl malowany na srebrno (wg Iliad Design - kalki).
Mimo wszystko jest to projekt "co by było gdyby" bo w rzeczywistości nie bardzo wiadomo co się stało ze skrzyniami w których byl transportowany. Wg książek ktore czytałem : skrzynie dotarły do Gdyni i dalej jest informacyjna pustka :(.

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 12:37
przez Jacek Bzunek
gzt napisał(a):Jacek sugeruje inny kolor spodu

W żadnym wypadku nic nie sugeruję, aluminiowy wydaje się mi się najbardziej prawdopodobny, tym bardziej że samoloty były budowane na polskie zamówienie i miały polskie napisy eksploatacyjne w odróżnieniu od Spitfire L1066 wziętego z serii budowanej na zamówienie RAF. Pytałem się tylko czy masz może jakieś pewne informacje.

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 12:37
przez Jostein
Sądzę, że "polskie" Hurricane'y posiadały raczej śmigła Hamilton niż Rotol, na co może wskazywać zdjęcie fińskiego Hurricane'a z zamalowanymi "Kwadratami" na górnej powierzchni skrzydeł.

Jostein

Re: Hawker Hurricane Mk I - Classic Airframes 1/48

PostNapisane: piątek, 13 czerwca 2008, 12:42
przez Jacek Bzunek
Jostein napisał(a):Sądzę, że "polskie" Hurricane'y posiadały raczej śmigła Hamilton niż Rotol, na co może wskazywać zdjęcie fińskiego Hurricane'a z zamalowanymi "Kwadratami" na górnej powierzchni skrzydeł.

Zaraz, zaraz bo się gubię, Hamilton ma szpiczasty kołpak a Rotol zaokrąglony?