greatgonzo napisał(a):Tacy trochę zapomniani bohaterowie, których sukces był zbyt mały by ściągać tłumy korespondentów wojennych i by ich nazwiska wypełniały karty historii ich sławnych jednostek.
No to muszę Ciebie Gonzo trochę naprostować
Oczywiście w ramy 49 Grupy Myśliwskiej wpisać można wielu znanych pilotów latających zarówno na P-38 jak P-40 czy Thunderboltach.
Wśród nich wymienić można choćby:
Richarda Bonga (40 zwycięstw)
Geralda Johnsona (22 zwycięstwa)
Roberta deHavena (14 zwycięstw)
Johna Landersa (14,5 zwycięstw)
Jamesa Hagestroma (14,5 zwycięstw)
Znaczna część Lightningów 49 FG jest powszechnie znana:
„ItsyBitsy II”, „Charlcie Jeanne”, „Georgia Belle”, „Goat Nose”, „Winnie”, „Elsie”, „Marge”, „Gypsy”, „Embraceable You”, „Frenchy II”, „Almost 'A' Dragon” i wiele innych.
Jednak Johna O'Neilla nie pominięto! Oczywiście głównie za sprawą pozostania asem w dniu swoich urodzin (5 i 6 zwycięstwo) ale także dlatego, że w ogóle był pierwszym asem pochodzącym ze stanu Nowy Jork.
Faktem jest, że był leaderem i we wszystkich poważniejszych opracowaniach znajduje się na szczycie tabel 49FG i oczywiście 9FS.
Poniżej kilka wycinków prasowych:
skany z Pacificwrecks.com John O'Neill Urodził się w 1921 roku i wychował w małej miejscowości Gasport (niedaleko Buffalo, NY).
W wieku 18 lat (w 1939 roku) rozpoczął naukę pilotażu i zdobył licencję pilota. Następnie wstąpił do Armii. Podczas szkolenia w Teksasie poznał i zaprzyjaźnił się z Dickiem Bongiem. Przypisuje się Richardowi Bongowi spektakularny wyczyn przelecenia Lightningiem pod mostem „Golden Gate”. Podobno lecący za nim drugi Lightning pilotowany był właśnie przez Johna O'Neilla.
Obydwaj wkrótce zostali przeniesieni do Nowej Gwinei.
Do najbardziej spektakularnego wyczynu zalicza mu się opisywane w ówczesnej prasie drugie jego zwycięstwo 28 marca 1943 roku w dniu jego urodzin oraz podwójne 24 października 43' nad Rabaul (2 „Zero” dzięki którym zresztą został asem).
W jednostce posiadał przydomek „Jump” z racji przypisywanej mu zdolności szybkiego „doskoku do wroga”
W chwili zakończenia wojny posiadał odznaczenia Distinguished Flying Cross, Srebrną Gwiazdę i wiele innych.
Po wojnie ożenił się (żona również była pilotem) i miał dwóję dzieci. Z lotnictwem związany był do końca życia. Zmarł w 1966 roku z powodu ciężkiej choroby.
Sukcesy bojowe:4 marca 1943 r. - 1 zwycięstwo
28 marca 1943 r. - 1 zwycięstwo (w dniu 22 urodzin)
15 października 1943 r. - 1 zwycięstwo
17 października 1943 r. - 1 zwycięstwo
24 października 1943 r. - 2 zwycięstwa
29 października 1943r . - 2 zwycięstwa
John O'Neill latał oczywiście jak napisałeś na P-38 o nazwie własnej „Beautiful Lass”.
Do ciekawostek należy fakt, że dziewczyna z Nosearta” była początkowo ciemnowłosa i z ciemną karnacją:
Następnie została przemalowana na jasnoskórą blondynkę:
Foto: „Squadron Signal” 6171; Osprey 14Pięknie odtworzony „Noseart”:
ZBLIŻENIE KLIK"reprodukcja - sprzedawane miedzy innymi w internecie prawdopodobne autorstwa Gary Velasco USA