Strona 1 z 6

PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: niedziela, 13 października 2013, 19:55
przez GEM
Zakładam warsztat trochę nietypowy.
Od pewnego czasu chodził za mną pomysł zbudowania modelu Wilgi. Zawsze ten samolot bardzo mi sie podobał. Jest to również duże wyzwanie dla modelarza. Jak wiecie samolot posiada całą masę przetłoczeń na całej powierzchni, wypukłe nity, i wszystko, co może sobie do zabawy wymyśleć modelarz. Jak wiadomo nie ma gotowych zestawów w tej skali.
Wiedziałem, na co się decyduję, miałem obawy czy podołam, i dlatego robiłem to po cichu. Tylko nieliczni wiedzieli, że nad tym pracuję.
Jako materiał do wykonania modelu przyjąłem polistyren i blachę aluminiową, w której robiłem wszelkie przetłoczenia, a następnie tą blachą oklejałem elementy wykonane z polistyrenu. Ponieważ jak pisałem nie miałem zamiaru tego relacjonować, dlatego mam mało fotek z początku prac. Ale coś zostało.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Tak mniej więcej przebiegały prace nad wykonaniem bazy skrzydła. Dalej było to oklejone blachą.
Obrazek
Podobnie prace przebiegały przy kadłubie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Przygotowane miałem elementy wnętrza kabiny.
Obrazek
I tutaj, w tej fazie pracy zobaczył to mój kolega Tomek Bilkiewicz z Firmy Bilmodelmakersale, i stwierdził, że trochę szkoda robić to, jako jeden egzemplarz, i że mogą być problemy wykonawcze z pomalowaniem, maskowaniem itd. Zaproponował, aby zrobić z tych moich elementów odlewy żywiczne. Długo się zastanawiałem w końcu dałem się przekonać. Przekazałem Tomkowi moje detale. On wykonał z tego odlewy, które właśnie do mnie dotarły.
I teraz zaczyna się druga część pracy. Takie oto odlewy do mnie dotarły.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Tak to wygląda. Jest na forum kilka warsztatów wykonania Wilgi, ale może i ten Was zainteresuje.
Załóżmy, że ja rozpoczynam swój warsztat od tego momentu. Mam nadzieję, że nie znudzę nikogo tym tematem.

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: niedziela, 13 października 2013, 20:24
przez Aleksander
GEM napisał(a):Jest na forum kilka warsztatów wykonania Wilgi, ale może i ten Was zainteresuje.
Załóżmy, że ja rozpoczynam swój warsztat od tego momentu. Mam nadzieję, że nie znudzę nikogo tym tematem.


Oj kokiet, kokiet :lol: - ta Wilga JUŻ wygląda fajnie, więc ja z pewnością będę obserwował ten wątek. Pamiętając Twoje modele, na pewno i ten warsztat będzie warto oglądać.
Planujesz "produkcję" Wilg w większej ilości?

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: poniedziałek, 14 października 2013, 07:17
przez GEM
Na razie planuję wykonać ten model. Na pewno w trakcie montażu dojdzie jeszcze kilka szczegółów. A czy ona będzie "produkowana"? czas pokaże . Jeśli kogoś to zainteresuje, to formy są. Decyzja należy do Tomasza.

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: poniedziałek, 14 października 2013, 07:45
przez Tenzan
Gratulacje !!
Za odwagę :) , za podjęcie tematu :) , za wykonanie !
Czekam na zestaw.

Pozdrawiam serdecznie,
Tenzan

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: poniedziałek, 14 października 2013, 08:34
przez Adam
Wygląda wspaniale.
Czeka na ciąg dalszy.

Adam.

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: wtorek, 15 października 2013, 07:37
przez Marcin_Matejko
Świetna i nietuzinkowa robota, rewelacja !

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: wtorek, 15 października 2013, 10:30
przez bogdan stepien
Na pewno znajda się chętni na Wilgunie. Nie jednego z nas latających przestraszyła i nie jednego uratowała z opresji...każdy by chciał mieć "swoją" Wilge w domu:))

Jeden chętny do kupienia już jest:) A Projekt faktycznie imponujący w wykonaniu. Podziwiam

Pozdrawiam

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: wtorek, 15 października 2013, 12:34
przez Voltan
Oklejenie tłoczoną blachą - totalny obłęd.
Niesamowita robota. Jestem pod wielkim wrażeniem Twojej pracy.

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: wtorek, 15 października 2013, 13:16
przez potez
Voltan napisał(a):Oklejenie tłoczoną blachą - totalny obłęd.

Najbardziej klasyczna technika modelarska do uzyskiwania faktury w RC :mrgreen:
A model wygląda super. Ciekawe czy w 48 w końcu się zmaterializuje ;o)

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: wtorek, 15 października 2013, 22:50
przez GEM
Dziękuję za słowa otuchy. Mam nadzieję że plamy nie będzie.
Korzystając z zasłużonego urlopu mogę popracować przy modelu.
To ruszamy z wykończeniem tego ptaszka. Nie podawałem jeszcze, w jakim malowanie będzie model.
A malowanie będzie w z Aeroklubu Kujawskiego, i będzie takie.
Obrazek
Prace nad modelem zacząłem od pomalowania wnętrza kabiny. Jak widać na zdjęciu wnętrze utrzymane jest w kolorze brązu.
Obrazek
Dalej pomalowałem na czarno kokpit i ściankę do której mocowane są wskaźniki. A następnie dokleiłem kokpit do ścianki działowej.
Obrazek
Dopasowałem to do kadłuba. Okazało się, że trzeba było minimalnie podszlifować ścianki boczne kokpitu, bo były za szerokie w stosunku do kadłuba. Ale to nie była jakaś tragedia.
Obrazek
Wstępnie pomalowałem fotele. Ale jakoś nie jestem przekonany czy to jest ostateczny kolor. Ten jakoś mi nie pasuje.
Obrazek
Poskładałem i pomalowałem podłogę.
Obrazek
Wilga w środku kabiny jest przepełniona aluminiowymi profilami, mocującymi wykładzinę podłogi. Postanowiłem, choć trochę to odtworzyć. Z blaszki aluminiowej wykonałem profile i powklejałem w podłogę.
Obrazek
Przygotowane wcześniej w formie kalkomanii tarcze zegarów podkleiłem od spodu pod tablicę i całość złożyłem. Malując przy okazji pozostałe dźwignie.
Obrazek
Do przygotowanego wnętrza kadłuba wkleiłem podłogę.
Obrazek
Pozostało zamknięcie przodu kadłuba. Ten element był wcześniej dopasowany, dlatego po wypozycjonowaniu można było go wkleić na gotowo.
Obrazek
Obrazek
Taki jest efekt mojej dzisiejszej pracy. W kabinie zostało do wykonania jeszcze kilka detali, ale to już jutro.

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: środa, 16 października 2013, 14:19
przez Strużyn
Niesamowita robota. Zawsze podziwiałem modelarzy, którzy potrafią zrobić model od podstaw i nie wychodzi z tego koszmarek. Wilga wygląda pięknie. Możesz zdradzić jakiej folii aluminiowej używałeś i jak konkretnie robiłeś te długie wąskie przetłoczenia. Czy szybki w tablicy zrobione są CelarFixem Humbrola, czy w jakiś inny sposób ?

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: środa, 16 października 2013, 21:54
przez GEM
Używam blaszki grubości ok.0, 1 mm. Podobna do tej, którą czasami używają w kwiaciarniach. Do wykonania wszystkich przetłoczeń, i tych długich i krótkich robiłem sobie małą matrycę. Przyklejałem obok siebie paseczki z polistyrenu o takiej szerokości, jaka jest na blaszce prosta nieprzewalcowana. Pomiędzy tymi paskami pozastawiałem przerwę o takiej szerokości, jakie miało być przetłoczenie. Na to kładłem blaszkę o potrzebnej szerokości tak żeby potem już tego nie obcinać i nie uszkodzić przewalcowanych zagłębień. I tą blaszkę ruchem podobnym do rysowania kreski, przy użyciu zaostrzonego twardego patyka lub metalowego rylca wgniatamy tą blaszkę w te rowki. I mamy gotowe przewalcowane blaszki. Nie wiem czy dosyć jasno to wyjaśniłem.
Szybki w tablicy robiłem tak jak piszesz CelarFixem. A potem na to dałem jeszcze warstwę lakieru.

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: czwartek, 17 października 2013, 08:21
przez Southampton
Brawo.Trzymam Grzesiu kciuki za całość. Pozdrawiam i życzę dalszej cierpliwości! :D

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: czwartek, 17 października 2013, 10:07
przez bogdan stepien
Nie widać na zdjęciach, ale mam nadzieje ze nie zapomniałeś o panelu AZS nad głową pilota. Z prawej strony przy nodze pasażera jest tez zawór instalacji pneumatycznej, też taki istotny szczególik dla Wilgi. Bez odkręcenia jego nie odpali:).

Pozdrawiam

Re: PZL 104 WILGA 1:32

PostNapisane: czwartek, 17 października 2013, 11:31
przez GEM
Jacku dziękuję za słowa otuchy. Staram się, choć trochę zbliżyć się do Twojego mistrzostwa.
O panelu nad głową pilota nie zapomniałem. Jest przygotowane miejsce w podsufitówce. A te elementy z zaworem i ten "wypust”, który jest po stronie pilota jest już dorobiony. A i gaśnica jest gotowa. Wieczorem zrobię zdjęcia to wszystko pokarzę.