P-38F Hasegawa 1/48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » wtorek, 26 maja 2009, 01:35

O Heady Lammar is a beautiful gal,
And Madeleine Carrol is too.
But you'll find, if you query,
a different theory
amoungst any bomber crew.
For the loveliest thing
of which one could sing
this side of the Heavenly Gates,
is no blonde or brunette
of the Hollywood set,
but an escort of P-38s.

Sure, we're braver than hell,
on the ground all is swell,
in the air it's a different story.
We sweat out our track,
through the fighters and flack,
we're willing to split up the glory.
Well they wouldn't reject us,
so Heaven protect us,
and untill all this shooting abates,
give us courage to fight 'em,
and one other small item,
An Escort Of P-38s

(Lightnigs In The Sky)



Ponieważ latem mogę mieć kłopot z aktualizowaniem moich bieżących wątków warsztatowych, a tęskno mi będzie za aktywnym uczestnictwem w życiu forum, postanowiłem rozpocząć kolejną relację. Rzecz dotyczy modelu, nad którym prace zostały przerwane, by szybko zrobić sobie Spitfire'a i jeszcze szybciej przemalować P-47 :lol: .

Ten Lightning służył w 49FG pod Johnem G. O'Neillem. To sławna Beautiful Lass. Panele z tym noseartem są dziś cyba jednymi z popularniejszych wśród ludzi oferujących takie gadżety. I mnie skusiła ta panna. Do tego kamuflaż shadow shading z ciekawymi śladami eksploatacji, nietuzinkowa 'tablica wyników' pilota i PTO - czegóż chcieć więcej? Niestety mało udało mi się odnaleźć wieści o samym pilocie. As z ośmioma zwycięstwami to przedstawiciel najciekawszej dla mnie grupy pilotów myśliwskich. Tacy trochę zapomniani bohaterowie, których sukces był zbyt mały by ściągać tłumy korespondentów wojennych i by ich nazwiska wypełniały karty historii ich sławnych jednostek. Dlatego jeżeli chce się czegoś dowiedzieć o panu O'Neill to trudno zobaczyć coś więcej niż gołą babę z jego samolotu. Może ktoś dotarł dalej? Będę wdzięczny za informacje.


Na początek stan modelu w momencie gdy przerwałem budowę. Oprócz tego co widać jest jeszcze trochę 'malizny':
Obrazek

Dziwnie jest tak wracać do nieskończonej pracy sprzed kilku lat. Te wszystkie rzeczy, które teraz zrobiłbym inaczej :oops: ...

Swoją dotychczasową pracę pokażę w grupach tematycznych. Dzisiaj część pierwsza - PODWOZIE.

Wnęka przednia odlana w kadłubie dawała słaby dostęp. Coś jednak dodałem. Otworzyłem też tylną ścianę i zrobiłem doceniany przez Aleksandra 'chaos z kablami' ;o) . Tym razem jednak posiłkowałem się zdjęciem z monografii i chaos przypominać miał to co było na zdjęciu. Cały ten kram przymocowany jest do przedniej ściany kokpitu (a może do podłogi?). Do wnęki tylko kratowniczka konstrukcji:
Obrazek
Obrazek

Wnęki główne jak widać. Pomocna była blaszka Eduarda i trochę własnej inwencji. Nie starczyło jej jednak by usunąć hasegawowski, 'pełny' dukt bocznego chwytu powietrza belki silnikowej i zastąpić go wygiętym, okrągłym prętem jak to powinno być. Jeszcze pamiętam ten dramat, kiedy stwierdziłem, ze ograniczę się tylko do szwu zgrzewu :-/ :
Obrazek
Obrazek

Godzinami wpatrywałem sie w zdjęcia Lightningów i ostatecznie wydedukowałem sobie taki kolor goleni podwozia. Oczywiście trzeba będzie jeszcze podmalować to i owo. Ciągle bardzo podoba mi sie goleń przedniego kółka. Oskrobałem ją niemal do czysta i dokleiłem kilkanaście, tymi rękami wyrzeźbionych części:
Obrazek
Obrazek

Na koniec części pierwszej:
Obrazek
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Reklama

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez spiton » wtorek, 26 maja 2009, 02:07

Kibicuję każdemu P-38 ;-)))
Piękny samolot. Nic dziwnego, ze wszyscy chcieli na nim latać.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » wtorek, 26 maja 2009, 02:27

Nie wiem czy Kearby zgodziłby się z Tobą...

A w ogóle, to nie gadam z Tobą. Jestem obrażony bo nie odpowiedziałeś mi nic na temat obić i przetarć na Kingcobrze ;o) .
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez spiton » wtorek, 26 maja 2009, 02:42

No coś ty Gązo... odebrałem Twój post jako ironiczny ... ;_))))
Jeśli naprawdę chcesz wiedzieć to jest to :ołówek, wash z plakatówki, ściereczki matujące i srebrna farba, która po prostu maluje odpryski. Potem przelatuje po powierzchni ściereczką matującą, podkreślam linie podziału i bardziej schodzone partie płatowca ołówkiem, potem bezbarwny w sprayu. Ołówek się rozpływa. Ja się denerwuję i tak w kółko ;-))))
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » wtorek, 26 maja 2009, 02:54

Tiaaa... tak to faktycznie wyszło, że ironią jechałem. Mnie chodziło o historyczną podkładkę pod tę (pamietasz?) agresywną prezentację ;o) .
Ewentualne wyjaśnienie z wielką przyjemnością odczytam w watku o P-63.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez Aleksander » wtorek, 26 maja 2009, 12:17

Oj kusisz Gonzo, kusisz - mój P-38 Academy leży na samym wierzchu w szufladzie... Ale najpierw Spity, a potem może... Karaś (to wpływ Krystiana).
Podoba mi się ta Twoja Błyskawica - wiem, że nie lubisz konkretnych pytań o kolory, ale powiedz - ten Chromate Yellow to z jakiej "stajni" ?
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7973
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » wtorek, 26 maja 2009, 16:55

Lubię wszystkie pytania :P .
Stajnia Humbrol. Ojciec Interior Green, matka Yellow.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez trex73 » wtorek, 26 maja 2009, 23:24

greatgonzo napisał(a):Lubię wszystkie pytania :P

To i ja mam jedno, a mianowicie co robi siateczka na wlotach do chłodnic tych za wnękami podwozia? (znowu wloty ;o) ). Nie widziałem wprawdzie tego elementu w wersji F ale coś to nie pasuje. Masz na to jakieś papiery?

Ucieszył mnie ten wątek :) Piękne detale!
Pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
trex73
 
Posty: 196
Dołączył(a): czwartek, 15 stycznia 2009, 13:51
Lokalizacja: Kraków

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » środa, 27 maja 2009, 00:38

Wyłapuje skowronki? Po prawdzie to po prostu przykleiłem elementy z blaszki Eda. Nie przypominam sobie czy sprawdzałem to jakoś w dokumentacji. To pytanie sprawi, że z całą pewnością pogrzebię w papierach. Chcesz powiedzieć, że te wloty nie były nijak chronione?

A nie, już pamiętam. Blaszki Eda dałem z tyłu, a te z przodu zrobiłem sam w przekonaniu, że coś musiało chronić wloty przed tymi skowronkami.
Obrazek
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez Gienek » środa, 27 maja 2009, 01:07

greatgonzo napisał(a):Tacy trochę zapomniani bohaterowie, których sukces był zbyt mały by ściągać tłumy korespondentów wojennych i by ich nazwiska wypełniały karty historii ich sławnych jednostek.

No to muszę Ciebie Gonzo trochę naprostować :P
Oczywiście w ramy 49 Grupy Myśliwskiej wpisać można wielu znanych pilotów latających zarówno na P-38 jak P-40 czy Thunderboltach.
Wśród nich wymienić można choćby:
Richarda Bonga (40 zwycięstw)
Geralda Johnsona (22 zwycięstwa)
Roberta deHavena (14 zwycięstw)
Johna Landersa (14,5 zwycięstw)
Jamesa Hagestroma (14,5 zwycięstw)

Znaczna część Lightningów 49 FG jest powszechnie znana:
„ItsyBitsy II”, „Charlcie Jeanne”, „Georgia Belle”, „Goat Nose”, „Winnie”, „Elsie”, „Marge”, „Gypsy”, „Embraceable You”, „Frenchy II”, „Almost 'A' Dragon” i wiele innych.

Jednak Johna O'Neilla nie pominięto! Oczywiście głównie za sprawą pozostania asem w dniu swoich urodzin (5 i 6 zwycięstwo) ale także dlatego, że w ogóle był pierwszym asem pochodzącym ze stanu Nowy Jork.
Faktem jest, że był leaderem i we wszystkich poważniejszych opracowaniach znajduje się na szczycie tabel 49FG i oczywiście 9FS.
Poniżej kilka wycinków prasowych:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
skany z Pacificwrecks.com


John O'Neill
Obrazek
Urodził się w 1921 roku i wychował w małej miejscowości Gasport (niedaleko Buffalo, NY).
W wieku 18 lat (w 1939 roku) rozpoczął naukę pilotażu i zdobył licencję pilota. Następnie wstąpił do Armii. Podczas szkolenia w Teksasie poznał i zaprzyjaźnił się z Dickiem Bongiem. Przypisuje się Richardowi Bongowi spektakularny wyczyn przelecenia Lightningiem pod mostem „Golden Gate”. Podobno lecący za nim drugi Lightning pilotowany był właśnie przez Johna O'Neilla.
Obydwaj wkrótce zostali przeniesieni do Nowej Gwinei.
Do najbardziej spektakularnego wyczynu zalicza mu się opisywane w ówczesnej prasie drugie jego zwycięstwo 28 marca 1943 roku w dniu jego urodzin oraz podwójne 24 października 43' nad Rabaul (2 „Zero” dzięki którym zresztą został asem).
W jednostce posiadał przydomek „Jump” z racji przypisywanej mu zdolności szybkiego „doskoku do wroga” ;o)
W chwili zakończenia wojny posiadał odznaczenia Distinguished Flying Cross, Srebrną Gwiazdę i wiele innych.
Po wojnie ożenił się (żona również była pilotem) i miał dwóję dzieci. Z lotnictwem związany był do końca życia. Zmarł w 1966 roku z powodu ciężkiej choroby.

Sukcesy bojowe:
4 marca 1943 r. - 1 zwycięstwo
28 marca 1943 r. - 1 zwycięstwo (w dniu 22 urodzin)
15 października 1943 r. - 1 zwycięstwo
17 października 1943 r. - 1 zwycięstwo
24 października 1943 r. - 2 zwycięstwa
29 października 1943r . - 2 zwycięstwa


John O'Neill latał oczywiście jak napisałeś na P-38 o nazwie własnej „Beautiful Lass”.
Do ciekawostek należy fakt, że dziewczyna z Nosearta” była początkowo ciemnowłosa i z ciemną karnacją:
Obrazek

Następnie została przemalowana na jasnoskórą blondynkę:
Obrazek

Foto: „Squadron Signal” 6171; Osprey 14


Pięknie odtworzony „Noseart”:
Obrazek ZBLIŻENIE KLIK
"reprodukcja - sprzedawane miedzy innymi w internecie prawdopodobne autorstwa Gary Velasco USA
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » środa, 27 maja 2009, 01:49

Gienek napisał(a):No to muszę Ciebie Gonzo trochę naprostować


I o to chodziło ! :D

Przeleciał pod Golden Gate za Bongiem? Coś mi w duszy zawsze szeptało, żeby uhonorowac tego pilota. Instynkt mnie nie zawiódł.

Kusiła mnie wersja z ciemnowłosą panną, ale ostatecznie zniechęciła mnie jej kreolska uroda. Panel, który pokazałeś jest najlepszy z tych, które spotkałem w sieci. Mimo to widać odstępstwa od oryginału, co przy jego cenie trochę mnie denerwuje. Nie żebym planował coś takiego kupować :mrgreen: .

Co do samej lassie to nie znalazłem jednoznacznego pierwowzoru.
Jest jedna praca Billy de Vorssa:
Obrazek

Są dwie prace nieśmiertelnego Vargasa:
Obrazek
Obrazek

Wygląda na to, że autor widział kilka z nich ale najwęcej zaczerpnął z Petera Dribena:
Obrazek

Akurat w tej pracy Driben popisał się słabo. Mimo to cieszy mnie inwencja własna autora Pięknego Kociaka. Mam kalkę Hasegawy i Tally Ho ale kombinuję nad zrobieniem własnej.

Gienku, ale z tego co napisałeś wynika, że koleżka O'Neill obchodził urodziny dwa razy w roku. Jak to?
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez Gienek » środa, 27 maja 2009, 01:54

To przemyśl machnięcie od razu na tym arkuszu drugiej w 1/32 bo zaczyna mnie męczyć :D
Avatar użytkownika
Gienek
 
Posty: 1385
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:24
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » środa, 27 maja 2009, 02:00

O masz! Teraz to już co najmniej będę musiał spróbować.

A, co tam - zanim dojdzie do kalek wszyscy zapomną, he. he.
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez spiton » środa, 27 maja 2009, 13:25

Zastanawiam się co jest spektakularnego w przeleceniu pod Golden Gate ????
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 01:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: P-38F Hasegawa 1/48

Postprzez greatgonzo » środa, 27 maja 2009, 17:29

Pewnie nic. Jak to w historii...
Avatar użytkownika
greatgonzo
 
Posty: 4054
Dołączył(a): czwartek, 4 września 2008, 16:23
Lokalizacja: Giżycko

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 57 gości